Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  387 152001
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Dough Vis innlegg
Hvis de ikke var med på det eller visste om det så vil de naturligvis være så lojale som bare barn er å forsvare faren. Med mindre faren innrømmer noe vil de gjerne fortsette med det om han så blir dømt
Vis hele sitatet...
..mulig.
Men dette er ikke "Småbarn".
De er godt voksne. Så vidt jeg har skjønt også med egne barn.
Om du blir på med på et draps opplegg da, så er mann ikke "lojal" i mine øyne. Mer gal.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Ikke "umulig" nei. Du tenker naturligvis på det såkalt siste sikre
livstegnet, som etter sigende er telefonisk kontakt med et familiemedlem
kl 9:14 på forsvinningsdagen. Det er såvidt meg bekjent ikke blitt
opplyst i media hvem dette familiemedlemmet er.

Det er opplyst at TH dro hjemmefra kort tid før dette.

Hovedproblemet her er at det ikke, såvidt jeg vet, fins noen
vitner til at TH faktisk har dratt på jobb da, og ikke litt senere
enn vanlig - evt. om det fins fysiske bevis på at det faktisk
var AEH som snakket eller meldte med det ikke navngitte
familiemedlemmet kl. 9:14. Altså - andre personer kan ha
benyttet seg av hennes telefon. Hvor sannsynlig det er, kan
ikke jeg si. Poenget mitt er at det er vanskelig å bruke et ord
som "umulig" når man vet så lite konkret.
Vis hele sitatet...

Du tror ikke politiet ville vært raskt ute med å sjekke tause vitner da? Feks så må en regne med at politiet har sjekket alt av bevegelser på mobilen, hvilke sendere den hadde kontakt med til hvilket tidspunkt. Evt. bomringer, videokameraer på veien til jobb etc. Politiet har nok gjort alt de kan for å slå hull i historien hans, og likevel har de ikke klart det.

Politiet holder tett om hvem som sist snakket med fru hagen, hvorfor vet vi ikke mer om hvem denne personen er? Og hvordan har politiet evt. sjekket denne personen ut av saken? Det bør idag ikke finnes noen tvil om at faktisk fant sted en telefonsamtale mellom fru hagen og en slektning, for det ville vel politiet ha sjekket for lenge siden?

Det er nok vanskelig for å vanlige folk å konkludere den ene eller andre veien, så jeg nøyer meg med å si at politiet ikke har nok på mr hagen til å ha ham i varetekt. De har brukt mange uker på å saumfare boigen deres, hytter osv og så vidt jeg vet så har de ikke funnet noe vesentlig. I det minste ikke nok til politiet har fått ny tillatelse til varetekt.

Kanskje er det ikke ektemannen som står bak? Kanskje brukes politiets ressurser på å undersøke feil mann?

Sitat av Rosander Vis innlegg
Når vi først spekulerer:
De krangler på morran og turen blir avlyst.

Kona blir trist/kjip i formen og gidder ikke ta telefonen utenom den ene samtalen som er bekreftet.

Mannen blir urolig/sint mens han er jobb og reiser hjem.
Hjemme tar han livet av kona i affekt da hun vil går fram han, han ringer familiemedlemmet som er nevnt i media som kommer med brevet o.l og hjelper med å fjerne liket.

Mannen ringer politiet og møter dem senere.

I mellomtiden hukkes det inn en med peiling på kryptovaluta som rigger "motparten", han får betalt for jobben via de nevnte beløpene som er overført med monero.

---

Men jeg synes media kjører hardt mot ektemannen, det er jo ikke veldig mye (som hvertfall er kjent) som knytter han til drapet så jeg synes de bør roe litt ned kanskje? Det virker jo som media overvåker fyren.
Vis hele sitatet...

Men teorien faller jo sammen, for dette kan ikke være en handling begått i affekt, blindt raseri eller et øyeblikks galskap. For ting rundt forsvinningen slik som krypto konto osv er jo gjort i forkant, et halvår i forveien.

Virker jo ikke som at politiet har noen som holdepunkter for at Hagen har forlatt arbeidsplassen tidligere enn det han har opplyst om? Ingen vitner har sett ham forlate arbeidsplassen, ingen andre trafikanter husker noe om dette. Jeg tror rett og slett politiet følger feil spor og etterforsker feil mann. De kan naturligvis ha masse informasjon som allmuen ikke kjenner til og at de derfor føler seg sikre på at Hagen er skyldig, men veldig sterke indiser eller bevise er det jo ikke - for de fikk jo ikke fortsette å ha mannen i varetekt, og de fikk ikke ta ham inn igjen straks etter løslatelsen. Og ser man saken i lys av det så er det vel svært lite som bygger opp under politiets teorier, selv om det virker som politiet gjør så godt de kan for å sikre at hagen forhåndsdømmes i pressen.
Sist endret av _abc_; 5. juni 2020 kl. 17:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Hvis de ikke var med på det eller visste om det så vil de naturligvis være så lojale som bare barn er å forsvare faren. Med mindre faren innrømmer noe vil de gjerne fortsette med det om han så blir dømt.
Vis hele sitatet...
Sitat av vindaloo Vis innlegg
..mulig.
Men dette er ikke "Småbarn".
De er godt voksne. Så vidt jeg har skjønt også med egne barn.
Om du blir på med på et draps opplegg da, så er mann ikke "lojal" i mine øyne. Mer gal.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg formulerte meg litt utydelig, hvis de ikke var med på det og heller ikke visste om det vil lojaliteten stå sterkt. Også som voksne.
En må heller ikke glemme at politiet faktisk har vært inne i boligen til hagen gjentatte ganger. Det er blitt gjennomsøkt både i bolig, utenfor boligen og i vannet bak boligen. Og siden Hagen slapp ut fra varetekt så har politiet fortsatt å gjennomsøke boligen, hytter og landsted, tomten deres og sikkert også alt av kjøretøy. En naturlig konklusjon må vel bli at det kan ikke være særlig mye spennende som er funnet, for da ville vel hagen rykket direkte i fengsel igjen. Og der er han jo ikke.

Slik jeg ser det så er hagen en gammal gubbe, konen hans er forsvunnet og utifra det vi vet nå så tenker jeg at hagen neppe er skyldig. I det minste er det ikke nok som peker i den retningen, og det vet også politiet. For om de hadde hatt noe så ville hagen vært plassert bak lås og slå.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
En må heller ikke glemme at politiet faktisk har vært inne i boligen til hagen gjentatte ganger. Det er blitt gjennomsøkt både i bolig, utenfor boligen og i vannet bak boligen. Og siden Hagen slapp ut fra varetekt så har politiet fortsatt å gjennomsøke boligen, hytter og landsted, tomten deres og sikkert også alt av kjøretøy. En naturlig konklusjon må vel bli at det kan ikke være særlig mye spennende som er funnet, for da ville vel hagen rykket direkte i fengsel igjen. Og der er han jo ikke.

Slik jeg ser det så er hagen en gammal gubbe, konen hans er forsvunnet og utifra det vi vet nå så tenker jeg at hagen neppe er skyldig. I det minste er det ikke nok som peker i den retningen, og det vet også politiet. For om de hadde hatt noe så ville hagen vært plassert bak lås og slå.
Vis hele sitatet...
De mener de har funnet bevis for at det er skjedd et drap i boligen. For dette er de gitt 4 nye uker og anken for å klage dette er avvist. Boligen undersøkes som åsted for drap på AEH, ikke Tom hagens bolig som siktet.
Sitat av Dough Vis innlegg
De mener de har funnet bevis for at det er skjedd et drap i boligen. For dette er de gitt 4 nye uker og anken for å klage dette er avvist. Boligen undersøkes som åsted for drap på AEH, ikke Tom hagens bolig som siktet.
Vis hele sitatet...
Det må politiet få lov til å mene, men juristene tror jo ikke på politiet. Om det var slik at politiet faktisk kan bevise at det har skjedd et drap der så ville de vel tauet inn Hagen igjen, fått ham i varetekt. Men Hagen er fri han. Og når det ikke er beviser sterke nok til at de får tauet ham i varetekt for litt mørning så kan det ikke være særlig til bevis de har.

Er det noe hold i de bevisene politiet mener de har så blir nok hagen hanke tinn igjen, om ikke så tenker jeg at de nok ikke fant noe av verdi.

Og der ligger kanskje også hemskoen. At alt som har skjedd nå den siste måneden kanskje skulle skjedd for 18 måneder siden, ikke nå når alle spor er kalde og evt. observasjoner er glemt for lengst av publikum.

Men klart har de faktisk funnet beviser så er det jo å håpe at bevisene også leder til gjerningsmannen slik at den som evt. står bak bortføring eller drapet på fru hagen faktisk blir dømt for ugjerningen.
Sist endret av _abc_; 6. juni 2020 kl. 01:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du tror ikke politiet ville vært raskt ute med å sjekke tause vitner da? Feks så må en regne med at politiet har sjekket alt av bevegelser på mobilen, hvilke sendere den hadde kontakt med til hvilket tidspunkt. Evt. bomringer, videokameraer på veien til jobb etc. Politiet har nok gjort alt de kan for å slå hull i historien hans, og likevel har de ikke klart det.
Vis hele sitatet...
Vel, et spørsmål er jo på hvilket tidspunkt politiet begynte å rette
mistanken mot Hagen, og om nødvendige data fremdeles var
tilgjengelig. Såvidt jeg vet kan data kun lagres i en begrenset
periode, men er usikker på hvilke tidsrom som gjelder for ulike
typer data.

Men slik jeg har forstått det, var i hvertfall politiet lenge av den
oppfatning at de sto overfor en reell kidnappingssak, og at de
først sommeren 2019 offisielt kunngjorde at de etterforsket
dette som en drapssak. Om de da inkluderte Hagen blant mulige
mistenkte allerede da, ville de f.eks. fremdeles ha muligheten til
å sjekke veitrafikkameraer på jakt etter Hagens bil?

Politiet holder tett om hvem som sist snakket med fru hagen, hvorfor vet vi ikke mer om hvem denne personen er? Og hvordan har politiet evt. sjekket denne personen ut av saken? Det bør idag ikke finnes noen tvil om at faktisk fant sted en telefonsamtale mellom fru hagen og en slektning, for det ville vel politiet ha sjekket for lenge siden?
Vis hele sitatet...
Her tenker jeg at det ikke er umulig at familiemedlemmet hun snakket
med kan ha vært Hagen selv - om det da har vært en virkelig samtale
og ikke en "falsk" eller konstruert en. Hvis de innledningsvis fant ut at
det var loggført en samtale mellom mann og kone, og de fremdeles ikke
mistenkte mannen, vil de sannsynligvis ikke ha ansett dette som
mistenkelig overhodet. De har vel heller ikke hatt tilgang på opptak av
noen samtale, kun trafikkdata.

