Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 4122
Jeg lever med to viktige mennesker i livet mitt i et kollektiv i Oslo.
Vi har ingen TV og har bestemt oss for å heller bruke kvaltietstid med hverandre enn kvantitestid forran TVen.

Vi leser ikke aviser på grunn av alle de negative vibbene nyheter egentlig gir oss. Det å lese om dødsulykker, kriger, kriser, viruser og alt annet tragisk i verden påvirker oss mye mer enn det folk virkelig er klar over.

Jeg vil ha aviser som skriver om positive ting!!Jeg vil ha aviser som skriver:
- om folk som er bra for samfunnet
- om mennesker som gjør gode ting og utfører gode handlinger
- store begivenheter som gir oss en god følelse av å lese om
- om folk sine meninger, og ikke en journalist sin.

Vi må søke det gode i mennesker og leve livet vårt, og ikke for alle andre. Selvfølgelig er det viktig å holde seg oppdatert, men vi må få mer positiv innflytelse av media, enn bare musikk på radioen, og et par utvalgte tv-programmer.

Jeg vil derfor lage en tråd hvor dere kan komme med innspill om gode hendelser, gode mennesker i samfunnet og gode handlinger dere har begått for andre mennesker. Jeg er på jakt etter de bra historiene, de som gir meg en god følelese etterpå.

Jeg vet jeg kommer til å få tilbakemeldinger på at jeg lager mine egne skylapper og lever i en såpeboble-verden. Men hvis det gjør meg lykkelig, hvorfor ikke?Hvorfor må jeg lese aviser?Jeg leser mye om det jeg har interesse av på forskjellige habile intenettsider, og oppsøker det jeg ønsker å lese og lære om. Problemet med aviser er at du kun får høre en side av saken. Jeg vil høre mange.


Spre godt, spre kjærlighet så vil det onde forsvinne av seg selv.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Velkommen til virkeligheten!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Så ved å ignorere ting så forsvinner det...? Besnærande. Kanskje du burde tipse Amnesty om den?
Jeg lever ganske virkelig spør du meg

Sitat av slashdot Vis innlegg
Så ved å ignorere ting så forsvinner det...? Besnærande. Kanskje du burde tipse Amnesty om den?
Vis hele sitatet...
Forsvinne?Quote me.

Jeg vil bare ikke fokusere på det. Jeg vil ikke gå rundt å være redd som visse folk på grunn av et virus. Kommer det til meg, så kommer det vel. Skal ikke gå rundt å frykte. Det samme er det med eventuelle dommedagsteorier. Skjer det, så skjer det. Det er ikke annet å gjøre ved det.

Ihvertfall vet du ikke hva som er sant og ikke som står i avisen og blir sagt på nyhetene.

Jeg tror på det som blir sagt på nyhetene/i media, men jeg vil ikke gå rundt å stole på alt jeg hører eller leser. Det går under alt.

Ellers er jeg interessert i å høre gode historier, og dere som er imot min ideologi; OK!
Sist endret av Jersey Schultz; 28. april 2009 kl. 17:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Jeg lever ganske virkelig spør du meg
Vis hele sitatet...
Det gjer eg også, og eg er av den formeining at det å lese om krig og elendighet, og faktisk engasjere seg gir god karma. Å ignorere problem er å skape seg ei såpeboble - og ignorere alt utanfor den. Korleis skal du då kunne ta aktiv del i demokratiet? Korleis skal du kunne påverke verda til det betre, om du kun veit om det positive?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det gjer eg også, og eg er av den formeining at det å lese om krig og elendighet, og faktisk engasjere seg gir god karma. Å ignorere problem er å skape seg ei såpeboble - og ignorere alt utanfor den. Korleis skal du då kunne ta aktiv del i demokratiet? Korleis skal du kunne påverke verda til det betre, om du kun veit om det positive?
Vis hele sitatet...
Vil vel heller tro at poenget her er at en person som i utgangspunktet ikke har noen interesse av å ta aktiv del i demokratiet eller forbedre verden (som heller ikke er spesielt realistisk) har lyst til å slippe unna dritten ei stund og faktisk føle at det finnes litt godhet i verden... Han har jo alt sagt at han ikke er interessert i nagging på tanken.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det gjer eg også, og eg er av den formeining at det å lese om krig og elendighet, og faktisk engasjere seg gir god karma.
Vis hele sitatet...
God karma får man ikke av å se på nyheter, men være god mot andre og vise andre respekt samt gode handlinger. Jeg har engasjert meg hele livet, men på egen hånd, og på eget iniativ.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Å ignorere problem er å skape seg ei såpeboble - og ignorere alt utanfor den. Korleis skal du då kunne ta aktiv del i demokratiet?
Vis hele sitatet...
Det eksisterer ingenting kalt demokrati lengre.

