Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 11628
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har ikke særlig erfaring med narkotika, men har sett hva som skjer med mange av vennene mine som har vært brukere av diverse.
Det er mange som sluttet og ikke sett seg tilbake og noen gikk det bare til helvete med/de sliter.

Selv har jeg erfaring med alkohol. Dempende på angst der og da, følelse av oppstemthet og frihet. Etterpå bare nedstemt, ensom, angstfull og trist. Livet er bedre uten noen alkohol i det hele tatt.

Jeg bruker Ritalin, og har det bedre. Men jeg kjenner meg ikke rusa.

Ellers har jeg innebygget rus i meg, men denne kan også føre til tretthet og nedstemthet. Jeg kan plutselig fly tilværs. Skjer dette før sengetid er jeg kjempe trett når jeg våkner dagen etterpå.

Men hvis du er deprimert, og ikke har brukt noe. Og sammenligner det med en som er deprimert pga rusnedtur, burde ikke da en naturlig deprimert ha godt av rusmidler?

Finnes det rusmidler som ikke er skadelige? Og hvorfor er den vanlige tilværelsen så grå og kjedelig?
Det spørs jo på mengden man bruker. Alt blir jævlig bare du bruker nok. Det som er minst farlig er etter min mening hasj/weed, men igjen bruker du nok så blir det dritt det også.
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
har tideligere vært tung narkoman.
jeg personlig sliter veldig med depressive perioder og føler en stor del av meg mangler, selv nå 4 år uten rus.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Deprimerte er de som har minst godt av rusmidler (ved siden av de som er disponible for psykoser og schizofreni, noe man aldri kan vite på forhånd for det er ikke sånn at mora di må ha vært schizo for at du skal bli det) for alle rusmidler fucker med den naturlige dopamin og serotonin produksjonen i hjernen, dvs lykkeproduksjonen. Rusen gir midlertidig opptur men gjør at man produserer mindre lykkehormoner naturlig og må etterhvert ha rus for å få den normale dosen lykkehormon, og er enda mere deprimert til vanlig uten. Sånn havner man i illusjonen om at rus er bra og hjelper en, fordi etterhvert får man det helt dritt uten rus og rusens dopaminboost gjør at man holder ut. Men det er med stor grunn at jeg kaller det en illusjon og det er fordi det ikke er sant, jo sant i situasjonen, men er jo bare ødeleggende når man ser på helheten. For er man deprimert er det om å gjøre å få en bedre naturlig produksjon av lykkehormoner, høyere naturlig nivå, og rusmidler som sagt ødelegger nivået på den naturlige produksjonen i hjernen. Ruser man seg jevnlig vil man altså bli mer deprimert og mye lenger deprimert (inntil til lenge etter man har slutta med rus), mens om man "bare" er deprimert/angst uten bruk av rusmidler er veien kortere å reparere hjernen.

Alle rusmidler er skadelig om man bruker det jevnlig eller i høye doser, men jeg har for eksempel aldri hørt om noen som har tatt skade av noen trekk fra en joint et par ganger iløpet av året, eller én mild syretripp.
Noen deprimerte får store og langvarige forbedringer av psilocybin (fleinsopp):

https://www.psychologytoday.com/us/b...agic-mushrooms

https://www.medicalnewstoday.com/art...ly-reconnected

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6007659/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5228719/

Kan personlig bekrefte at det har fungert bedre enn noe annet form for terapi.

Det er så pass mange forskjellige stoffer i gruppen 'rusmidler' at det går ikke an å si at de er skadelige eller helsebringende som helhet.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
De som får problemer er alltid mer synlige. Skal vi tro statistikken, så er de fortsatt sånn, at hvis du ikke har andre predikerende faktorer (overgrep, psykisk helse, arvelighet osv osv) - så er det fks knappe 10-15 % som henholdsvis blir avhengige av cannabis og alkohol.
Kilde: WHO, FN
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Noen deprimerte får store og langvarige forbedringer av psilocybin (fleinsopp):

https://www.psychologytoday.com/us/b...agic-mushrooms

https://www.medicalnewstoday.com/art...ly-reconnected

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6007659/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5228719/

Kan personlig bekrefte at det har fungert bedre enn noe annet form for terapi.

