Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2815
Ukentlig ser jeg i avisen om at folk som driver med ekstremsport må enten reddes, hvor det igangsettes store redningsaksjoner.
Samt får de gratis behandling på sykehus etter eventuelle skader.

Må vel være snakk om tiltalls millioner som blir brukt på dette per år?

De betaler forsikring, så personlig syns jeg det er greit.

Men hver sommer som i år, er det veldig mange ulykker, og det koster penger og ressurser. Så det blir alltid en diskusjon rundt dette.
Det koster samfunnet mye at vi gjør dumme ting, være seg basehopping, røyking, bilkjøring, drikking osv.
Tror nok ikke slike ulykker er veldig kostbart relativt til hva annet piss vi driver med.

Kanskje en basehopper eller en fjellklatrer er sunnere og mer aktiv enn mannen i gata, slik at samfunnet sparer penger på andre livsstilssykdommer de ikke pådrar seg.

Jeg ser greia da, det er teit å binde opp ressurser på slike ting.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Det koster samfunnet mye at vi gjør dumme ting, være seg basehopping, røyking, bilkjøring, drikking osv.
Tror nok ikke slike ulykker er veldig kostbart relativt til hva annet piss vi driver med.

Kanskje en basehopper eller en fjellklatrer er sunnere og mer aktiv enn mannen i gata, slik at samfunnet sparer penger på andre livsstilssykdommer de ikke pådrar seg.

Jeg ser greia da, det er teit å binde opp ressurser på slike ting.
Vis hele sitatet...
For ikke å snakke om alle millionene de sparer staten for hvis de dør før de når pensjonsalderen, og kanskje ikke trenger å tilbringe flere år av livet sitt på pleiehjem.
Hadde det vært en diskusjon om redningsarbeidet foregikk på dugnad ? Det lurer jeg på
Oppigjennom tidene er det slike folk som har flyttet grenser, vært spydspisser i søken etter viten og ja, eventyr.
Kan vel sees på som en smule egoistisk i dag, men jeg mener at menneskeheten har godt av litt galskap.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Hadde det vært en diskusjon om redningsarbeidet foregikk på dugnad ? Det lurer jeg på
Vis hele sitatet...
Veldig mye er frivillig dugnadsarbeid. Røde kors og Norske redningshunder er sentrale her.
Trådstarter
Sitat av Hårnett Vis innlegg
Oppigjennom tidene er det slike folk som har flyttet grenser, vært spydspisser i søken etter viten og ja, eventyr.
Kan vel sees på som en smule egoistisk i dag, men jeg mener at menneskeheten har godt av litt galskap.
Vis hele sitatet...
Basehopping, fallskjermhopping, paragliding, seilflyging etc var så å si noe ingen drev med eller hadde peiling på på 80-tallet. Har virkelig kommet langt. Det hadde ikke skjedd som du sier om de ikke hadde alltid flyttet grenser og risikert egne liv.

Alt i alt er det vel ganske trygt mener jeg mtp hvor mange som holder på med dette vs hvor mange som blir skadet prosentmessig.

Som jeg skrev må de ha forsikring, ihvertfall i Norge. Men virker som det er mange som misliker sterkt at det krever så mye ressurser som gjerne kunne bli brukt på andre oppdrag.

Artig å se at folk virker positiv til dette. Jeg har vel bare snakket med feile folk da
Overvekt og fedme koster samfunnet milliarder av kroner

Det er uansett penger deg og meg ikke merker noe av. vi lever vel godt selv om det er noen milliarder som ryker?

