Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3765
Hei

Begynte å tenke litt her om jeg skulle gå til innkjøp av en Cerwin Vega CLS 15SX Subwoofer. Fra før av har jeg to Eltax høytalere av typen her pluss en forsterker.

Det jeg lurer på om jeg greier å drive den Cerwin Vega subben der med det jeg har fra før av eller om jeg må kjøpe på noen ny forsterker.
Er fullt klar over at det ikke blir fullt trykk siden det ikke er et fullt så bra anlegg fra før av, men siden det er innebygget forsterker på subben, så må det jo være ett håp?

Takker for svar
Dersom det er innebygget forsterker i subben burda man vel kunne spille fletta av hvem som helst med vilken som helst forsterker? (Sålenge den er over 60w or so...)
Det er et håp, gå til innkjøp dude, dette skal du se funker
Skyt meg om jeg tar feil, men i og med at den subwooferen er aktiv så trenger du vel egentlig bare en cd-spiller for å få lyd i den. Altså, siden det er forsterker bakpå sub-kassa, så trenger du ikke kjøpe enda en.

Edit: Brunost var før meg der ja..
Sist endret av AntonSR; 3. desember 2007 kl. 22:15.
Kverulant
Sambadelight's Avatar
Trådstarter
Det var det jeg trodde jeg også. Jeg bare stusset litt på at det (bare?) var 200 watts forsterker til den største Cerwin Vega subwooferen på 15".
mhm riktig det, kan vel nesten blåse av huet på noen :P
Hvis du synes 200W er "bare", så tror jeg du har sett på for mange Eltax-forsterkere og slikt.
Kverulant
Sambadelight's Avatar
Trådstarter
Et spørsmål til; Er det noen som har peiling på om alle utgangen stemmer fra subwooferen, høytalerene til forsterkeren?
jeghar det beistet i styua og jeg lover deg ren nytelse i vært eneste bass drag bare "200" watt deter nok i masse hvis
jeg kjører de små bok hylle høytalerene til CW som diskant og mellom tone forsterkeren jeg bruker på de to er NAD 372.
Kjører signalet fra den inn i subben og deretter inn i høytalerene (tror det er ett filter inni der som tar vekk de hertza du stiller inn på subben)

spiller veldig bra.

Hadde CW cls 15 før detta jeg har nå og vil nesten påstå att den enkle subben spiller bedre enn de to stooore høytalerene. kjørte 372 nadn på de også.
Kverulant
Sambadelight's Avatar
Trådstarter
Pent! Da er det vel egentlig å samle i sammen penger å bestille da

Sitat av egeulf
Hvis du synes 200W er "bare", så tror jeg du har sett på for mange Eltax-forsterkere og slikt.
Vis hele sitatet...
Haha, det viser vel bare til hvor lite peiling jeg har på sånt
200W trenger ikke og vere bare så lenge det er skikkelige watt.

Og utgangene burde stemme ganske bra ja, alt du trenger er vell egentlig sub-kabler/signalkabler mellom cd-spiller og sub ettersom at det er innebygget forsterker.
du kommer ikke til og angre det skal jeg love deg.

kompis av meg kjøpte seg ett JBL surround anlegg til nærmere 50laken og han blei nesten sur når han hørte hvor bra lyd det var i den subben og de små fisle høytalerene
hehe..
Trur en 200Watts electrocompaniet forsterker,
ikke kan sammenlignes med en 200watts aiwa forsterker...
Det er STOOR forskjell på Watt og watt.....

Så de 200 watt'ene i CV subben fungerer bra nok, samt at CV elementer er lettdrevede..
(trenger mindre watt/pr dB)
Sist endret av DeathByDigital; 3. desember 2007 kl. 22:39. Grunn: feil nummer igjen
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Spørs jo på hvordan watten er målt, og hva slags elementer den skal drive.
Her skal du jo drive en Cerwin-høyttaler som er typisk lettdreven, og i tillegg er det kun ett basselement, hverken mellomtone eller diskant. Dvs du har 200w til rådighet for å drive ETT bass-element. De fleste har ikke så mye på CV-høyttalerne sin een gang

Hvis du har en sub-utgang på forsterkeren din, så filtrer denne ut de frekvensene du ikke vil ha.
Hvis du bare har linjeutganger på forsterkeren, kan du bruke sub'en sitt eget delefilter.