Sitat av robhol Vis innlegg
Vil vel heller tro at poenget her er at en person som i utgangspunktet ikke har noen interesse av å ta aktiv del i demokratiet eller forbedre verden (som heller ikke er spesielt realistisk) har lyst til å slippe unna dritten ei stund og faktisk føle at det finnes litt godhet i verden... Han har jo alt sagt at han ikke er interessert i nagging på tanken.
Vis hele sitatet...
Takk! I`m a girl, bro
Sist endret av Jersey Schultz; 28. april 2009 kl. 17:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg vil anbefale stater som f.eks. Nord-Korea hvor alle mediene kun inneholder heltefortellinger og beretninger framadstorming i økonomi, teknologi og samfunn!

Hvis media skal være relevante må de problematisere ting. Få ting er kun positivt for alle involverte parter og slike "gla' nyheter" er mest passende for ukeblader der de hører hjemme. Vi trenger å vite konsekvensene av ting på alle nivåer hvis vi skal forstå verden rundt oss og fatte informerte beslutninger - og for å bidra i demokratiet. At du mener vi ikke har noe "kalt demokrati" (jeg antar du mener vi ikke har demokrati i praksis, siden styreformen vår fremdeles er "kalt demokrati") får du argumentere for sjæl, for det virker på meg som et forsøk på å stenge verden ute så du kan være fornøyd med å ikke ta avgjørelser og dermed ikke eksponeres for virkeligheten.

At nyheter burde bli roe ned de tabloide tendensene er selvsagt en viktig sak, men til det har man f.eks. Morgenbladet som gir en god balanse av både godt og vondt, noenlunde nærme slik verden faktisk er.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
God karma får man ikke av å se på nyheter, men være god mot andre og vise andre respekt samt gode handlinger. Jeg har engasjert meg hele livet, men på egen hånd, og på eget iniativ.
Vis hele sitatet...
Problemet er at det er så forferdelig lite ein sjølv kjem orti og får erfaring med, samanlikna med det som er tilfellet. Ut frå den filosofien er klimakrisa noko som bør ignorerast av alle som ikkje forsker på det, for det er jo virkelig ingenting enkeltmennesker merker veldig mykje til enda.
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Det eksisterer ingenting kalt demokrati lengre.
Vis hele sitatet...
Ikkje? Eg kan komme på fleire måtar å konkret påverke norsk politikk på:
  • Bli aktiv i eit politisk parti og delta i interne debattar.
  • Stemme i lokale og nasjonale val.
  • Organisasjonskanalen.
Samtlige av dei har bevist sin effektivitet siste året. Og samtlige av dei baserer seg på at personer faktisk tar tak i ting dei leser om eller opplever.

Edit: ivioynar sitt forslag om totalitære stater var jo rimelig bra..
Sist endret av vidarlo; 28. april 2009 kl. 17:31.
ivioynar: ukeblader skriver om enda mer usæriøse greier. I de bladene beveger jeg aldri nesen min nede i. Når var det sist du hørte om en internasjonal person som hadde gjort noe godt noe? Hvor i mediene finner jeg mine rollemodeller, som ønsker å gjøre oss til bedre mennesker. hvor er fokuset her?

Demokrati kan du kalle et styresett hvor folket har noe å si. Jeg har ingenting å si, utenom en stemme jeg avlegger når jeg skal stemme frem til et valg. Og hva har vi å velge mellom? Politkere som bruker tiden sin på beskyldninger ovenfor hverandre hva ditten sa, og hva datten gjorde. Når jeg leser avisene (som jeg ofte gjør, men det er grenser for hva jeg gidder å skille ut som relevant for meg) sitter jeg bare igjen med en ny oppgitthet når jeg er ferdig. - Der døde det fem, der døde det hundre, åja, så var det den ulykken og den krigen, pluss alle de tusen som dør av sult hver dag som ikke får hjelp og ikke blir skrevet om. Ikke om en influensa som rommer halve avisen som ikke har kommert enda
Men hva som er i Rhianna sin sminkepung er viktig!
Jersey, du har misforstått en ting, eller flere ting. Som flere har nevnt tidligere så må du møte virkeligheten. Vi lever i Norge, og har det alt for godt fra før av, og vi kan rett og slett ikke ignorere alt det fæle som skjer utenfor Norge. Det blir for dumt. Vil heller anbefale deg å dukke ned i forskjellige saker som er grusomme, og du vil få mer glede ut av å studere saker og finne ut at vi faktisk lever i et godt land. Man kan ikke være så ignorant.

