Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 6555
Fengsel > Fridom
17 0
No joke.... jeg savner å sitte i fengsel, og jeg er 'bare' 21 år.

Jeg er en 'engangsforbryter' som aldri har vært kriminell.
Har sittet i fengsel i underkant av 3 måneder for ca 2 år siden.
Dømt og sonet pga en mindre forseelse der jeg ble brukt som et eksempel og måtte sone.

Uansett, det jeg lurer på med denne tråden er:

er det noen andre her som har opplevd at livet faktisk er så kjipt at man ønsker seg selv inn i fengselet igjen fordi det faktisk var bedre....

Jeg tenker svært ofte på hvor godt det var å sitte inne og bare kaste bort alle bekymringer - regninger, jobb, daglige utgifter, dyre tannlege utgifter....

Hva kan jeg gjøre for å komme meg inn i fengsel igjen? uten å gjøre noe 'alvorlig'.

Hva kan jeg gjøre for å få denne møkka tanken bort?

Føler meg som en ganske idiot som faktisk foretrekker fengsel fremfor frihet.

Hjelp.
Kjør for fort også ikke betal bota, men velg å sone 2-7 dager i stedet.
Gjerne oppsøk psykolog eller prøv å finn ut selv hva det er med fengsel som tiltrekker deg.
Lykke til!
Er du deprimert? Jeg antar at du ikke trives så godt i livet ditt utenfor murene? At du ikke lykkes så godt som du skulle ønske, sosialt, økonomisk eller mht karriere/utdanning? Jeg kan godt forstå at man kan lengte etter et sted hvor det er greit å bare eksistere, hvor man ikke har ansvar og forventninger og press hengende over seg, samtidig er vel mulighetene for å bli lykkelig ganske små et slikt sted.

Istedenfor å spørre deg selv om hva du kan gjøre for å havne i fengsel igjen, bør du prøve å finne ut hva du trenger i livet ditt for å trives såpass godt at det veier opp for regninger, tannleger, jobb og alt det andre man må. Jobb trenger f.eks. ikke å være bare en tung plikt, det er mange som har spennende og interessante jobber der de får brukt evnene sine. Du er ung - hva med å studere noe du synes virker interessant?
Sitat av Fofi Vis innlegg
Kjør for fort også ikke betal bota, men velg å sone 2-7 dager i stedet.
Lykke til!
Vis hele sitatet...
Det prøvde jeg på, men det går ikke. Det står bare oppført på boten for moroskyld.
Fikk beskjed om at hvis jeg virkelig ikke var i stand til å betale boten, ble det ordnet på en annen måte. Fengsel var uaktuelt.
Jeg har gamle kompiser som har sagt det samme som deg.

Not gonna lie, det hender jeg småleker med tanken på hvordan det ville vært selv - som du sier, det måtte vært helt utrolig og ytterst ironisk befriende å bare slippe alle forventninger, bekymringer rundt det å delta i samfunnet og bare sitte å være.
Mulig det høres crazy ut, men for en hobby-monk som meg høres det ganske digg ut.
Jeg er for så vidt sikker på at jeg klarer meg fint på utsiden enn så lenge, og ikke har jeg noen enkel inngangsbillett heller, da jeg ikke gjør så mye galt lenger.

Men jeg er ganske sikker på at du (enda?) ikke ser verden slik som meg, du er ung og har enda mye foran deg. Tror du burde prøve å vende deg til tanken på å rusle rundt blant det frie folket og heller lære deg å takle disse byrdene og ansvaret som legges på oss som mennesker i 2017.
Må da være mye diggere å flytte til Thailand..
Virker som om du ikke mestrer penger siden du bare lister opp relaterte temaer. Skaff deg en godt betalt jobb og lær deg litt om penger.
Sitat av smetti Vis innlegg
Virker som om du ikke mestrer penger siden du bare lister opp relaterte temaer. Skaff deg en godt betalt jobb og lær deg litt om penger.
Vis hele sitatet...
Å det er bare å skaffe seg en godt betalt jobb i dagens arbeidsmarked?
Tror du stakkarn som står å jobber nattskift på esso hadde giddet det om det var så enkelt?
Nåneidu.

