Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4461
Hei!

Jeg fikk en e-post av huseier med en oppsigelse.

Hun begrunner dette med for sen betaling av husleien som var resterende 2000,- som kom én dag for sen. Og manglende depositumsgaranti som jeg søkte om hos NAV, fikk avslag fordi kuratoren mente jeg klarte 15 000,- selv. Noe som er umulig for meg.

Er det noe jeg kan gjøre?
I kontrakten står det at jeg skal ha skriftlig advarsel ang. husleien. Og om ikke den blir betalt inne 2 uker er det kontraktbrudd. Men cmon... én dag forsinket med de 2k kan hun bare glemme å bruke som grunn men manglende garanti er vel noe annet.

Om jeg kvikt skaffer garanti, har hun rett på å kaste meg ut?

Oppsigelsen sier som følge:


Hei

Då du ikkje fyller kontrakt med å betale husleiga etter avtalte frister, er leigeavtalen vesentlig misligholdt. Avtalt kommunal garanti på 15 000 kr etter kontrakt, er også misligholdt. Ynskjer difor at du flytter innen utgangen av månaden. Dersom husleige for mai vert betalt innan frist vert fristen for å flytte 31.05.18.

Eventuelle innsigelser mot dette må meldast utleiger skriftleg innan 1 mnd frå dags dato. Dersom leigetaker ikkje leverer innsigelse innan fristen, er retten tapt til å hevde at oppsigelsen er i strid med lova, og utleiger kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelseslova.
Sist endret av Naturgrønn; 30. april 2018 kl. 08:30.
Hun har nok rett på å kaste deg ut, men snakk med henne. Forklar problemet og vis at du er seriøs. Forhåpentligvis kan hun endre mening.
Og så vil jeg si: Ikke betal depositum rett til henne. Fiks depositumskonto...

Altså, dersom du skulle klare å få tak i 15.000
Det er forresten private tilbydere av depositumsgaranti som kanskje kan brukes. Da betaler du et mindre beløp som du ikke får igjen, men kan være et bra alternativ til å låne penger til depositum.

F.eks https://www.husleie.no/leietaker/depositumsgaranti/

Forutsetter at huseier går med på det. Så det må sjekkes først.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ein dag for sein betaling av leige er ikkje misleghald. Det kan vere det om det skjer konsekvent. Oppseiingstid er og relevant her; huseigar kan ikkje kreve at du flytter på kort varsel, med mindre det er snakk om så grovt brot at det er heving. Det er det ikkje.

Leigetakervernet står svært sterkt, og du bør sende skriftleg protest på kravet frå huseigar.

Sitat av Yochi Vis innlegg
Hun har nok rett på å kaste deg ut, men snakk med henne. Forklar problemet og vis at du er seriøs. Forhåpentligvis kan hun endre mening.
Vis hele sitatet...
Kan du grunngi påstanden din?
Sist endret av vidarlo; 30. april 2018 kl. 12:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
er vel manglende depositum som er utkastelsesgrunnen vil jeg tippe. Dette er jo huseiers sikkerhet hvis du skulle ødelegge noe for så å bare stikke av.

Men det beste er nok å prate med utleier
Hva står det på kontrakten ifh til utflyttingsperiode? Hun har nå uansett ikke lov til å koste deg ut i løpet av noen dager, minste perioden jeg har hørt om er en måned, men vanligste tilfellet er 90 dager
Hun kan vel kaste deg ut så lenge hun har grunn til det, men depotitumsgaranti har du rett på at NAV betaler for deg til henne, bare at du må ''krangle'' litt med NAV og huseier med hvem som skal betale. Stå på ditt, du fikk dokumentasjon for garanti for en grunn. Jeg måtte stå på mine rettigheter da jeg måtte ut fra gamle leiligheten, så NAV betalte til slutt 10 000 i utestående husleie, som det stod på papiret.

Eller bare betal henne utestående leie og få NAV til å gi deg supplerende sosialstønad + matlapp og nytt tak over hodet.
Viktig å ha papirene på plass btw. Bevis....
Sist endret av yomomma; 30. april 2018 kl. 18:14.
Nei, man kan ikke kaste ut folk uten videre.
Kimmy: Jeg fikk ut mai. Men fikk lov å flytte når som helst. kontrakten sier én mnd.

Jeg tror hun har noe personlig mot meg selv om vi bare møttes èn gang når jeg fikk nøklene.
Hvis hun i det hele tatt har en saklig grunn for å si opp leieforholdet, kan du i hvert fall klage på at hvordan oppsigelsen ble formidlet deg. Epost oppfyller ikke formkravet slik jeg forstår det:

Kravet om skriftlig oppsigelse anses oppfylt dersom oppsigelsen leveres skriftlig – mot kvittering, ved brev eller sikrest ved at oppsigelsen sendes i rekommandert brev. Elektronisk kommunikasjon er også mulig dersom det er benyttet en betryggende metode (elektronisk signatur eller lignende) for å sikre at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelse pr. epost eller sms anses ikke å oppfylle husleielovens formkrav om skriftlig oppsigelse.
Vis hele sitatet...
Hvis du venter til i morgen med å klage, har du minimum ut juni før du må flytte ut, da 1. mai er i morgen.
Sist endret av steili; 30. april 2018 kl. 20:23.
Det er kun namsmyndighetene som har myndighet til å kaste ut leieboere i Norge

https://www.ung.no/oss/rett/73265.html
Du har misligholdt kontrakten pga depositums mangel. Derfor har hun all rett til å få deg ut.
Se det fra utleier sin side:

Hun har ikke lengre noen garanti for å få betalt hvis du ødelegger leilighet/invetar eller ikke betaler leie.

Vanligvis er det depositum som sikrer at utleier får inn leie som ikke er betalt. Det er derfor depositum som regel er summen av leie i oppsigelsestid. Hun har heller ingen sikkerhet hvis det blir skader på leilighet/inventar.

Du sier jo selv at du ikke kan hoste opp 15 tusen på kort varsel. Hva om det ble skader på leilighet for noen tusen? Eller du ble skyldig så mye leie?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mollypolly Vis innlegg
Du har misligholdt kontrakten pga depositums mangel. Derfor har hun all rett til å få deg ut.
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt litt irrelevant, ettersom både formkrav, innhald og tidsfrister for utflytting er overholdt i varselet.

Ein dags bom på innbetaling av leige er på ingen måte vesentleg brot på ein leigeavtale.