Dessuten gir media og nyheter oss masse nyttig informasjon. Hvis man ignorerer slikt, så vil man bare ende opp som en grønnsak som ikke har snøring på noe som helst som skjer i verden. Man blir opplyst, og det er viktig, enten det er godsaker eller vonde saker.
jamen yolo da.
luni's Avatar
[sarkasme]Mange kommuner gir ut aviser hvor de roser sitt eget tilbud til beboerne. Mange søte bilder av eldre som spiser fyrstekake. Det hadde kanskje vært noe? Skulle det bli litt tøft å se nærbilder av aldringsprosessen (de har jo rynker selv om de er glade og spiser kake), så ender alle historiene i Bamsebladet og Ole Brumm lykkelig. Blir dette for barnslig så kan du kanskje få noen til å klippe ut alle sakene om badetemperaturer og jordbærpriser avisene har fyldig dekning av om sommeren.
[/sarkasme]

Nei, fra spøk til alvor, så tror jeg kanskje du undervurderer sinnet ditt. Å ta innover seg verdens problemer er absolutt ikke synonymt med å være ulykkelig. En trenger heller ikke å bli avstumpet eller kynisk for å leve godt i en verden fyllt av urettferdighet og katastrofer. Å bli opprørt er en naturlig del av livet, og absolutt ikke avgjørende for egen lykke.

Er man ute av stand til å bearbeide vonde inntrykk og opplevelser så har man et problem man burde løse. Jeg tør knapt tenke på hva som skjer inni den lille såpebobleverdenen den dagen kollektivet oppløses, et familiemedlem dør eller et forhold går i vasken... Dårlige ting skjer ikke bare de andre som man leser om i avisene.

Trang til å gjøre noe med verdens problemer er noe mange opplever, og godt er det. Verre blir det hvis man skal løse alle, og dét helst i går, så jeg vil anbefale å velge ut noen kampsaker man har resursser til å gjøre noe med. Å kjempe for en god sak kommer nesten garantert til å føre til mer lykkefølelse, flere gode venner og et sunnere verdensbilde enn å sitte hjemme i bobla.

Ps. føler du avisene du leser har feil politisk vinkling, for få debattinnlegg etc., så husk at det finnes mer enn to aviser i dette landet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
ivioynar: ukeblader skriver om enda mer usæriøse greier. I de bladene beveger jeg aldri nesen min nede i. Når var det sist du hørte om en internasjonal person som hadde gjort noe godt noe? Hvor i mediene finner jeg mine rollemodeller, som ønsker å gjøre oss til bedre mennesker. hvor er fokuset her?
Vis hele sitatet...
Finst da mange magasiner som formidler det positive i verda, alt frå relativt smale fagblad, til breiare magasin som Readers Digest, som ikkje kan kallast totalt useriøst...
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Demokrati kan du kalle et styresett hvor folket har noe å si. Jeg har ingenting å si, utenom en stemme jeg avlegger når jeg skal stemme frem til et valg. Og hva har vi å velge mellom? Politkere som bruker tiden sin på beskyldninger ovenfor hverandre hva ditten sa, og hva datten gjorde.
Vis hele sitatet...
Du har val mellom alt frå Raudt, som er rimelig ytterleggåande og skarpskodde, til lokale lister. Du har også mogelegheit for å bli aktiv innad i eit parti, og dermed påverke politikken, og å nytte organisasjonskanalen gjennom organisasjoner som Amnesty, Natur og Ungdom m.fl.

Om du trur einaste innverkninga du har er den stemma annakvart år så tek du totalt feil, og det er DU som stengjer det sjølv ute frå demokratiet.

Det er også verdt å merke seg at politikarane framfører ikkje bodskapet sitt i media heile tida. Om den politiske debatten er overfladisk (som den jo desverre er) kan du jo lese partiprogramma, sende e-post til partikontora eller einskildpolitikarane, eller du kan lese aviser som klassekampen eller dagens næringsliv, som på kvar sin fløy behandler politikken betydleg meir seriøst enn vg og dagbladet.
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Når jeg leser avisene (som jeg ofte gjør, men det er grenser for hva jeg gidder å skille ut som relevant for meg) sitter jeg bare igjen med en ny oppgitthet når jeg er ferdig. - Der døde det fem, der døde det hundre, åja, så var det den ulykken og den krigen, pluss alle de tusen som dør av sult hver dag som ikke får hjelp og ikke blir skrevet om. Ikke om en influensa som rommer halve avisen som ikke har kommert enda
Men hva som er i Rhianna sin sminkepung er viktig!
Vis hele sitatet...
Du leser feil aviser. VG og dagbladet er møkkaaviser som skriver om sminkepungen til Rhianna. Vel, finn deg ein annan nyhetskanal for svarte helvete! Det er mange oppegåande nettaviser der ute, m.a. The Guardian.
Tv kanalene og avisene vet at katastrofe selger.