Kanskje er det ikke ektemannen som står bak? Kanskje brukes politiets ressurser på å undersøke feil mann?
Vis hele sitatet...
Selvsagt en mulighet. Men hvis vi ser bort fra at hun er kidnappet, men
er blitt drept - kanskje til og med i sin egen bolig - hvem er den som
aller mest sannsynlig kan ha et motiv? Og hvis drapet var uten motiv
i utgangspunktet (slik jeg mener er mest sannsynlig), hvorfor er hele
denne kidnappingshistorien offentliggjort om ikke det var for å etablere
falske alibier og kaste blår i øynene på politiet, og samtidig få et forsprang
i forhold til innsamling av viktige beviser?

Men teorien faller jo sammen, for dette kan ikke være en handling begått i affekt, blindt raseri eller et øyeblikks galskap. For ting rundt forsvinningen slik som krypto konto osv er jo gjort i forkant, et halvår i forveien.
Vis hele sitatet...
Det er ikke gitt at kryptokontoen ble opprettet med kriminelle hensikter.
Han kan ha hatt interesse for dette som en investeringsmulighet, eller
bare av ren nysgjerrighet. Vi snakker om en mann som i hele sin karriere
har levd av å investere.

Ser at noen argumenterer med at siden han er 70 år gammel er det lite
sannsynlig at han har peiling på slikt, men i finansverdenen er det gjerne
viktig å være oppdatert på de mulighetene som fins for å investere.
Han kan gjerne ha fått hjelp fra datakyndige, yngre kolleger også.

Han kan ha puslet med dette på siden, og evt. funnet ut at det var
større risiko involvert enn han var villig til å ta. Så har kontoen(e)
ligget brakk, inntil han kanskje fikk en lys idé om å bruke dem som ledd
i en dekkoperasjon. Ja, jeg spekulerer, men vil bare forsøke å si at det er
en mulighet for dette.

Virker jo ikke som at politiet har noen som holdepunkter for at Hagen har forlatt arbeidsplassen tidligere enn det han har opplyst om? Ingen vitner har sett ham forlate arbeidsplassen, ingen andre trafikanter husker noe om dette. Jeg tror rett og slett politiet følger feil spor og etterforsker feil mann.
Vis hele sitatet...
For det første - om Hagen har forlatt arbeidsplassen på noe annet
tidspunkt enn det som er opplyst, og han ikke ønsket oppmerksomhet
rundt det, kan han nok lett ha forlatt bygget. Han kan i tillegg ha gått
til fots hjem - jfr. Google tar det under 30 minutter hver vei.

Om han har kjørt bil, kan han i teorien også ha gjort dette uten å bli
lagt videre merke til. Viktig også å huske på at dette med vitner
og hukommelse er et stort usikkerhetsmoment. Så lenge man ikke
er oppmerksom på at noe uregelmessig skjer, vil man som regel
heller ikke i ettertid kunne si med sikkerhet hva man evt. har sett.
Hvor lenge vil du f.eks. kunne huske fargen på de ti siste bilene som
kjørte forbi deg på gata?


De kan naturligvis ha masse informasjon som allmuen ikke kjenner til og at de derfor føler seg sikre på at Hagen er skyldig, men veldig sterke indiser eller bevise er det jo ikke - for de fikk jo ikke fortsette å ha mannen i varetekt, og de fikk ikke ta ham inn igjen straks etter løslatelsen. Og ser man saken i lys av det så er det vel svært lite som bygger opp under politiets teorier, selv om det virker som politiet gjør så godt de kan for å sikre at hagen forhåndsdømmes i pressen.
Vis hele sitatet...
Igjen vil jeg spørre hva slags data som fremdeles har vært tilgjengelig
når de først begynte å mistenke ham. Viktige data som kunne hjulpet
politiet kan ha blitt slettet. Potensielle vitner kan ha glemt viktige
detaljer - om de noensinne har sett eller hørt noe som kunne vært
avgjørende for en evt. tiltale.

Et viktig punkt som taler mot en ekte bortføringssak, er faktum at
kommunikasjonen med de påståtte startet først etter at saken var
blitt offentliggjort i media. Dette finner jeg særdeles merkelig.

En annen ting er dette brevet som de påståtte kidnapperne har
skrevet - og som VG har gjengitt i sin helhet i dag. Språket der
virker for meg å være konstruert gebrokkent i den hensikt å
gi inntrykk av at den som skrev det ikke er norsk. Likevel er
blandingen av ufullstendig og riktig gramatikk påfallende.

Bruken av "vill", "efter" og "betala" kan virke som om det
hinter til at avsenderen bruker svenske skrivemåter, mens
de bl.a. bruker den norske skrivemåten "hvilken" og ikke "vilken"
som det ville vært gjort på svensk. Politiet mener jo også at
brevet er konstruert for å villede. Spørsmålet er jo selvsagt
hvem som faktisk har skrevet det.

(Nå ble dette en j**lig lang post, men saken engasjerer og
jeg kunne liksom ikke bare svare på halvparten av det du skriver)
Etter at brevet nå er publisert må jeg si det høres ut som polakker som har jobba mye i Sverige. Det var jo noen polakker som jobba på huset til Hagen en lengre periode før forsvinningen også, var det ikke det da?

Hvis det er faka så er det jævlig dårlig faka (jeg mener, hvem er det som kommer på å skrive så dårlig om de skal fake noe? Hadde vært bedre å skrive brevet på engelsk da eller litt mer nøytralt piratspråk) og det passer dårlig med en ellers avansert idé med oppsett med monero, koder for kommunikasjon og sporløs forsvinning/drap syns jeg. Snodig hele saken!
Igjen vil jeg spørre hva slags data som fremdeles har vært tilgjengelig
når de først begynte å mistenke ham. Viktige data som kunne hjulpet
politiet kan ha blitt slettet. Potensielle vitner kan ha glemt viktige
detaljer - om de noensinne har sett eller hørt noe som kunne vært
avgjørende for en evt. tiltale.
Vis hele sitatet...
Vel det er kanskje akkurat slike ting som gjør at noen kanskje ser på saken som "litt dårlig politiarbeid", eller hva nå han svensken sa om saken? Kanskje politiet skulle etterforsket bredere langt tidligere? Kanskje skulle de forsøkt å få tekniske bevis til å enten bekrefte eller avkrefte en kidnapping.

Ser at noen argumenterer med at siden han er 70 år gammel er det lite
sannsynlig at han har peiling på slikt, men i finansverdenen er det gjerne
viktig å være oppdatert på de mulighetene som fins for å investere.
Han kan gjerne ha fått hjelp fra datakyndige, yngre kolleger også.
Vis hele sitatet...
Tror du særlig på det selv, eller er det bare et motargument? Hagen er en 70 år gammal gubbe med knappetelefon, som ikke engang behersker epost med vedlegg. Klart at andre 70 åringer kan lære seg krypto, eller at endel innen finans kan det. Men det er er nok langt færre 70 åring også innen finans som kan særlig mye om krypto. Nå var vel forresten hagen ikke i finans men eiendom primært?

En annen ting er dette brevet som de påståtte kidnapperne har
skrevet - og som VG har gjengitt i sin helhet i dag. Språket der
virker for meg å være konstruert gebrokkent i den hensikt å
gi inntrykk av at den som skrev det ikke er norsk.
Vis hele sitatet...
Lingvistikk kan jeg null om. Men politiet har nok latt fagfolk titte nøye på brevet.

Jeg tenker at hele saken er såpass kompleks og har såpass mange deler som alle må virke både sammen og hver for seg at det alene føler jeg nesten frikjenner hagen. De jeg kjenner på nærmere 70 år er pensjonister. Har de vært på conditori for kaffe og kake en dag så har det vært så høy aktivitet og det har skjedd så mye at de tar seg en lur straks de kommer hjem. Mulig jeg tar i litt her. Men følg tankerekken.

Hagen er en 70 år gammel kæll. Som går på jobb hver eneste dag. Og er god for et par milliarder. Hans jobb er ikke på nivå med en liten gårdbruker som har 4 sauer og en traktor som skal administreres. Hagen har ansatte, store verdier, det er prosjekter som skal følges opp og bolig og hytter å forvalte og på toppen et sosialt liv. Når skulle han funnet tid til å virkelig planlegge dette? Til å lære seg krypto så grundig at det ikke er mulig å gjennomskue? Hvordan skulle han brukt all tid som kreves både for å lære seg alt nødvendig for at planen skal virke, men også teste plottet for ulike utenkelige scenarioer? Vi snakker jo et plott her som ligger på etablert krimforfatter-nivå. Og alt dette skal han ha fått til å lære seg og planlegge ved siden av å drive et milliard-foretak, uten at ansatte eller forretningspartnere kan si at fyren virket fjern eller lite tilgjengelig i forkant?

Nei jeg tror hagen er som 70 åringer flest. Han trenger sin høneblund når han kommer hjem, og han har for mye som opptar tiden hans til at han har orket å skaffe seg dybdekunnskap om krypto. Han er kanskje ennå i tenkeboksen på om pc blir en døgnflue eller i det minste smartmobil og 4G og mobildata. Og han takler ikke annet en knappetelefon.
Sist endret av _abc_; 6. juni 2020 kl. 04:17.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det må politiet få lov til å mene, men juristene tror jo ikke på politiet. Om det var slik at politiet faktisk kan bevise at det har skjedd et drap der så ville de vel tauet inn Hagen igjen, fått ham i varetekt. Men Hagen er fri han. Og når det ikke er beviser sterke nok til at de får tauet ham i varetekt for litt mørning så kan det ikke være særlig til bevis de har.

Er det noe hold i de bevisene politiet mener de har så blir nok hagen hanke tinn igjen, om ikke så tenker jeg at de nok ikke fant noe av verdi.

Og der ligger kanskje også hemskoen. At alt som har skjedd nå den siste måneden kanskje skulle skjedd for 18 måneder siden, ikke nå når alle spor er kalde og evt. observasjoner er glemt for lengst av publikum.

Men klart har de faktisk funnet beviser så er det jo å håpe at bevisene også leder til gjerningsmannen slik at den som evt. står bak bortføring eller drapet på fru hagen faktisk blir dømt for ugjerningen.
Vis hele sitatet...

