Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3565
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Han jeg deler leilighet med fikk en stygg psykose for noen månder sia og har gått på medisiner siden. Greia er at om det er 1 dag han ikke tar dem, eller i det hele tatt om han bare tar dem noen timer seinere enn han skal så merker jeg det på han. Først og fremst med vrangforestilt paranoia der han blir urolig og paranoid over f.eks hvorfor smøret står på en annen hylle i kjøleskapet og om noen har vært å puttet gift i det eller hvis han skal på nærbutikken å kjøpe nytt smør forteller han om folk han tror er ute etter han som følgte med han på veien.

Naturligvis slitsomt for meg for jeg syntes også synd på kar'n men så lenge han tar medisiner er han normal. Det jeg lurer på er hvor lenge som er vanlig at man er psykotisk/paranoid? Jeg kjenner bare til flest tilfeller av korte rusutløste psykoser som har gått over etter et døgn, én som ble paranoid og mente han hørte folks tanker i noen måneder og kom seg ut av psykosen uten hjelp men er fortsatt småparanoid i dag, og én som fikk utløst schizofreni og ble innlagt et år og som ikke fungerer uten medisiner i dag mange år etter.

Fins det no indikasjon på hvem eller hva slags psykoser som ikke går over? Roomien min skjønner når han er medisinert at det han trodde umedisinert var vrangforestillinger men han har ikke no psykologoppfølging og virker som han ikke forstår hvor alvorlig det er, han snakker om at medisinene ikke er noe han skal ta særlig mye lenger og tror han er friskere enn han er. Derfor vil jeg på sidelinja kartlegge litt forløpet hos andre som har/har hatt psykoser, hvor lenge det varte, om noen er ødelagte og må medisineres livet ut?

Det var en rusutløst psykose etter tre døgn på makka og kokain, og han har hatt sikkert 20 kortvarige ruspsykoser før det så lenge jeg har kjent han.
Anonym bruker
"Selvforsynt Rødmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Spørsmålet er om han slutter å ruse seg eller ikke. Blant de jeg kjenner har jeg sett at man kan bli helt frisk eller jævlig mye dårligere, og da har videre rusbruk sett ut til å være det avgjørende.
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Han rører ingen rusmidler og har skjønt at han ikke tåler det når det var på denne måten det skulle ende
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Vær tydelig på at du oppfatter han som friskere når han tar medisinene, syns jeg. Det tar tid å komme seg - blandt annet fordi personene selv tviholder på tanker, følelser og oppfatninger de har hatt når det skjedde. Det er vanskelig å korrigere vrangforestillingene til folk selv for trenet personell, mange av oss vil være på total glattis hvis vi skal "klubbe" ned eller endre på oppfatningen at man er forfølgt av aliens, den katolske kirke er ute etter deg og andre ting som uansett sannhetsgehalt, er et usunt og destabiliserende fokus. Man grenser alltid mot å beskylde personen for å lyve eller å være gal, noe som selvfølgelig ikke faller i god jord hos hverken friske eller syke.
Antipsykotiske medisiner har ofte kjipe bivirkninger og de fleste ønsker ikke å gå på dem. Slutter man brått får man som regel en rebound og det i seg selv kan utløse en ny psykose. Det er en klassisk problemstilling som fører til typiske "svingdørpasienter" innen psykiatri hvor man ofte blir tvangsmedisinert, for deretter å slutte med medisiner ved første anledning. Vipps så er man snart er inne på psykiatrisk avdeling igjen og regla gjentas.

Det finnes ingen fasitsvar, men å slutte å ta antipsykotiske på dagen uten nedtrappingsplan er sjeldent noen god strategi.
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Først og fremst med vrangforestilt paranoia der han blir urolig og paranoid over f.eks hvorfor smøret står på en annen hylle i kjøleskapet og om noen har vært å puttet gift i det eller hvis han skal på nærbutikken å kjøpe nytt smør forteller han om folk han tror er ute etter han som følgte med han på veien.
Vis hele sitatet...
Si til han at han må sette opp (skjult)kamera i boligen å begynne å følge etter/konfrontere de som han "tror følger etter han".

Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Si til han at han må sette opp (skjult)kamera i boligen å begynne å følge etter/konfrontere de som han "tror følger etter han".

Vis hele sitatet...
Høhø ikke for å le av alvorlig sykdom men han prata en periode om kamera og når jeg sa ja kom igjen vi kjøper et, så ville han ikke fordi "de" kom til å holde seg unna da fordi de visste han hadde kjøpt kamera.