Det er så pass mange forskjellige stoffer i gruppen 'rusmidler' at det går ikke an å si at de er skadelige eller helsebringende som helhet.
Vis hele sitatet...

når jeg snakkker om rus tenker jeg tyngre stoffer.
bruker selv sopp et par ganger i året for og drepe depresjon.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
De som får problemer er alltid mer synlige. Skal vi tro statistikken, så er de fortsatt sånn, at hvis du ikke har andre predikerende faktorer (overgrep, psykisk helse, arvelighet osv osv) - så er det fks knappe 10-15 % som henholdsvis blir avhengige av cannabis og alkohol.
Kilde: WHO, FN
Vis hele sitatet...
Mtp hvor utstrakt bruk er, er ikke 10-15% lite. Istedetfor "knappe" kunne man også brukt utryksformen hele 10-15%. Men det er vel noe vi vet allerede selvsagt, som er grunnen til at vi regulerer og begrenser slik vi heldigvisgjør med alkohol iallefall, hvor skaden på pårørende (barn og koner av voldelige mannfolk feks) er en del større enn med cannabis spesielt.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Enig i at et menneske er mye verdt, og 10-15% er mange mennesker. Begynner der.

Samtalen vår offentlig om "de andre rusmidlene"

....har aldri kulturelt fått lov å bli til en samtale om ansvarlig bruk.

For alkohol er mange klar over: forskjellen mellom: dag og natt, jobb og fritid, morgen og kveld.
Barn og ikke barn. Ansvar og ikke ansvar.

I et ruspolitisk nulltoleranse "kompleks" får aldri den delen av samtalen utvikle seg eller bli kjent, for alt fokus og trykk ligger på det å ikke bruke, ikke prøve.

Det har jo ikke noe å si måten du bruker på --- som er det sentrale ---- fordi vi skal avfeie legitimiteten til å bruke i seg selv.

Og det har virkelig noe å si, fordi vi må bedømme tingene på deres egne, reelle premisser
Sist endret av meaculpaUIO; 22. april 2020 kl. 18:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
420 all the time
Hash cat's Avatar
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Enig i at et menneske er mye verdt, og 10-15% er mange mennesker. Begynner der.

Samtalen vår offentlig om "de andre rusmidlene"

....har aldri kulturelt fått lov å bli til en samtale om ansvarlig bruk.

For alkohol er mange klar over: forskjellen mellom: dag og natt, jobb og fritid, morgen og kveld.
Barn og ikke barn. Ansvar og ikke ansvar.

I et ruspolitisk nulltoleranse "kompleks" får aldri den delen av samtalen utvikle seg eller bli kjent, for alt fokus og trykk ligger på det å ikke bruke, ikke prøve.

Det har jo ikke noe å si måten du bruker på --- som er det sentrale ---- fordi vi skal avfeie legitimiteten til å bruke i seg selv.