Her tar du faktisk feil, "juristene" som du kaller lagmannsretten tror boligen er åsted for drap på AEH. Derfor har politiet fått fortsette ransaking i 4 nye uker og forsvarets anke for å få stoppet dette er avvist av lagmannsretten. Tom Hagen trenger ikke knyttes til drapet for å etterforske boligen til AEH som åsted for drap. Fellesnevneren her er kun at de var ektepar og bodde sammen. Hadde de bodd på hver sin adresse ville det vært AEH sitt hjem som ble etterforsket mens TH ville sovet søtt i sin egen seng.

Sitat av _abc_ Vis innlegg

Hagen er en 70 år gammel kæll. Som går på jobb hver eneste dag. Og er god for et par milliarder. Hans jobb er ikke på nivå med en liten gårdbruker som har 4 sauer og en traktor som skal administreres. Hagen har ansatte, store verdier, det er prosjekter som skal følges opp og bolig og hytter å forvalte og på toppen et sosialt liv. Når skulle han funnet tid til å virkelig planlegge dette? Til å lære seg krypto så grundig at det ikke er mulig å gjennomskue? Hvordan skulle han brukt all tid som kreves både for å lære seg alt nødvendig for at planen skal virke, men også teste plottet for ulike utenkelige scenarioer? Vi snakker jo et plott her som ligger på etablert krimforfatter-nivå. Og alt dette skal han ha fått til å lære seg og planlegge ved siden av å drive et milliard-foretak, uten at ansatte eller forretningspartnere kan si at fyren virket fjern eller lite tilgjengelig i forkant?

Nei jeg tror hagen er som 70 åringer flest. Han trenger sin høneblund når han kommer hjem, og han har for mye som opptar tiden hans til at han har orket å skaffe seg dybdekunnskap om krypto. Han er kanskje ennå i tenkeboksen på om pc blir en døgnflue eller i det minste smartmobil og 4G og mobildata. Og han takler ikke annet en knappetelefon.
Vis hele sitatet...
Det er heller ingen som mener TH har gjort dette alene så du trenger ikke argumentere for at han må ha brukt fritiden på å lære krypto. Han trengte bare å lære seg nytteverdien av det. Han har hatt ett titalls møter med kryptomannen i forkant. Nok til å forstå verdien.
Sist endret av Dough; 6. juni 2020 kl. 06:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Etter at brevet nå er publisert må jeg si det høres ut som polakker som har jobba mye i Sverige. Det var jo noen polakker som jobba på huset til Hagen en lengre periode før forsvinningen også, var det ikke det da?

Hvis det er faka så er det jævlig dårlig faka (jeg mener, hvem er det som kommer på å skrive så dårlig om de skal fake noe? Hadde vært bedre å skrive brevet på engelsk da eller litt mer nøytralt piratspråk) og det passer dårlig med en ellers avansert idé med oppsett med monero, koder for kommunikasjon og sporløs forsvinning/drap syns jeg. Snodig hele saken!
Vis hele sitatet...
Vel, du sier selv at du tror det er polakker som har jobbet mye i Sverige,
noe som tyder på at du mener brevet er troverdig - samtidig som du
sier det er "dårlig faket"? Hvis dette faktisk var skrevet av erfarne
kriminelle, ville jeg tro at de heller hadde benyttet seg av engelsk -
siden det er et universalspråk og dermed hadde vært bedre egnet
til å skjule opphavet til dem som skrev brevet.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Vel det er kanskje akkurat slike ting som gjør at noen kanskje ser på saken som "litt dårlig politiarbeid", eller hva nå han svensken sa om saken? Kanskje politiet skulle etterforsket bredere langt tidligere? Kanskje skulle de forsøkt å få tekniske bevis til å enten bekrefte eller avkrefte en kidnapping.
Vis hele sitatet...
Vi har sterke indikasjoner på at politiet trodde på Hagen, ihvertfall
innledningsvis. Da er det kanskje ikke så rart heller å tenke at de
satte inn ressursene i retning av en ekte kidnappingssak, og at de
har konsentrert etterforskningen rundt dette. Husk også at før
saken ble gjort kjent i media, var politiet ytterst varsomme for
ikke å avsløre at de var involvert.

Tror du særlig på det selv, eller er det bare et motargument? Hagen er en 70 år gammal gubbe med knappetelefon, som ikke engang behersker epost med vedlegg. Klart at andre 70 åringer kan lære seg krypto, eller at endel innen finans kan det. Men det er er nok langt færre 70 åring også innen finans som kan særlig mye om krypto. Nå var vel forresten hagen ikke i finans men eiendom primært?
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er mulig, og ja, det er også et motargument rett og slett
for å belyse saken fra flere vinkler, også de som ved første øyekast
kanskje kan virke mindre sannsynlige. At han ikke behersker epost
med vedlegg - er dette noe alle vet, eller er det kanskje Hagen selv
som har fortalt dette til politiet? Det er mulig han ikke er særlig dreven
med krypto, men det betyr ikke at han ikke kan ha lært seg helt
elementære funksjoner. Igjen, jeg mener argumentet ditt er litt
for tynget av fordommer mot alderen.


Lingvistikk kan jeg null om. Men politiet har nok latt fagfolk titte nøye på brevet.
Vis hele sitatet...
Politiet sier de mener brevet ar en forfalskning. Samtidig sto det nylig
å lese at en språkekspert hadde konkludert med at brevet var skrevet
av utlendinger.

Som en parallell ble den såkalte Tistedalsmorderen av språkeksperter
antatt å være svensk, da han under et bankran (maskert) hadde snakket
"fake svensk" - men mot ekspertens konklusjon, basert på at raneren
brukte noen helnorske ord innimellom, fant altså politiet ut at han jo
var norsk - og brukte dette til å pågripe og sikte ham. Så det er ikke
alltid ekspertene har rett.

De jeg kjenner på nærmere 70 år er pensjonister. Har de vært på conditori for kaffe og kake en dag så har det vært så høy aktivitet og det har skjedd så mye at de tar seg en lur straks de kommer hjem. Mulig jeg tar i litt her. Men følg tankerekken.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner en 70-åring som røyker rev daglig, dropper syre i ny og ne,
og er på toppen av alt sammen med en dame på 23. Jeg minnes
også en 71 år gammel japansk bankdirektør som ble hektet med 13
syrelapper og en ikke ubetydelig mengde hasj under en festival i Nord-
Norge for noen år siden. Folk er forskjellige, og ikke nødvendigvis
hemmet av høy alder.Jeg trenger vel ikke engang nevne Keith Richards.

Hagen er en 70 år gammel kæll. Som går på jobb hver eneste dag.
Vis hele sitatet...
Nemlig. Han jobber hver dag. Han er ikke skrøpelig med andre ord.
Heller det jeg ville kalle for en driftig kar.

Hagen har ansatte, store verdier, det er prosjekter som skal følges opp og bolig og hytter å forvalte og på toppen et sosialt liv. Når skulle han funnet tid til å virkelig planlegge dette? Til å lære seg krypto så grundig at det ikke er mulig å gjennomskue? Hvordan skulle han brukt all tid som kreves både for å lære seg alt nødvendig for at planen skal virke, men også teste plottet for ulike utenkelige scenarioer? Vi snakker jo et plott her som ligger på etablert krimforfatter-nivå.
Vis hele sitatet...
Min tese er at desperasjon har drevet ham til å sette sammen dette
narrativet i løpet av kort tid. Valget har vært mellom dét, eller å bli
avslørt - med de uunngåelige og fatale konsekvensene det ville få.
Altså - om skuta først skal gå ned, så bør det være midtfjords og
ikke ti meter fra land. Med flagget til topps.

Han kan ha tatt en råsjans, og satset på at politiet bet på, med det
resultatet at de har latt seg forlede til å ikke etterforske saken
bredere i starten. Hvorfor skulle de mistenke ham i utgangspunktet?

Tiden det gikk fra forsvinningen frem til det ble omgjort til
drapssak, kan ha kostet politiet muligheten til å nagle ham.
Det kan også ha gitt ham tid til å fjerne opplagte beviser, og
til å sementere avgjørende deler av narrativet. Igjen, "kidnapperne"
tok ikke kontakt på lang tid. Hvis du kidnapper noen mot løsepenger,
venter du ikke to måneder før du melder inn kravet. Hvis din ektefelle
blir kidnappet, venter du heller ikke så lenge før du kontakter dem -
gitt at du ønsker din ektefelle like hel tilbake.

Nei jeg tror hagen er som 70 åringer flest. Han trenger sin høneblund når han kommer hjem, og han har for mye som opptar tiden hans til at han har orket å skaffe seg dybdekunnskap om krypto. Han er kanskje ennå i tenkeboksen på om pc blir en døgnflue eller i det minste smartmobil og 4G og mobildata. Og han takler ikke annet en knappetelefon.
Vis hele sitatet...
Han er jo definitivt ikke som 70-åringer flest, når han er søkkrik og
jobber hver dag. Du tillegger ham et særdeles bakstreversk forhold
til teknologi, men en bedriftsleder av hans kaliber har nok vært
relativt godt oppdatert i den digitale verden. Jeg tviler på at han
har formuen sin gjemt i madrassen, for å si det slik.

At han bruker knappetelefon er egentlig ikke et argument i så måte -
jeg har selv kun en gammel Nokia, det handler ikke om at jeg ikke
takler smarttelefoner, jeg har simpelthen bare ikke behov eller interesse.

Når alt kommer til alt, virker det for meg som om dette ender i en
såkalt "cold case" pga. forspilte beviser og sannsynligvis et lik som er
blitt til jord for lengst.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Etter at brevet nå er publisert må jeg si det høres ut som polakker som har jobba mye i Sverige. Det var jo noen polakker som jobba på huset til Hagen en lengre periode før forsvinningen også, var det ikke det da?

Hvis det er faka så er det jævlig dårlig faka (jeg mener, hvem er det som kommer på å skrive så dårlig om de skal fake noe? Hadde vært bedre å skrive brevet på engelsk da eller litt mer nøytralt piratspråk) og det passer dårlig med en ellers avansert idé med oppsett med monero, koder for kommunikasjon og sporløs forsvinning/drap syns jeg. Snodig hele saken!
Vis hele sitatet...
Om du leser brevet litt nøye så ser du at flere like ord er skrevet på forskjellige måter samtidig som svært enkle ord er stavet feil mens mer kompliserte ord er skrevet riktig.
Oppbyggingen av setninger er også forskjellig flere steder i brevet som kan tyde på at dette er gjort med overlegg.

