Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2426
God kveld freakmedborgere!

Sliter virkelig med å finne meg noe å gjøre. Har vridd hodet mitt rundt, og rundt til øyene mine triller ut av hodet snart. Har vært innom div. jobber, men aldri funnet noe som er spot-on det jeg vil drive med. Så det jeg lurer på er da om noen har tips/anbefalinger jeg kan dra nytte av. Jeg er for øyeblikket ikke interessert i noe langt utdanningsløp (jepp, vet det kutter mulighetene) men heller noe jeg kan komme igang med ganske fort. Kan også legge til at jeg er 20 år, oppegående og "godt likt" (if you see what I mean..).

Interesser(ikkeno ranking, bare random rekkefølge):
- Spill
- Foto/design
- Å skrive (evt. artikler, fiksjon etc. har tidligere erfaring fra avis)
- Tenking (altså, å tenke)
- Film
- Musikk (litt mer intr. enn å vite hva som spilles på radio. Litt mer underground. Spiller for øvrig også trommer i band)
- Hjelpe andre (f.eks. lære bort, være "støtte", løse problemer med mennesker)
- Historie (ganske god på lokalhistorien her, og har tidl. jobbet ved et Museum her i telemark)

Så er det noen her som føler de kan bidra med ideer og tanker? Da hadde jeg blitt ufattelig glad
Kundeservice for et selskap eller lærer/vikar?
Det er dessverre ikke noe som kommer av seg selv. Dersom du skal jobbe med noe som du interesserer deg for, må du nok først ofre tid på utdannelse. For jeg ser ikke at det står varetelling på listen din. Kanskje freelance fotograf, men også det vil ta tid til å opparbeide seg et navn og rykte før det eventuelt blir lønnsomt.
Sist endret av reklame; 8. januar 2012 kl. 19:21.
Vell, jobb er jobb. Dem færreste har en lekende og morsom jobb, det er forbehold dem som er målrettet og heldige.

Du legger jo til rette at vi skal si ting som film-, spill- eller musikkanmelder og/eller journalist, så da får du søke på slike stillinger. Men uten utdanning kan det bli tøft å få en slik jobb og da må du ta det som er ledig.

Det er ikke slik at vi bare kan velge og vrake i hva vi vil gjøre, men heller slik at vi må gjøre det samfunnet trenger at vi gjør.
Sitat av IpN Vis innlegg
Kundeservice for et selskap eller lærer/vikar?
Vis hele sitatet...
Må vel ha en utdanning for å være lærer/vikar etter meg bekjent.. Og et 4-5 års utdanningsløp er for meg uaktuelt. Ville ødelegge hele livssituasjonen min atm.

Sitat av Jeenyus Vis innlegg
Vell, jobb er jobb. Dem færreste har en lekende og morsom jobb, det er forbehold dem som er målrettet og heldige.

Du legger jo til rette at vi skal si ting som film-, spill- eller musikkanmelder og/eller journalist, så da får du søke på slike stillinger. Men uten utdanning kan det bli tøft å få en slik jobb og da må du ta det som er ledig.

Det er ikke slik at vi bare kan velge og vrake i hva vi vil gjøre, men heller slik at vi må gjøre det samfunnet trenger at vi gjør.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte egentlig på "vanlige" jobber, som f.eks Gamestop (ettersom jeg liker spill, er dette noe å prøve?) osv. You see?
Film-, spill-, musikkanmelder har jeg vært før, og det er noe jeg kunne tenke meg som en bi-jobb. Tjener ikke akkurat store summer av det, men noe jeg har tenkt å søke

Men jeg er redd for at om jeg tar f.eks en jobb som er 9-16. Samme rutiner hver dag (som i butikker osv) og ingen variasjon. Vil jeg bli heeelt depressiv, og føle meg shitty. Har erfaring med jobb som f.eks pizzakokk. Null interesse for mat, jobbet rævva av meg og var sur, grinete, depressiv på hjemmefronten i lang tid. Derfor jeg vil ha en jobb som kaaanskje kan passe innenfor noen av mine interesser. Håper du forsto
Men en jobb på Gamestopp innebærer jo i aller høyeste grad rutiner. Jobb er som regel rutine.

Søk på jobber i spillbutikker, elektroforretninger osv. Du kan også rådgive deg med Adecco etc.