Til TS så kan jeg si at jeg har stått i dine sko, jeg har selv hatt vondt i tanna og hatt dårlig råd, merkelig nok har jeg nå god råd og fortsatt vondt i tanna, det er for dyrt.
Hvis du depper så kan jo psykisk helsevesen være til hjelp med både økonomi og tannpleie, søk psykisk hjelp, snakk med dem om depresjon, dra rolig opp at du vil søke AAP igjennom nav med deres hjelp så er du sikret økonomisk, når du har mottat hjelp fra VPP i mer enn tre måneder så har du krav på dekket tannlege. BAM!

Var det noe mer du tenkte på?

Men seriøst, skaff deg sikkerhetskurs, dra på havet, bli fisker, ha fri halve året, tjen fett og lev som det passer deg.
Ellers så tar du ræva fatt å planter den på skolebenken.
Følte akkurat det samme som deg når jeg kom ut, men med tiden fikk jeg meg jobb og skikk på livet. Nå har jeg ikke spesielt lyst lenger. Kan forstå folk som er langt nede i dritten og ikke kommer seg opp.. Jeg satt ett år. Fellesskapet i fengsel er det jeg savnet i tillegg til at man ikke trengte bekymre seg for noe. Fikk også gode kompiser der inne. Man er nødt å underholde og snakke med hverandre, og det er en utrolig annen opplevelse enn på utsiden, der alle går med trynet ned i en mobiltelefon. Det er en myte at folk man møter i fengsel kun er dårlige mennesker, eller blir venn med deg fordi de vil ha noe av deg. Det finnes folk der inne som sitter for båt og bildrap, som ikke kunne skadet en flue engang. De har bare vært uheldig og må sone lange straffer for det.

Når det gjelder tannhelsetjenester, så ringte jeg tannlegen mens jeg satt inne og hun sa at det måtte enten være akutt eller så måtte det være alvorlige tannproblemer. Som f.eks. at man har mistet flere tenner. Det vil jeg si er en bra ting for folk, spesielt om de skal ut å søke etter jobb når de kommer ut. Arbeidsgivere er skeptisk til folk uten tenner, og det vil øke sjansen for jobb og et bedre liv for tidligere straffedømte om de får nye tenner. Så slipper de å komme tilbake i buret.
Laurus canus
mås'n's Avatar
54 1
Om du vill ha flere år i fengsel uten å gjøre noe som skader noen er det jo bare å gå ned på DNB med en softgun og lat som du skal rane. Når du blir tatt nekter du bare straffeskyld og prøver å legge skylden på noen andre for å få enda lengre soning. Minuset er jo lang tid i varetekt og mest sansynlig et høysikkerhetsfengsel om de virkelig tror det var et legit ransforsøk.
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av mås'n Vis innlegg
Om du vill ha flere år i fengsel uten å gjøre noe som skader noen er det jo bare å gå ned på DNB med en softgun og lat som du skal rane. Når du blir tatt nekter du bare straffeskyld og prøver å legge skylden på noen andre for å få enda lengre soning. Minuset er jo lang tid i varetekt og mest sansynlig et høysikkerhetsfengsel om de virkelig tror det var et legit ransforsøk.
Vis hele sitatet...
Tåpelig kommentar.
Man skader da absolutt folk ved en sånn idiotisk handling, folk får psykiske problemer av sånt!

Hvis du absolutt skal inn i fengsel kan du jo stikke til et annet land(sørg for at alle evt. land har overleveringsavtale med Norge), kjøp noen ulovlige substanser og kjør på rødt i tollen ved en "feil".

Ta heller kontakt med psykolog el. Susa hadde mye gode poenger!
Lykke til!
Laurus canus
mås'n's Avatar
54 1
Man skader da absolutt folk ved en sånn idiotisk handling, folk får psykiske problemer av sånt!