Såå la de gale ha det godt og la de feite kose seg
Høres kanskje litt egoistisk ut, men dritt lei disse nye helikopterene som durer over ullevål hver kveld og vekker meg og sikkert hundrevis av andre naboer for å redde en "egoist..
for all del, man skal få gjøre som man vil, men man kan ikke forlange alt..
hvis det gir mening
"Hvis du vil være med på leken får du tåle steken" vi kan ikke redde alle "idioter"
Sist endret av Gloss; 11. juli 2021 kl. 00:19.
Paraglider pilot her. Jeg har i blant tenkt over hvor mye jeg vil koste samfunnet om jeg må reddes og på sykehus en dag. Har kommet fram til at jeg ikke har dårlig samvittighet. Jeg tror at jeg gjennom livet vil betale mer i skatt og avgifter, enn hva det vil koste å redde meg. Og det er jo ikke automatisk gitt at alle som driver med risikosport skal ha stor redningsaksjon, stort sett går det jo bra. Om vi som driver med risikosport aldrig hadde eksistert, så det aldrig trengs en eventuell redningsaksjon, men at det da heller ikke hadde kommet noen skattekroner fra oss, så hadde nok statskassa hatt mindre å rutte med. Nå er ikke paraglider slik ekstrem risikosport da. Det er forøvrig ikke fallskjerm fra fly heller. Basehopping fra fjell og slikt har en litt dårlig statistikk.
Seff er det farligere enn å sitte inne, og man må ha respekt for aktiviteten, det er ikke til å stikke under en stol at det kan gå skikeleig ille i enkelte tilfeller. Men jeg tror nok mange tenker det er værre enn det faktisk er, mye fordi det ser og høres skummelt ut. Det er masse unødvendige ting som folk skader seg på, som man ikke ser i avisa. Paraglider og fallskjerm er i ca samme risikogruppe (littegrann farligere) som å kjøre motorsykkel eller å gå topptur på ski. Vet ikke hvor fjellklatring og andre aktiviteter ligger på skalaen.

Husk at folk er forskjellige, og har forskjellige behov og interesser. Ikke alle klarer en rolig tilværelse. Og folk som driver med risikosport er også en del av samfunnet, som betaler skatt til felleskassa. Det er veldig vanskelig å sette ei grense for hva som er greit. Folk må jo stadig reddes fra fottur i fjellet og. Skal det vere lov med motorsykkel f.eks? Hva med ski? Mange blir tatt av skred. Fritidsbåt på sjøen? Noen tenker nå sikkert at dette er ei dårlig sammenligning, fordi det skjer mye oftere med risikosport. Det er nok litt sant. Men det er faktisk ikke SÅ mye oftere, slik at ekstremsport er et problem for samfunnet og økonomien her i landet. Det går ikke an å forby slikt, folk kommer til å holde på likevel. Men da ikke i ordnede former, og med dårligere opplæring og da fler ulykker.

Det er også mange andre unødvendige ting i smfunnet det blir brukt penger på, som vi ikke MÅ ha for å leve. Slik som kirke, kunst og kultur og fotballbaner. Slikt benytter jeg meg lite av, så da tenker jeg at jeg sparer samfunnet her, og så blir jeg heller påkosta om jeg nå skulle vere så uheldig å forulykke med paraglider.
Ja det er mange mennesker som driver med forskjellige ting som koster samfunnet millioner av kroner.
Jeg ønsker allikevel at redningstjenesten og helse tjenesten er upartisk på vegne av våre mer eller mindre vellykkede valg her i livet.
I et fritt samfunn koster velferd enormt mye, men det er jo nettopp dette som kjennetegner vår trygge arv og som fostrer en så høyt sivilisert ånd.
Synes det er helt greit. Tror nok kostnadene blir betraktelig mye høyere hvis man skulle skulle forby det.
Sitat av solstolen Vis innlegg
Ukentlig ser jeg i avisen om at folk som driver med ekstremsport må enten reddes, hvor det igangsettes store redningsaksjoner.
Samt får de gratis behandling på sykehus etter eventuelle skader.

Må vel være snakk om tiltalls millioner som blir brukt på dette per år?

De betaler forsikring, så personlig syns jeg det er greit.