Forresten: Du kan være ufaglært lærer. Har flere kompiser som gjorde dette etter vgs. Da var dem lærere på ungdomsskoler. Tjener fett
Kanskje du kan passe inn i et eller annet radioprogram?
Begynn med å se deg om etter hvilke arbeidsplasser rundt deg som du tror kan være aktuelle for deg (f.eks gamestop som du selv sa) og skriv søknader til du blir blå i trynet. Send alle til de forskjellige stedene du kunne tenkt deg å jobbe. husk å legg ved CV og at søknaden skal være kortfattet. Hvorvidt bedriften aktivt søker folk eller ikke trenger ikke ha noe å si. Bare søk. Det verste du kan få er et nei uansett og du er like langt som du er nå.

Kan legge til at jeg selv var lei av NAV etter 6 måneder og sendte 28(!) søknader rundt på måfå. Fikk 2 svar av alle hvorav ene sa at dem ikke hadde jobb og den andre inkallte meg til intervju. Fikk jobben og har heldigivis aldri vert innom NAV siden den gang.
Sitat av Jeenyus Vis innlegg
Men en jobb på Gamestopp innebærer jo i aller høyeste grad rutiner. Jobb er som regel rutine.

Søk på jobber i spillbutikker, elektroforretninger osv. Du kan også rådgive deg med Adecco etc.

Forresten: Du kan være ufaglært lærer. Har flere kompiser som gjorde dette etter vgs. Da var dem lærere på ungdomsskoler. Tjener fett
Vis hele sitatet...
Hmm.. bemanningsbyråer vil jeg igrunn holde meg langt unna. Hørt så mye dritt og faenskap av folk som har erfaringer derfra, og er igrunn hypp på en 50% stilling eller høyere (helst 100% selvsagt).
Ufaglært lærer? Aldri hørt om. Hvordan funker det, hvor får jeg mer info evt.? Kunne vært spennende.

Takk for svar hittil Føler meg faktisk ganske letta og mer motivert etter å ha postet her og fått noen svar.

Sitat av m0nte Vis innlegg
Kanskje du kan passe inn i et eller annet radioprogram?
Vis hele sitatet...
har faktisk lekt med tanken. Har noen venner som allerede er innenfor lokalt og nasjonalt, så kanskje jeg skulle prøve det ut. Vet du hvordan en vanlig hverdag for en som jobber på radio er?
Sjåfør innen godstransport? Gode penger, og dagene går fort
Sitat av Rippler Vis innlegg
Begynn med å se deg om etter hvilke arbeidsplasser rundt deg som du tror kan være aktuelle for deg (f.eks gamestop som du selv sa) og skriv søknader til du blir blå i trynet. Send alle til de forskjellige stedene du kunne tenkt deg å jobbe. husk å legg ved CV og at søknaden skal være kortfattet. Hvorvidt bedriften aktivt søker folk eller ikke trenger ikke ha noe å si. Bare søk. Det verste du kan få er et nei uansett og du er like langt som du er nå.

Kan legge til at jeg selv var lei av NAV etter 6 måneder og sendte 28(!) søknader rundt på måfå. Fikk 2 svar av alle hvorav ene sa at dem ikke hadde jobb og den andre inkallte meg til intervju. Fikk jobben og har heldigivis aldri vert innom NAV siden den gang.
Vis hele sitatet...
Etter å ha postet her ble jeg faktisk motivert/inspirert til å gå rundt og dele ut cv'er i mårra. Så tror faktisk jeg skal det. Har en bra skrevet cv men litt godis her og der, så tror ikke det å få en jobb er så vanskelig, heller det å vite hvor jeg vil jobbe.