Da kan de som ser eller leser puste lett ut å takke at det ikke er dem det gjelder.
The Onion pleier gi ganske mange gla' nyheter. Og når nyhetene kanskje ikke er så gode kan du trøste deg med at det bare er sprøyt.
Nøkkelen er balanse, Gode og dårlige nyheter. og 0 kjendis nyheter.

ellers kan du jo lese blader som "hjemmet/allers" elns, er jo alltid gode historier der om eldre kvinner som gikk ned 20kg på 10 år.
Sist endret av Geiten; 28. april 2009 kl. 22:55.
Abonner på Pravda. Da får du nok akkurat det du er på jakt etter.
TV er jo mer enn nyheter, storparten underholdning. Nyhetsmediene skal oppdatere oss, og "negative" nyheter er som regel det som påvirker livet vårt i størst mulig grad. Jeg tror du vil miste mye av bakkekontakten dersom du ikke følger med på selv det mest grunnleggende av nyheter som blir publisert. Man kan selvførgelig velge i hvilken grad man konsumerer nyheter, selv om man eier en TV må man ikke se på alle nyhetssendingene som blir sendt. Jeg ser forholdsvis mye på TV, men ser minimalt av TV-nyheter. Jeg leser alt på nett, det er enda enklere å kutte ut nyhetene på nett enn TV.

Velger man bort nyhetene (som altså ikke er så vanskelig selv om du eier en TV) er TV et topp sosialt medium, TV-titting har dessuten blitt mer en sekundæraktivitet fremfor en primæraktivitet. TVen er altså ikke alltid i hovedfokus selv om man "ser på".

Beklager at dette ble en litt rotete post, poenget er at jeg syns det virker ganske meningsløst å ikke se på TV fordi man ikke vil få med seg nyhetene...

Har dette valget en bakgrunn i religiøs tilknyttning, mormoner eller lignende?
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Jeg lever med to viktige mennesker i livet mitt i et kollektiv i Oslo.
Vi har ingen TV og har bestemt oss for å heller bruke kvaltietstid med hverandre enn kvantitestid forran TVen.

Vi leser ikke aviser på grunn av alle de negative vibbene nyheter egentlig gir oss. Det å lese om dødsulykker, kriger, kriser, viruser og alt annet tragisk i verden påvirker oss mye mer enn det folk virkelig er klar over.

Jeg vil ha aviser som skriver om positive ting!!Jeg vil ha aviser som skriver:
- om folk som er bra for samfunnet
- om mennesker som gjør gode ting og utfører gode handlinger
- store begivenheter som gir oss en god følelse av å lese om
- om folk sine meninger, og ikke en journalist sin.

Vi må søke det gode i mennesker og leve livet vårt, og ikke for alle andre. Selvfølgelig er det viktig å holde seg oppdatert, men vi må få mer positiv innflytelse av media, enn bare musikk på radioen, og et par utvalgte tv-programmer.

Jeg vil derfor lage en tråd hvor dere kan komme med innspill om gode hendelser, gode mennesker i samfunnet og gode handlinger dere har begått for andre mennesker. Jeg er på jakt etter de bra historiene, de som gir meg en god følelese etterpå.

Jeg vet jeg kommer til å få tilbakemeldinger på at jeg lager mine egne skylapper og lever i en såpeboble-verden. Men hvis det gjør meg lykkelig, hvorfor ikke?Hvorfor må jeg lese aviser?Jeg leser mye om det jeg har interesse av på forskjellige habile intenettsider, og oppsøker det jeg ønsker å lese og lære om. Problemet med aviser er at du kun får høre en side av saken. Jeg vil høre mange.


Spre godt, spre kjærlighet så vil det onde forsvinne av seg selv.
Vis hele sitatet...
Er vell slik holdning som er med på å gjør slik som verden er i dag.

For å spre godt,spre kjærlighet vil ikke gjør at det onde fosvinner, viss du ignorerer det du kaller ett onde..
Sist endret av sneipen; 29. april 2009 kl. 04:20.
Sitat av sneipen Vis innlegg

For å spre godt,spre kjærlighet vil ikke gjør at det onde fosvinner, viss du ignorerer det du kaller ett onde..
Vis hele sitatet...
Tenk hvis alle hadde gjort som meg?Kunne det ha forsvunnet da?

Sitat av devotio Vis innlegg

Velger man bort nyhetene (som altså ikke er så vanskelig selv om du eier en TV) er TV et topp sosialt medium, TV-titting har dessuten blitt mer en sekundæraktivitet fremfor en primæraktivitet. TVen er altså ikke alltid i hovedfokus selv om man "ser på".