Men hver sommer som i år, er det veldig mange ulykker, og det koster penger og ressurser. Så det blir alltid en diskusjon rundt dette.
Vis hele sitatet...
Hvert år er det folk som har planer om å gå seg en liten tur, men så blir det dårlig vær, de går seg vill, er senile eller snubler og ender i en grøft også blir det redningsaksjon. Hvert år er det folk som kjører bil, også krasjer de.

De betaler jo forsikring, så personlig syntes jeg det er helt greit.

Leser om dette i nyhetene hvert år, og det koster penge og ressurser, så det blir alltid en diskusjon rundt dette også.
Trådstarter
Sitat av knert1 Vis innlegg
Hvert år er det folk som har planer om å gå seg en liten tur, men så blir det dårlig vær, de går seg vill, er senile eller snubler og ender i en grøft også blir det redningsaksjon. Hvert år er det folk som kjører bil, også krasjer de.

De betaler jo forsikring, så personlig syntes jeg det er helt greit.

Leser om dette i nyhetene hvert år, og det koster penge og ressurser, så det blir alltid en diskusjon rundt dette også.
Vis hele sitatet...
Hehe ser hvor du vil hen men er ikke helt enig der. Det heter ekstremsport for en grunn. Man utsetter seg for høy risiko.

Vært mange fine svar her, og var så heldig å få en pilot sitt synspunkt!

Som jeg skrev i åpningsinnlegget syns jeg det er helt greit, men er mange som er uenige
Jeg har aldri bekymret meg for skatt, jeg aksepterer det som nødvendig for vår alles velferd.
Det er det som er grunnlaget for at jeg stoler på Norge. Alternativet ville vært et helvete - at jeg ikke stoler på landet mitt.

Noe jeg har lagt merke til i værdens debatten, er at det er de som har mye som bekymrer seg mest om skatten.
De som ikke har så mye prøver bare å leve så best de kan.
Sist endret av brudge; 11. juli 2021 kl. 05:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når du ikke har så mye så betaler du heller ikke mye skatt.
Har du mye, betaler du automatisk mer skatt pluss at skatteprosenten går opp, og at du får skatt på formue etc etc så de føler vel det er verre. Mye vil ha mer og alt det der, men det slår jo høyere ut på de som har foretak eller eier en bedrift.

Synes skatt er helt grei sjæl, jeg har ikke «mye» relativt til andre i Norge, men jeg har det jævlig bra for det
Sitat av solstolen Vis innlegg
Hehe ser hvor du vil hen men er ikke helt enig der. Det heter ekstremsport for en grunn. Man utsetter seg for høy risiko.

Vært mange fine svar her, og var så heldig å få en pilot sitt synspunkt!

Som jeg skrev i åpningsinnlegget syns jeg det er helt greit, men er mange som er uenige
Vis hele sitatet...
Det heter ekstremsport fordi det er ekstremsport, ikke fordi utøvere konstant dør som fluer. Vi kan jo evt ha en sykebil i nærheten av hver ekstremsport utøver om det konstant er så livsfarlig.

Du syntes det er greit, men ønsker å diskutere det, det er jo artig at noen drar igang diskusjoner, men det blir jo ikke noen spennende diskusjon nå som alle i tråden er enige. Kan du f.eks linke til de diskusjonene du sikter til? Blir det en diskusjon rundt dette hvert år? Hva går denne ut på? At det blir dyrt? regelverk? Etikk? Alternativet er jo å forby ekstremsport, noe som ville vært ganske ekstremt i seg selv.

Norge, landet hvor klatring, basehopping, off road kjøring på ski og snowboard, rafting, surfing, motocross, trial sykkel, juvvandring, elvepadling, wakebiard, hangliding, apparat dykking, downhill, skateboarding, seilbrett, strikkhopp, fridykking, BMX, Alpinklatring, rally, supercross, dragrace, skilting, skydiving ikke er lov.

Det er jo i så fall snakk om en ekstrem begrensning av frihet. Når dette har blitt gjennomført er det bare turgåing, bilkjøring, sykling langs veien, sjakk, dataspilling og andre livsfarlige aktiviteter igjen som må begrenses.