Typisk "kebab norsk" (hvis det er lov å si i disse tider) høres rart ut nettopp fordi oppbygging av setninger er så forskjellig fra vår måte å prate på, men de som snakker gebrokkent har ofte en konsis oppbygging av setninger uansett om den er feil eller riktig.

Grunnen til at det er skrevet som det er jo for at det ikke skal være mulig å analysere språket for å matche det med tekster en evt mistenkt har skrevet før.
Mange har en veldig avslørende måte å skrive på dersom du ikke skriver 100% grammatisk korrekt, inkludert meg selv.

Det jeg stusset litt på er at de faktisk har tatt seg bryet med å skrivet navnet hennes med bindestrek.
Det er jo ofte et irritasjonsmoment at dette ofte blir glemt for de som har bindestreker og mellomnavn.
Igjen, "kidnapperne"
tok ikke kontakt på lang tid. Hvis du kidnapper noen mot løsepenger,
venter du ikke to måneder før du melder inn kravet. Hvis din ektefelle
blir kidnappet, venter du heller ikke så lenge før du kontakter dem -
gitt at du ønsker din ektefelle like hel tilbake.
Vis hele sitatet...
Hørte en true crime podcast for en tid tilbake og der var det en kort sak om kidnapping i sør amerika en plass. Mexico kanskje? Uansett det var ikke uvanlig at det tok noe tid før forlangte betalingen. Kanskje trengte de tid til å fikse detaljer, få på pass anonymisert mottak eller kanskje de bare ønsker at den som presses for penger skal mørnes kraftig først slik at det kanskje øker sjansen for jackpot? Ja nei jeg vet jo virkelig ikke, bare spekulasjoner. Aldri tenkt på kidnapping i Norge før denne saken. Hele opplegget med at bemidlede personer trenger livvakter, sikkerhetvakter etc er jo så fjernt for oss nordmenn. Sånt skjer jo ikke her? Eller er det kanskje nettopp det som gjør at de ba om så mye penger, at de skjønte at dette ville bli et sjokk for alle, og at de hadde valgt offer nitidig?

Jeg kjenner en 70-åring som røyker rev daglig, dropper syre i ny og ne,
og er på toppen av alt sammen med en dame på 23. Jeg minnes
også en 71 år gammel japansk bankdirektør som ble hektet med 13
syrelapper og en ikke ubetydelig mengde hasj under en festival i Nord-
Norge for noen år siden. Folk er forskjellige, og ikke nødvendigvis
hemmet av høy alder.Jeg trenger vel ikke engang nevne Keith Richards.
Vis hele sitatet...
Hehe joda unntak finnes alltid, men 70 åringer som beiser 23 åringer er nok svært sjeldent her vi bor. Gold diggers i feks USA driver jo ikke med alders-diskriminering. Så der er ikke uvanlig med så stor aldersforskjell. Keith, var sikkert so så gjennomtrukket av ymse rusmidler over så lang tid at det har nok skapt en en slags super antioksidant som gjør at ingenting biter på.
Stones har fortsatt konserter, mer enn 50 år siden debut-konserten. Mener jeg leste at de tok et oppgjør med fortiden og ble helsefreaker på slutten av 80 tallet? Så kanskje er det grønn te, smoothies og avstand fra rødt kjøtt som virker?

Men for all del, kanskje hagen faktisk er satan sjøl, og har konstruert alt dette narrespillet. Men da blir jeg faktisk overrasket. Uansett håper jeg saken kommer til å bli løst, for det må være helt skrekkelig for alle som var nær fru hagen at saken ikke er oppklart.

At han bruker knappetelefon er egentlig ikke et argument i så måte -
jeg har selv kun en gammel Nokia, det handler ikke om at jeg ikke
takler smarttelefoner, jeg har simpelthen bare ikke behov eller interesse.
Vis hele sitatet...
Kan jo være en del av narrespillet. Men jeg har måtte bistå noen i 60 årene nå når de har hatt hjemmekontor og de ikke fikk til videosamtaler og felles videokonferanser. Så det er nok begge veier. At hagen er søkkrik betyr jo heller ikke at han dermed kan noe om tech eller har interessen. Tvert imot kan det jo like godt være at han alltid har hatt folk til gjøre slikt at han dermed ikke har trengt å lære. Lett falle for latskapen, om sekretæren din alltid printer ut vedlegg straks du ber om det og IT sjefen holder systemet igang så er det kanskje ikke særlig å mase om det å lære seg IT, epost og for å ikke si smart telefoner.

Vi får vel se vel, ikke utenkelig at hagen hyrer seg et helt team med private etterforskere nå som det virker som det er isfront mot politiet.
Okei, nå kjører VG en oppdatert "run-down" av saken:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ge-kidnapperne

Angående Hagens forhold til teknologi og krypto står det:

"Hagen gir uttrykk for at han er «teknisk tilbakestående», men han har
samtidig en del kunnskap om kryptovaluta."

I tillegg blir det opplyst at kommunikasjonen med de angivelige
kidnapperne faktisk begynte tidligere enn det som er blitt opplyst
tidligere - han tok, med politiets assistanse, kontakt med motparten
allerede 2. november om at han vil betale, og han får svar 10. november
at han bør skynde seg hvis ikke kona skal bli drept.

Dette fortsetter av og på frem til vårparten, og på forsommeren, via
epost, blir Hagen opplyst om at kona trenger medisinsk hjelp.

Har disse kidnapperne da holdt henne fanget i over et halvt år?
Det tviler jeg sterkt på!

Videre opplyses det - ikke overraskende - at Tom Hagen i det skjulte
blir etterforsket for drap allerede fra sommeren 2019.

Men det kan være vel sent, hvis nødvendig overvåknings- og
sporingsdata har blitt slettet (jeg mener å huske at teledata slettes
etter 6 måneder).

Mitt inntrykk er altså fremdeles at hele forhandlingsprosessen lukter
av trenering, og at gjerningspersonen(e) har lykkes i akkurat det.
Og det at han tok kontakt med politiet så raskt lukter vondt, tross de truslene om overvåkning i brevet.
Det var vel snakk om 30 minutter, møte noen sivile tjenestemenn på den lokale bensern er vel ikke akkurat diskret. Det er klart med sjokk i affekt osv kan en gjøre mye rart men det der skurrer veldig.
Sist endret av Dough; 6. juni 2020 kl. 15:15.
Sitat av Dough Vis innlegg
Og det at han tok kontakt med politiet så raskt lukter vondt, tross de truslene om overvåkning i brevet.
Det var vel snakk om 30 minutter, møte noen sivile tjenestemenn på den lokale bensern er vel ikke akkurat diskret. Det er klart med sjokk i affekt osv kan en gjøre mye rart men det der skurrer veldig.
Vis hele sitatet...
To muligheter her - han kontakter politiet enten fordi han ikke vet
hvordan han skal gå frem overfor motparten, eller fordi han så raskt
som mulig vil starte villeding av politiet.

Men det er også blitt kjent at han i det siste nok en gang har tatt
til orde for å opprette kontakt med de angivelige kidnapperne.
Tror han virkelig at hans kone fremdeles er i live? Eller gjør han
det for å opprettholde fasaden, og tviholde på kidnappingsnarrativet?

Jeg tror at i en reell kidnappingssituasjon, ville han ha innsett at
sjansen for å få henne tilbake i live nå er så godt som null.
Det kan nesten virke som om politi og siktede her kjører et
utholdenhetsløp - at politiet satser på å utmatte ham - og at
han satser på at politiet legger saken vekk av mangel på beviser.

Uansett om han er skyldig eller ikke, må det i alle fall være veldig
slitsomt for ham å være i en slik situasjon i så lang tid. Å holde ut
noe slikt krever et kaldt hode. Politiet på sin side kan vel holde
etterforskningen åpen så lenge det fins ressurser til det.
Sist endret av PVestlandia; 6. juni 2020 kl. 17:03.
BRAND ∞ STRONG
Hvis man er "Kryptoeksperter"
burde man ikke da leve av krypto, og ikke av å være Ekspert?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvis man er "Kryptoeksperter"
burde man ikke da leve av krypto, og ikke av å være Ekspert?
Vis hele sitatet...
Ehh - det er vel opplagt at de driver med kryptovaluta når de blir
omtalt som eksperter, selv om de kanskje ikke har sin hovedinntekt
fra akkurat det. Det står ingenting i artikkelen om at de lever av å være
eksperter.

Forøvrig er vel politiets beskrivelse av den omtalte overførselen som
et "uhell", nokså typisk for politiet å gjøre når de har opptrådt uforsvarlig.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Forøvrig er vel politiets beskrivelse av den omtalte overførselen som
et "uhell", nokså typisk for politiet å gjøre når de har opptrådt uforsvarlig.
Vis hele sitatet...
Hvorvidt de har opptrådt uforsvarlig vet vi jo ikke. De går ikke ut med hva som egentlig skjedde og hvorfor. "Uhell" var en kommentar som media og da særlig TV2 har blåst opp, TV2 ser jo ut til å kjøre barnas sak. Politiet har derfor svart det eneste riktige og det er at de ikke kommuniserer med barna gjennom TV2.
Sitat av Dough Vis innlegg
Hvorvidt de har opptrådt uforsvarlig vet vi jo ikke. De går ikke ut med hva som egentlig skjedde og hvorfor.
Vis hele sitatet...
Nei, påstanden om at det var uforsvarlig kom vel fra Hagen selv eller
hans forsvarer - og det indikerer rett nok ikke at det faktisk var uforsvarlig.

Samtidig indikerer svaret - at det var et "uhell" - at politiet
sannsynligvis er klar over at de har tatt seg en liten ekstra frihet.
De er nok interessert i å ha et mest mulig friksjonsfritt forhold til
Hagen, all den tid de foreløpig er nokså avhengig av hans samarbeidsvilje.
Sist endret av PVestlandia; 8. juni 2020 kl. 12:22.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nå utlover Mr Hagen 10 millioner i dusør til den som gir opplysninger som fører til at fru Hagen blir funnet.