Og det har virkelig noe å si, fordi vi må bedømme tingene på deres egne, reelle premisser
Vis hele sitatet...
Fyf å sant. Hvis en rusbruker ber om hjelp fra popo, så setter de jo rusbrukern rett i fengsel. Blir litt som den memen her:
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Picard Vis innlegg
Mtp hvor utstrakt bruk er, er ikke 10-15% lite. Istedetfor "knappe" kunne man også brukt utryksformen hele 10-15%. Men det er vel noe vi vet allerede selvsagt, som er grunnen til at vi regulerer og begrenser slik vi heldigvisgjør med alkohol iallefall, hvor skaden på pårørende (barn og koner av voldelige mannfolk feks) er en del større enn med cannabis spesielt.
Vis hele sitatet...
Enig, 1-2 personer av 10 er veldig mange, og jeg syns ikke man kan ta en sånn statestikk for god fisk heller siden det er mange som både ikke oppsøker hjelp for de rusutløste psykiske problemene sine, og mange som ikke forteller psykolog/lege om rusbruk. Så kan man også dele rusbrukere i to kategorier, de som bruker litt en gang i blandt, eksempel røyker hasj en kveld i måneden, og de som bruker jevnlig eksempel røyker daglig eller tar coke hver helg. Det er all grunn til å tro at blandt de som bruker mer hyppig er prosentandelen som tar skade av det mye høyere enn 15%. Således kan man si at de som bruker sjeldent "drar ned" snittet i en sånn statestikk. Ut fra egne observasjoner kan hvertfall jeg anslå at de som tar psykisk skade av det blandt de som bruker ofte er på nærmere 50%. Om ikke mer om vi kan telle med "periodevis" psykisk syk (eksempelvis angst, depresjon, psykoser men som går over igjen). Jeg kjenner og kjenner til en god del som har blitt langvarig eller permanent psykisk syke av rusbruk, først og fremst hasj, kokain og mdma. Men også et par tre fire dem stykker som har dro det videre ut til pille eller heroinkjøret. Selvom jeg kjenner flere som har blitt koko for alltid av tung tripping så er det hasj og kokain/amf som er utløsern for depresjon, angst og ikke minst psykoser hos en god del mer enn hva man "skulle trodd". Men mange snakker ikke om det, trekker seg heller tilbake fra miljøet og folk og møter dem fem år seinere hvor dem forteller at dem ble innlagt i psykose og lever med noia og angst fortsatt, mens folk flest trodde de bare flytta ut av byen pga jobb eller dame. Og blandt stonerne så er så å si alle deprimerte på et eller annet nivå.

Rus er ødeleggende, men går stort sett helt fint med en gang i blandt, bare man ikke bruker "en gang i blandt" som unnskyldning til misbruk og avhengighet (som mange desverre gjør og ikke skjønner alvoret før det er for sent).
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
både forbruket for alkohol og cannabis fordeler seg sånn at det er en liten gruppe som inntar mesteparten av "totalinntaket" prosentvis, så uansett hvordan man argumenterer, så har ikke folk samme risiko for å gå til helvete

hadde hard rusing i en kortsiktig periode konsekvent ført til avhengighet, så hadde ikke russetiden funka

eller høyere studier
Bruker man mye stimulerende og angstdempende samt røyker mye cannabis og tar litt andre diverse greier kan jeg personlig garantere at det har en negativ effekt på flere måter.

Det utløste for min del en slags angst og ga meg tankekjør. Tenker mye på tingene jeg har sett og gjort på gata, og har angst for tingene jeg ikke husker på grunn av benzodiazepiner.
Mye skam og skyldfølelse da jeg har sunket så lavt som å stjele fra nær familie og stjele rusgivende medisiner blant annet fra en kompis sine besteforeldre.

Fått 3 narkodommer, der jeg står i fare for å måtte sone på grunn av den siste som skjedde rett før jul. Kommer an på utfallet av rettsmøtet.

Har oppført meg idiotisk i ruset tilstand rundt familie, svigerfamilie og ikke minst løyet masse for alle og dama. Har utsatt henne for UTROlig mye dritt, men aldri vold!

Har hatt mange flotte opplevelser ruset. MDMA kan være flott i rimelige doser (100-150mg) og sjeldent!
Cannabis er et flott rusmiddel, spesielt i lag med riktige mennesker og med kjæreste.

Angrer bare på benzo, speed, minimal eksperimentering med opiater som oxy og heroin.
Angrer og på høyt forbruk av MDMA en periode.
Benzodiazepiner er det verste i mine øyne da man blir helt samvittighetsløs, kleptoman og mister evnen til å frykte andre mennesker og alt av konsekvenser.