Et topp sosialt medium?Jeg ser ingen sosiale tendenser hos TV i det hele tatt!Du prater ikke med de andre, du blir ikke kjent med andre, men ja dere ler sammen og kanskje syns at noe er kult, men slik underholdning klarer jeg fint til å få til på egen hånd og i tillegg slipper reklamen. Jeg ser på manger serier, i tillegg til at jeg ser på dokumentarer på prosjektor.. Jeg lar bare være å ha en hypnosemaskin i stua mi.

Har dette valget en bakgrunn i religiøs tilknyttning, mormoner eller lignende?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg er ikke religiøs:-)

Sitat av slashdot Vis innlegg
Du har også mogelegheit for å bli aktiv innad i eit parti, og dermed påverke politikken, og å nytte organisasjonskanalen gjennom organisasjoner som Amnesty, Natur og Ungdom m.fl.
Vis hele sitatet...
Been there, done that.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Om du trur einaste innverkninga du har er den stemma annakvart år så tek du totalt feil, og det er DU som stengjer det sjølv ute frå demokratiet.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte?utdyp deg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er også verdt å merke seg at politikarane framfører ikkje bodskapet sitt i media heile tida. Om den politiske debatten er overfladisk (som den jo desverre er) kan du jo lese partiprogramma, sende e-post til partikontora eller einskildpolitikarane
Vis hele sitatet...
har sendt to mailer til kultur- og kirkedepartementet, men har ikke fått noe svar.
Sitat av slashdot Vis innlegg
eller du kan lese aviser som klassekampen eller dagens næringsliv, som på kvar sin fløy behandler politikken betydleg meir seriøst enn vg og dagbladet.
Vis hele sitatet...
det er desverre de eneste avisene jobben har

Fabianca: [sarkasme]Mange kommuner gir ut aviser hvor de roser sitt eget tilbud til beboerne. Mange søte bilder av eldre som spiser fyrstekake. Det hadde kanskje vært noe? Skulle det bli litt tøft å se nærbilder av aldringsprosessen (de har jo rynker selv om de er glade og spiser kake), så ender alle historiene i Bamsebladet og Ole Brumm lykkelig. Blir dette for barnslig så kan du kanskje få noen til å klippe ut alle sakene om badetemperaturer og jordbærpriser avisene har fyldig dekning av om sommeren.
[/sarkasme]
Jeg tror jeg skal overse denne

[quote=fabianca;1398338]Nei, fra spøk til alvor., så tror jeg kanskje du undervurderer sinnet ditt.
Så rart, jeg har tilsvarende tanker om deg!

Sitat av fabianca Vis innlegg
Jeg tør knapt tenke på hva som skjer inni den lille såpebobleverdenen den dagen kollektivet oppløses, et familiemedlem dør eller et forhold går i vasken... Dårlige ting skjer ikke bare de andre som man leser om i avisene.
Vis hele sitatet...
Nei, du hva skjer vel da?Jeg kom jo med storken og diet til jeg var sånn fjorten.. nei, fra spøk til alvor. jeg har vært på noen kjøreturer i livet mitt jeg også, babe
Sitat av fabianca Vis innlegg
Å kjempe for en god sak kommer nesten garantert til å føre til mer lykkefølelse,
Vis hele sitatet...
veldig enig!vi skal støtte de gode sakene, som fører til det gode. Tro meg. denne ideologien har jeg huset lenge.

Sitat av fabianca Vis innlegg
flere gode venner

sunnere verdensbilde

sitte hjemme i bobla.
Vis hele sitatet...
kjenner vi hverandre eller?skulle nesten virke sånn. uansett er den informasjonen du har fått er uansett vedlig feil
Sist endret av Jersey Schultz; 29. april 2009 kl. 06:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
tenkte jeg skulle komme med et kjapt innspill før jobben kaller :P

ser selv ikke på tv, har faktisk kvittet meg med hele boksen til fordel for raskere adsl :P (20mbit kontra 1.5 jeg hadde før)
da jeg selv kan sile ut viktighetene.
har dog en lei tendens likevel til å ende opp på triste nyheter.
synes det har vært mye drap i det siste, spesielt fra Russland :O (årsak...?)
siste nyhet var to-tre russiske tenåringer som slår i hjel en uteligger med hammer (alt er filmet, usensurert :O)
skrudde av ganske kjapt ja.

er selv kristen, og blir på en måte "skuffet" over hvordan vi mennesker fungerer, og hvor mye vondt vi klarer å prestere å påføre andre, til vår egen syke "glede" ( iallefall virker det slik på de som utfører slike handlinger.)

