Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2988
Hei,

Har et Motorola SB5101 kabelmodem fra bluecom(?).
Hvordan i all verden kan jeg få åpnet en port i det?
Eller er det ISPen som har satt opp en global firewall for hele subnettet?

Går det an å få tilgang til backbone på hele driten og skru opp opphastigheten samtidig?
Smålei av 10kbps download.

Mener de kjørte Zyxel ett eller annet bak modemet.

Takker for svar!
bluecom, aka ventelo har ingenting form for global firewall så vidt jeg har fått med meg fra jobben. Etter et lit søk på google gikk jeg fram at dette ikke er et ruter modem, altså vet jeg ikke helt hvordan portene kan være låst?

http://www.dslreports.com/forum/remark,14119471

vet ikke om dette er pålitelig kilde.
pls
Goophy's Avatar
Trådstarter
Det er bare et modem, ikke en ruter, ja.
Men alt av porter fra 0-60000 ut er stengt.

Smålig irriterende.
virker merkelig, ettersom jeg ikke trodde denne type modem hadde noen-som-helst port-forwarding system. Det er jo år og dag siden bluecom solgte motorola modem dåg. Har du prøvd med et annet modem? og er det fortsatt like mye problemer da?

Hvis det er portforwarding i den, så er dette mest sansynlig config som må putted inn. Altså ikke gjennom et web-interface. Vil da tro du ikke kan forandre dette. Prøvd reset knappen bak på den? (hold inne i 10 sek)
pls
Goophy's Avatar
Trådstarter
Har ingen andre modem.
Reset hjelper fint lite.

Men det er mulig dette er levert via et mindre lokalt selskap som har egne firewaller, typisk det.
Jepp, som disse sier:
http://www.dslreports.com/forum/remark,14119471
http://forums.whirlpool.net.au/forum...fm/673132.html

Dobbeltsjekk i DOS ved å skrive ipconfig. Har du en Bluecom(/Ventelo?)-IP, eller en 10.x.x.x/192.x.x.x-IP? Om du har førstnevnte så tror jeg heller problemet ligger i Windows-firewallen. Ja, om ikke underleverandør blokker, da

Edit: Ranvik-ninjaen har svart på dette før i http://www.freakforum.nu/forum/showt...hlight=SB5101E
Sist endret av rahim; 28. desember 2007 kl. 21:46. Grunn: Ny informasjon, stopp pressen!
goophy, er du ventelo/bluecom kunde på ditt nett? i så fall send meg PM med ditt kundenummer eller noe så skal jeg se litt på det, når jeg kommer på jobb på mandag.

Virker mer som det ligger en sperre på nettet, og ikke noe med modemet.

Bluecom == Ventelo, da ventleo kjøpte de opp for evigheter siden.
Sist endret av etse; 28. desember 2007 kl. 21:48.
pls
Goophy's Avatar
Trådstarter
Windows bruker jeg ikke, og det er ikke et software-problem.
IPen er 172.29.0.247 og jeg fant en lapp som sier at leverandør skal være 'scan-net', men de bruke vel bare bluecom sin linje her.

Ikke noe kundenummer og telefonnummerene som står der svarer jo ingen på.
Knall!
bredbånd gjennom kabel eller dsl linje?
pls
Goophy's Avatar
Trådstarter
Over kabel-TV-nettet.
goophy sjekk ut den tråden jeg linka til, skal du uncape kabel modet ditt så Hacking.The.Cable.Modem.iNT-TD <- der står det helle history og alt sammen om det.
løsning for og uncap dem er og koble på ttl kabel. men trur du kan sjekk lett om det er noe tftp server. så kan du se om limit ligger i modet eller isp.

vær gang modemt boot'er henter den ned en config fil til box'en din fra en tftp server, du kan selv laste ned den og laste ned editor og se hva dem har satt for noe, bluecom/ventelio har dem kabel tv ?
pls
Goophy's Avatar
Trådstarter
Tydeligvis, hostname på IPen jeg får er ....bluecom.no.
Holder på å laste ned den du nevnte, men det tar sin tid med ~4kBps.

Den ser etter tftp ved boot, så bør gå greit.
dette er ikke noe bluecom/ventelo (ventelio wtf?). scan-net som goophy sier leverer dette.
Men virker son scan-net låned linjer eller noe fra bluecom, men de leverer ikke noe til kabelnett.
Dette kan være et form for samarbeid.
Sist endret av etse; 28. desember 2007 kl. 22:53.
▼ ... noen uker senere ... ▼
pls
Goophy's Avatar
Trådstarter
Da hadde de byttet til Cisco CMTS, noen som kjenner til det?
Og saltet config-filene, jævler!