Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  213 47549
Sitat av dåven Vis innlegg
Vi deler jo kulturarven med svenskene og danskene? Og tror de refererer til kolonialiseringen som ble gjort av vest-europere generelt som mange ikke-vestlige tar seg nær av. Synes egt ikke det var no galt med kolonialiseringen i seg sjæl, men hva vest-europere gjorde som i konsekvens av handlingen.
Vis hele sitatet...
Nå kolonialiserte så vidt jeg vet ikke vikingene Amerika, men de gjorde unektelig mye annet som nok ikke ville vært helt gangbart idag. Det gjorde man forsåvidt på 80-tallet også. Det blir tynt med kulturarv på oss hvis det skal være standarden.

Sikkert tryggest å male nonfigurativt fremover.
Sist endret av *pi; 19. februar 2023 kl. 19:41.
Sitat av *pi Vis innlegg
Å komme fra andre land inn i lederstillinger og begynne å sensurere den lokale kulturarven, det er derimot veldig ydmykt og høflig.
Vis hele sitatet...
Håper ikke du forsto det slik at jeg forsvarte sensureringen?

For jeg har gjennom (nesten) hele tråden ytret det motsatte.
Get out of the cave!
2 2
En kan jo samtidig bemerke Roald Dahl skal til pers i disse dager.
Han omtalte nemlig folk som fete og stygge i sine historier, og det smaker visst utdatert. Samt at der hvor han f.eks beskrev hekser som parykkledde fordi de egentlig er en annen art som fra naturens side er skallet, der ble det essensielt med et lite tillegg om at det selvsagt er mange grunner til at kvinner har har parykker, og at dette selvsagt er greit. Det er selvsagt viktig med sike disclaimere; hvis ikke kunne jo barna tro hva som helst.

At nevnte historier involverer barn som blir spist levende av kjemper, hekser som forvandler de til mus og generelt all tenkelig bestialsk galskap er selvsagt helt underordnet. Enda vittigere blir det at ord som fet erstattes med enorm. Det er som kjent meget bedre med sistnevnte merkelapp.

Min posisjon her er forferdelig enkel: Man kan ikke bare endre forfatterens skrevne verker! Spesielt ikke ved ileggelse av meninger de aldri har gitt uttrykk for. Hvis man opplever at tiden har forlatt en bok som bikker en fem-seks decennier, da kan man kanskje la det bli med nyutgivelsene. Alternativt kan man selvsagt bare la folk vurdere hva som er krenkende helt selv; jeg har det fra plausibelt hold at de fleste tar den utfordringen uten blygsel. De som ikke takler nedsettende beskrivelser av andre mennesker burde generelt styre klar av Roald Dahl, og det er jeg overbevist om at de i alle tilfelle er innebefattet med.

Avslutningsvis vil jeg beklage dypt at ordlyden i dette innlegget ble enda mer gammelmodig enn Dahls samlede forfatterskap. Saken er dessverre den, at maskinen min i skrivende stund mangler norske spesialtegn. Jeg kan forsikre leseren om at jeg arbeider med en snarlig forbedring av denne begredelige situasjon, men i mellomtiden forblir jeg avhengig av en lang rekke omskrivninger. Det later til at jeg henfaller til den lingvistiske grunntilstanden, og som kjent: Naturlig norsk ble henrettet med reformen av 1917. Jeg ber ydmykt omforladels.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Går jo mer og mer mot 1984 det her "“Every record has been destroyed or falsified, every book rewritten, every picture has been repainted, every statue and street building has been renamed, every date has been altered. And the process is continuing day by day and minute by minute. History has stopped. Nothing exists except an endless present in which the Party is always right.”"
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Sitat av lydmannen Vis innlegg
Den «blir ikke skikkelig jul uten blackface» tankegangen er jo skikkelig slavedriver sørstats aktig.
Vedder på at de som vil ha blackface også er Trump tilhengere.
Vis hele sitatet...
Du høres ut som en naiv amerikaner med sånne utsagn. Kontekst betyr vel ingenting lenger.
Krenkikrenkikrenk. Folkens, som en middelaldrende mann på 44 år så synes jeg hele denne krenkekulturen er utrolig vanskelig å forholde seg til. Det som var akseptabelt igår, er ikke nødvendigvis akseptabelt dagen etter.

