Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2318
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fordi dere føler at dere gjør noe galt?

Jeg lever et dobbeltliv i helgene og får litt dårlig samvittighet over familie. Ikke gift eller har barn, men jeg mener altså overfor foreldre og søsken.
Hei

Vært der, levd et dobbeltliv. Funket bra lenge. Hadde ikke dårlig samvittighet pga mente dette ikke gikk utover andre enn meg selv.
En dag vil dette korthuset rase.
Enten overbruk eller at du treffer bekjentskap ved vilje eller ikke.
Men lever ennå med god tro at det går, selv om etter fem år kom sannheten frem om meg.
Samvittighet er individuelt opp til vær enkelt å leve med.
Lykke til
Nei, egentlig ikke. Så lenge jeg tar vare på meg selv så vet jeg ikke hvorfor jeg skulle ha dårlig samvittighet.
Jeg får ikke akkurat dårlig samvittighet, men det er endel ting jeg ikke ville vært stolt av å fortelle dem. Selv føler jeg at jeg har en viss kontroll, og jeg har gått på noen smeller men lærer av dette. I perioder kan jeg føle at jeg får et litt fjernt forhold til familie og noen av vennene mine, men når det blir sånn bruker jeg å roe ned litt og sette av tid til de av familien min og venner jeg faktisk er glad i og vil vise at jeg bryr meg om. Er aldri ruset i familiesammenkomster og lignende annet enn å røyke nattings, og jeg føler at slike "rus-avbrekk" hvor jeg bruker litt tid på "nykter-ting" er noe av det som hjelper meg å holde en viss kontroll på bruken. Ruser man seg mye er det viktig å vise kjærlighet til de som bryr deg om deg, for hvis ikke ender man uten noen til slutt og da kan det virke meningsløst å slutte å ruse seg og bruken har lettere for å gå alt for langt. Med årene har jo folk funnet ut litt av hva jeg driver med, men det veier nok litt opp igjen at jeg gjør slike ting samt tar jobben seriøst og har økonomien greit på stell.

Et av de største faretegnene for en som ruser seg er når du alltid svarer nei til ting som ikke handler om rus, som å henge med småsøsken en dag eller middag hos bestemor. Eller når venner ber deg på kino eller lignende, og du umiddelbart leter etter en måte å bli med men fortsatt ruse deg. Da må man tenke litt over hva som faktisk er viktisgt av å ruse seg eller å komme seg ut og oppleve livet utenfor røykerommet/speedbula
Sist endret av Bluesky_; 3. mars 2018 kl. 19:07.
Anonym bruker
"Lett Havert"
Får noen ganger dårlig samvittighet når jeg er helt på bæret og tenker over livet mitt. Spesielt når jeg tar noen linjer og vet at min familie sitter inne og ser på TV ("lovlydige mennesker") og sammenligner dem med meg, føler meg litt skitten. I min familie er det null toleranse for andre rusmidler enn alkohol og er sikkert den eneste i familien som tar andre rusmidler. Har også søsken, så jeg vet sånn cirka hvordan du har det.

Men som har blitt nevnt allerede. Så lenge vi tar vare på oss selv og ruser oss på en "sunn" måte med fornuft så er det er ikke så farlig? Det de ikke vet har de ikke vondt av.
Anonym bruker
"Stø Hærorm"
Jeg er i litt samme båt som TS. Jeg er en veldig godt likt person rundt omkring, jeg er snill, positiv og ønsker de fleste veldig godt. Studiene går bra og jeg blir forhåpentligvis ferdig med masteren i år. Mine foreldre tror jeg er verdens beste gullgutt som aldri har prøvd røyk, snus o.l.

Dessverre har jeg det, og jeg har også innimellom røyket litt weed(maks 1 gang i måneden), og har som regel fått utrolig dårlig samvittighet dagen etter(derfor jeg poster dette innlegget anonymt).

Er jeg et skittent menneske eller er jeg faktisk så "bra" og "god" som de fleste(alle) kjenner meg som?
Aldri hatt dårlig samvittighet, tenker at hva jeg gjør er min business. Men har selvfølgelig følt på ubehag, og i større familiesettinger med meg og min kjære har jeg selv følt at vi blir sett ganske ned på.
Min nærmeste familie (mamma, pappa og søsken) har et ganske avslappet forhold til rus, eller da spesielt alkohol og cannabis, andre ting later vi alle som vi ikke har vært noe særlig borti. Ubehag og noia? Ja. Dårlig samvittighet? Nei.
Hva slags bullcrap er dette? Dårlig samvittighet for å kose seg med noe som samfunnet har definert som ulovlig bare fordi det ikke passer inn i normen liksom? Er det så mye bedre å rulle utover bargulvet, bråke i taxikøen, sovne ute og lignende crap pga alkorus istedenfor?