har selv en sønn på 2 år, og er glad jeg er kvitt tven sånn sett. da kan jeg som voksen sile ut hva guttungen kan se på og ikke.
jeg vil dog aldri nekte han (ved rett alder) å surfe på egen hånd og se, men jeg ønsker å være tilstede når han kommer over slike sider \ bilder \ videoer.

vi kan ikke skjule menneskets onde natur, men må ta det gode med det onde, og ta det til oss.

if you tolerate this, then your children will be next.

vi kan ikke redde verden alene, men vi kan gjøre vår del hver for oss.

smil på jobben.
takk for maten du spiser.
kjør ikke unødvendig mye bil.
kast ikke bort penger på alt mulig.

har du få eiendeler, er du mere takknemlig for dem.


bare her har du gjort en masse, og folkene du møter med smilene og gleden, vil føle mye av det samme.
(ja jeg jobber i kundeservice-yrket.)

liker ikke alle lovene Norge har, mye er urettferdig, men det kunne vært værre.
jeg kunne tross alt ha fått døds-straff for å kritisere mitt eget land (om jeg hadde bodd et annet sted riktignok.)


safen up, and be safe


- T
Tanken er god. Men der stopper det. Jeg vet ikke helt når det skjedde. Men på ett eller annet tidspunkt ble det veldig radikalt og hipt og kaste tven. Jeg har flere venner som gjør dette fordi tven "forsøpler oss". Er da vel for helvette bare å la vær å se på den hele tiden? Tv er ikke noe dårligere medium en aviser, bøker, radio osv.

Pull your head out of your ass and smell the real shit!
Tenk hvis alle hadde gjort som meg?Kunne det ha forsvunnet da?
Vis hele sitatet...
Ja, men slik fungerer verden ikke. Derfor gjør man ikke ting bedre med å ignorere problemene. Snarere tvert imot synes jeg.
Sist endret av sneipen; 29. april 2009 kl. 13:19.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fin-fin tråd! Jeg er med deg hele veien! Jeg blir selv deprimert og håpløs av å følge med på nyheter og lese aviser, TV har jeg gitt opp for mange år siden. Det viktigste man kan gjøre, mener jeg, er å være god mot seg og sine, og mot alle man møter, sette et godt eksempel til etterfølgelse - "be the change you want to see in the world".

Noen små solskinnshistorier fra denne dagen;

- hesten oppe i bakken her har nettopp fått fole, de sprader rundt og virkelig koser seg på engene her oppe.
- den ene uglen i treet oppe i svingen har fått selskap fra en annen! jeg tror de sitter og rølper sammen om natten.
- vi startet et kunstprosjekt på skolen i dag, og har i løpet av et par timer fått dekorert alle toalettene her riktig så lekkert!
- om et par år får man muligens kjøpt syntetisk framstilt kjøtt! tenk om det blir mote, og slakteriene går ad undas! det hadde jo vært lekkert!
- ei venninne av meg og jeg kjøpte en pakke toffifee på butikken i dag, og vi ga bort en til alle vi traff på vei tilbake, alle lyste opp og ble glade!
- hele blomsterengen er full av gule løvetenner (eller melkebøtter, som det heter på dansk), og ingen farge er vel mer positiv enn gul?
- jeg har ikke sett kjæresten min på to uker, men skal hjem til henne på langhelg i morgen!
- kompisen min, alan, har vokst opp kun med sin mor - men har likevel hatt en smashing oppvekst! i dag laget han en superchill låt i cubase!

Det hjelper ikke å bekymre seg, sukke over ting og klage over det man leser i avisen. Vær snill og grei mot deg selv og dine neste, grip øyeblikket, og se forandringene i absolutt alt framover.
Jeg er overbevist om at tv'en i stor grad er til for å holde folk fra å tenke over virkelige spørsmål om samfunnet, og heller følge med på hvem som puler hvem i neste episode av Paradise Hotel. Jada, jada, det er satt på spissen og jeg tror selvfølgelig ikke at alle som ser på tv ikke reflekterer over annet enn vås, men det finnes mange som faktisk ikke gjør annet enn å stirre inn i denne ubrukelige, fordummende boksen og absorberer alt svadaet uten nærmere ettertanke. Har selv nylig kastet eklingen ut av hybelen min, da jeg også bor i kollektiv med personer som betyr mye for meg og som jeg heller ønsker å tilbringe tid med og faktisk SNAKKE med.

Når det er sagt leser jeg fortsatt aviser for å holde meg noenlunde oppdatert, MEN jeg tror også at alle disse triste og fæle nyhetene har mye mer å si for psyken enn man tror og at man må lese aviser med enn god dæsj skepsis, da mye av det de skriver bare er tull og vås.

