Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 4211
har nå begynt på min egen lille luftbombe.
så lurer på om noen av dere har prøvd med rifle krutt i noen av eksperimentene deres?

driver med hjemmeladning av riflepatroner. så har en god del rifle krutt liggenes. det er n140 krutt. eller blir det bare noe søl?
Reinert med beine !
griped's Avatar
Det riflekruttet jeg har suger syntes jeg. Tar man det i ei papphylse, så står den bare å blåser alt u av luntehullet. man må bruke rasktbrennende krutt til å antenne alt riflekruttet samtidig for å det skal bli no smell av det, slik som i riflepatronen
tviler på at riflekruttet brenner fort nok
HøyRisiko Psykopat
Da må du sikkert bruke ei tenhette men da trur eg luftbomben går sundt :P
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Riflekrutt? Here's what you do!

1. Løs alt opp i aceton.
2. Tøm det i en beholder med brukbar form, som et rør f.eks.
3. La det rekrystalisere seg.
4. Monter en fenghette.
5. Fyr av.

Dette smeller nok bedre enn alle LE bombene du kan lage av NC krutt... ALLE!
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
N140 er no good til burst. Det samme gjelder andre nitrocellulosekrutt. Du kan muligens oppnå noe med de raskeste pistol/haglekruttene dersom du har meget kraftig inneslutning, men det vil være uforholdsmessig dårlig og enormt dyrt.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
ja, sant som olawaagan sier. Du kan detonere det med en fenghette og det fungerer MEGET bra. Dette er kraftige saker Gjorde mye av det før i tiden når fenghettene vokste på trær.
Men du tenkte jerne på direkte antenning du. Det blir ikke bra
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
Da må du sikkert bruke ei tenhette men da trur eg luftbomben går sundt :P
Vis hele sitatet...
Om den ikke går sunn, så er det jo ikke en luftbombe?
HøyRisiko Psykopat
Sitat av Up Vis innlegg
Om den ikke går sunn, så er det jo ikke en luftbombe?
Vis hele sitatet...
går sundt før den kommer ut av mortaren tenkte eg,
Viss ikkje må vell luftbomben forsterkes litt ekstra.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hvorfor tror du at det skjer pga. en fenghette?
HøyRisiko Psykopat
Metallsplinter, er ikkje hylsa av tynt metall?
Så er det ganske kraftig trykk som kommer av dei og
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Så du mener at shellet går flowerpot fordi hylsa er av metall? Hva prater du om?
Kan ikke du prøve skrive nøyaktig hva du prøver si nå. Før du poster, les gjennom den, å vis den til ett par venner og kjente for å se om de klarer tolke det.
HøyRisiko Psykopat
det eg mener er viss "Shellet" ikkje er sterkt nokk "Tykke vegger" så kan dei gå sundt av trykket til Nc kruttet viss de brukes en tennhette, siden det er høyeksplosiver.
Eller at det kommer metallsplinter frå Tennhetta, er det ikkje metall sylinder med eksplosiver inni?

Mener at shellet går sundt i mortaren på vei opp og blir flowerpot.

Eller Blir det ikkje noe problem?
Sist endret av OlaWaagen; 3. januar 2010 kl. 14:38.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Les trådtittel én gang til...
HøyRisiko Psykopat
Sitat av Up Vis innlegg
Les trådtittel én gang til...
Vis hele sitatet...
ja men de va liksom at det brenner for tregt til å kunne senne et shell opp, så måtte vell brukt tennhette?
Burst og lift er to forskjellige ting selv om lift ofte kan bli brukt til burst.
burst: det som sprenger kula
lift: det som sender kula opp av røret

edit: nitrofis var først ja
Sist endret av VivaLatrina; 3. januar 2010 kl. 14:48.
HøyRisiko Psykopat
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Burst og lift er to forskjellige ting selv om lift ofte kan bli brukt til burst.
Vis hele sitatet...
aha, Flaut såg nå at at de ve burst han skulle bruke det til.
Trodde det var den typen krutt som hadde navnet Burst.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Man lærer så lenge man lever Jeg var meget forvirret der en stund. Men en detonasjon egner seg ikke for lifting uansett.
HøyRisiko Psykopat
Sitat av Up Vis innlegg
Man lærer så lenge man lever Jeg var meget forvirret der en stund. Men en detonasjon egner seg ikke for lifting uansett.
Vis hele sitatet...
eg va og forvirret :P
De va de eg tenkte meg, hadde vell revet sund shell'et :P
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ikke for og kapre tråden men er det mulig og knuse dette i en morter uten noen fare for antenning?
Og kan man blande i aceton og dyppe bommulstråd i dette for og så lage en lunte?
Sist endret av Wilyes; 15. januar 2010 kl. 17:09.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg vil ikke annbefale å utsette dette for friksjon. Men jeg vil annbefale å søke opp stoffet på nett å lese litt basic om stoffet, som f.eks om det er friksjonsølsomt eller ikke. Og søk opp "NC-lakk"/"nitrocelloluse laquer" i samme slengen. Svaret er ja, og velkommen til forumet
Lurer på dette siden jeg skulle mulig få 2kg av en kompis av min far. Som han egentlig skulle kaste, siden det hadde gått ut på dato og bruker det ikke til lading.