Weed <3
Sist endret av krystallkongen; 22. april 2020 kl. 20:33.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
både forbruket for alkohol og cannabis fordeler seg sånn at det er en liten gruppe som inntar mesteparten av "totalinntaket" prosentvis, så uansett hvordan man argumenterer, så har ikke folk samme risiko for å gå til helvete

hadde hard rusing i en kortsiktig periode konsekvent ført til avhengighet, så hadde ikke russetiden funka

eller høyere studier
Vis hele sitatet...
Ja det er klart, skadepotensialet hos de som inntar ofte mot de som inntar sjeldent kan ikke sammenlignes eller puttes i samme bås. Men én tilfeldig refleksjon jeg tenker på når du sier dette med russetida, vel de aller fleste russ og normale folk fortsetter jo med helgefylla i mange år etter, og ofte både to og tre og fire dager i uka videre etter russetida og, og drikker til de blacker ut stadig vekk. Det er òg et usunt forhold til alkohol selvom man ikke blir hverdagsdranker. Mener ikke å høres nazi ut altså men når man reflekterer over det så er det en litt interessant greie. Er jo også i disse helgefyllaene mange utvikler vane(uvane) for kokainbruk og mdma også som igjen er med på å ødelegge psyken selvom det bare gjøres i helgene.
Rus var ødeleggende for meg pga det var en rask måte ut av kjedsomhet. Jeg røyka daglig hasj i 2år rundt 1-3gram dagen og det siste året på vgs var det piller og phenibut hver dag. Sluttet med nesten all rus i starten av juli var ikke før rundt nyttår at gamle ting som å game, se på TV, gå turer etc ble gøy igjen.

Føler hasj er ille fordi det gjør alt bedre mat, spill egentlig alt så når du slutter virker all dritt kjedelig.
420 all the time
Hash cat's Avatar
Jeg vil si at hasj/weed er nok en av de trygeste man kan ta. Men husk, ALT MED MÅTE.

Mdma er safe hvis brukt orntelig. Samme med lsd, sopp og 2-cb.

Det MESTE annet av rusmiddler er ganske dårlig for kroppen (inkludert alkohol).

Vil legge til at nootropics (husker ikke norske ordet) er ganske safe, og 100% lovlig.
Sist endret av Hash cat; 22. april 2020 kl. 23:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Hash cat Vis innlegg
Jeg vil si at hasj/weed er nok en av de trygeste man kan ta. Men husk, ALT MED MÅTE.

Mdma er safe hvis brukt orntelig. Samme med lsd, sopp og 2-cb.

Det MESTE annet av rusmiddler er ganske dårlig for kroppen (inkludert alkohol).

Vil legge til at nootropics (husker ikke norske ordet) er ganske safe, og 100% lovlig.
Vis hele sitatet...
Hasj og weed er kanskje ikke dødelig i den grad andre stoffer kan være, men er det stoffet som gir mest psykiske problemer nettopp fordi folk tror det er så harmløst og koser seg hver dag. Er nevnt tidligere i tråden ser jeg men jeg kan også signere på at det er grunnen til depresjon, sosial angst og mange psykoser korte og langvarige.
De fleste rusmidler kan brukes på en uskadelig måte. Mange klarer bare ikke å holde seg innenfor slike rammer.
420 all the time
Hash cat's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hasj og weed er kanskje ikke dødelig i den grad andre stoffer kan være, men er det stoffet som gir mest psykiske problemer nettopp fordi folk tror det er så harmløst og koser seg hver dag. Er nevnt tidligere i tråden ser jeg men jeg kan også signere på at det er grunnen til depresjon, sosial angst og mange psykoser korte og langvarige.
Vis hele sitatet...
Jaja, selvfølgelig. Ingenting er bra hvis man overbruker det.