Medias skremselspropaganda er ingenting annet enn et utrolig trist, og fører bl.a. til at politikere får gjennom helt absurde forslag. Personlig tror jeg ikke dette er helt tilfeldig.

Godt å høre det faktisk finnes andre som ikke helt føler seg tilfreds i dette selvdestruktive, upersonlige industrisamfunnet vi lever i idag
Jeg tror ikke det er snakk om at trådstarter undervurderer sinnet sitt, men heller hvor sterkt dette går inn på den gjennomsnittlige Normann, som ikke har noen formening om hvordan sinnet fungerer eller hva man kan bruke det til.

Ta for eksempel min mor som sliter med mye psykiske plager som stress, angst og så videre. Hun biter fullt på disse skremsel-artiklene som er i VG om svineinfluensa og terrorisme. På hvordan måte hjelper dette at avisene blåser opp negative saker, dag etter dag etter år etter år...

Vi kan selvfølgelig ikke utelukke negative nyheter i avisa, men vi burde ikke overdramatisere disse historiene, for det kan påvirke mennesker veldig mye!

peace Jersey Schultz =)
Sist endret av Quetzalcoatl; 7. mai 2009 kl. 15:28.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Jeg lever med to viktige mennesker i livet mitt i et kollektiv i Oslo.
Vi har ingen TV og har bestemt oss for å heller bruke kvaltietstid med hverandre enn kvantitestid forran TVen.

Vi leser ikke aviser på grunn av alle de negative vibbene nyheter egentlig gir oss. Det å lese om dødsulykker, kriger, kriser, viruser og alt annet tragisk i verden påvirker oss mye mer enn det folk virkelig er klar over.

Jeg vil ha aviser som skriver om positive ting!!Jeg vil ha aviser som skriver:
- om folk som er bra for samfunnet
- om mennesker som gjør gode ting og utfører gode handlinger
- store begivenheter som gir oss en god følelse av å lese om
- om folk sine meninger, og ikke en journalist sin.

Vi må søke det gode i mennesker og leve livet vårt, og ikke for alle andre. Selvfølgelig er det viktig å holde seg oppdatert, men vi må få mer positiv innflytelse av media, enn bare musikk på radioen, og et par utvalgte tv-programmer.

Jeg vil derfor lage en tråd hvor dere kan komme med innspill om gode hendelser, gode mennesker i samfunnet og gode handlinger dere har begått for andre mennesker. Jeg er på jakt etter de bra historiene, de som gir meg en god følelese etterpå.

Jeg vet jeg kommer til å få tilbakemeldinger på at jeg lager mine egne skylapper og lever i en såpeboble-verden. Men hvis det gjør meg lykkelig, hvorfor ikke?Hvorfor må jeg lese aviser?Jeg leser mye om det jeg har interesse av på forskjellige habile intenettsider, og oppsøker det jeg ønsker å lese og lære om. Problemet med aviser er at du kun får høre en side av saken. Jeg vil høre mange.


Spre godt, spre kjærlighet så vil det onde forsvinne av seg selv.
Vis hele sitatet...
Syns det høres ut som en herlig måte å leve på. Skulle ønske jeg hadde klart det
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
God karma får man ikke av å se på nyheter, men være god mot andre og vise andre respekt samt gode handlinger. Jeg har engasjert meg hele livet, men på egen hånd, og på eget iniativ.

Det eksisterer ingenting kalt demokrati lengre.

Takk! I`m a girl, bro
Vis hele sitatet...
Neida, man får ikke god karma av å se på nyhetene, men du kan ikke engasjere deg i noe, uten å vite at det skjer. Og, å vite AT det f.ex. er svineinfluensa på gang, og at dette faktisk er et problem for NOEN, er langt fra det samme som å gå rundt og være skremt av det, eller for den saks skyld i det hele tatt å tenke noe videre på det. Tror faktisk ikke jeg har tenkt på det i dag i det hele tatt før du nevnte det her nå.

Saken er bare at man må bruke hodet litt, tenke selv, og så lenge man gjør dette, så vil jeg bare si at det er bra å være informert (deriblant å følge litt med på nyheter et.c.). Samtidig vil jeg også si at det å være godt informert, og vite hva som skjer i samfunnet rundt deg, og da helst ikke bare i den lille delen av samfunnet du ser selv, faktisk er et kriterium for å ha et velfungerende demokrati.

Men når det er sagt - å droppe TV, og heller bruke tida på hverandre er ikke dumt i det hele tatt det. Nyheter kan man fint få med seg uten å bruke hele kvelden på å stirre på kopekassa.
Sist endret av atomet; 7. mai 2009 kl. 19:06.
Tja, jeg ser på det som en positiv ting å ikke se på tv. Alt er forvrengt og man får mest sett det negative i verden utifra nyheter ihvertfall. Skal du drømme deg bort i en positiv verden er det bedre å laste ned tv-serier på nettet.

