Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1680
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, var akkurat med om noe rart som jeg håper noen kan svare på eller kjenner til fra før.
Ble tidligere her i år tatt for promillekjøring, hadde tilbakefall som periodedranker desverre. Uansett, la meg helt flat, innrømmet skyld og sa meg Enig i førerkortbeslag med det samme, søkte så hjelp med problemene mine i helsevesenet. Helsevesenet varslet da fylkesmannen og jeg fikk brev fra dem om at jeg ikke oppfyller helsekravene og må ta prøver i 6 mnd. Dette er hengi gang med, men jeg hadde jo uansett allerede gitt fra meg kortet.

Så kom nå rettssaken, legger meg like flat og blir dømt som seg hør og bør, men bare til bot og fengsel. Jeg fikk ikke idømt tapstid på førerkortet. Dommeren sa noe sånt som at «ang.førerkortet så er vel det en pågående forvaltningssak» og så da han ikke mer om det. Jeg kjenner ikke systemet og spurte ikke mer.

Men, hva skjer nå?? Hva skjer om jeg søker om å få det tilbake etter 6 mnd med rene prøver? Vil det da bli en ny runde i retten der tapstiden fastsettes??

Jeg er en smule forvirret kjenner jeg...
Svarte akkurat på omtrent det samme. Går ut av tråden, også dukker det samme spørsmålet opp på nytt. Finnes snart 1000 tråder som dette på freak. Rustelefonens svar fra 2016 er 6 mnd, ofte 1 år med rene prøver før de i det hele tatt vurderer det, så det er bare å fortsette prøvetaking minst 6 mnd for så å søke om du trenger førerkortet.

Lykke til!
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Knert1: joda, men saken er at jeg ikke ble idømt tapstid for kjøreturen.

Hva skjer da om jeg oppfyller helsekravet etter 6 eller 12 mnd? Kan man da få tilbake førerretten selv om man normalt skulle mistet den for 2 år?
Om man ikke samtykker til førerkortbeslag gjør de ferdig saken fortere. Om du samtykker til førerkortbeslag nedprioriteres saken fordi du ikke er en fare for samfunnet lenger. Dermed kan ventetiden på avgjørelsen bli lang. Akkurat hvordan ting stiller seg i din sak kan ingen her svare på med 100% sikkerhet. Beste muligheten jeg kan se i ditt tilfelle er å benytte seg av

Forvaltningslovens §11 (saksbehandlingstid, foreløpig svar).
Forvaltningsorganet skal forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold.

Dersom det må ventes at det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares, skal det forvaltningsorganet som mottok henvendelsen, snarest mulig gi et foreløpig svar. I svaret skal det gjøres rede for grunnen til at henvendelsen ikke kan behandles tidligere, og såvidt mulig angis når svar kan ventes. Foreløpig svar kan unnlates dersom det må anses som åpenbart unødvendig.

I saker som gjelder enkeltvedtak, skal det gis foreløpig svar etter annet ledd dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned etter at den er mottatt
Vis hele sitatet...
Med andre ord så plikter de å svare deg. Men om det stemmer at du allerede har fått bot og fengsel skal tapstiden stå i boten du fikk. Har du dobbeltsjekket dette?
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Knert1: ikke dobbeltsjekket nei, selve boten har jeg ikke mottatt enda, kun blitt idømt den. Kan det likevel stå tapstid i bota selv om de ikke sa noe om det? Fikk dommen på e-post, står ingenting om tapstid der. Førerkortet og tapstiden er ikke nevnt med et ord.
Det skal stå i dommen din. Har du ikke fått den?
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
5FDP:
Jo, jeg har fått dommen tilsendt på mail.
Førerkortbeslag og tapstid er ikke nevnt med et kløyva ord, hverken i grunnlaget eller i domsslutningen.

Det er derfor jeg lurer på om jeg må i retten ENDA en gang for å få tapstid den dagen jeg har de 6 mnd med prøver, eller hva som skjer. Syntes dette er forvirrende, kortet skal jo egentlig mistes i minst 2 år men det står ingen steder om det er 2 år, tre år eller hva det er. Har rett og slett ikke fått tapstid gjennom en dom.
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
jeg mista den i 7mnd... 2år før det kom opp i en rettsak hvor jeg liksom skulle si jeg var uskyldig og at det her er helt banalt.. Det virker mot sin hensikt å straffe folk som har røyka for 2-3dager siden ettersom rutinemessige stonere da likegjerne kjører høye som faen.. da de vet de mister lappen selvom de skulle være 2dager edru.. men nok om det triste faktumet..

tapstiden din er regnet utifra promillen/omregnet promille og evt. andre omstendigheter. Siden du sitter i for-ærlig-med-legen klisteret er det nok et år med rene prøver du må gjennom også kanskje noen år med stikkprøver dersom du er gjenganger eller ser ut som viggo knarkersen