Jørn Lier Horst sier blant annet dette til dusøren;

At vitneobservasjoner sendes eksklusivt til en drapssiktet er et grep som i en ekstrem situasjon kan åpne for at gjerningsmannen kan rydde farlige vitner av veien, sier Lier Horst som presiserer at dette er en hypotetisk situasjon
Vis hele sitatet...
Han sier jo at det er hypotetisk, men han drar den kanske vel langt likevel? Ser folk virkelig for seg at Hagen plutselig skulle leien inn gangster-hitmen til å rydde potensielle vitner av veien? Den fyren står vel i dritt til øra allerede, så jeg tror kanskje ikke det. Jaja vi får se om noen faktisk står frem med noe nå når det faktisk er en hel lotto-gevinst i potten. Om noen vet noe om saken så er det kanskje langt vanskeligere å være lojale nå som det er snakk om gevinst på 10 millioner? Er han uskyldig så tror jeg dette er en bra greie.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ser folk virkelig for seg at Hagen plutselig skulle leien inn gangster-hitmen til å rydde potensielle vitner av veien?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvor du har det sitatet der i fra. Jeg så TV2 spesial i dag.
Det han sier handler jo først og fremst om at T.H. ved adv. Holden får full kontrol over alle vitneutsagn. Ikke at de nødvendigvis skal henrettes. Det er farlig i seg selv om han er skyldig at han sitter på dette.
Da er dét avklart hvertfall.
Anbefaler å se TV2 spesial. Det er nok litt mer helhetlig fra Horst enn et random clickbait sitat.

Jeg synes det hele virker mer og mer regissert. Nå var det en periode med en del media rundt arrestasjon og etter det løsøatelsen. Så litt pjusk i avhør med politiet så har det vært stille før denne dusøren. Tilfeldig?

Her er Horst sitert det som ble sagt på TV2 åsted.

« Tom Hagen er fortsatt hovedmistenkt. Han oppretter sitt eget tipsmottak, med lovnad om millionbelønning. Han tar altså kontroll over informasjonsflyten, og skaper en situasjon der det er han som nå skal gå gjennom nye opplysninger i saken, og sile og sortere hva som skal gå videre til politiet.«
Sist endret av Dough; 16. juni 2020 kl. 00:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Da er det gjort et likfunn i Oslo, ifølge VG:

"«Funnet er gjort med bakgrunn i opplysninger fremkommet i en savnetsak.
Politiet har antagelser om identiteten til avdøde, og de pårørende er av den
grunn varslet», skriver politiet.

De opplyser videre om at det gjøres undersøkelser rundt dødsfallet, blant
annet kriminaltekniske undersøkelser på stedet, og det er begjært en
rutinemessig obduksjon.

(...)politiet har antagelser om at dette er en person som er meldt savnet i
Oslo tidligere, men kan foreløpig ikke si hvor lenge det er siden denne
personen ble meldt savnet."


Nå har ikke jeg oversikten over hvor mange som er savnet og antatt døde i Oslo og omegn, men
ordlyden i avisartikkelen, politiets kommentarer og det faktum at det gjøres krimtekniske undersøkelser
får meg til å mistenke en forbindelse til kidnappingssaken.

Det må uansett være uggent for beboerne i området å vite at en død person har ligget så nært dem i lang tid.
Interessant. Jeg hørte det på radio og tenkte ikke på noen forbindelse her.

FAKTA: Savnetgruppen
Savnetgruppen i Oslo politidistrikt består av ni personer.
De får inn cirka 1100 saker i året. 300-400 av dem krever etterforskning.
I dag har Savnetgruppen 20 saker de jobber aktivt med.
I Saknetregisteret er det registret at 129 personer er savnet fra Oslo. Tallene går 20 år tilbake i tid, men er ikke oppdaterte med funntallene fra 2016-2017.

https://www.dagsavisen.no/oslo/pa-le...vner-1.1011182
Sitat av Dough Vis innlegg
Interessant. Jeg hørte det på radio og tenkte ikke på noen forbindelse her.

FAKTA: Savnetgruppen
Savnetgruppen i Oslo politidistrikt består av ni personer.
De får inn cirka 1100 saker i året. 300-400 av dem krever etterforskning.
I dag har Savnetgruppen 20 saker de jobber aktivt med.
I Saknetregisteret er det registret at 129 personer er savnet fra Oslo. Tallene går 20 år tilbake i tid, men er ikke oppdaterte med funntallene fra 2016-2017.

https://www.dagsavisen.no/oslo/pa-le...vner-1.1011182
Vis hele sitatet...
Nei, koblingen er et "long shot" fra min side, jeg er klar over det.
Dessuten står det at det er en savnet-sak i Oslo, ikke Lørenskog.

Det mest interessante er funnstedet - altså, liten sannsynlighet
for en normal forsvinning når liket blir funnet i en kum. Det lukter
altså drapssak av et slik funn, etter min mening.

Men hvis det nå var tilfellet at dette er i forbindelse med "vår" sak, så
er det pussig at de plutselig først nå har funnet den savnede.
Det kan jo ha rent med tips som også har kommet politiet i hende i forbindelse med TV2 Åsted og dusør.. Hvem vet.. Spennende
Holy shait jeg koblet faktisk ikke AEH med funnet i kummen da jeg leste nyhetene i dag så hjertet mitt hoppet over to slag nå når jeg leste siste kommentarer her.
Det var jo faktisk kriminalteknikere å sjekket en kum og rørene på eiendommen i Lørenskog. Man gjør ikke det uten grunn til mistanke eller spor vil jeg tro, sammen med blodhund samme periode og mener jeg å huske.

https://www.tv2.no/a/11424966/

https://www.nettavisen.no/nyheter/po...423963158.html

Åh nei åh nei så jævlig grusomt om det er henne. Eller uansett hvem det er men føles litt nærere om henne siden man har fulgt saken så lenge ouff!!!
Sist endret av Harek; 17. juni 2020 kl. 19:34.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Dessuten står det at det er en savnet-sak i Oslo, ikke Lørenskog.
Vis hele sitatet...
Riktig, det står at det sjekkes opp mot en som er savnet i Oslo men må innrømme jeg syns det var uggent å lese.
Siden det står levninger er det ikke da deler de mener? Fra partert eller oppløst lik? Ville det teoretisk sett vært mulig å dumpe levninger i en kum i Lørenskog og disse hadde drevet med kloakksystemet til en kum i Oslo tro?

Når politiet gjennomførte søk i kummen utenfor Hagens bolig kan det være pga spor eller likhund, eller pga tips? Om de hadde fått tips om dumping i kum kan det kanskje hende det var rykter om en hvilken som helst kum men at de antok at det var den nærmeste og tok feil, men dette er selvfølgelig bare spekulasjoner og jeg føler meg ikke helt okei med å anta hverken gjerningsmann i kidnappingssaken lenger eller hvem funnet i dag kan være for uansett er det forferdelig tragisk alt sammen.

Nei det er ingen normal død eller selvmord å hoppe ned i en kum for å dø, da er man dumpet der. I dag har jeg vært preget av en nesten form for frykt for det er ekkelt å tenke på hvor tragisk skjebne man kan ha og hvor onde mennesker som finnes

Edit: Det står også

"Etterforskere på stedet ville ikke kommentere saken overfor VG og henviser til Anne Alræk Solem, som leder seksjonen for drapsetterforskning i Oslo politidistrikt."

Saken ligger langt ned på forsiden nå fra å ha vært hovedoppslag, hvorfor blir også bare spekulering men om det hadde vært henne hadde det kanskje fortsatt vært hovedoppslaget? Vi får se i morgen..

Og ja det der med dusør og vitner som oppfordres til å ta direkte kontakt med mistenke sin advokat nå er temmelig sketchy. Forstår utmerket godt han vil ut love dusør men som ekspertene sier kan man da enkelt rydde eller bestikke vitner av veien eller i det minste få kartlagt hva andre vet så man kan bygge en forsvarsstory rundt det.
Sist endret av celtseus; 17. juni 2020 kl. 20:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg vil da tro krimteknikere er en selvfølge når det dukker opp lik som ikke er antatt å ha en naturlig død...
Sitat av Dough Vis innlegg
Jeg vil da tro krimteknikere er en selvfølge når det dukker opp lik som ikke er antatt å ha en naturlig død...
Vis hele sitatet...
O'rly
Jeg har da min egen hypotese at hun er i live og at dette var et planlagt alternativ til skilsmisse. Det ser jo tross alt bedre ut med en savnet kone enn å bli forlatt. Med hennes dårlige vilkår for skilsmisse kan hun leve godt i skjul av kidnappingspengene. Politiets drapsmotiv er jo også skranglene ekteskap og mulig skilsmisse.



Opplysninger til VG: Fant signerte separasjonspapirer i Hagen-huset

– Fornærmede sier at Lisbeth og han gjennom 50 år aldri har diskutert skilsmisse. De vet at skilsmisse finnes, men har aldri satt seg ned for å diskutere det, selv når krisen var på sitt verste, står det i avhøret.

Like etterpå nyanserer han utsagnet noe og sier at han kan ha nevnt skilsmisse som et løsningsforslag etter en bestemt konflikt, men at de aldri har satt seg ned for å diskutere det seriøst.

Han følger opp med at de selvfølgelig har pratet om det, men at de ikke har gått til hver sin advokat og pratet om det, i alle fall tror ikke Tom Hagen det, går det frem av avhøret fra vinteren 2019.
Vis hele sitatet...
Fishy.
Synes det er mistenkelig mye som finner veien fra politiet og ut til media i denne saken. Skjønner godt at Tom Hagen ikke er så villig til å gå altfor dypt inn i privatlivet sitt, når "flere, uavhengige kilder" konstant lekker ting til media.
Sitat av Dyret Vis innlegg
Synes det er mistenkelig mye som finner veien fra politiet og ut til media i denne saken. Skjønner godt at Tom Hagen ikke er så villig til å gå altfor dypt inn i privatlivet sitt, når "flere, uavhengige kilder" konstant lekker ting til media.
Vis hele sitatet...
Er det ikke alltid slik? Mulig jeg er kynisk, men jeg har et sterkt inntrykk av at politiet med fullt overlegg lekker absolutt alt som kan sverte tiltalte på forhånd, sånn sikre en negativ opinion i folket og pressen. De blir i alle fall jævlig pissed når motparten gjør det til politiets ulempe...
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...paa-kirkegaard

Så Hagen er utelukket? Ser sånn ut i det minste...
Sitat av Husemann Vis innlegg
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...paa-kirkegaard

Så Hagen er utelukket? Ser sånn ut i det minste...
Vis hele sitatet...
Kan ikke se at det står noe om at Hagen er utelukket? For meg er det fascinerende at dagen etter at Holden utlovte dusør på 10 millioner for Hagen, så får politiet et tips fra en person om et lik i en kum. Det er en interessant tilfeldighet med søk i kum utenfor boligen i Lørenskog også. Tipseren om funnet på gravlunden har fått status som mistenkt for å ha plassert liket der, men de var nøye med å påpeke at han ikke var mistenkt for å ha hatt befatning med selve dødsfallet. Kanskje det er en nødhjelper, et tredjeledd som etter arrestasjonene og overvåkning i Lørenskog saken skjønte at han kom til å bli dratt inn i saken, et tredjeledd som egentlig ikke var med på planen og derfor ikke fikk godt betalt og som tenkte at han likegjerne kan komme ut til ti mill om han uansett skulle bli tatt? Tror mange hadde tenkt sånn og sett seg lei på å bli utnytta som en nødhjelp som bare lot seg overtale spontant til å flytte noen likrester. Det som heller sterkest for er sammentreffet med kumlokkene, tenker at det er søkt der i Lørenskog pga indikasjoner om en kum fra f eks telefonavlytting , og det er så rar timing at en som har dumpa et lik akuratt den dagen ringer å tipser/melder seg.. Det det som heller sterkest mot er at det er i Lørenskog politidistrikt Hagen er meldt savnet og ikke i Oslo som det står i artikklene om funnet.
Sitat av Dough Vis innlegg
Jeg vet ikke hvor du har det sitatet der i fra. Jeg så TV2 spesial i dag.
Det han sier handler jo først og fremst om at T.H. ved adv. Holden får full kontrol over alle vitneutsagn. Ikke at de nødvendigvis skal henrettes. Det er farlig i seg selv om han er skyldig at han sitter på dette.
Vis hele sitatet...

