Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3913
Noen som har erfaring med hva forsikringsselskapet betaler for bilen din hvis den har vært i en ulykke og må kondemneres/vrakes? Hadde en fin mercedes CLK 2008 som var strøken og så ble jeg påkjørt bakfra i 70 km/t og nå må den kondemneres... Er redd jeg bare får nøyaktig det jeg betalte for den ..
Tror de takserer den og ser på pris på tilsvarende biler. Hvis du er uenig med takst så må du sikkert legge frem saken din eller få den taksert på nytt.
De forholder seg til bruktbillister med priser basert på salgstall. Normalt sett vil du få mindre enn du betalte da biler generelt blir mindre verdt med tiden. Hvis det er noe som skulle tilsi noe annet må du regne med å dokumentere det.
Ok
Om du har kostbart tilleggsutstyr som ikke ble skadet så kan du jo sjekke med forsikringsselskapet om du får muligheten til å skru av det kostbare utstyret før bilen skrotes, evt. med en liten reduksjon i utbetaling? Vet ikke om det er mulig, men om du akkurat har kostet masse på bilen er det jo dritkjipt for deg om bilen skrotes og du får igjen mindre penger enn du har lagt ned i bilen.
Det kommer litt an på hvilken forsikring en har også. Full kasko f.eks dekker også ekstra utstyr.
Etter min erfaring får du mindre enn hva du har betalt for den...

Første gang når 2003 E320 ble kondemnert forsikret hos Frende. Ca. 10% tap. Og når motorsykkel ble stjålet forsikret hos If. 25% tap.

Prøvde å krangle men gikk dårlig.
Sist endret av Naturgrønn; 30. november 2020 kl. 16:09.
Men nå er det jo ikke ens egen forsikring som benyttes her, og slik sett hadde jeg forlangt å fått alt dekket.

Hadde til og med spurt om leiebil i mellomtiden. Kjenner jeg forsikringsselskapene rett får du neppe dette men utbetalingen blir behandlet umiddelbart slik at de slipper den utgiften.
Sist endret av Jens1; 30. november 2020 kl. 16:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Etter min erfaring får du mindre enn hva du har betalt for den...

Første gang når 2003 E320 ble kondemnert forsikret hos Frende. Ca. 10% tap. Og når motorsykkel ble stjålet forsikret hos If. 25% tap.

Prøvde å krangle men gikk dårlig.
Vis hele sitatet...
Men var kræsjen din eller motpartens skyld i disse tilfellene?
Sitat av Chaplin123 Vis innlegg
Men var kræsjen din eller motpartens skyld i disse tilfellene?
Vis hele sitatet...
Det har vel ingenting å si. Får du igjen 100% av listepris på bilen ved kondemnering så gjør du det. Hvis det er din skyld og du ikke har forsikring som dekker det (bare ansvar, ikke kasko. Del-kasko dekker vel heller ikke) så får du vel 0% av bilens verdi om den kondemneres? Kanskje vrakpanten?

Om du får igjen det den er verdt eller ikke kommer etter min anekdotiske erfaring an på om den var i god stand eller ikke. For hvis den var det, ville du fått mer ved å ha solgt den. Mye ekstrautstyr osv pleier de ikke å ta nok hensyns til, så jo bedre bilen var i forhold til like modeller jo dårligere kommer du ut av det, vil jeg tro.
Du må krangle med forsikringsselskapet for å få så mye som mulig for bilen. Sammenligne på Finn, se hvilket ekstrautstyr din har sammenlignet med andre modeller. Har bilen din nye dekk? Ettermontert ekstrautstyr?

Spør også om tilbakekjøpspris fra forsikringsselskapet om delene er ettertraktet. Så kan du selge hele deler fra bilen på Finn.
Skjedde med meg en gang. De ser på Finn osv, og min takstmann tok ikke stort hensyn til ekstrautstyr ol. Jeg fikk prata det litt opp i ettertid. Da bilen var kjørbar fikk jeg også beholde bilen mot at de trakk fra vrakpant og noe mer.
Jeg fikk 90 000,-. 2000,- mer enn jeg kjøpte den for for 4 mnd siden. Bittert da jeg ikke kan få en lignende bil med samme farge siden det ikke er noen på finn.no.
Bra det løste seg raskt og du ikke gikk i tap. Eller tap, det vet du jo ikke helt sikkert før du har skaffet deg tilsvarende bil.

Import? Du kan forsøke å se feks på mobile.de, blocket.se eller andre nettsider og se om det er mulig å finne rett bil i rett farge til nogenlunde rett pris inkl norsk mva og avgifter. Ellers så må du bare vente med å kjøpe bil til riktig bil dukker opp. Foliering er dyrt om hellakkering koster deg over halve prisen av bilen. Eller bare akseptere at du må kjøre en bil i en annen farge. Personlig så hadde jeg vel ventet til den rette bilen dukker opp. Er sjeldent lurt å rushe bilkjøp, da overser man ting, glemmer å stille de rette spørsmål eller sjekke opp godt nok også får man seg en overraskelse senere.
Sist endret av _abc_; 4. desember 2020 kl. 23:22.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Bra det løste seg raskt og du ikke gikk i tap. Eller tap, det vet du jo ikke helt sikkert før du har skaffet deg tilsvarende bil.

Import? Du kan forsøke å se feks på mobile.de, blocket.se eller andre nettsider og se om det er mulig å finne rett bil i rett farge til nogenlunde rett pris inkl norsk mva og avgifter. Ellers så må du bare vente med å kjøpe bil til riktig bil dukker opp. Foliering er dyrt om hellakkering koster deg over halve prisen av bilen. Eller bare akseptere at du må kjøre en bil i en annen farge. Personlig så hadde jeg vel ventet til den rette bilen dukker opp. Er sjeldent lurt å rushe bilkjøp, da overser man ting, glemmer å stille de rette spørsmål eller sjekke opp godt nok også får man seg en overraskelse senere.
Vis hele sitatet...
Har sjekket de to sidene du anbefaler, men pga corona er det kinkig å dra og prøvekjøre. Blir karantene og greier vett... funnet en i sølv da som er samme årsmodell og samme motor. Går for den
Forresten, det er noen som driver med import av bruktbiler. Tror de kalles "bilmeglere", de har gjerne ansatte eller partnere i feks Tyskland og Sverige som kan stå for gjennomgang og sjekk, samt "eierskiftekontroll" eller hva det nå kalles, tilstandsrapport kanskje? Ofte så trenger du ikke reise ned selv engang for å få ordnet kjøpet. Og disse meglerne har gjerne også kontakter i transportfirma som kan transportere og ordne med tollen på grensen.

Kanskej noen her på forumet kjenner til noen bilmeglere de kan anbefale?
Sitat av Chaplin123 Vis innlegg
Har sjekket de to sidene du anbefaler, men pga corona er det kinkig å dra og prøvekjøre. Blir karantene og greier vett... funnet en i sølv da som er samme årsmodell og samme motor. Går for den
Vis hele sitatet...
Takk for godt tips!