Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5261
Alltid trodd at boksehansker demper slaget grunnet all paddingen, pluss at slaget får større flate når en slår med boksehansker.

Men så en film her om dagen som mente det motsatte. At det var mer vondt å bli slått med boksehansker enn uten?

Kan det stemme? Eneste jeg kan tenke meg måtte være veldig gamle og slitte hansker som er brukt på sekk?

Noen som vet?
Nei er selvfølgelig ikke mer vondt å bli slått med en boxehanske, blir som å legge en pute mellom knyttneven og trynet.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det blir jo slått med samme energi, men siden hanskene har en større overflate som du sier, så vil slaget bli fordelt bedre. Man slår heller ikke like raskt med hansker på.

Samtidig vil jeg tro begge deler gjør like vondt, på hver sin måte.
Relativt apatisk
EmpireOfTheCats's Avatar
Nå vet jeg ikke noe om hvor vidt det er mer smertefullt, siden smerte tross alt er individuelt. Men det har seg jo slik at man etter loven om at alle som bokset måtte bruke boksehansker så steg dødsfallene i boksekamper dramatisk.
Grunnen er rett og slett så simpel som at med hanske kan slå mot hodet til motstanderen uten at man risikerer å brekke sin egen hånd.
Tidligere slo man kun mot mage/bryst og da skal det en del til før noen dør
Du har rett, men det stor forskjell på hansker. Boksehansker som brukes i amatørboksing demper mer enn hanskene som benyttes i proffboksing. Og jeg kan selvfølgelig bekrefte at det er bedre (for begge parter) å bli truffet av en hanske enn av en beinknokkel i haken.

Har du link til den videoen?

EDIT: Og jeg har gått noen amatørkamper, sånn btw.
Sist endret av complex; 24. mai 2014 kl. 23:46.
At flere dør er vel litt fordi man kan ta mange flere slag mot hodet når man blir slått med hansker. Uten hanske får man kutt og sår som vil stoppe kampen raskere. Ergo får man mange flere slag i løpet av en karrière.
Vil ikke den ekstra vekten boksehansker bidrar med tilføre en større anslagsenergi fra hånd til ansikt, gitt at man slår tilnærmet like fort med hansker som uten? Selv om overflaten øker vil jo da total mengde energi ansiktet ditt må absorbere øke.
Det er vel så enkelt som å prøve å slå deg selv i ansiktet med og uten hanske?
Uten Filter
Trådstarter
Sitat av Duckyuck Vis innlegg
Vil ikke den ekstra vekten boksehansker bidrar med tilføre en større anslagsenergi fra hånd til ansikt, gitt at man slår tilnærmet like fort med hansker som uten? Selv om overflaten øker vil jo da total mengde energi ansiktet ditt må absorbere øke.
Vis hele sitatet...
Høres plausiblet ut men jeg kan ikke nok om verken fysikk, mekanikk, kinematikk eller dynamikk til å vurdere det du sier.

Hva sier folk som har gode fysikk-kunnskaper?
Det er stor forskjell på å få en stein eller fotball i hodet.
Uten Filter
Trådstarter
Sitat av trikker95 Vis innlegg
Det er stor forskjell på å få en stein eller fotball i hodet.
Vis hele sitatet...
Men smerten de forårsaker vil være knyttet til fart x vekt.
En liten sten sluppet fra 10 cm høyde er ikke særlig vondt. Mens et straffespark på 120 km/t midt i fjeset knuser nesen din.
Målet til boksehansken er å beskytte hånden din så du kan slå 1000 ganger i motsetning til uten hvor du garantert hadde knekt hånden/fingre etter 1-3 slag.
Uten hansker vil det være bein(knoker) bot bein, det gjør mye vondere både for den som slår og blir slått. Hansker reduserer kraften litt, men brukes hovedsaklig for og unngå kutt.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Men smerten de forårsaker vil være knyttet til fart x vekt.
En liten sten sluppet fra 10 cm høyde er ikke særlig vondt. Mens et straffespark på 120 km/t midt i fjeset knuser nesen din.
Vis hele sitatet...
P = F/A.