Gikk litt fort når jeg slengte inn den kommentaren, så glemte helt å legge med link til artikkelen. Det var en sak fra VG, copy paste fra artikkelen. Her er linken, nå orket jeg ikke lese den en gang til for å sjekke om vg evt. har oppdatert saken, men skulle mitt sitet ikke matche 100% så er det altså Vg og ikke meg

Hadde ikke sett Spesial på Tv2 så jeg kjente kun saken fra artikkelen i vg da jeg kommentere den.

https://www.vg.no/nyheter/i/qLj9P1/t...-etterforskere
Sist endret av _abc_; 20. juni 2020 kl. 09:08.
Om TH faktisk er skyldig så vil jeg påstå at med å tilby dusør på dette tidspunktet og samtidig ta imot tips direkte har slått Politiet sjakk matt! TH har nå kontroll på tips og kan filtrere hva som sendes videre til Politiet. Hans egen advokat er taushetsbelagt (https://www.nrk.no/norge/tom-hagen-v...ker-1.14999657) mot sin egen klient hvilke beviser Politiet har mot TH. Anonyme tips skjer hele tiden... Og når det kommer til hans påståtte manglende forståelse av kryptopenger vil jeg mene det er helt naturlig at han som investor i moderne tider har satt seg inn i nettopp dette.

Det poengteres med mye vekt på hans alder at han derfor ikke kan ha gjennomført dette. Jeg argumenterer med det motsatte. Dette er en voksen og livserfaren mann som fremstår svært intelligent og rasjonell. At med ressurser kommer tilgang til nettverk. Tja, hvorfor ikke? Som med alt annet man gjerne får servert i aviser blir mye spekulativt men morsomt å lage teorier med.

La oss dra en Hollywood. Man planlegger å kvitte seg med sin partner på et eller annet vis. "Kidnapping" ble en god ide og selvsagt kryptopenger som utbetaling. Planlegger dette sammen med et familiemedlem som du og andre stoler på. Så etter å ha satt seg inn i kryptopenger selv iverksettes det kontakt med en "kryptoekspert". Her sikrer man seg at møtene blir loggført og gjerne med andre tilstede. Så dreper man partneren sin og reiser på jobb. På et vis får man partneren sin telefon til å ringe nettopp dette familiemedlemmet som selvsagt "svarer" og holder linjen åpen lenge nok til å virke autenstisk. Dermed "lever" partneren slik at enn selv er utenfor mistanke fordi man da er på jobb. Så potensielt kan partneren vært død hele natten.
Sitat av Harek Vis innlegg
Kan ikke se at det står noe om at Hagen er utelukket?
Vis hele sitatet...
Politiet i Oslo har i VG avkreftet at liket i kummen har
sammenheng med forsvinningen i Lørenskog.
Sitat av aoakn Vis innlegg
Om TH faktisk er skyldig så vil jeg påstå at med å tilby dusør på dette tidspunktet og samtidig ta imot tips direkte har slått Politiet sjakk matt! TH har nå kontroll på tips og kan filtrere hva som sendes videre til Politiet. Hans egen advokat er taushetsbelagt (https://www.nrk.no/norge/tom-hagen-v...ker-1.14999657) mot sin egen klient hvilke beviser Politiet har mot TH. Anonyme tips skjer hele tiden... Og når det kommer til hans påståtte manglende forståelse av kryptopenger vil jeg mene det er helt naturlig at han som investor i moderne tider har satt seg inn i nettopp dette.
Vis hele sitatet...
Det er advokat Svein Holden og kollegaene hans som skal motta alle disse tipsene;

https://www.tv2.no/a/11502075/

Så det er ikke Tom Hagen som personlig kommer til å gå gjennom noen av disse tipsene.
Sitat av Fishface Vis innlegg
Det er advokat Svein Holden og kollegaene hans som skal motta alle disse tipsene;

https://www.tv2.no/a/11502075/

Så det er ikke Tom Hagen som personlig kommer til å gå gjennom noen av disse tipsene.
Vis hele sitatet...
poenget står da like sterkt noe også politiet tydelig har uttrykt.
La oss dra en Hollywood. Man planlegger å kvitte seg med sin partner på et eller annet vis. "Kidnapping" ble en god ide og selvsagt kryptopenger som utbetaling. Planlegger dette sammen med et familiemedlem som du og andre stoler på. Så etter å ha satt seg inn i kryptopenger selv iverksettes det kontakt med en "kryptoekspert". Her sikrer man seg at møtene blir loggført og gjerne med andre tilstede. Så dreper man partneren sin og reiser på jobb. På et vis får man partneren sin telefon til å ringe nettopp dette familiemedlemmet som selvsagt "svarer" og holder linjen åpen lenge nok til å virke autenstisk. Dermed "lever" partneren slik at enn selv er utenfor mistanke fordi man da er på jobb. Så potensielt kan partneren vært død hele natten.
Vis hele sitatet...
Vel mord av den typen er vel kanskje mer hollywood og krimbøker enn real life. At ett menneske skal være hard nok til å ta livet av partneren med forsett, overlegg og nøye planlegging det skjer fra tid til annen. Og ser en på slike saker så kan sikkert psykologer forstå motivene. Men i scenarioet ditt så er det ikke bare en gærning men to.

At en mann eller kone kan ha sine motiver for partnerdrap, greit nok. Men skal en som planlegger partnerdrap involvere andre i nære relasjoner? Er det mulig at 2 personer i nære relasjoner til fru hagen er så iskalde at de sammen planlegger "bortføring og løsepenger i krypto"? Hva skulle være motivet til den andre personen for å bli med på noe slikt? Og ville noen som du omtaler som intelligent og rasjonell være uforsiktig nok til å inkludere andre mennesker i sin umiddelbare nærhet inn i sin påståtte grufulle og misledende plan? Og på toppen så skal det kanskje også involveres leiemordere som flere har nevnt i tråden?

Da begynner det å bli litt for mange som kjenner planen, som kjenner til sannheten og likevel da så står politiet uten fellende bevis halvannet år senere? Ingen har snakket, ingen har forsnakket seg i avhør og alle holdt seg til planen? For meg virker det lite trolig.

Det er for stor avstand mellom å være intelligent, slu og kynisk til det å faktisk stole 100% på at ikke planen faller i grus når andre mennesker blir involvert.

Om mr hagen har svart samvittighet og er mannen som er ansvarlig for fru hagens forsvinning så tror jeg kanskje mer at både utførelse og gjennomføring må ha foregått uten at andre mennesker ble involvert. I det minste mennesker som hadde relasjoner til å hagen og hans kone. Men men helt egentlig så tror jeg vel at hagen ikke er involvert og skyldig. Kanskje er det faktisk landets første kidnapping ikke ulikt det som kan ramme bemidlede og privilegerte mennesker i andre land. Kriminalitet ser jo ikke landegrenser, og grunnen til at vi har sluppet slikt tidligere er kanskje både at vi ligger i utkanten, er et lite land osv. Men skulle først en kidnappingsgjeng først gjøre anslag mot et norsk mål så ville kanskje hagen være et godt egnet mål? En milliardær som i stor grad har levd som normale folk. Kan jo være norske kriminelle som står bak, eller det kan være utenlandske kriminelle som klinket til med norges første kidnapping mot løsepenger anslag?

Om TH faktisk er skyldig så vil jeg påstå at med å tilby dusør på dette tidspunktet og samtidig ta imot tips direkte har slått Politiet sjakk matt! TH har nå kontroll på tips og kan filtrere hva som sendes videre til Politiet. Hans egen advokat er taushetsbelagt (https://www.nrk.no/norge/tom-hagen-v...ker-1.14999657) mot sin egen klient hvilke beviser Politiet har mot TH. Anonyme tips skjer hele tiden... Og når det kommer til hans påståtte manglende forståelse av kryptopenger vil jeg mene det er helt naturlig at han som investor i moderne tider har satt seg inn i nettopp dette.
Vis hele sitatet...
Om mr hagen faktisk ikke er skyldig så er kanskje nettopp dusøren det som skal til for å få noen til snakke? 10 millioner er utrolig mye penger og 10 mill veier kanskje mer enn lojalitet? Eller kanskje sitter det noen som har tenkt tanker eller sett vinklinger som er oversett av politiet? Her er det jo midler til å bruke ressurser på å bruke nok mannskaper til å håndtere alle tipsene på best mulig måte. Så kanskje kan det komme noe ut av dette som kan bidra til en løsning av saken?

At kryptoforståelse følger merkelappen investor føler jeg blir snevert. Krypto er for spesielt interesserte, slik som feks handel med opsjoner og futures ikke er noe majoriteten av de som handler aksjer driver med, feks grunnet risiko. Shipping er jo en bransje som tidvis har eventyrlig avkastning, det er likevel ikke å forvente at alle investorer har dybdekunnskap om shipping, eller har noe ønske om å investere i shipping. For ratene svinger, og dermed også nettoen.