Død over nav. Hater det. Men kjekt når man er fucked, sånn som jeg har vært den siste tiden.
Vet ikke helt hvordan det fungerer. Men er du sterk i noen fag og en oppegående ansvarlig person så kan vistnok dette være en mulighet. Kontakt administrasjonen på skolene rundt deg for mer informasjon
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Sjåfør innen godstransport? Gode penger, og dagene går fort
Vis hele sitatet...
har dessverre ikke lappen på noe som helst :/ Og som du sikkert forstår, heller ingen penger til å ta den heller med det første.
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Viss det ligger en Egon restaurant i området der du bor kan du skaffe deg jobb der!
Dette er en kjede som tar inn folk med alle mulige bakgrunner og lærer dem hele konseptet via de forskjellige stasjonene som finnes på kjøkkenet.
Du startet på bunn og klatrer i stigen, etter en stund er du blitt full av nye ferdigheter og erfaringer som gjør at du kan jobbe på hvilken som helst Egon restaurant i hele Norge fordi menyen er helt identisk på alle restaurantene.
På denne måten får du det lettere med å flytte rundt i landet da du allerede vet hva sånn ca hva du kommer til når du skal starte på en ny plass.
Menyen skiftes og fornyes en gang i året etter forslag fra alle landets Egon restauranter, du kan være med på å påvirke denne menyen.

Arbeidsmiljøet på disse restaurantene er som regel veldig bra overalt, alle gir deg en god velkomst som ny ansatt og er ivrige til å lære deg hvordan ting gjøres best mulig.
Viss du etterhvert skulle velge å ta Egon-karrieren helt ut og blir skikkelig dyktig kan du søke om å bli "trainee" som gjør at du får en teamlederstilling på en av Egon restaurantene i landet der du trener opp lederferdighetene dine i lag med en annen som allerede har masse erfaring som kjøkkenleder.
Betalingen på disse restaurantene er ganske stabile om du skulle finne på å bli fast ansatt, det ligger mye bonuser på lur om du virkelig gir gjernet.

En kjøkkensjef som jobber for Egon kan få opp til 800.000 - 900.000 i året viss jeg ikke tar helt feil, dette gjelder jo selvfølgelig ikke alle men det er slettes ikke umulig.
Systemet fungerer likt som servitør og kokk med tanke på dette å jobbe seg oppover i gradene.


Når jeg leser over dette nå ser jeg at hele teksten minner veldig mye om en jævla stor "reklame" for Egon men det var ikke poenget, du sa du var ute etter råd og her har du mitt. Det klaffer kansje ikke helt med dine interesser men om du skulle våkne opp en dag klar for noe helt nytt så vet du i alle fall om det.

Er selv kokkelærling på et hotell og jobber i tillegg deltid på 2 forskjellige Egon restauranter utenom, anbefales!
Sitat av Kimbobo Vis innlegg
Viss det ligger en Egon restaurant i området der du bor kan du skaffe deg jobb der!
Dette er en kjede som tar inn folk med alle mulige bakgrunner og lærer dem hele konseptet via de forskjellige stasjonene som finnes på kjøkkenet.
Du startet på bunn og klatrer i stigen, etter en stund er du blitt full av nye ferdigheter og erfaringer som gjør at du kan jobbe på hvilken som helst Egon restaurant i hele Norge fordi menyen er helt identisk på alle restaurantene.
På denne måten får du det lettere med å flytte rundt i landet da du allerede vet hva sånn ca hva du kommer til når du skal starte på en ny plass.
Menyen skiftes og fornyes en gang i året etter forslag fra alle landets Egon restauranter, du kan være med på å påvirke denne menyen.

Arbeidsmiljøet på disse restaurantene er som regel veldig bra overalt, alle gir deg en god velkomst som ny ansatt og er ivrige til å lære deg hvordan ting gjøres best mulig.
Viss du etterhvert skulle velge å ta Egon-karrieren helt ut og blir skikkelig dyktig kan du søke om å bli "trainee" som gjør at du får en teamlederstilling på en av Egon restaurantene i landet der du trener opp lederferdighetene dine i lag med en annen som allerede har masse erfaring som kjøkkenleder.
Betalingen på disse restaurantene er ganske stabile om du skulle finne på å bli fast ansatt, det ligger mye bonuser på lur om du virkelig gir gjernet.

En kjøkkensjef som jobber for Egon kan få opp til 800.000 - 900.000 i året viss jeg ikke tar helt feil, dette gjelder jo selvfølgelig ikke alle men det er slettes ikke umulig.
Systemet fungerer likt som servitør og kokk med tanke på dette å jobbe seg oppover i gradene.


Når jeg leser over dette nå ser jeg at hele teksten minner veldig mye om en jævla stor "reklame" for Egon men det var ikke poenget, du sa du var ute etter råd og her har du mitt. Det klaffer kansje ikke helt med dine interesser men om du skulle våkne opp en dag klar for noe helt nytt så vet du i alle fall om det.