Med boksehanske får du en mye større kontaktflate, ergo mye lavere trykkraft. Samtidig deformeres boksehansken og du får i tillegg til å absorbere energi fordelt summen av den kinesiske energien saget overfører over lengre tid. Alt bidrar til å redusere ekstremalverdien av trykk-kraften, noe som gjør punktskade og smerte lavere.

Som sagt (og moderert vekk?) bare piss.
Sist endret av Tøffetom; 25. mai 2014 kl. 15:36.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Anonym41264 Vis innlegg
...men brukes hovedsaklig for og unngå...
Vis hele sitatet...
...brukket hånd...
Sist endret av meitemark; 2. november 2023 kl. 11:19.
Sitat av Anonym41264 Vis innlegg
Uten hansker vil det være bein(knoker) bot bein, det gjør mye vondere både for den som slår og blir slått. Hansker reduserer kraften litt, men brukes hovedsaklig for og unngå kutt.
Vis hele sitatet...
Hjelm er for å unngå kutt, forøvrig ved uheldig skalling

Sitat av somnium Vis innlegg
...brukket hånd...
Vis hele sitatet...
...Brukne bein i ansiktet...
Sist endret av meitemark; 2. november 2023 kl. 11:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hjelm er for å unngå kutt, forøvrig ved uheldig skalling



...Brukne bein i ansiktet...
Vis hele sitatet...
Du har nok ikke så rett som du tror.
Her er en video som sammenligner MMA-hansker og standard boksehansker. Og etter ditt resonnement skulle det være mye mindre anslagsenergi i boksehansken, men de to er tilnærmet identisk. I tillegg skulle jeg tro at man må innom kinetisk energi, eller 1/2mv^2, når man regnet ut kraften et slag utgjør. Alle kilder jeg finner sier også at boksehansker er lagd for å hovedsaklig hindre brudd i hånda, men også for å hindre kutt. Ikke for å beskytte mot hodeskader.

"...and may even increase it [hodeskader- meg.anm] because of the ability to throw stronger punches to the head without hurting the hands"
http://en.wikipedia.org/wiki/Boxing_glove
Sist endret av Duckyuck; 25. mai 2014 kl. 20:15. Grunn: kilde
Sitat av Duckyuck Vis innlegg
Du har nok ikke så rett som du tror.
Her er en video som sammenligner MMA-hansker og standard boksehansker. Og etter ditt resonnement skulle det være mye mindre anslagsenergi i boksehansken, men de to er tilnærmet identisk. I tillegg skulle jeg tro at man må innom kinetisk energi, eller 1/2mv^2, når man regnet ut kraften et slag utgjør. Alle kilder jeg finner sier også at boksehansker er lagd for å hovedsaklig hindre brudd i hånda, men også for å hindre kutt. Ikke for å beskytte mot hodeskader.

"...and may even increase it [hodeskader- meg.anm] because of the ability to throw stronger punches to the head without hurting the hands"
http://en.wikipedia.org/wiki/Boxing_glove
Vis hele sitatet...
Bah, ikke korriger meg når du ikke aner hva du snakker om. Flott du har fullført videregående, men det er DU som tar feil. Jeg har hatt rett hele tiden og fortsetter å ha det.

Jeg har aldri forsøkt å regne ut kraften i et slag, men å illustrere hva som påvirker ekstremalverdien av trykk-kraften.

Kraften et slag utgjør vil ikke kunne beregnes så oversimplifisert. Dette er ikke mulig å betrakte som et objekt i fritt fall. Armen er festet i kroppen som fortsetter å tilføre en varierende totalkraft på knytteneven under hele slag-bevegelsen. Skulle du brukt formelen du foreslår måtte en satt opp et integral som uttrykte de uendelig mange bidragene på kraften og endringen i endringsraten av denne (dobbelderiverte) som pga menneskets anatomi er forferdelig uforutsigbar her.