Nei vet du hva, det viktigste er ikke hva du putter i deg det er faktisk hvordan du tar det inn i livet ditt og hva du gjør med det.
Aldri ovenfor andre. hvorfor skulle jeg det? Men har hatt litt dårlig samvittighet for min egen del over perioder i livet hvor det ble litt mye. Tenker jeg har rotet bort tid jeg burde brukt til andre ting.
Jeg kjenner meg igjenn i følelsen basert på at jeg for en god del år tilbake hadde mange år hvor jeg ruset meg på diverse i helgene, med nattingser hver kveld. Jeg fikk mye dårlig samvittighet ovenfor foreldrene mine av dobbeltlivet, men på en annen side forskånet jeg dem fra til dels unødvendige bekymringer. For meg var rus en privatsak, på samme måte som med sexlivet. Jeg tror egentlig ikke det var så dumt og holde mine vaner og uvaner for meg selv og dealeren med minst mulig andre mennesker involvert. Selv har jeg litt konservative foreldre, og det kan sammenlignes med en homofil vokst opp i et kristent hjem. Det er ikke alt foreldre trenger og vite. Likvel tror jeg at foreldrene mine ubevist holdt meg i skinnet for og dra rusvanene for langt, da jeg alltid holdt meg et par meter forran stupet slik de ikke skulle få noen mistanke.
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Kjenner meg også igjen her. Er 40 år nå og tok min første strek kola når jeg var 20. Har brukt kola 2 til 5 ganger i året i 20 år. Dårlig samvittighet? Nei. Har tenkt at de rundt meg kommer aldri til og forstå hvis jeg sier i fra. Ha alltid fokus på det du driver med er mitt råd. Er det riktig for deg? Er det vondt for de rundt deg?
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Ville definitivt fått dårlig samvittighet hvis jeg ikke hadde misbrukt rusen, men hvis man ikke misbruker og familie og venner ikke vet om det er det ingen grunn til å føle seg dårlig.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fordi dere føler at dere gjør noe galt?

Jeg lever et dobbeltliv i helgene og får litt dårlig samvittighet over familie. Ikke gift eller har barn, men jeg mener altså overfor foreldre og søsken.
Vis hele sitatet...
Da bør du vurdere om du skal slutte. Hadde det litt på samme måte som deg en gang i tiden+ kjæreste som ikke brukte. Ble helt feil for meg å fly på Oslo’s underground klubber å knaske extacy nesten hver helg når hun ikke var med. Var på slutten av 90 tallet det her og føler at det kanskje ikke var like mange som brukte extacy og cola som det er nå i 2018, følte i hvertfall jeg var i et veldig lite party miljø som levde langt utenfor normalen..Noe som gjorde at jeg fikk dårlig samvittighet og valgte å bryte med house miljøet.
Sist endret av downlow; 4. mars 2018 kl. 12:41.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Foreldre og søsken er informert om hva jeg driver med, de er også informert om farene ved det, så nei.
Det er dog kun snakk om cannabis og flein, men nå har mann økseskaft kommet på banen og da er det blitt helt stopp med slikt.
Sist endret av Trollanon; 5. mars 2018 kl. 09:13.
Jeg lider hver dag pga dårlig samvittighet overfor min bror spesielt.

s
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Min mor vet at jeg bruker cannabis og sopp, og godtar det til en viss grad. Jeg jobber fulltid og trener aktivt og har gode venner.
Jeg har fortalt henne om alle positive ting om cannabis og sopp i forhold til alkohol og politikk. Så hun aksepterer det, så lenge jeg ikke misbruker eller viser noe særlig til at jeg gjør det. Vi bor sammen, og jeg røyker i helgene.

Min storesøster vet alt. Cannabis, sopp, mdma og lignende.

Jeg har ikke dårlig samvittighet til noen grad. Dette er fordi jeg er disiplinert når det gjelder rusmidler,
og dette handler om meg selv og skader ingen andre.
Å kose seg med rusmidler krever respekt ovenfor seg selv og ha et sunt og ansvarlig liv ved siden av
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Hva slags bullcrap er dette? Dårlig samvittighet for å kose seg med noe som samfunnet har definert som ulovlig bare fordi det ikke passer inn i normen liksom? Er det så mye bedre å rulle utover bargulvet, bråke i taxikøen, sovne ute og lignende crap pga alkorus istedenfor?

Nei vet du hva, det viktigste er ikke hva du putter i deg det er faktisk hvordan du tar det inn i livet ditt og hva du gjør med det.
Vis hele sitatet...
Gode poenger her. Men skam har fremdeles mye makt over mennesker, og jeg tror det er skam
mer enn samvittighet som gjør at folk skjuler sine rusvaner for andre.
nei..titegn
Jeg vet hvertfall at min bror har sett meg teipe sokkene til beina på nyttårsaften for så å demontere vasken på badet for å finne noe speed nedi hullet som jeg mista nedi, var jo i tarmoppløselig kapsel så den var like hel den. Har ofte vært i speedpsykose og dritte meg ut foran familien på alle mulige måter. Og i heroinabstinens var jeg like galen, trua om penger osv. Dårlig samvittighet, litt ja....mye. Og jeg føler den samvittigheten holder meg fra å dø av rus for å være ærlig. Jeg hadde ikke vært et godt menneske uten dårig samvittighet....

s
Anonym bruker
"Takknemlig Nidhogg"
Mja. Røyker mest, og føler ikke jeg gjør noe "galt". Selv om det er ulovlig, føler jeg meg mye bedre av det en når jeg drar ut og drikker masse alkohol og mister helt kontrollen. Alle søsknene mine vet jeg røyker og er ok med det. Får litt dårlig samvittighet overfor foreldrene mine siden jeg bor for meg selv og aldri alltid sier nei til spontane besøk (redd for at det skal lukte eller ligge noe greier rundt omkring). Føler derfor de har en mistanke, og vet de hadde vært skuffa. Hender jo å jeg avlyser ting på grunn av dette, og vet hevlete hadde vært løst om de fant ut av det, så er nok til tider litt dårlig samvittighet ja.