Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1150
Jeg har et spørsmål. Både etisk og praktisk.
Greia er at for omlag 12 år siden leide jeg ut en bopel til et utenlandsk firma. Dette var før finanskrisa. Etter en stund var det en som fikk sparken og måtte flytte ut. Han tok kontakt med meg siden han alt hadde snakket med meg som huseier. Jeg syntes synd i han og ga han muligheten til å leie et rom hjemme hos meg frem til han fant nytt arbeid, ect. Dette vedvarte og jeg fant ut at vedkommende ikke var en spesielt behagelig romkammerat. Han uttrykte sterke nazistiske holdninger og hadde ingen forståelse for andre synspunkter. Etter noen måneder valgte jeg å kaste han ut, etter han på ny hadde blitt sparket fra en ny jobb. Han reiste så tilbake til hjemlandet sitt. På dette tidspunket skylte han meg både husleie og andre uttlegg som jeg hadde gjort for han. Jeg hørte aldri noe mer fra han. I årene etter har jeg fått brevpost i hans navn som jeg har returnert. Dette har aldri stoppet. I dag valgte jeg å åpne to av brevene. Dette var skatte meldingen hans. Brevet hadde personnr ect i seg.
Dette førte til at jeg begynte å fantasere om å ta hans person og bruke hans identitet, tenkte på NAV, banklån osv. Jeg vet ikke hvor mulig eller lurt dette er, men det ble en liten fantasi i meg. Har ikke sett han på 12 år og får ikke tak i han. Staten ser ut til å tro han fortsatt bor her ect. Hva tenker dere?
Skjønner du er litt hevngjerrig etter som han skylder deg leie, men har du tenkt over at dette vil gjøre det til krimimell og alt av brev kam henge igjen. Du tror han fortsatt er registert her i Norge som Norsk statborger, men hva om det ikke stemmer? vil du virkelig svindle og bli tatt for dette som du vil angre på resten av livet. hadde jeg vært deg så hadde jeg stått over og spist den kamelen siden du ikke klarte å f¨å penger mens han var i landet
Det er også ulovlig å åpne post dersom det står avsender på brevet.
Dette høres ut som en litt vel risikabel måte å ta igjen på.
Trådstarter
2 2
Kanskje jeg er litt uklar i innledningen min. Jeg er på ingenmåte hevngjerig mot vedkommende. Det er gått så mange å siden dette at jeg egentlig ikke bryr meg lenger. Tanken min var egentlig mer rettet mot å bruke hans person som en alias og se om jeg kunne ha kommet unna med det. Så langt jeg vet er vedkommende blitt ganske alkoholisert i hjemmlandet sitt og bryr seg antakelig vis ikke så mye om å ordne opp for seg i Norge. Jeg forstår at dette er drittsekk mentalitet men sånn er verden.
Sikkert ikke noe problem å gjøre dette til du blir tatt eventuelt, er nok at han gjør en anmeldelse i hjemlandet så vil jo kanskje politiet ta kontakt med politiet i Norge osv. Så vist du skal gjøre dette så pass på å bruk VPN å skjul eventuelle spor, ikke handle varer med falsk id osv der det er overvåking med kamera å slike ting. Er jo fort å legge 2 å 2 sammen til 4 vist posten hans går til deg.
Sitat av gudfaren Vis innlegg
Sikkert ikke noe problem å gjøre dette til du blir tatt eventuelt, er nok at han gjør en anmeldelse i hjemlandet så vil jo kanskje politiet ta kontakt med politiet i Norge osv. Så vist du skal gjøre dette så pass på å bruk VPN å skjul eventuelle spor, ikke handle varer med falsk id osv der det er overvåking med kamera å slike ting. Er jo fort å legge 2 å 2 sammen til 4 vist posten hans går til deg.
Vis hele sitatet...
Ja dette høres jo ut som en grei oppgave for sommervikarene på Økokrim. Regn også med å bli samtaleemne i lunchen dems. Hin som tok ID til leietageren...
Sist endret av Dough; 27. juni 2020 kl. 09:42.
Anonym bruker
"Forferdet Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
På generell basis vil jeg si at litt kriminalitet får vi tåle om kriminaliteten ikke rammer enkeltmennesker. Men det du planlegger her vil jo ramme en person som allerede sliter. Du sier han er alkis i hjemlandet. Kanskje ikke særlig karma å gjøre masse dritt i hans navn slik at han kanskje får ennå flere problemer? Vet ikke hva du planlegger men ser for meg enten narkorelatert eller ren svindel der du forsøker å skaffe penger i hans navn slik at du da hjelper han lengre ned i dritten. Skal du drive med den type ting så får du nå være mann nok til skaffe ID til noen som ikke må gå sulten til sengs.