Uansett er det helt feil tilnærming, og i likhet med videoen du viser til bommer du helt. Du - og videoen - går løs på summen av krefter, som om slaget var en fallende stein. Skader som beinbrudd skjer pga høy og konsentrert puntkraft, slik som oppstår når knoker pg hardhet reduserer kontaktflaten og tidsrommet den kinetiske energien fordeles over (og hvordan denne fordelingen endres).

Totalkraften er stort sett den samme ja, slik du ser på videoen. Hvorfor skulle den ikke være det? Hanskene genererer ingen kraft, men littegrann går med til deformering.

Dwtte er nok også grunnen til at de idiotene på filmsnutten klarer å bli overrasket når de ser at hanskeslag såvidt er mykere enn knytteneve.

Edit: merk også at knockout kommer av bevegelsesenergien du overfører, mens smerte og punktskader kommer av hvordan overføringen fordeles.
Sitat av Duckyuck Vis innlegg
Du har nok ikke så rett som du tror.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Tøffetom; 26. mai 2014 kl. 00:59.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Mimimimi
Vis hele sitatet...
Men her tar jo du utgangspunkt i at P er konstant og det er kun A som endres. Men hele spørsmålet her er jo om boksehansken bidrar til hardere slag.
Og det med at du tar et integral fra starten av bevegelsen er jo bare tull. Det eneste som avgjør hvor hardt du blir truffet er hastigheten og vekten som treffet ansiktet ditt. Det er ingen overførsel av krefter til ansikt når handa er en meter unna.
Sitat av Duckyuck Vis innlegg
Men her tar jo du utgangspunkt i at P er konstant og det er kun A som endres. Men hele spørsmålet her er jo om boksehansken bidrar til hardere slag.
Og det med at du tar et integral fra starten av bevegelsen er jo bare tull. Det eneste som avgjør hvor hardt du blir truffet er hastigheten og vekten som treffet ansiktet ditt. Det er ingen overførsel av krefter til ansikt når handa er en meter unna.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke legge meg ut med ligningene deres. Men for meg virker det helt klart at selv om slagene er like harde, vil et treff med knoke mye lettere skape brudd og kutt. Det er jo f.eks mye greiere å bli slått med flat hånd, kontra knyttet hånd, selv om slagene er fra samme hånd, samme kraft og fart?

Hodeskader som hjernerystelse er jo skader som skapes av at hjernen "rystes" inni kraniet. Så det er ingen forskjell i om det da slås med hanske eller uten. Men man kan slå hardere og oftere med hanske slik at det vil ble flere "rystelser".
Sitat av murloc Vis innlegg
Jeg skal ikke legge meg ut med ligningene deres. Men for meg virker det helt klart at selv om slagene er like harde, vil et treff med knoke mye lettere skape brudd og kutt. Det er jo f.eks mye greiere å bli slått med flat hånd, kontra knyttet hånd, selv om slagene er fra samme hånd, samme kraft og fart?

Hodeskader som hjernerystelse er jo skader som skapes av at hjernen "rystes" inni kraniet. Så det er ingen forskjell i om det da slås med hanske eller uten. Men man kan slå hardere og oftere med hanske slik at det vil ble flere "rystelser".
Vis hele sitatet...
Jepp. Jeg er helt enig med deg i alt du sier angående skadeomfanget. Alt jeg har diskutert på er selve kraften i slaget. Mulig det har vært uklart, men jeg er selvfølgelig enig i at et slag fra et lite og hardt område skader mer enn et stort og mykt. I alle fall i ytre del av hodet. Rystelsen på hjernen fra hvert slag, er som du sier, den samme.
Sitat av Duckyuck Vis innlegg
Men her tar jo du utgangspunkt i at P er konstant og det er kun A som endres. Men hele spørsmålet her er jo om boksehansken bidrar til hardere slag.
Vis hele sitatet...
Nei:

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Men så en film her om dagen som mente det motsatte. At det var mer vondt å bli slått med boksehansker enn uten?

Noen som vet?
Vis hele sitatet...
..Var spørsmålet.