Er selv kokkelærling på et hotell og jobber i tillegg deltid på 2 forskjellige Egon restauranter utenom, anbefales!
Vis hele sitatet...
Er nok dessverre ingen Egon resturanter i nærheten. Bor i Skien, og har kun sett Egon i Oslo, and that's too far :/ men takk for tips though!
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Sitat av nimr0z Vis innlegg
Er nok dessverre ingen Egon resturanter i nærheten. Bor i Skien, og har kun sett Egon i Oslo, and that's too far :/ men takk for tips though!
Vis hele sitatet...
Er 31 restauranter spredd utover hele Norge, trodde nå det skulle være en i skien eller porsgrunn? o:

Men ja, lykke til uansett da! Det ordner seg til slutt!
Sist endret av Kimbobo; 8. januar 2012 kl. 19:59.
Sitat av Kimbobo Vis innlegg
Er 31 restauranter spredd utover hele Norge, trodde nå det skulle være en i skien eller porsgrunn? o:

Men ja, lykke til uansett da! Det ordner seg til slutt!
Vis hele sitatet...
Hmm.. kan ikke huske å ha sett noen i telemark i hvert fall. Har vært en del rundt omkring i nærheten her, men aldri sett noe Egon resturant gitt. Er uansett helt uinteressert i å jobbe med mat atm, så..

Takktakk! Man får jo håpe og tro
Vurdert jobb på skole eller i barnehage? Kjenner flere som arbeider med det, ingen av dem med utdannelse. Selvfølgelig vil du jo ikke da ha mulighet til arbeid på vidregående, men både barne- og ungdomsskole er lett oppnåelig. Det være seg støttekontakter, SFO, vikarer i timer, ekstrahjelp/leksehjelp, barnehagearbeider osv. Mulighetene er store, og arbeidet består jo da av både å lære og samtidig hjelpe mennesker. Meget givende og viktige yrker!
Sist endret av Dibsent; 8. januar 2012 kl. 20:23.
Dette er nok noe for deg.
http://www.hardware.no/artikler/vi_s...testing/105286
Sist endret av CorLeX; 8. januar 2012 kl. 20:26.
Sitat av Kimbobo Vis innlegg
Viss det ligger en Egon restaurant i området der du bor kan du skaffe deg jobb der!
Dette er en kjede som tar inn folk med alle mulige bakgrunner og lærer dem hele konseptet via de forskjellige stasjonene som finnes på kjøkkenet.
Du startet på bunn og klatrer i stigen, etter en stund er du blitt full av nye ferdigheter og erfaringer som gjør at du kan jobbe på hvilken som helst Egon restaurant i hele Norge fordi menyen er helt identisk på alle restaurantene.
På denne måten får du det lettere med å flytte rundt i landet da du allerede vet hva sånn ca hva du kommer til når du skal starte på en ny plass.
Menyen skiftes og fornyes en gang i året etter forslag fra alle landets Egon restauranter, du kan være med på å påvirke denne menyen.

Arbeidsmiljøet på disse restaurantene er som regel veldig bra overalt, alle gir deg en god velkomst som ny ansatt og er ivrige til å lære deg hvordan ting gjøres best mulig.
Viss du etterhvert skulle velge å ta Egon-karrieren helt ut og blir skikkelig dyktig kan du søke om å bli "trainee" som gjør at du får en teamlederstilling på en av Egon restaurantene i landet der du trener opp lederferdighetene dine i lag med en annen som allerede har masse erfaring som kjøkkenleder.
Betalingen på disse restaurantene er ganske stabile om du skulle finne på å bli fast ansatt, det ligger mye bonuser på lur om du virkelig gir gjernet.

En kjøkkensjef som jobber for Egon kan få opp til 800.000 - 900.000 i året viss jeg ikke tar helt feil, dette gjelder jo selvfølgelig ikke alle men det er slettes ikke umulig.
Systemet fungerer likt som servitør og kokk med tanke på dette å jobbe seg oppover i gradene.


Når jeg leser over dette nå ser jeg at hele teksten minner veldig mye om en jævla stor "reklame" for Egon men det var ikke poenget, du sa du var ute etter råd og her har du mitt. Det klaffer kansje ikke helt med dine interesser men om du skulle våkne opp en dag klar for noe helt nytt så vet du i alle fall om det.

