Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1215
Selskapet - i brønnøysundregistrene

Har fått firma-attest i posten, men hva nå? Er det bare å "sette igang." Har planer om å drive med webutvikling, support og hjemmehjelp. Kort sagt, konsulentvirksomhet og service. Trenger doh noen partnere og "ansatte", må vel kontakte NAV da. Legge ut annonse på finn.no og slikt.... Forslag på hva/hvordan jeg nå skal gå frem?
http://www.ungdomsbedrift.no/gfx/entreprenorskapshjulet_560.jpg
Bilde jeg tok fra http://www.ungdomsbedrift.no/index.l...vg_entr_hjulet .. Hjelper vel litt?
Vet ikke helt åssen du føler det, men det første som slo meg når jeg trykte på brønnøysundlenka di:

Bruker du hotmail som e-postadresse? Er dette vanlig for en selvstendig næringsdrivende?
Har du laget et system med oversikt over alle inn/ut betalinger som firmaet ditt skal ha?
Det trenger du når du skal betale skatt.
Et enkelt excell dokument duger.
Det som slår meg, er: Har du kompetanse til å drive ditt eget firma?

Det er _mange_ ting som må gjøres ved en oppstarts fase. Det er ikke bare å registrere deg i Brønnøysund registeret. Du må lage en forretningsplan. Denne er til å få opprettet lån osv. Og to veldig viktige punkter i forretningsplanen (selv om alle er viktige da) er: Markedsplanen og Økonomi.

Vet du hvordan du driver et regnskap? Et resultat budsjett? Et budjett i det hele tatt?

Vet du hvordan markedsplanen er satt opp? Om du vet dette, vil det være veldig, merk; veldig, til nytte i oppstartsfasen.
Du skal altså gå rett fra: Hva er et firma, til: flere ansatte og stor organisasjon?

Hva med å bygge seg opp som et enkeltmannsforetak, få litt oversikt over hvordan drive et firma, og danne et kundegrunnlag og så ansette flere folk når du har mer arbeid enn du rekker over selv...
Slik jeg har forstått det trenger du ikke noe nevneverdig startkapital.

Du må markedsføre deg.
Reklame, reklame og reklame.

Vil tro det er vanskelig og komme seg frem i web bransjen for tiden, med mindre du er "annerkjent"
Men, du må jobbe deg frem, ta på deg oppdrag, tilby bedrifter i nærområdet ditt tjenestene dine, gjør deg flid og få gode referanser.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Det førte som slår meg, er at du ikke har tenkt igjennom dette overhodet. Mulig jeg tar feil. Personlig tror jeg det å starte en bedrift og hvertfall om du skal ha ansatte krever en hel den kompetanse både om hvordan være en arbeidsgiver og hvordan drive et selskap (som skal tjene penger) Stiller meg kritisk til hvor mye kompetanse du har på de to punktene.
Vil tippe på at han har tenkt slik at han begynner som selvstendig næringsdrivende og selger sine tjenester som konsulent gjennom firmaet - og tar ut lønn på det. Eller no.

Selvstendig næringsdrivende

Enkeltmannsforetak
Sist endret av paranoy; 27. januar 2008 kl. 16:29.
Sitat av Nubeland
Du må markedsføre deg.
Reklame, reklame og reklame.
Vis hele sitatet...
Du tar så feil. De aller fleste forbinder ordet markedsføring med en ting, nemlig reklame. Men det er så mye mer.

Markedsplanen består av:

Situasjonsanalyse:
- en analyse over interne og eksterne arbeidsbetingelser
- soft analyse, som viser punktene ovenfor i en mer eksakt oversikt. Interne arb. betingelser = Styrke og svakheter, eksterne arb. betingelser = Muligheter og trussler.

Markedsmål:
- Hva skal bedriften oppnå i løpet av en viss periode?
- Målene kan være kvantitativt eller kvalitativt, eller det beste alternativet: flere av hver sort.