Hvis du absolutt skal inn i fengsel kan du jo stikke til et annet land(sørg for at alle evt. land har overleveringsavtale med Norge), kjøp noen ulovlige substanser og kjør på rødt i tollen ved en "feil".
Vis hele sitatet...
Er lite sansynlig at folk får psykiske problemer av det der om man gjør det rolig og ikke er brutal og truer med pistolen og peker på folk. Han vil gjøre mye større skade av å kjøpe en større kvantitet av ulovelige rusmidler da disse ofte går gjennom folk/organisasjoner som driver med menneskesmugling, terror osv. (Spørs selvsagt hvilken substans)
Har en helt Ok betalt jobb som jeg har hatt i 10 år men kjenner og ett lite savn til tider. Satt bare 36 dager å viste jeg hadde plenty med penger til både huslån og regninger. Men det var noe med det og slippe å tenke klærene blir vaska middagen servert ting du trenger blir handlet for deg. Var rett å slett ganske deilig. Vil kalle det en slags hjerne ferie. Men hadde jeg ikke hatt råd til regninger under ferien, så hadde jeg blitt ekstremt stresset.

Men vist du føler livet er dritt så er det liksom ikke fengsel som er det du burde satse på. Er ganske deilig å jobbe ha faste rutiner. Og klare seg på egenhånd. Tenk heller på hva du kan bidra med til samfunnet og prøv å Finn en jobb du trives i. Å vær med oss andre som jobber å dra hjula rundt for Norge trenger ungdommer som kan ta i ett tak og det er jeg sikker på du klarer 100% vist du finner noe du trives med. Så stå på og ikke gi deg. Lykke til
Fengsel > Fridom
Trådstarter
17 0
Jeg står mellom barken og trestammen. Jeg er ikke egnet for ordinær arbeid, og er diagnosert med tilpasningsforstyrrelser etter å ha blitt utsatt for grov mobbing(drapstrusler og noen sykehusbesøk). Diagnosen er kun satt fordi de ikke har funnet en diagnose som passer bedre i dette tilfelle. Jeg går til alle instanser jeg kan.
Noen ting er klin umulig å dele med andre som den personen jeg er, derfor er anonymt 1000 ganger enklere.

AAP søkte jeg forøvrig for 8 måneder siden, nøyaktig uten å ha fått noe svar ennå - med masse purring.

Økonomisk sett så lever jeg på 5000 i måneden som skal gå på livsopphold, regninger(Eksklusiv husleie), lege/tannlege.
Av å leve med minimale ressurser, og instanser som heller ikke får meg til å føle meg bedre - men istedet mer 'tilbakestående' ødelegger hele livsgleden.


Vet ikke helt hvor jeg vil med denne tråden, men det letter ihvertfall litt på trykket å dele dette med andre.
For en kjip situasjon du er i. Har du prøvd om nav kan hjelpe deg med tilrettelagt arbeid. Ingen har godt av å sitte hjemme hele dagen. Og vist mobbingen er registrert har du vurdert å søke erstatning.? Lykke til uansett
Dette er ikke helt ukjent for mange som har sonet. Noen går jo så langt at de begår tåpelige lovbrudd de vet de vil bli tatt for så kjapt de bare kan etter å ha kommet ut slik at de igjen må sone.

Også innen helse og psykisk helse er dette kjent.

Sosiologer bruker vel ordet institusjonalisert?
Problemet her er at du må gå å bekymre deg over økonomien din. Folk på NAV får for lite etter min mening. En minimum sats for livsopphold burde vært 10.000 kr per måned. Av en eller annen grunn tror arbeidsfolk at NAV-klienter ikke har regninger og utgifter som alle andre, og derfor skal klare seg med et absolutt minimum.

Har vært i NAV-mølla selv før jeg gikk inn til soning. Definitivt den verste og mest depressive perioden av mitt liv. En ting er å være arbeidsledig men en annen ting er å gå å bekymre seg for om man har nok penger til regninger og mat.

Du bør ta kontakt med både lege og NAV for å avtale et møte mellom dere. Der legen forklarer at du ikke kan være i arbeid. Da får du forhåpentligvis en mer sikker og bedre økonomisk situasjon.