Jeg tar meg selv ofte i å ikke le, uttrykke en reaksjon eller mene noe spesifikt om et tema (det være seg rasisme, kjønn, appropriasjon, likestilling osv), før andre i gruppen gjør det før meg. Nettopp fordi jeg ikke føler jeg vet hva som er dagens dato sin riktighet.

Som en kid med ungdomstiden sin på 90-tallet, var mange av dagens temaer allerede debattert og tematisert, kanskje spesielt gjennom musikken. Grungens oppgjør med mye av 80-tallets "Harry" musikk med glorete antrekk, objektivisering av kvinner, raske biler, coke and cash, har gjort at jeg (naivt nok) har følt meg ganske så ferdig med dritt-temaene vi diskuterer idag og moderne lenge før begrepet woke i det hele tatt eksisterte.

Så: Er problemet at det ikke finnes noen regler for når en ny ting/fenomen ikke er innafor lenger?
Kan du en dag si"det var en brun-bjørn, "neglen på store-tåen min er blitt helt svart" og feks "hun så ut som om hun var fra Nord-Afrika" men i morgen er disse uttalelsene helt krise.
Eksemplene brukt her er selvfølgelig satt veldig på spissen, men jeg unngår så langt jeg kan å bruke ord om farger og ikke minst pronomen. Det tar selvfølgelig brodden av enhver livlig diskusjon når man hele tiden overanalyserer hva man sier fordi man er redd for å bli satt i bås.

Jeg kan ikke forstå at ikke flere enn meg blir helt stressa og usikker av hele greia😄
Kanskje jeg bare burde være flinkere til å gi faen, jeg er jo, og har alltid vært, trygg på mine verdier og verdigrunnlag.
En ting jeg finner veldig problematisk med å sensurere f.eks. Munch sitt maleri «Neger med grønt skjerf»
(tidligere debattert i tråden) og nå Krohgs maleri «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» er at kunstneren
ikke er i livet og kan forklare eller forsvare tittel bruk/motiv.

Det kommer på toppen av mer selvfølgelige ting som at vi trenger det kompasset, det perspektivet som
fortiden tilbyr slik at vi kan se hvem vi var og hvem vi er, for å letter kunne navigere fremover.

Hva med dette da?
Har noen, f.eks. en designer, et kommersielt eierskap til akkurat dette mønsteret eller snittet? Jeg vet ikke.

Samerådet langer ut mot «Final fantasy»
Samerådet ber om at antrekk som ligner samedrakten fjernes umiddelbart fra dataspillet «Final fantasy XIV».

Sitat av vindaloo Vis innlegg
This again.

Kunsthistoriker om fjerning av Krohg-maleri: – Dette er klassisk sensur
Reaksjonene hagler mot Nasjonalmuseet i Oslo etter at de har satt et kjent Christian Krohg-maleri i kjelleren
og begrunner det med at bildet er kolonialistisk. Nå beklager museet uttalelsen.



Christian Krohgs maleri «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» fra 1893
Vis hele sitatet...

Nasjonalmuseet snur - henger opp Krohg-maleri igjen.
Frem og tilbake er er like langt kanskje, eller hva Leiv Eiriksson?

Sitat av WWG1WGA Vis innlegg
En kan jo samtidig bemerke Roald Dahl skal til pers i disse dager
Vis hele sitatet...
Galskap!
Sist endret av vindaloo; 20. februar 2023 kl. 16:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Håper ikke du forsto det slik at jeg forsvarte sensureringen?
Vis hele sitatet...
På ingen måte.
Fordi de som ikke har sett det:
Astrid Meland will get you up to speed
VG Kommentar

For noe stort tull, sier hun.
Jeg stiller meg bak.
Sist endret av vindaloo; 20. februar 2023 kl. 18:09.
Synes den museumssaken bare blir teitere og teitere.