Hagen har vel primært vært eiendomsinvestor? Det er kanskje ikke eiendomsinvestorer som tar mest risiko? Eiendom er vel lange linjer, og målrettet utvikling av prosjekter enn det er å treffe blink på store svingninger eller å risikere å tape hele "veddemålet" på datobortfall? Og krypto er risiko, komplekst og såpass nytt at det også har vært politiske forsøk på enten regulering eller generelt forbud. For investorer med lav til moderat risikoprofil så er det kanskje langt flere vektige grunner til å avstå fra krypto enn det er til å faktisk handle. Selv om det blir brukt tid på å bli kjent med kryptovaluta. Kryptomannen ble jo avvist. Til tross for at han forsøkte å vinkle krypto'n slik at det skulle sukre pillen for en som driver med eiendom. Og til tross for at han dukket opp uanmeldt et par ganger etter at han først ble avvist av hagen så ble svaret fra hagen det samme, krypto var ikke noe for ham.

Ser jo ikke ut til at politiet kommer noen vei i denne saken, og vårens inntauinger og løslatelser er kanskje et uttrykk for desperasjon mer enn noe annet. At de har forsøkt å skremme fra tilståelser eller noe slikt. Og kanskje er det tiden gått fra alle spor, overvåkningsopptak er slettet, minner er fordreid og potensielle vitner husker kanskje ikke engang hvor de var den bestemte dagen da fru hagen forsvant. Såvidt vi vet har det ikke vært noe gjennombrudd i politiets etterforskning. Da er det kanskje bare en ting som faktisk kan løse saken, menneskets iboende griskhet? 10 millioner kan fort få noen til tipse om mange nok små biter av sladder, rykter eller fragmenter av minner eller samtaler tilbake i tid slik at advokaten og teamet hans kan pusle sammen nye spor eller tilogmed få et konkret navn på blokken.
Sist endret av _abc_; 21. juni 2020 kl. 12:09.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hva skulle være motivet til den andre personen for å bli med på noe slikt?
Vis hele sitatet...
En aldri så liten lottogevinst til den eller de som er med? Penger kan jo få folk til å gjøre det utroligste og TH har nok sine forbindelser. Her kan jo også utbetalingene som er gjort ha gått rett til de som er med på dette. TH kan jo betale sine egne uten å måtte skjule det.

Faktisk kan det tipses anonymt til advokaten som har taushetsplikt og de kan stikke av med dusøren også.
Det er jo noe av det merkelige med dusøren at den kun er ute etter tips som kan finne AEH, ikke potensielle gjerningsmenn. Tips om gjerningsmenn kan jo også bidra til å finne AEH. 10 mill vil nok også vekke interessen i kriminelle miljøer til å tyste. Men hvis noen der vet noe er det nok ikke hvor hun er men heller hvem som kan ha vært med.
Sitat av Dough Vis innlegg
En aldri så liten lottogevinst til den eller de som er med? Penger kan jo få folk til å gjøre det utroligste og TH har nok sine forbindelser. Her kan jo også utbetalingene som er gjort ha gått rett til de som er med på dette. TH kan jo betale sine egne uten å måtte skjule det.

Faktisk kan det tipses anonymt til advokaten som har taushetsplikt og de kan stikke av med dusøren også.
Det er jo noe av det merkelige med dusøren at den kun er ute etter tips som kan finne AEH, ikke potensielle gjerningsmenn. Tips om gjerningsmenn kan jo også bidra til å finne AEH. 10 mill vil nok også vekke interessen i kriminelle miljøer til å tyste. Men hvis noen der vet noe er det nok ikke hvor hun er men heller hvem som kan ha vært med.
Vis hele sitatet...
For meg kan det virke som om dusøren er en ren avledningsmanøver
("red herring"), i tillegg til at en eventuell flom av tips kan fungere litt
som en slags "spamming" av etterforskningen, eller ihvertfall av media
og hva som får mest oppmerksomhet i pressen.

Jeg har liten tro på at Hagen har noe reellt håp om å motta noen
avgjørende tips, eller betale ut noen dusør for den saks skyld.
Hm. Men vil en slu, kynisk og intelligent person sette seg i en posisjon der situasjonen brått går fra gjerningsmann og slu kriminell til å bli den som selv risikerer å bli presset for penger? Den som evt. gjør seg medskyldig vil jo kunne henge noe slikt over hodet til mr hagen fram til hagen er under torva. For meg høres det lite trolig ut.

Det største problemet slik jeg ser det er vel uansett hvordan skal noe så alvorlig faktisk komme på banen? Dette er jo tross alt ikke straffedømte kriminelle som lever av å gjøre mer eller mindre smarte lovbrudd. Da er det kanskje heller ikke veldig naturlig å faktisk kunne føre en samtale som kan lede til en plan som krever at det blir ennå en person som må involveres i planene?

Du kan jo ikke spørre dine barn om de vil hjelpe deg å drepe moren? Og barna får jo sin arv uansett, så barna kan vel neste utelukkes. Så hvor langt ute i sfæren rundt ekteparet skal en hittil ustraffet person gå med en plan om partnerdrap som krever en person til? Hva om personen bare sier nei? Og ringer barna, kona og politiet? Planen har dermed store muligheter til å falle sammen før den er blitt iverksatt. Og hovedmannen må jo også stole på at personen som blir involvert er både grisk nok, smart nok, kynisk nok og slu nok til å holde kjeft, lyve til politiet og på alle måter klare å narre etterforskere og alle mennesker rundt dem.

Selv kriminelle som lever av sitt talent sliter jo med å finne makkere når en jobb krever felles innsats. Norges største pengeforfalskning ble jo avslørt før de rakk å bytte falske sedler mot ekte brukte sedler som var sendt til destruksjon. Lade-offset saken ble den kalt. Noen av de pratet for høyt i fylla om planen på en restaurant og en ærlig person overhørte samtalen og tipset politiet. Jo flere som involveres jo større er vel sjansen for at noen fucker opp?

Nei om hagen er skyldid tror jeg etterforskerne må snu på alle bitene i puslespillet. Hvordan kan hagen ha fått til å lure alle helt på egenhånd? Om en ser på hele saken, på alle bevis, på alle spor og alt materiale i saken, hva måtte hagen evt. forfalske eller unngå for å klare å gjennomføre planen helt alene? Feks telefonsamtelen til fru hagen på morningen? Når kunne drapet tidligst funnet sted og hvor tidlig kunne fru hagen vært fraktet vekk fra boligen? Om hagen er skyldig og har minimert risiko ved å utføre alt alene, så må han vel ha gjort alt på et helt annet tidspunkt enn det som er regnet som forvsinngstidspunktet? En solo tilnærming til en ugjerning på et slikt plan gjør at gjerningsmann ikke trenger bekymre seg for at noen knekker i avhør, prater i fylla eller etterpå forsøker å skremme hagen til å betale ennå mer.

Et slikt scenario krever nitidig planlegging, forarbeid og research. Lik må flyttes uten elektroniske spor, alt av kameraer bombrikker etc på planlagt rute må være avklart og løst, et alibi i form av en fiktiv samtale må plantes. Er det i det hele tatt mulig å få til å en slik samtale uten at mottaker av oppringningen oppdager at samtalen er juks og falskspilleri? Og om en utelukker en fiktiv samtale, hvordan kan mr hagen da ha klart dette helt på egenhånd, innenfor mulige tidsvindu og uten at kolleger og ansatte savner ham fra jobben? Det hele må jo skje uten noen for for spor.

Både en soloakt og duett har så mange hindringer at jeg ikke klarer å se for meg åssen det vil være mulig å få til. Summen av uforklarlige hendelser som skal klaffe er langt mindre om svaret er at fru hagen faktisk er kidnappet for løsepenger.
Sist endret av _abc_; 21. juni 2020 kl. 13:35.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hm. Men vil en slu, kynisk og intelligent person sette seg i en posisjon der situasjonen brått går fra gjerningsmann og slu kriminell til å bli den som selv risikerer å bli presset for penger? Den som evt. gjør seg medskyldig vil jo kunne henge noe slikt over hodet til mr hagen fram til hagen er under torva. For meg høres det lite trolig ut.
Vis hele sitatet...
Mener du dusøren kan føre til at TH presses for penger?

Evt. medsammensvorne (gitt at TH er "mastermind") er nokså sikkert
mindre bemidlet enn TH. Man må nesten anta at en evt. medhjelper
har gjort dette for vinnings skyld. Jeg ville dermed anta at den/de har
fått klekkelig betalt, og at det nå handler om å holde kjeften lukket og
ligge så lavt i terrenget som mulig. Det fremstår som en svært lite
smart løsning å skulle presse noen videre for penger i en slik situasjon.





Hvordan kan hagen ha fått til å lure alle helt på egenhånd? Om en ser på hele saken, på alle bevis, på alle spor og alt materiale i saken, hva måtte hagen evt. forfalske eller unngå for å klare å gjennomføre planen helt alene? Feks telefonsamtelen til fru hagen på morningen?
Vis hele sitatet...
For det første - allmennheten kjenner ikke alle bevisene i saken.
Det er mye her som ikke er kommet ut i media. Telefonsamtalen
som lenge ble omtalt som livsbevis, har blitt tonet ned fra politiets
side. Vi vet ikke sikkert hvem den samtalen var med. Vi vet ihvertfall
ikke hva den i såfall har handlet om. Vi vet ikke engang med sikkerhet
om det var AEH som brukte sin egen telefon.

Når kunne drapet tidligst funnet sted og hvor tidlig kunne fru hagen vært fraktet vekk fra boligen?
Vis hele sitatet...
En fingering av samtalen kun for å få alibi, er mulig, slik jeg ser det.
I så tilfelle kan drapet ha skjedd om natten, noe som igjen har gitt
eventuell(e) gjerningsperson(er) en hel del tid til å bli kvitt liket, og til
å konstruere alibi og dekkhistorie.

Om hagen er skyldig og har minimert risiko ved å utføre alt alene, så må han vel ha gjort alt på et helt annet tidspunkt enn det som er regnet som forvsinngstidspunktet? En solo tilnærming til en ugjerning på et slikt plan gjør at gjerningsmann ikke trenger bekymre seg for at noen knekker i avhør, prater i fylla eller etterpå forsøker å skremme hagen til å betale ennå mer.
Vis hele sitatet...
Hvis TH er skyldig, har jeg min egen teori om at drapet var utilsiktet
og at han i panikk lagde dekkhistorien. Det er en mulighet for at noen
har blitt hentet inn som medhjelper, men det måtte i såfall vært en
svært betrodd person. Slik TH karakteriseres i media, mener jeg
dette kun enten kan ha vært en forretningsmedarbeider eller et
familiemedlem. Jeg har egentlig liten tro på medhjelpere, men
om så vil jeg helle mot det første - altså forretningsmedarbeider.