Sitat av Duckyuck Vis innlegg
Og det med at du tar et integral fra starten av bevegelsen er jo bare tull. Det eneste som avgjør hvor hardt du blir truffet er hastigheten og vekten som treffet ansiktet ditt. Det er ingen overførsel av krefter til ansikt når handa er en meter unna.
Vis hele sitatet...
Nå må du henge med i timen. Jeg trakk inn integralet for å understreke hvor håpløst forslaget ditt var om å gå via utregning av kinetisk energi utifra hastighet. For n'te gang; vi snakker ikke om et objekt i fritt fall, men et objekt - eller en del av et objekt - som konstant påvirkes av ytre krefter, også etter at slaget har landet.

Og ja, jeg snakker om en konstant totalkraft. For å vurdere problemstillingen må du faktisk skille mellom hele slaget som system og kraftoverføringen. Boksehansken kan selvfølgelig ikke utføre et arbeid i seg selv, men den definerer det lokale systemet der kraftoverføringen finner sted.

Se for deg en bil som kolliderer i 50 km/t. Om du har airbag eller ikke påvirker ikke energien du kræsjer med, men flaten du kræsjer mot, tiden det tar å "bruke opp" den kinetiske energien og mengden energi absorbert til omgivelsene (airbag, hanske).

Å diskutere dette er som å diskutere hvorvidt en får et mykere kræsj om en tar av airbagen. En enda bedre analogi hadde vært om du satt i et tog som kræsjet med motoren på. Det er nettopp det at en ytre kraft fortsetter å virke i varierende omfang etter sammenstøtet som kompliserer det hele.

Sitat av Duckyuck Vis innlegg
Jepp. Jeg er helt enig med deg i alt du sier angående skadeomfanget. Alt jeg har diskutert på er selve kraften i slaget. Mulig det har vært uklart, men jeg er selvfølgelig enig i at et slag fra et lite og hardt område skader mer enn et stort og mykt. I alle fall i ytre del av hodet. Rystelsen på hjernen fra hvert slag, er som du sier, den samme.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare uklart, det er jo nettopp dette du sier jeg tar feil i. Mulig du ikke ser det selv.
Sist endret av Tøffetom; 26. mai 2014 kl. 17:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Men smerten de forårsaker vil være knyttet til fart x vekt.
En liten sten sluppet fra 10 cm høyde er ikke særlig vondt. Mens et straffespark på 120 km/t midt i fjeset knuser nesen din.
Vis hele sitatet...
Det er nok mer enn bare fart og vekt som avgjør.
En vanlig fotball veier 450 gram.
Dersom du fikk valget mellom å få en fotball i trynet i 50 km/t, eller en stein på 450 gram i 50 km/t... hva ville du valgt?

Eksempelet ditt er også selvfølgelig litt kunstig. En liten stein (sikkert mindre enn 450g også) fra 10 cm høyde vil ha en fart på rundt 5 km/t, mens fotballen både veier mer, og kommer 2400 % fortere. Du vet kanskje at energien øker kvadratisk med farten, så det er to helt forskjellige ting. Langt i fra sammenlignbart.

Som allerede nevnt, kommer det veldig mye an på arealet som treffer, og tiden det tar for hansken å stoppe. Hansken er mye mer kompressibel enn knyttneven alene, og får dermed mye mer tid på å stoppe, noe som gjør at kraften fordeles ut over både større flate og lengre tid, og dermed gjør mye mindre skade.
Redpilled alfahann
Sitat av Duckyuck Vis innlegg
Men her tar jo du utgangspunkt i at P er konstant og det er kun A som endres. Men hele spørsmålet her er jo om boksehansken bidrar til hardere slag.
Og det med at du tar et integral fra starten av bevegelsen er jo bare tull. Det eneste som avgjør hvor hardt du blir truffet er hastigheten og vekten som treffet ansiktet ditt. Det er ingen overførsel av krefter til ansikt når handa er en meter unna.
Vis hele sitatet...
Du skjønner hvorfor det er vondere å bli slått med ett sverd enn ett metallrør eller?