Markedsstrategi:
- En strategi for og oppnå målene
- De 5 P'ene
- personale: de ansatte (OBS: Service)
- pris: prissettnings metoder osv.
- plass: alt fra åpningstid, lokale og til beliggenhet.
- produkt: hvilket produkt du tilbyr, og alt innat dette.
- påvirkning: HER ER REKLAME BITEN! Påvirkning er planen over hvordan du skal påvirke målgruppa di

Handlingsplan:
- Viser en oversikt over hva som skal gjøres, når det skal gjøres, hvem som skal gjøre det og hvilken hensikt det er å gjøre det.

Oppfølging:
- Når en viss tidsfrist er nådd må man sette seg ned å se om målene er nådd, og viss ikke; er de reelle?

Edit; Husk at dette er bare en kort gjennomgang av markedsplanen
Sist endret av Jeenyus; 27. januar 2008 kl. 16:33.
Jeenoys, har selv hatt markedsføring i flere år, så vet det.

Men hva vil en markedsføringsplan og analyse hjelpe han?
Det han trenger nå er og komme igang, som du ser er det spørsmålet hans.

Mitt råd er og reklamere slik at han kan få kunder, kunder = referanser og referanser = flere jobber.

I en slik bransje er det ikke alltid like lett og få jobb, derfor må du være god, her hjelper gode referanser deg.
Jesus.

Vel, hvis jeg har tippet riktig og du skal drive et enkeltmannsforetak eller har startet som selvstendig næringsdrivende innen konsulent-tjenester og webutvikling så bytt e-post adresse, resten har du vel satt deg inn i selv. Finn.no er ikke noe dum tankegang.
Nubeland, jeg er kanskje litt enig med deg. Men dette er noe han virkelig burde ha satt seg ned med før han startet i gang.

Men siden det ikke er noe stort behov for en bemerkelsesverdig startkapital vil jeg som sakt være enig med deg. Ville bare påvise at reklame ikke er det eneste markedsføring handler om

Edit;
Når det angår trådstarter: Jeg vil anbefale deg å kontakte andre små bedrifter i næringslivet og informere dem hva du kan tilby, og til hvilken pris. Vet i alle fall at det er _mange_ bedrifter i mitt lokal område som skulle ønsket seg et eget web område, men som ikke har kompitanse til dette.
Sist endret av Jeenyus; 27. januar 2008 kl. 16:43.
Støtter deg fult ut der, fått det inn med teskje etter noen timer markedsføring :P

Han burde lage en plan, men etter min mening en _veldig_ forenklet utgave av din.

Ellers ville jeg gått aggresivt ut etter jobber.
Det som er viktig når du driver i en slik bransje er fornyelse.
Har du tid til overs så bruk den til og lære noe nytt, nå vet jeg ingenting om din kompetanse, men du burde være istand til og utføre alt arbeid en eventuell kunde vil be om.

Det du ikke vil oppleve er og takke nei til jobber fordi de er for vanskelige for deg.

Dette burde være med i en eventuell markedsføringsplan.
Enig! Han burde i alle fall finne ut hvilken målgruppe han har, og være flink med å "angripe" disse. Målgruppen kan du endre i senere tid, når du ønsker større oppdrag osv.
Enkeltmannsforetak
Starte for seg selv

Målgruppe:
Bedrifter som trenger konsulent-tjeneste eller service, enten for kortvarig eller langvarig oppdrag.

Markedsføring:
Annonse

Skatt og regnskapsmessig grunnlag:
NAV
Eventuellt forhøre seg om hvordan slik utføres i sådann tilfelle

Slagplan:
Var vel egentlig det han spurte om men der kommer jeg ikke på noe i farta..
Sist endret av paranoy; 27. januar 2008 kl. 17:05.
Et lite off topic spørsmål: Hvordan vet jeg hvem som har gitt meg KP?

Orket ikke starte en egen tråd for dette, siden det antageligvis er et simpelt svar

Edit; fant det ut