Er selv kokkelærling på et hotell og jobber i tillegg deltid på 2 forskjellige Egon restauranter utenom, anbefales!
Vis hele sitatet...
Haha! "En kjøkkensjef som jobber for Egon kan få opp til 800.000 - 900.000 i året" Sorry mate, men der tar du _feil_

Hva med assistent hos sykehuset?
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Vurdert jobb på skole eller i barnehage? Kjenner flere som arbeider med det, ingen av dem med utdannelse. Selvfølgelig vil du jo ikke da ha mulighet til arbeid på vidregående, men både barne- og ungdomsskole er lett oppnåelig. Det være seg støttekontakter, SFO, vikarer i timer, ekstrahjelp/leksehjelp, barnehagearbeider osv. Mulighetene er store, og arbeidet består jo da av både å lære og samtidig hjelpe mennesker. Meget givende og viktige yrker!
Vis hele sitatet...
Det siste jeg gjorde var faktisk å jobbe i barnehage. Var igang med utdanning til barne- og ungdomsarbeider. Men fant ut at det fort ble 4-5 år barnevakt og mye piss jeg er null interessert i, så.. :/ men skal sjekke opp det med skoler!

Sitat av CorLeX Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Vel, hadde vært fett som fy. Men jeg har nok ikke nok kunnskap om lyd og bilde innen tv-sjangeren. Pluss at stillingen er i Oslo.

Sitat av kentastic Vis innlegg
Haha! "En kjøkkensjef som jobber for Egon kan få opp til 800.000 - 900.000 i året" Sorry mate, men der tar du _feil_

Hva med assistent hos sykehuset?
Vis hele sitatet...
Ikkeno for meg gitt :/
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Sitat av kentastic Vis innlegg
Haha! "En kjøkkensjef som jobber for Egon kan få opp til 800.000 - 900.000 i året" Sorry mate, men der tar du _feil_
Vis hele sitatet...
Ble veldig usikker selv når jeg ble fortalt det der, spurte flere ganger om det bare var kødd og ga meg ikke med det første, var en kjøkkensjef som sa det til meg.
Mener å huske at jeg skrev "viss jeg ikke tar helt feil" nettopp fordi jeg ikke er helt 100% men poenget var uansett at kjøkkeledere på Egon tjener generelt bedre en kjøkkensjefer på diverse high quality gourmetrestauranter. Det kan virke urettferdig for mange men slik er det fordi Egon er et skikkelig solid konsept og derfor en god plass for folk som er ute etter penger i restaurantbransjen med & uten fagbrev.
Først og fremst lurer jeg egentlig mest på hva du mente her: "oppegående og "godt likt" (if you see what I mean..)"
Du er ikke godt likt?

Sett deg litt inn i wordpress,noe som er lekende lett om du har litt peiling på data/design. Be nav ta kontakt m alle firmaer i området som driver med hjemmesider om no opplæring/utplassering/whatever. Så kan du fort ende opp med å lære deg gradene via et slikt firma istedet for å studere, og ende opp med en grei karriere
Sitat av Kimbobo Vis innlegg
Ble veldig usikker selv når jeg ble fortalt det der, spurte flere ganger om det bare var kødd og ga meg ikke med det første, var en kjøkkensjef som sa det til meg.
Mener å huske at jeg skrev "viss jeg ikke tar helt feil" nettopp fordi jeg ikke er helt 100% men poenget var uansett at kjøkkeledere på Egon tjener generelt bedre en kjøkkensjefer på diverse high quality gourmetrestauranter. Det kan virke urettferdig for mange men slik er det fordi Egon er et skikkelig solid konsept og derfor en god plass for folk som er ute etter penger i restaurantbransjen med & uten fagbrev.
Vis hele sitatet...
Jeg kan støtte opp under dette, sjefene i Egon tjener rått.

Til trådstarter: Løsningen for deg er å ta en utdannelse, uten det må man nok bare ta til takke med det man får, dessverre.
Skaff deg en jobb, whatever. Å ha en jobb mens man ser etter en bedre jobb er bedre enn å se etter drømmejobben uten å ha noe å gjøre.
om du ikke har noe serlig arbeidserfaring ifra tidligere, så er det ikke sikkert du KAN velge å vrake i forskjellige jobber.