Om det er det etiske som skal diskuteres svarte forsåvidt Sarv_2 allerede på dette. I Norge betaler vi skatt og det er ingen garanti for at det skal gå til helvete i løpet av livet som ekstremsport utøver heller. Akkurat som folk som går tur i dårlig vær, det er ikke sikkert de blir drept av lynet, men det kan skje. https://www.vg.no/nyheter/i/QmpJPQ/b...ter-lynnedslag. Du vil kanskje være uenig i dette da turgåing ikke klassifiseres som "ekstremsport", men burde ikke folk skjønne at man holder seg inne i dårlig vær, akkurat som man burde skjønne at ekstremsport er livsfarlig? Det heter ikke dårlig vær uten grunn. Det blir litt samme logikken som brukes mot ekstremsport utøvere, det KAN jo gå galt, og om vi så forbyr det vil det i hvert fall ikke bli noe mindre populært. Skal de kriminaliseres og kreves for økonomisk skade de har påført stat og redningsarbeidere da? Narkotika ble ikke noe mindre populært av å kriminaliseres, og det vil ikke ekstremsport heller, det er frihet og adrenalin, glede i sport og aktivitet. Det meste kan gå galt, men et godt utgangspunkt hadde vel vært å forsøke å finne noe som tilsier hvor mye mere farligere dette er i forhold til dagligdagse handlinger som også kan gå galt, evt hvilke ekstremsport som har en uforsvarlig høy risiko, uten noe av dette blir jo diskusjonen veldig generell og uinteressant.

Vent litt... Ser de siste innleggene nå... Har dette blitt en diskusjon rundt om skatt er ok? Eller skal vi ha med hvor mye skatt folk betaler i beregningen? Kanskje man må være rik for å få grønt kort for ekstremsport utøvelse? Eller begynte vi plutselig å diskutere etikken og moral rundt skatt i stede for, på tross av at vi er enige om det og?
Vi bruker ganske forbanna mye ressurser på å behandle skader fra fotball, håndball, løping osv. også. Men det er vel ganske bred konsensus om at de positive effektene av idrett veier tyngre enn de negative.

Felles for all «ekstremsport» er at man tar risikoen på alvor, kurser seg og går generelt inn for at det skal være så trygt som mulig. Jeg vet ikke om man kan si det samme om oldboys som prøver seg på sklitaklinger de ikke hadde klart i sin beste alder.
Jeg driver ikke med paragliding, basehopp eller andre risiko sport. Likevel har de snille greie folkene som er ansatt av vårt fortreffelige samfunn hentet meg med blå lys og høy lyd.
Takk for at vi har det sånn i vårt fine flotte Norge
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Jeg driver ikke med paragliding, basehopp eller andre risiko sport. Likevel har de snille greie folkene som er ansatt av vårt fortreffelige samfunn hentet meg med blå lys og høy lyd.
Takk for at vi har det sånn i vårt fine flotte Norge
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
hvorfor?
Blødende magesår den ene gangen, og en hissig infeksjon i nedre områder
Klemfra Betty
Detta går da opp i opp på et punkt. Å redde en basehopper ol. Krever veldig sjeldent en stortstilt rednigsaksjon over flere døgn. Andre aktiviteter kan jo gjøre det, som seiling feks eller polfaring.

Par timer med helikopter + noe potensielt klatrekyndig mannskap lander ikke på mange titalls tusen penger.

Sporten skaffer turisme som betaler fjordcamps i fjærn og nær. Hoteldrift, fjellguider, hoppguider, treningfasiliteter og masse annet positivt som fôrer landets mikroøkonomi, og dette synes jeg at vi trenger. Så jeg er helt for at dem skal hjelpes ut uansett, også kan det økonomiske taes hånd om etterhvert. De fleste er jo tross alt forsikret.
Sist endret av Toreokjeks; 11. juli 2021 kl. 19:02.