Har sagt at jeg opplever han mye mer normal og oppegående på medisiner og han skjønner nok det, men skjønner ikke at bare en dose eller dag uten endrer han. Han merker ikke overgangen selv mellom rasjonell og paranoid og tror at han er like rasjonell. Han hakke sagt no om negative bivirkninger, bortsett fra at når han ikke tar dem så får han ikke sove for hodet spinner tanker.

Men lurer egentlig på om han kan bli normal igjen? Eller er det sannsynlig han alltid må medisineres siden den siste psykosen tydeligvis ødela huet hans så langvarig som nå og potensielt permanent? Noen med erfaring med langvarige psykoser, etterfølger av psykoser og medisinering hær?
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Høhø ikke for å le av alvorlig sykdom men han prata en periode om kamera og når jeg sa ja kom igjen vi kjøper et, så ville han ikke fordi "de" kom til å holde seg unna da fordi de visste han hadde kjøpt kamera.
Vis hele sitatet...
Høres ut som han troller deg viss han sa nei til det. Eller han tror du er "ond".
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Utrolig vanskelig å forutsi.
Hvor lenge var han psykotisk før han ble lagt inn?

Vrangforestillinger, stemmer i hodet og paranoia kan henge igjen selv om man blir medisinert. Hos noen hår det over, hos andre ikke.

Jeg har ikke hatt psykose selv, men har bodd sammen med noen som har hatt utallige kraftige psykoser og flere år med innleggelse og tvangsmedisinering.

Medisinering er svært viktig. Jeg merker med en gang hvis vedkommende har hoppet over en dose.
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om han har akutt/forbigående eller kronisk psykose er vel egentlig det eneste relevante spørsmålet her. Har hatt en bekjent med førstnevnte, han hadde minkende symptomer i omtrent ett år før han ble helt frisk. Utløst av alkohol på festival.
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Om han har akutt/forbigående eller kronisk psykose er vel egentlig det eneste relevante spørsmålet her. Har hatt en bekjent med førstnevnte, han hadde minkende symptomer i omtrent ett år før han ble helt frisk. Utløst av alkohol på festival.
Vis hele sitatet...
Ok så det vil si at det er mulig å bli frisk selvom psykosen og symptomene er langvarig? Eneste langvarige tilfellet jeg kjenner er personen fortsatt syk etter snart ti år ellerno, og kortvarige tilfeller jeg vet om har gått over etter et par døgn uten medisin eller lengst med små symptomer et par mnd etter. Så blitt bekymra for roomien som har hatt det her siden før sommern
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hvis han blir syk uten medisiner, etter at han har stoppet all rusmiddelinntak, kan du banne på at han har en arvelig sykdom.
Veldig mange gutter/menn som er arvelig disponert får en episode og finner ut at de er disponert på en kjip måte sent i 20 åra
Sist endret av meaculpaUIO; 24. oktober 2019 kl. 01:54.
Har sett begge deler, så det er ikke godt for oss si. Vet også om folk med psykoselidelse som lever bra liv på medisiner.

Uansett om det går over nå eller ikke, så bør han holde seg langt unna droger utover det legen eksplisitt oppfordrer ham til å ta. Langt unna. Laaaaangt.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Hvis han blir syk uten medisiner, etter at han har stoppet all rusmiddelinntak, kan du banne på at han har en arvelig sykdom.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du være så skråsikker på dette? Psykiske sykdommer består av en del forskjellige faktorer, der vi enda ikke engang er sikker på hvor stor rolle hver enkelt faktor spiller.

Altså la oss ta schizofreni: En haug med studier har vist, at der den ene av eneggede tvillinger har schizofreni, så har den andre 50 % mulighet for å utvikle sykdommen også. Jeg er helt enig, det er noe som roper gener her. Men disse personene har da samme genene, når dem er identiske tvillinger, men fortsatt bare 40-50 %. Hadde dette vært gener alene, så hadde muligheten vært 100 %. Det er noe totalt annet i denne salaten også. Noe peker imot, at det er miljø rundt en, og det en vokser opp i. Altså det å innta droger (kanskje mange ganger), som påvirker psyken så kraftig, så må en vel kunne si er en relativt viktig del av denne "miljøbiten". Eller?

