Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1946
hei, trenger noen råd angående kosthold.

det har seg sånn at jeg er på folkehøyskole, vi får mat 4 ganger om dagen, men jeg får ikke i meg nokk mat :/ "tror jeg"


til frokost er jeg aldri sulten og blir kvalm av tanken på mat, får i meg 2 glass juice og en kopp kaffe med mye melk i.

til lunch spiser jeg ca en halv portion med mat men er ikke veldig sulten da heller, drikker 2 glass med juice til lunchen å. dropper lunchen 2 3 ganger i uka :/

middag så spiser jeg 1 portion med mat, vil ikke si at den er så stor, hiver i meg maten på under 4 minutter før jeg går fra bordet.


spiser skjeldent kveldsmat pga jeg sovner etter middag.


ofte da på kvelden blir jeg så syyyykt sulten, typ 22 tiden.

jeg er ganske tynn, men det har jeg alltid vært.

hva skal jeg gjør når jeg ikke får i med mere enn 1-2 portioner med mat på en dag? jeg elsker jo god mat!

noe jeg kan spise på kvelden som ikke må stå i kjøleskap og som ikke er så dyrt?

er protein pulver og såkalte wheight-gainers dumt å ta mellom måltider? vil så gjærne gå opp i vekt :/

jeg vil ha matlysten tilbake
Hadde akkurat det samme problemet som deg.

Det første du kan gjøre er jo å fikse deg matpakke ved frokost å lunch. Er jævlig tiltak, men er verdt det å investere litt tid på å mekke noe som er såpass godt at du faktisk kommer til å gidde å spise det. Pleide alltid å ha noe mat på rommet jeg kunne munche på hvis jeg ble jævlig sulten, nøtter feks eller energibarer.

Et annet tips jeg kan gi deg for å gå opp i vekst er å slutte å snuse når det nærmer seg mat, for meg har det veldig mye å si og kan ødelegge matlysten helt, og det er jo ikke optimalt når man bare blir foret 4 ganger for dagen.

For å gå opp i vekt er det ikke en dum ide å drikke gainer, men du får en metthetsfølelse av det også.
du kan for eksempel tvinge i deg frokost noen dager så tror jeg matlysten kommer av seg selv etter hvert
Hvis du ønsker å gå opp i vekt bør du begynne å trene. Å ta weightgainer for å legge på deg hvis du ikke er mer fysisk aktiv vil føre til at du går opp i vekt og får mer fett på kroppen. Det kan kanskje høres fint ut, men å bare legge på seg fett er ikke pent eller fint. Begynner du med styrke trening legger du på deg muskler. Det ser bedre ut. Som han andre skrev, lag deg niste fra måltidene du deltar på og ta den fram på kvelden når du har mer matlyst. Frukt eller riskaker kan du ha på rommet hvis du ønsker å ha mer mat du kan spise.
Morgen gymnastikk pleier å få fart på sulten for min del. Eller bare lag en smoothie med noen høy-kalori ingredienser du kan sippe på utover morgenkvisten.
Kanskje du kan forsøke å kutte ut juice en periode? Juicen har jo omtrent like mange kalorier som brus og du ville neppe startet dagen med 2 glass cola + 1 kaffe? Også drikker du gjerne 2 glass juice til lunch også. Da tror jeg kanskje du "drikker deg mett", ikke rart du blir sykt sulten på kvelden for det er jo mest karbohydrater i juicen og den taes raskt opp og forbrennes raskt.

Om du starter med å kutte ut juice og erstatter det med vann så blir det kanskje enklere å spise frokost og lunch? Vel verdt å prøve tenker jeg.

Ser det var forslag om litt morgengym, noen raske øvelser kan jo være en smart måte å starte dagen på? Armhevinger, situps, ,tåhev og knebøy feks. Fort gjort og kanskje helper det på sult følelsen? Om du røker eller snuser så kan du forsøke å vente med tobakk til etter maten.
Begynn å tren styrke. Store flerleddsøvelser/baseøvelser som markløft, knebøy, roing, pullups, skulderpress og benkpress. Det vil garantert booste apetitten din og gjøre deg sulten. Tving deg til å spise skikkelig mat til alle måltider som blir servert. Du er sykt heldig som kan komme til mat og dekket bord 4 ganger daglig. Lag matpakker du kan ha som mellommåltid og nattmat. Proteinpulver eller weight gain kan være verdifullt om du sliter med å få ned vanlig mat. Det er også relativt billig næring. Test det ut som et supplement. Det er også miks av tørket frukt og nøtter. Koster nå 25 kr for 600 gram av den billigste varianten på kiwi og rema. Her er det mange kalorier per gram, og det trengs ingen tilbereding, så det er enkelt å hive innpå noen håndfuller.
Glemte å få frem deler av det jeg ønsket å si. Du spiser litt middag om du ikke heller velger å sove. Og drikker stort sett bare 2 glass juice til lunch og frokost også blir du kjempesulten på kvelden og da regner jeg med du fyller på rett før du legger deg? Altså at du spiser i 22 tiden når sulten gnager?

Det virker som du "har snudd døgnet" som man ofte sier om folk som er kommet inn i rytmen om å våke på natte og sove på dagen. Om du kutter ut sukkerholdig drikke og bare drikker vann og kaffe og unngår å spise mat sent på kvelden så tror jeg nok du til sist blir sulten på morningen. Du må bare komme inn i en ny rytme der du spiser på vanlige tider og velger mat framfor søte drikker.