Nå henger de opp bildet igjen. Ikke fordi de innser at det er helt inni hampen bak mål idiotisk og direkte samfunnsskadelig å sensurere et historisk verk fordi det er politisk ukorrekt i 2023, men fordi de har funnet ut at det ikke er politisk ukorrekt likevel.

Man kan argumentere godt for at bildet "står i en kolonialistisk tradisjon". Problemet er vel ikke å påstå at det er kolonialistisk, problemet er å bruke det som argument for å gjemme det bort. Å "renvaske" verket for å kunne henge det opp igjen i den politisk plettfrie utstillingen løser nøyaktig NULL problemer.

Forresten: Å omskrive Roald Dahl er kriminelt. Det burde det i alle fall være. Herrefuckingsgud, hvor skal vi starte da? Kan ringeren i Notre Dame være en pukkelrygget kyklop? Burde han ikke heller vært en ansatt med særskilte tilretteleggingsbehov? Kan vi legge inn en rullestolheis i klokketårnet? Og er det ikke litt mye mannlige riddere og kvinnelige jomfruer i middelalderlitteraturen? Burde vel vært 50/50? Og kan vi please legge inn en samtykkeparagraf i landslova til Magnus Lagabøte?

Vi kan sysselsette ganske mange kulturvitere her fremover...
Sist endret av *pi; 20. februar 2023 kl. 19:09.
Er’e egt sensurering å putte maleriet neddi kjellern? Flere bilder av maleriet florer på nett sammen med forklaringer på hva det skildrer. Man fjerner ikke verket fra den kollektive psyken av å putte’re neddi kjeller’n liksom... Ville vært akseptabelt reaksjon hvis de (hva enn man skal kalle dem) valgte å destruere det, men de putter jo det bare neddi kjellern så nye, mer relavante verk kan trå til... Hele seansen minner meg om @robhol sin forrige pb
Sitat av dåven Vis innlegg
Er’e egt sensurering å putte maleriet neddi kjellern?
Vis hele sitatet...
Hvis det skulle hengt oppe?
Ja.
Sist endret av vindaloo; 20. februar 2023 kl. 19:22.
Sitat av dåven Vis innlegg
Er’e egt sensurering å putte maleriet neddi kjellern?
Vis hele sitatet...
Nei, i utgangspunktet ikke. Nasjonalmuseet har kjelleren full av kunstverk, alle kan ikke stilles ut hele tiden. Det er ikke facebookdemokratiets å kuratere utstillingene.

Å utelukke et bilde fra fremvisning fordi det viser en politisk ukorrekt side ved kunsthistorien, begynner derimot å lukte sensur.
". Det er ikke tatt ned på grunn av ideologiske overveielser. Det er gjort fordi andre verk har blitt prioritert.
Christian Krohg er godt representert med 13 andre malerier i utstillingen."

Karin Hindsbo, direktør ved Nasjonalmuseet.

Fair enough

– Hvorfor ble dette verket kalt «kolonialistisk» i utgangspunktet?
– Det er en veldig uheldig uttalelse som vår avdelingsdirektør også har beklaget. Den representerer ikke museet.
Hva representerer det da – er det hennes egen mening?
– Det får hun svare på.
– Har ikke du også et ansvar for hva din avdelingsdirektør sier offentlig?
– Det var en uheldig uttalelse som avdelingsdirektøren senere har beklaget.
Karin Hindsbo, direktør ved Nasjonalmuseet til NRK

Sparke nedover er jo klasse.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
..and in this ongoing saga

Disney stopper historier om Onkel Skrue To av den kjente tegneserieskaperen Don Rosas Onkel Skrue-tegneserier skal
angivelig ha blitt stoppet fra all fremtidig republisering.


Det skriver Don Rosa selv på Facebook-gruppen «The Official Don Rosa Group.»
I innlegget sier han at han har mottatt en e-post fra Disney, hvor selskapet skriver at historiene ikke lenger passer
med selskapets verdier.

Det får ikke blitt mye sykere., det klassiske Disney tegnere som Don Rosa og Carl Barks har laget er kunst av høy verdi.
Sist endret av vindaloo; 21. februar 2023 kl. 07:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.