Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 656
jeg skal kjøpe meg ny rambrikke.
Da lurer jeg på om det er det samme hvilken ram brikke jeg kjøper meg, eller om jeg må kjøpe av samme type som jeg har fra før av.
Hva slags ram\hovedkort har du?
1. Du må kjøpe DDR-ram hvis du har DDR-ram i PCen din fra før.
2. Dersom hovedkortet ditt støtter doble minnekanaler bør du kjøpe deg en lik brikke (samme antall MB ram) og utnytte de doble minnekanalene.
3. Hvis du f.eks har PC3200-RAM i pcen din fra før, kan du godt kjøpe raskere ram enn dette, men da vil alle brikkene kjøre med samme hastighet som den treigeste rammen. Du må også passe på å sette den treigeste rammen i slot1 på hovedkortet ditt - dette kan forhinde komplikasjoner.

Oppsummert: Du trenger ikke kjøpe samme merke på rammen eller samme hasteighet, men det er jo anbefalt å kjøre med "lik" ram i systemet ditt...

Hvilken ram har du nå forresten ?
Kverulant
Sambadelight's Avatar
Trådstarter
jeg har nå: DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5 Minne 184-P (for DDR-PC400MHz)

tenkte egentlig og kjøpe meg sånn nå også men så kom jeg over at det ikke er livstidsgaranti på dem så det tenkte jeg og gå for: Crucial PC3200 DDR-DIMM 512MB CL3 5ns Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 64Meg x 64
Det skal gå greit å kjøre det oppsettet som du sa der - tror ikke du skal støre på noen problemer selv om du mikser CL2,5 og CL3
Hadde nok kjøpt med cl2.5 hadde jeg vært deg, så trenger du ikke la minnet ditt kjøre på tregere latency enn det det egentlig har mulighet til.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Anbefaler deg en TwinMOS brikke av typen 3200 og cl2 eller cl2,5, billig og bra. Kjøper du cl3 så blir du jo nødt til å kjøre cl3, noe du sansynligvis ikke vil .
OT:
Mange jeg har snakket med sier at TwinMOS er noe dritt for maskinen restarter av seg selv pga noe tull? Er det sant, eller er det bare noe de sier for å være "leet"?
Det er noe de sier bare for å være leet.
Opprinnelig postet av Starra
OT:
Mange jeg har snakket med sier at TwinMOS er noe dritt for maskinen restarter av seg selv pga noe tull? Er det sant, eller er det bare noe de sier for å være "leet"?
Vis hele sitatet...
Jeg har en TwinMOS brikke, og jeg har aldri hatt noe problem med automatisk restart.

Selv vil jeg anbefalle TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB (Dual Pack Kit m/ to matchede PC3200 CL2.5 DDR) fra komplett.no. Sparer koselig 200 på dem, bare ut dagen men...
Kverulant
Sambadelight's Avatar
Trådstarter
det ble CL2.5