Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 712
Hei,

Fant noe interresant her om dagen da jeg søkte litt på internett om at windows skjuler filer på datamaskinen din.

Alle sider du noen gang har vært inne på, og alle mailer du har fått via Microsoft's Outlook og Outlook Express har blitt logget, selvom du har slettet dem fra papirkurven.

There are folders on your computer that Microsoft has tried hard to keep secret. Within these folders you will find two (major) things: Microsoft Internet Explorer has been logging all of the sites you have ever visited -- even after you've cleared your cache, and Microsoft's Outlook and Outlook Express has been logging ALL of your e-mail correspondence -- even after you've erased them from your trashbin. (This also includes all incoming and outgoing e-mail attachments.) And believe me, that's not even the half of it.
Vis hele sitatet...
Derfor lurte jeg på om det er noen som har prøvd dette, å startet maskinen på nytt og funnet disse filene ved å leite igjennom DOS.

Legger ved et tekstdokument der det står forklart.
Microsoft Internet Explorer has been logging all of the sites you have ever visited.

Så det vil si at FireFox, Opera osv ikke blir logga ?
Kverulant
Sambadelight's Avatar
Trådstarter
Akkurat hvilke browsere som blir logget har jeg ikke satt meg så mye inn i.
Ikke akkurat noe hemmelig med det der da. Klapp harddisken inn i en annen maskin med windows 5.x og dere kan se og slette alt sammen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
IMHO høres det der ut som 'urban myth'. Om dei faktisk gjorde noko slikt, så ville t.d eff.org, slashdot, theregister, digi.no, kanskje itavisen, wired og en del andre skrive om det. Det gjer dei ikkje. Altså er min konklusjon at det der er bare bullshit.
Kverulant
Sambadelight's Avatar
Trådstarter
Du kan jo prøve, også får du se om det er en "urban myth" som du kaller det
Sitat av slashdot
IMHO høres det der ut som 'urban myth'. Om dei faktisk gjorde noko slikt, så ville t.d eff.org, slashdot, theregister, digi.no, kanskje itavisen, wired og en del andre skrive om det. Det gjer dei ikkje. Altså er min konklusjon at det der er bare bullshit.
Vis hele sitatet...
De har alle sammen skrevet om det, men det var når windows 5.x serien var NY, dvs for nærmere 5-6 år siden. Om det er noen reell grunn til å bli panisk over det? Nei, ikke med mindre man bruker OE og IE, og da er man uansett fubar. Neida, de funksjonene som kjøres er ikke smarte nok til å fange opp andre browsere eller epostklienter. Unyttig er de kansje, med mindre man er etterforsker og må finne ut noe...

Dog, nyttig artikkel å ha om man vil kikke litt på hvordan windows er satt opp.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tuxeren
Du kan jo prøve, også får du se om det er en "urban myth" som du kaller det
Vis hele sitatet...
Sorry, har ikkje wintendo-maskiner å prøve det på. Men for all del, prøv, og rapporter tilbake...

Å surfe med cookies på oppnår forøvrig ca. det samme - 3dje part som har opplysninger om din bruk...:P
Sitat av tuxeren
Alle sider du noen gang har vært inne på, og alle mailer du har fått via Microsoft's Outlook og Outlook Express har blitt logget, selvom du har slettet dem fra papirkurven.
Vis hele sitatet...
Den loggen må jo bli svær hvis man har brukt IE og OE noen år på en maskin, kanskje spesielt på offentlige dataer som brukes av folk med forskjellige interesser.
Er det mulig at de skjulte filene tilslutt blir så store at man ikke får skvist noe særlig annet inn på harddisken?(tenker da på gamle maskiner med rundt 1 gb, fortsatt noen sånne i drift offentlig.)
Kverulant
Sambadelight's Avatar
Trådstarter
Det kan jo hende. jeg vet ikke hvor mye en .txt fil vokser for hver bokstav du skriver, men det vil vel ta ei stund kan jeg tenke meg
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tuxeren
Det kan jo hende. jeg vet ikke hvor mye en .txt fil vokser for hver bokstav du skriver, men det vil vel ta ei stund kan jeg tenke meg
Vis hele sitatet...
Den veks ganske nøyaktig 1 byte, give or take some.

Nei, som enkelte har nemnt: Det kan ikkje tenkast. Eg har sett igjennom litt loggar, og URL'ane mine som har gått gjennom squid er til sammen 300MB. Med bare URL'er. Og det er siste halvåret. Så nei, finn loggane og gi meg bevis på det, ellers trur eg faktisk ikkje at slike loggar finst.
Sitat av slashdot
Den veks ganske nøyaktig 1 byte, give or take some.

Nei, som enkelte har nemnt: Det kan ikkje tenkast. Eg har sett igjennom litt loggar, og URL'ane mine som har gått gjennom squid er til sammen 300MB. Med bare URL'er. Og det er siste halvåret. Så nei, finn loggane og gi meg bevis på det, ellers trur eg faktisk ikkje at slike loggar finst.
Vis hele sitatet...
Å, de er der, blandt annet inne i de 5 stk "index.dat" filene som er der. Begynner å bli noen reinstallasjoner siden sist jeg gikk gjennom de, men bruk av alle adresser man er innom logges. Hvorfor? Gudene /M$ må vite, men såvidt jeg kunne se, er det styring av cache i IE innblandet i historien.