Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2053
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har tatt subutex i noen mndr. Må snart hoppe av. Hva slags abstinenser må jeg regne med? Er det noe som kan hjelpe? Og hvor lenge varer det værste?
Dosering? Noen mnd?
Sist endret av SkammeligNykter; 6. juli 2022 kl. 14:13.
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Dosen varierer, men 4-5 mg daglig. Og noen måneder ja kanskje 5-6 måneder. Om jeg er uten i en dag eller to så merker jeg ikke stort til det. Kanskje jeg skal ta annenhver dag en periode? Andre tips til en lur måte og gjøre det på? :-)
Tar gjerne noen dager før abstinensene kommer snikende, ta annenhver dag å ta det så sakte som mulig. Det vil spare deg for mye.
Hvis planen er å seponere kan man evt vente etter siste inntak til man begynner å bli abstinent, for så ta en redusert dose. Hvis abstinensene ikke avtar nok, kan man redosere til man finner ut hvor mye man kan redusere dosen og samtidig være abstinensfri. Helt abstinentfri blir nok ikke ved redusering men man kan finne en gylden middelvei.

Jeg er ikke noe lege, dette er min personlige erfaring og det er ikke sikkert det samme funker for alle.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trapp sakte ned, så langt som til 0,1 mg, jo langsommere nedtrapping jo lettere er det. Men du vil aldri klare å trappe deg ned på en måte så gjør at du slipper helt unna abstinenser

typiske abstinenser er langvarige søvnproblemer og depresjon, akutte og mer forbigående er angst, uro, verk og rastløshet i ledd, diare ( kan vare lenge) tiltaksløshet, mangel på matlyst, nysing, rennende øyne.. osv osv
Jeg har hatt abstinenser etter det aktuelle stoffet noen ganger.

Brukte alt fra 0,5mg, 1mg og 2mg daglig til doser lignende og litt høyere enn de du tar.

Selv fra 1-2mg synes jeg det var ganske kjipt å slutte fullstendig så jeg trappet ned langt ned i 0,X milligram.

Kaldsvetting, frysninger, rennende øyne og nese, store pupiller, dårlig mage, jævlig vanskelig å sove.

Sexlyst/libido kommer tilbake med et brak. Ikke forvent å holde særlig lenge hvis du har samleie

Forhøyet angst og sug etter å bli "frisk" eller "normal".

Bruk god tid, trapp ned, spis godt og tren!
Trening hjalp meg mye både fordi jeg ble vandt til å svette OG fikk en viss følelse av velvære i ubehaget.
Sist endret av krystallkongen; 6. juli 2022 kl. 17:54.
Hvor lenge varte abstinensene etter du sluttet @krystallkongen ?
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takker for tips og råd folkens! Jeg skal klare dette! Jeg ser for meg at jeg trapper så langt ned jeg kan og så tar annenhver dag og så bare tar litt når jeg kjenner mye abstinens.
Lurer også på hvor lenge det varer?
Hos meg varte det noen måneder med rastløshet/kjedsomhet/tomhet, dårlig søvn, svetting på natten. Men hadde et ganske heftig forbruk over mange år. Trappet ned til 2 mg å stoppet der, angret etterpå at jeg ikke trappet enda mer ned før jeg hoppet av. Etter noen måneder gikk det sakte tilbake til normalen.
Det er veldig avhengig (no pun intended) av hvor lenge du har brukt, hvor mye og individuelle faktorer.

Hadde jeg brukt i et halvt år ville jeg trappet ned over et par måneder for at det skulle påvirket livet mitt i minst mulig grad.

Gå gjerne ned 50% i dose første trinn ned. Til 2-2,5mg. Så kan du kjenne etter åssen du føler deg.

Deretter bør du være litt mer forsiktig og trappe ned mindre av gangen. 0,5mg f.eks.

Kjenn etter! Kroppen din og psyken din vil fortelle deg det du trenger. Så skal du nok greie deg.
Jeg ville startet med å trappe ned så fort som mulig hvertfall, man slipper ikke abstinenser fordet, men det gjør det litt mer "behagelig" enn om du bare går for cold turkey.
Har hørt av flere som har erfart det; de går over på mere kortidsvirkende opiat, som f.eks oxycontin/oxynorm en uke/14 dager før de hopper av. Blir en del kortere tid med abstinenser da, enn i fra buprenorfin. Lykke til, heier på deg! Det beste med å gå på opiater er når man slutter og begynner å få følelser igjen, se de gode tingene!
Mvh
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tusen takk for gode råd folkens!

Jeg har skutt det. Nå tar jeg det under tunga. Gjør skytinga det verre mtp abstinenser?