Et slikt scenario krever nitidig planlegging, forarbeid og research. Lik må flyttes uten elektroniske spor, alt av kameraer bombrikker etc på planlagt rute må være avklart og løst
Vis hele sitatet...
Tilsynelatende trenger det nitidig planlegging og forarbeid - men ikke
nødvendigvis. Om du selv sto der med et lik og hadde tre-fire timer til
å kvitte deg med det, hadde du gjort det du kunne for å komme i mål.
Du hadde tatt sjanser. Og du hadde kanskje tenkt ut et plott for å
forsinke politiet, hvis du hadde mulighet for det.

Når det gjelder bompasseringer, ser det for meg ut som man
fint kan komme seg fra det antatte åstedet og f.eks. langt ut i Østmarka
med bil uten å passere noen bomstasjoner. Når det gjelder evt.
overvåkningskameraer, kan det jo være det fins opptak ett eller
annet sted - men det hjelper lite hvis politiet ikke vet hvilke kameraer
de skal sjekke.

Ser at politiet nå på nytt er i gang med søk rundt de to hyttene.
Hvis de leter etter lik der, tror jeg ikke de kommer til å finne noe.
Jeg har lest at ved drap er det vanlig at gjerningspersoner skjuler
lik på et sted de selv kjenner og har kontroll på. Men jeg ville kalle
det et svært dårlig trekk å gjemme det på hytta i dette tilfellet.

et alibi i form av en fiktiv samtale må plantes. Er det i det hele tatt mulig å få til å en slik samtale uten at mottaker av oppringningen oppdager at samtalen er juks og falskspilleri?
Vis hele sitatet...
I dette tilfellet kan TH ha hatt kontroll på AEHs telefon. Da vil jeg
tror det er 'peanuts' å fingere en samtale mellom de to telefonene.

Både en soloakt og duett har så mange hindringer at jeg ikke klarer å se for meg åssen det vil være mulig å få til. Summen av uforklarlige hendelser som skal klaffe er langt mindre om svaret er at fru hagen faktisk er kidnappet for løsepenger.
Vis hele sitatet...
Slik jeg ser det, er over halve jobben gjort så fort liket er fjernet.
Så danderer man åstedet slik at det ser ut som en kidnapping, med
brev og det hele, og legger ut det man kan av desinformasjon og falske
spor.
Mm nei, om jeg en dag skulle stå med et lik så hadde jeg ringt politiet umiddelbart. Ingen vits å gjøre ting verre eller skape større problemer for familien til liket.

Ja jeg skisserte et scenario der Mr Hagen er mastermind. Altså har han betalt for hjelp. Men om noen har fått betalt så er jo det egentlig bare en gyllen anledning til å stadig kreve påfyll av mer penger. Og jeg har vondt for å se at en oppgående forretningsmann som har levd et langt liv med å inngå smarte avtaler vil sette seg selv i så underdanig posisjon, så om hagen skulle være skyldig så tror jeg han må ha ha gjort alt helt alene.

Kan gjerne være som du sier, at drapet da har skjedd i affekt. For jeg har egentlig tenkt hele veien siden ble kjent at jeg ikke kjøper den enkle løsningen om at siden hagen er milliardær så er han også en "kynisk psykopat" som lett dreper for å unngå skilsmisse. Helt ærlig så tror jeg ikke at vi i vår tidsalder kan reagere med planlagt drap på ektefelle på grunnlag av skilsmisse. Kanskje på 60-70 tallet at skilsmisse var en pinlig affære. Men ikke idag. Ikke om du er vokst opp med norsk kultur uten tanke for æresdrap eller slike kodekser.

Ja nei sannelig om jeg vet, det er sikkert teknisk mulig å få til en falsk samtale - feks ved å redigere ymse lydfiler. Men er det trolig at det vil bli høg nok kvalitet på noe slikt at mottaker av samtalen ikke avslører falskneriet når saken sprekker? Hvor mange ganger har den som mottok samtale fra fru hagen måtte forklare seg for politiet det siste halvannet året? Sikkert gjentatte ganger. Og om det var en falsk samtale så ville vel den personen stusse litt over samtalen, kanskje nok til miste litt fatning i samtale med politiet?

Jeg har jo fått litt pes for å mene at "gamle gubber ikke driver med krypto", og mulig det er helt feil av meg å tenke slik. Men det jeg vet helt sikkert, er at helt vanlige folk, som ikke er kriminelle vil ha en svært høy terskel for snakke med andre om kriminelle forhold. Og i allefall i en sak som dette. Det alene føler jeg er nok til å betvile at dette kan være et resultat av at hagen har samarbeidet med andre om et evt. drap og bortføring.

Og om han nå har brukt innleide muskler til å gjøre drittjobben. Hvordan får en 70 år gammal kæll tak hardkokte kriminelle som vurderer oppdrag som leiemord? Tipper at selv folk med fartstid på det mørke nettet ville slitt med å faktisk finne seriøse leiemordere, og om noen skulle svart positivt er vel sjansene store for at de kun svarte som ledd i å forsøke snike til seg pengene for oppdraget uten å gjøre jobben?

hele ideen om at hagen er så fucka at han har leid inn kriminelle til å fjerne kona si føler jeg faller på egen urimelighet. Sier som jeg sa sist, er han skyldig så tror jeg nok han har kjørt sololøp.

Jeg tror at om man skrinlegger hollywood versjonene av dette, og legger bort krimbok versjonen så vil man kunne starte med å sette opp mulige scenarioer for hvor og når dette kan ha skjedd. I sakens kjente data så er det jo noen 100% sikre observasjoner av fru hagen. Om en starter med absolutt siste 100% sikre observasjon så må en jo kunne stake ut evt. ruter mr hagen kunne tatt for å bli kvitt et lik. For det er jo en tidsmargin mellom siste observasjon av fru hagen og feks når hagen møtte på jobb dagen saken ble formidlet til politiet.

Det vil være kun et begrenset antall veier hagen kan ha kjørt uten å bli observert i dette gitte tidsrommet. Så er det noe flere veier han kan ha kjørt - men da må jo politiet ha sjekket alle kamera, bommer etc på disse strekkene slik at de får utelukket noe. Da bør det være en temmelig begrenset radius fra boligen hvor like kan ha blitt plassert. Og svært mye innenfor radiusen vil jo være andre folks hager, offentlige steder, plasser med god belysning etc. Hvilke kjøretøy hagen kan ha disponert bør også være mulig å få oversikt over. Om det har vært kjøretøy fra jobben eller lånte eller leide kjøretøy.

Men jeg tror jo at alt dette det har politiet tenkt nøye gjennom alt tidlig i saken og kanskje også lenge før det ble slik at de egentlig mistenkte hagen. Og når de da ikke har fått frem noe som gir sterke nok indisier til varetekt så er det kanskje slik hagen sier. At fru hagen faktisk ble kidnappet? Med mindre det skulle dukke opp nye ting på hyttene de har søkt på de siste dagene så virker det jo ikke som det er noe håndfast som tilsier at hagen er skyldig?
Har mistet troen på oppklaring i denne saken. Så kommer det vel en dokumentar om 8-10 år om politiets skandalearbeid og anklagelser.. Selvfølgelig vet de mer enn hva offentligheten vet men tydeligvis ikke nok til å holde noen av de to pågrepne fengslet. Blir noen dømt innen året er omme har de gjort alt dette taktisk men om ingen blir dømt kan vi være sikre på at forsvarere vil lage ramaskrik over offentlig uthenging og det som kan se ut som enspora etterforskning. Akuratt nå virker det litt som at de gjør nye søk på måfå, hvor mange ganger har de søkt på de hyttene nå? Og hvordan tror de at noe skal finnes av spor etter både lang tids vær og vind, og lang tid på å renske og fjerne eventuelle spor..

Og jeg er temmelig sikker på at planen ikke er smellt sammen i hui og hast som noen skriver her. Må man finne på en spontan coverup så er det ikke bitcoin greier og falsk kidnappingsbrev uten noen som helst DNA på. De har gått grundig til verks med å sjekke printerne mannen hadde tilgang til på jobb og hjemme og man tenker ikke så kjapt om man lager en spontan coverup for et affektdrap at man tenker over at blekk og linjeavstand kan fortelle hvor det er printet ut og om han hadde banket på hos en nabo for å få låne printer der er jeg temmelig sikker på at det ville vært mistenksomt iom at arbeidsplassen hans har plenty.
Er det noen i familien som er skyldig er det nøye planlagt, kanskje forberedt i mange år. Fingering av samtale er fullt mulig men mye av politiets argumenter mot ektemannen er det lite hold i, bla. at de reagerer på at han dro uvanlig tidlig hjem fra jobb den dagen. Det tenker jeg alle ville gjort om den hjemme som alltid svarte telefonen ikke svarte når man ringte, og det bare var fem minutter hjem fra jobb for å se om alt var ok. Hjertesvikt, slag alt mulig er ting som er tenkelig å få i den alderen så man blir bekymret for ikke svar. Heller ikke rart at han tok på brevet og tok det med seg på bensinstasjonen hvor han møtte politiet, det var jo grunnen til at han ringte de. Derimot ekstremt rart at politiet kommer usivilt dit.

Min knapp står på noen utenforstående som har gjort dette så profft at de ikke har lagt igjen et eneste DNA spor og dermed enest DNA på stedet er fra familien. Husk siste Harnes saken for eksempel hvor leiemorderen kjørte motorsykkel til en garasje og hadde på seg ikke bare hansker og lyddemper på gunner'n men plast surra rundt kroppen som en mumie for å holde alt av hudceller og hår vekk fra det planlagte gjerningsstedet og utapå der igjen en sånn hvit heldekkende "coronadrakt". (Ubegripelig at de ble frikjent folk blir jo dømt på mye mindre indikasjoner og indisier). Det er proffe kriminelle i Norge som elsker penger og spenning over alt på jord, sosiopater og psykopater som ikke bryr seg om traumer, dritt og død de påfører andre.
Ja du sier noe, det ville nok vært urealistisk å snekre sammen en såpass snedig plan i løpet av kun noen få timer. Spesielt mtp at den tiden også måtte blitt brukt til å fjerne lik og sikre at boligen ikke hadde fellende bevis eller spor.