Dessuten, tro meg.. Etter 3 måneder på Verdal fengsel er du rimelig lei de tamme middagene som blir servert der. Det er fengsel som Verdal hvor småforbrytere ender (dommer mellom noen dager til ett par år).
Sitat av JustisMord Vis innlegg
No joke.... jeg savner å sitte i fengsel, og jeg er 'bare' 21 år.

Jeg er en 'engangsforbryter' som aldri har vært kriminell.
Har sittet i fengsel i underkant av 3 måneder for ca 2 år siden.
Dømt og sonet pga en mindre forseelse der jeg ble brukt som et eksempel og måtte sone.

Uansett, det jeg lurer på med denne tråden er:

er det noen andre her som har opplevd at livet faktisk er så kjipt at man ønsker seg selv inn i fengselet igjen fordi det faktisk var bedre....

Jeg tenker svært ofte på hvor godt det var å sitte inne og bare kaste bort alle bekymringer - regninger, jobb, daglige utgifter, dyre tannlege utgifter....

Hva kan jeg gjøre for å komme meg inn i fengsel igjen? uten å gjøre noe 'alvorlig'.

Hva kan jeg gjøre for å få denne møkka tanken bort?

Føler meg som en ganske idiot som faktisk foretrekker fengsel fremfor frihet.

Hjelp.
Vis hele sitatet...
Ble løslatt i 2016 etter å ha sonet et par år på Ringerike og Ullersmo. Når folk spør meg hvordan jeg hadde det i fengsel, så svarer jeg dem at de 3-4 første ukene ikke var spesielt behagelige. Etter de 4 første ukene( tilvenningsperiode ) så var det å sitte i fengsel egentlig meget behagelig. Er helt enig i det TS skriver, hvor deilig det var å bare kunne gi slipp på alle bekymringer. En god stund etter at jeg ble løslatt, så ønsket jeg meg tilbake til fengsel. Fengsel gjorde meg godt! Jeg fikk tid til å tenke og jobbe med meg selv. Alle mine psykiske problemer bare forsvant da jeg satt inne. Var så utrolig deilig å ikke måtte tenke på penger, leilighet, utgifter, jobb og alt annet vi bekymrer oss for i hverdagen. Det å være fri igjen var noe jeg måtte tilpasse meg å det var ikke lett dem første månedene, men slik som jeg har det idag så ønsker jeg meg ikke tilbake. Hvis jeg må inn igjen for et eller annet som kanskje skjer så kommer jeg til å ta imot fengslet med åpne armer. Kanskje det er idiotisk å foretrekke fengsel fremfor frihet, men da er vi idioter begge to. Mitt tips til deg er at du trenger noe å gjøre, noe du er fornøyd med som tar opp tiden din. Hvis du er skikkelig opptatt så har du ikke tid til å savne fengslet.
Roten til dine problemet er helsa og penger, så hvis jeg absolutt skal anbefale noe du kan gjøre som ikke er så alvorlig. Problemet du har med penger er noe du kan ordne, men helsa er ikke like lett å ordne. Så kan du begynne å selge hasj eller marihuana, da får du inn penger å hvis du blir tatt så er ikke dommen så streng så lenge du ikke selger flere kg. Lykke til!
Sist endret av stresser; 3. august 2017 kl. 16:37.
kanskje det er strukturen i fengselet TS savner? Slippe å ha for mange valgmuligheter og personlig ansvar i løpet av hverdagen?
Mulig du kunne fått tilfredsstilt noe av dette behovet ved å verve deg i Forsvaret.
Legg deg inn frivillig på psyk heller, kan med stor sikkerhet si at du vil ha mer igjen for det en og havne i fengsel igjen (enda en prikk på rullebladet)
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan se hva du lengter etter. Du har ingen ansvar og liker å bli tatt vare på av andre, nesten som barnevakt. At du foretrekker å bli stengt inne i et fengsel med reserverte friheter viser hvilke lengder du er villig til å gå for å leve "fritt".

Jeg ville gått til fastlegen eller oppsøkt noen dyktige psykologer. Håper du får hjelpen du trenger før du begår en kriminell handling. Lykke til.