Tusen takk for velkomsten. Har egentlig vært optatt av det meste av pyroeffekter siden før jeg kunne gå. Men som mange har opplevd er det et helvete og skaffe ingredienser.
Sist endret av Wilyes; 15. januar 2010 kl. 23:12.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Wilyes Vis innlegg
Men som mange har opplevd er det et helvete og skaffe ingredienser.
Vis hele sitatet...
Det er det mest usanne jeg har hørt i hele dag
Nja har hatt noe problemer selv med og skaffe litt av hvert av kjemikalier som ikke er helt overpriset. Men er litt fersk siden jeg har mest drevet med riflekrutt of noe fyrverkeri. Hehe er vel derfor.

Men skulle gjerne ha hatt noen lister over gode sider hvis noen har.
Sist endret av Wilyes; 15. januar 2010 kl. 23:47.
Det har vi vet du!

Gå inn på generelt pyroprat og les gjennom "Nybegynnertråden" eller "Nyttige sider innen pyroteknikk".
Sist endret av Knask; 15. januar 2010 kl. 23:59.
Tusen takk.

Skal skrive litt mer etter at jeg har fått et par kilo krutt av fyren, og testet hva som skal til for at det går av.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har et spørsmål, håper det ikke er for dumt

Når man løser opp dette riflekruttet i aceton og lar det tørke, vil dette være HE hvis jeg legger dette inn i en beholder å setter dette av med en fenghette?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det er jo et HE, så ja. Men jeg er ikke sikker på hvor mye det er av hva i akkurat N140, men regner med det er en del NC og noe NG? Nygaard vet sikkert
Skal man basere nitrogeninnholdet i dette kruttet på navnet av kruttet så kan man jo selvfølgelig få til noe, men noe sier meg at dette ikke er faktum.
Sist endret av Knask; 2. februar 2010 kl. 16:47.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Enkeltbase NC-krutt er i all hovedsak en form for nitrocellulose. Dobbelbasekrutt inneholder også noe nitroglyserin, noe jeg antar neppe hemmer detonasjonen.
Jo, men kan du si noe om nitrogeninnholdet i dette kruttet?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Nah, heller lite. Er rimelig blank på HE-feltet, har bare såvidt lest litt om NC-krutt av nysgjerrighet.
Kan lakk tynner brukes istedet for aceton. Lakk tynner er mere ren en vanlig tynner.
Kan du ikke bare bruke aceton? Du finner det hos alle jernvare- og fargehandlere.
Hvis jeg skulle gjort noen modifiseringer med tanke på løsemiddel så ville jeg nok mye heller gått for nitrometan!
Ok hadde bare noen liter til overs. også får jeg en kilo eller to i postkassa i morra av en kompis av min far.

Sitat av Wilyes Vis innlegg
Ok hadde bare noen liter til overs. også får jeg en kilo eller to i postkassa i morra av en kompis av min far.
Vis hele sitatet...
Men kan dette fyres av med lunte eller må jeg ha en fenghette?

Jeg får et par kilo n140*
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Hvis jeg skulle gjort noen modifiseringer med tanke på løsemiddel så ville jeg nok mye heller gått for nitrometan!
Vis hele sitatet...
NM har vel en tendens til å gelatinisere NC, og ikke løse det opp. Har dog ikke testet å blande inn masse ekstra NM å la det stå over tid. NM er ikke glad i å være væskeform.
Nettopp derfor jeg ville løst det opp i NM istedenfor slik at jeg heller kunne brukt det til noe festelig!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Haha jeg kan ikke si deg imot der. Har du det for hånd, bla frem AN og microglassballonger i tillegg, så kan du få en flott oppskrift av meg på PM. Men nok om det her da
Har fått krutt i dag av fyren. Han var tom for n140 så jeg fikk n120 og n135 som han hadde. jeg har testet og løse en veldig liten mengde i tynner, som fungerte helt perfekt og gir god lakk. Jeg fant også ut at kruttet blir stivt og klumper seg sammen så fort du har tynner på det. noe som jeg lagde en liten fontene av i stad med en tomhylse.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg vil ikke anbefale å lage fontener i tomhylser. Refererer til Murphys lov.
Nja det har ikke skjedd noe de 100 gangene jeg har gjordt det og jeg står et stykke unna når det skjer. Men dog fungerer denne krutttypen dårlig til det meste untatt nc lakk. Den brenner rimeligt sakte, men den lager ihvertfall en fin plystrelyd når jeg bruker det til fontener.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
"Fontene" med NC-krutt fungerer fint. Dog. Om du skulle ha mengder N120/135 liggende er jeg tilbøyelig til å forhandle pris.
Nja ikke mengder for øyeblikket. Men det blir vel sikker en kilo ekstra til høsten. Har omkring en halv akkurat nå.
Sist endret av Wilyes; 15. februar 2010 kl. 23:46.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Av en eller annen grunn tenkte jeg automatisk at du hadde overtatt store kvanta, jeg aner ikke helt hvorfor, hehe. Jeg bare antok det ut av ingenting, et par pils kan sikkert ha hjulpet meg med å lese den siste posten din litt feil