Det er jo ikke slik at du må spise selv om du er veldig sulten en kveld. Du kan faktisk velge å legge deg sulten. Eller våke rundt om du er så sulten at du ikke får sove. Så spiser du en normal frokost med vann og kaffe og normal lunch, der du evt. smører en nistepakke også spiser du middag. Så kan du evt. ta et lett måltid tidlig på kvelden før du legger deg. Men ikke et stort måltid rett før du legger deg. Da er det jo ikke rart at du blir mett av 2 glass juice neste morgen.
Sist endret av _abc_; 4. desember 2020 kl. 11:40.
Beste tipset er som nevnt styrketrening. Øvelser som nevnt over. Evt kan du trene hos deg selv med kroppsvektøvelser om du ikke vil på gymmen.

Og hva er greien med all juicen? Tomme kalorier som spiker og dipper blodsukkeret. Begrens til 1 glass per dag, sammen med mat.

Frokost kan droppes med god samvittighet. Noen fungerer bare bedre med 2 måltider om dagen kontra 3-4, meg selv ink.
Ikke drikk kaffe til frokost og ikke drikk juicen før etter maten.
Med en gang du våkner (ca en time før mat) så drikk et lite glass med vann ca 2,5-3dl, det setter igang magesekken og sulten.
Alt annet enn vann virker mettende for magen så det kan du huske på..

Er lurt å kjøpe seg en liten vannkoker og toastjern å ha inne på rommet sånn at du kan lage rett-i-koppen nudler og toast når du blir sånn nødsulten på kvelden, eller ha en pakke knekkebrød stående i det minste.

Mer fysisk aktivitet på ettermiddagene istedet for å sove vil gjøre deg mer sulten
Havregrøt med litt sukker og kanel (banan og andre ting er optional) til frokost.

Når det kommer til å lage god mat er krydder essensielt.
Til middager må du ha:
Hvitløkspulver, salt, pepper, chili, gastromat, gressløk, paprika, oregano, basilikum.

Kanel og kardemomme til bakst, vafler/pannekaker og havregrøt osv.

Boller og pannekaker er ikke nødvendigvis det mest næringsrike, men det betyr ikke at det mangler kalorier. Det er billig, fyllende og digg å snacke på eller før leggetid.

Lær deg å lage gode retter fra bunn, som:
Eggenudler med Oyster Sauce og wok. Kjøtt kan addes.
Laksewraps eller Laks med poteter og rømme.
Koteletter med fløtesaus og pommes frittes eller potetbåter.
Spaghetti med pesto og soltørkede tomater om du har dårlig råd. Helt konge mat, spiser det ofte.

Drikk melk og vann, ikke kast bort penger på brus, juice og andre drikker du kun får i deg sukker fra. Verdiløs næring i forhold til en ordentlig middag eller bare en vaffel med brunost.
Sist endret av krystallkongen; 5. desember 2020 kl. 01:00.
Forstod det slik at ts spiser i kantine el noe slikt at han ikke lager maten selv.
Du spiser jo veldig lite mat, så er ikke rart at kroppen sier i fra på slutten av dagen, og at du blir sulten.

Du elsker mat, men har ikke matlyst?
Kan være mange årsaker til det, både psykisk og fysisk.

Prøv å spis noe til alle måltider, og bruk litt tid og spis sakte. Ikke dropp kveldsmat, ikke rart du da blir sulten.

Ha et lite lager med knekkebrød, frukt og nøtter på rommet, det holder seg lenge.

Synes du burde snakke med en som jobber på skolen / helse"søster" hvis de har det legge frem problemet.

Tap at matlyst er ikke bra og normalt for en frisk ungdom.
Er ikke toastjern standard folkehøyskoleutstyr lenger? Det må du ønske deg til jul. Mye lettere å spise nista etter en runde i den.

Jeg fikser også frokost dårlig. Det jeg får ned, er havregrøt. Bare et par skeier, det glir motstandsløst ned, og så er man liksom i gang. Lettere å bli sulten til lunsj også da, det er akkurat som at sultfølelsen bare forsvinner når man har undertrykt den lenge nok, eller det blir vanskeligere å spise ialle fall. Kjøp f eks instant havregrøt og ta tevann fra kantina. Eller ønsk deg en vannkoker også, hvis du ikke har tekjøkken på internatet. Nudler er også et lettspist kveldsmåltid for vannkoker. Ikke det sunneste å spise hver dag, men det er mat.

Du bør også spørre deg selv hvorfor du sovner etter middagen hver dag. Hvis du ikke har et godt svar og en løsning på det, så spør helsesøster. Det er hverken sunt eller normalt når du ikke er pensjonist.
Sist endret av *pi; 5. desember 2020 kl. 12:57.
1. Finn ut sånn ca hva du forbrenner.
2. Lag deg en liten plan på hvor mye du må spise ihenhold til forbrenning + 500 kalorier. Fordel dette på 4 måltider.
3. Gjennomfør.

Når du skal opp i vekt, så er det vanskligst i starten. Magesekken må utvide seg, og sulthormonene dine vil justere deg etter ditt økende matinntak.

Om du ikke orker/gidder/klarer å spise et måltid så må du jobbe med psyken din. Kanskje maten du får servert feks er gørr kjedelig?
Jeg tror du bør sjekke om du har noen mangler av næringstoffer, det blir gjort enkelt på en blodprøve hos lege og jeg har gjort det flere ganger selv. Ellers får du unne deg noe digg som kebab og liknende om du synes mat blir kjedelig. Er selv veldig fan av toaster, brødrister og hva enn jeg kan smelte ost på. Ovnsbakte grønnsaker (1t 150C) og ris med soya er supernæringsfult og digg også.