Ellers så er jeg helt enig med (Entro)pi. Sammen med, at en bør bruke disse medisinene som legen har foreskrevet. Om en vil prøve å skifte medisin på grunn av bivirkninger, så ta det opp med lege og/eller psykiater. Om du vil slutte, så bør det også gå igjennom lege og/eller psykiater (der psykiaterens ord veier mye mere enn legens).
Hjernen hans må kobles opp på nytt før han kan slutte med medisiner. Og det kan ta tid. Hvis du merker at han ikke har tatt medisinene sine, kan du prøve å ta et lydopptak og vise han hvordan han blir når han er "normal" igjen. Har hatt et par kompiser som har hoppa av medisinene sine fordi de følte seg så bra, og skjønner ikke hvor ille det faktisk blir. og det hjalp de når jeg gjorde det, men du som kjenner han må nesten vurdere det selv om det er en god idé i hans tilfelle eller ikke.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Alumininum: Grunnen til at jeg tenker sånn er fordi det speiler praksisen i helsevesenet. Hvis symptomer forblir etter seponering fra rusmidler, så blir en rusutløst psykose omklassifisert til en "primær" psykose. En slik diagnose utelukker ALDRI arvelighet - det er premisset for diagnosen. At arvelighet ikke blir fullstendig avklart hverken i negativ eller positiv forstand, endrer ikke at praksisen er som den er i dag.

Så hvis du mener jeg opererer med usikkerhet - så er jeg enig - men det er den samme usikkerheten det norske og andre helsevesen opererer med i disse tilfellene. Det andre argumentet er selvfølgelig alderen hans. Statistisk sett er det "rett alder" for å få sin arvelige sårbarhet manifistert.

Og så er det selvfølgelig biasen min, at jeg tror på at sammenhengen er sånn. At arvelighet er den virkelige betydelige mekanismen som viderefører psykisk sykdom i individer og at det er umulig å røyke på seg en primær psykose/schizospektrum, noe jeg syns praksisen i helsevesenet faktisk reflekterer, selv om de aldri snakker om dette høyt eller markedsfører denne delen av behandlingspraksis.
Sist endret av meaculpaUIO; 24. oktober 2019 kl. 17:10.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
At arvelighet er den virkelige betydelige mekanismen som viderefører psykisk sykdom i individer
Vis hele sitatet...
Det er mulig du spesifikt mener schizofreni/psykoselidelser her, og jeg er isåfall tilbøyelig til å være litt enig i det selv om genetikk er litt mer komplisert enn at man arver eller ikke arver en sykdom. Men å påstå dette om psykisk sykdom generelt er å dra det veldig langt. Personlig tror jeg diagnosemanualen for psykiske lidelser hadde blitt ganske tynn om man på magisk vis hadde eliminert komplekse traumer i befolkningen.

og at det er umulig å røyke på seg en primær psykose/schizospektrum,
Vis hele sitatet...
... og der er vi inne på at det du arver ikke er en sykdom, men en genetisk disposisjon som kan skrus av og på av miljøfaktorer.
Sist endret av *pi; 24. oktober 2019 kl. 17:18.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Klart, men uten den disponeringen, så snakker vi en stor forskjell. En ekstrem forskjell. De miljøfaktorene, der bruk av cannabis inngår, og forårsaker "fremskyndelse" av sårbarheten, virker å være langt mindre betydningsfulle, annet enn i ekstreme "outlier" tilfeller.
Jeg vet ikke hvordan man mer presist kan se på det, der man også innarbeider helsevesenets syn og praksis, som er den hellige gral for moderne skeptisisme og argumentasjon via skolemedisin. For det er virkelig vanskelig å forklare hvordan noen kan innta ufattelige mengder cannabis over tid, uten å få symptomer, mens for en som er disponert, så vil bruken veldig fort utløse symptomatisk atferd. Har tilbrunget mye tid med menn i forkant og etterkant av psykoseinnleggelser, menn i 20-30 årene, og de som er arvelig disponert viser seg alltid å ha pekepinn på det i familien sin, de ligner på hveandre i triggere, atferd og prognose.

Jeg legger meg på det jeg mener er en argumentasjon som speiler helsevesenets praksis med rus og psykose/schizofreni i dag, og det politiske innholdet er at jeg ikke ser bevis for at bruk kan produsere nye diagnoser av psykose/schizofreni der arvelighet er utelukket.
Jeg har vært gjennom denne runden med mange i helsevesenet, også noen kjendisleger, og ingen kan dokumentere sånne tilfeller eller vise til klinisk praksis der dette skjer. Det er hemmeligheten i psykosedebatten, som svært få gidder å undersøke, for det krever at man leser over DSM-V o.l