Har nå bodd på hybel i ett år uten tv, og jeg kommer aldri til å kjøpe en! Bortkastet tid som man kan bruke på å lære seg nye ting, dyrke hobbyer. Kort sagt utvikle seg selv isteden for å se på boksen i en time.

Det at tv skulle vist mer gladhistorier har jeg ikke noen tro på kommer til å skje, frykt er det som selger best tydligvis.
Huskorset/husguden er kommet for å bli, alt møbel i de fleste hjem har nå tven som sentrum. Litt trist spør du meg.

Å bruke tiden på andre mennesker faller ikke enkelt for meg isteden, men jeg føler uansett at jeg får mer ut av dagen. Fotografering, bøker, turer, musikk, jogging, gitar osv osv. Tv er ett rent underholdningsmedium som har erstattet colosseum.

Min subjektive mening ihvertfall.
det sies at kunnskap er makt.
men i dagens verden så er falsk "kunnskap" makt
avisene dynger på med bare drap og elendighet.
ikke rart vi har rasehat og folk som ikke tørr å se på hverandre når de passerer gaten.
vi er redde vår egen skygge
men hvem bestemmer over deg? DU. ikke media, ikke snuten, ikke tanta di :P osv.
(med forbehold om at folk oppfører seg, og IKKE hjelper til på statistikkene som avisene drar fram)

- T
Sist endret av _tommen_; 7. mai 2009 kl. 20:37. Grunn: leif
Sitat av djxfade Vis innlegg
Syns det høres ut som en herlig måte å leve på. Skulle ønske jeg hadde klart det
Vis hele sitatet...
jepp. Ignorance is a bless. :P
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av _tommen_ Vis innlegg
det sies at kunnskap er makt.
men i dagens verden så er falsk "kunnskap" makt
avisene dynger på med bare drap og elendighet.
ikke rart vi har rasehat og folk som ikke tørr å se på hverandre når de passerer gaten.
vi er redde vår egen skygge
men hvem bestemmer over deg? DU. ikke media, ikke snuten, ikke tanta di :P osv.
(med forbehold om at folk oppfører seg, og IKKE hjelper til på statistikkene som avisene drar fram)

- T
Vis hele sitatet...
Du må gjerne argumentere for påstandene dine.
Ikke rart vi har mye "kunnskap" på frifot når sånne som deg velger å slenge ut påstander.
Hvorfor blir trådstarter nærmest dashet med en gang? Jeg mener, såklart er det nødvendig og viktig at vi holder oss oppdaterte på hva som skjer i verden, og nyhetene og uten å ha lest alt trådstarter har sagt så tror jeg ikke han benekter for dette.

Jeg er heller ikke helt enig i at det er smart å kaste tven og bare leste nyheter som er om bra ting i samfunnet, men, jeg mener trådstarter også tenker i baner mange flere av oss burde tenke i. Vi er jo fra vi er unge bombardert med negative oppslag og alt som er galt i verden, sjokkerende og støtene bilder selger jo mer og er viktige for at vi skal kunne vite hva som forgår steder de ikke er blitt velsignet med slik rikdom vi har i Norge.

Vi burde ikke la all dritten i verden blende oss som har sjansen til å utvikle oss på det sosiale planet mtp hvordan vi behandler hverandre her i Norge. Respekt og solidaritet blir lagt vekt på i barneskolen men etter det så er det opp til oss selv, og ofte føler jeg meg skuffet over hvor primitive vi kan være, hvor mye dritt vi klarer å påføre hverandre, hvor mye baksnakking og skit som man trodde var forbeholdt ungdomskoleelever som faktisk skjer i arbeidslivet.

Spør du meg, ikke slutt å les aviser og nyheter, hold deg oppdatert og la det gi det ettertanke på hvor velsignet vi er og hvordan vi kan lære å være bedre mennesker(klisje, ja jeg vet). På den positive siden finner jeg iallefall, etter å ha bodd en del forskjellige steder i verden, at Norge er et land med mye potensiale og at Norske folk et utrolig gode mennesker sammenlignet med hva jeg opplevde i andre, på skole og i arbeidslivet. Gjorde meg mye mer patriotisk=)
Etter å ha lest flere av trådstarter innlegg så må jeg si det er ganske naivt og si at skjer det så skjer det. Skjer det så har vi planer for karantene og hvordan vi kan begrense skadeomfanget.

Skjer det så skjer det holdningen koster menneskeliv. Og det er jo nettopp det du ikke liker å lese i avisen?