Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 6152
Hei. Jeg har tidligere skrevet en tråd om min lillebror på 26 år som har pengeproblemer, her kan dere finne den: https://freak.no/forum/showthread.php?t=310298

Har han endret seg? Nei. Flere og flere folk kommer på døra, og spør etter han, og flere av disse har tidligere vært nære venner av han.

Han er stor fan av rusmidler, og har store inkasso regninger som aldri har blitt betalt, og generelt sett slitt med penge problemer hele livet.

Personene som kommer på døra og spør etter han kommer alle for samme grunn:

Han låner penger av dem, stikker og kutter all kontakt.

Han er hjemme kanskje 1gang i uken, ellers bortsett fra det sover han rundt hos kompiser osv.

Jeg har selv sagt til han: "Hver dag er et mirakel for deg, du kommer enten til å dø eller havne i fengsel"

For dette er sant, fortsetter han sånn, er det ikke mye håp. Jeg håper dog siste skjer, at han kommer i fengsel og blir der i lang tid. Hvorfor har dette enda ikke skjedd? han har masse inkasso gjelder, blitt tatt for store mengder hasj osv.

"Du er heldig som bor i dette landet, hadde du vært født og oppvokst i et annet land hadde du for lengst vært død eller i fengsel", er noe jeg også har fortalt ham. Dette tror jeg han er veldig klar over.

Det virker som om han har gitt opp livet helt. Utrolig nok så har han en jobb hvor han går daglig på jobb(ikke akkurat nå pga corona virus), så sånn sett tjener han penger, men han sliter veldig på det økonomiske.

Jeg syns synd på foreldrene mine, samtidig som jeg ikke gjør det, for alt i alt er det de sin feil. Istedet for at de ikke hadde baller av stål og kastet ham ut av huset for lenge siden, eller meldt ham til politiet da dem hadde muligheten, så har dem hjulpet ham og betale "regningene" sine og alt det der, og hva har han gjort? bare utnytta dem mer. Jada, jeg har også vært dum og "lånt" ham penger inni-mellom, men heldigvis er ikke dette noen store summer det er snakk om, så sånn-sett har det hatt 0 innvirkning på meg, og nei, det er ikke noe synd på meg heller i den forstand.

Er det noe man i det hele tatt kan gjøre? Er det mulig å tvangs-innlegge han eller ett eller annet? For det er helt klart at dette kan ikke fortsette, og jeg kan se for meg at noen til slutt tar livet av han eller at han til slutt selv ikke orker mer, rett og slett.

Håper på noe gode svar og tips.
Sist endret av random512377; 5. april 2020 kl. 16:16.
Spørs vel om ikke dette bare må gå sin naturlige gang? Det er ganske strenge regler og krav for tvangsinnleggelse. Er han til fare for seg selv og egen helse? Er han til fare for andre? Er rusbruken hans så ute av kontroll at det gjør at han er til fare for eget liv?

Om det ikke er ja på dette så tror jeg ikke det er særlig mye du får gjort. Men du kan sikkert få sjekket det opp i morgen, ta en telefon til rustelefonen, fylkeslegen, fastlegen til broren din eller kanskje advokat for å se om det er noe du kan gjøre, evt. at fagfolk kan ta en vurdering av ham.

Men det er jo broren din, kan du være der for ham på andre måter enn det rent økonomiske? Klarer du å være rundt ham å bare være 2 brødre som henger sammen og har en fin stund sammen, eller blir du alltid bekymret og forsøker å veilede ham eller forteller ham hvor dette ender? Det kan jo være at du gjør dette større enn det er? Altså, jeg skjønner jo at det er krise når fyren er helt bortreist økonomisk. Men det som går til inkasso går til sist til tvungen trekk av lønn. Og han har jo jobb og dermed inntekt. Avhengig av hvor mye gjeld han har privat så kan det jo være at han bare mister vennene sine. Ingen stikker vel kniven i kompisen for en tusenlapp? Man noen gjør det kanskje for 50 eller 100 tusen?

Hvor avhengig er han? Og hva ruser han seg på? Er det snakk om å røke hasj eller pulver og piller?
Kanskje må han bare finne ut av livet sitt helt selv også får dere som er nær ham være der som familie, ha tid til en prat, forsøke å ikke dømme eller kritisere. Kanskje motivere til behandlingsopplegg?
Dette er en skikkelig kjip situasjon.
Jeg ser jo at du genuint bryr deg om din bror, men her har du ikke så mye du får gjort.

Du kan dra til broren din og ta en prat med han, spørre om du kan hjelpe han på riktig vei

Fungerer ikke dette må du nok dessverre innse at han har valgt sin egen vei og kutte han ut av livet ditt. Dette for å beskytte deg også, så du ikke blir innblandet i det han driver med.
For å svare litt på spørsmålet ditt, du kan ikke få noen tvangsinnlagt fordi de er småkriminelle eller svindler folk.

Ofte når folk er i en tåke av rus og kriminalitet så forsvinner alle følelser, selv for nær familie...

Jeg ønsker deg lykke til, har dessverre ingen fler tips enn dette.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Som det blir nevnt så blir det vanskelig å tvangsinnlegge han, og det kan være en helt grei avgjørelse å si at man kutter mesteparten av kontakten men er klar til å stille opp når som helst, hvis man søker hjelp og gjør et genuint forsøk på å få det bedre.
Gjest
Trådstarter
For å prøve å svare litt overordnet på det dere har svart:

- Han er veldig avhengig av rus, jeg tviler sterkt på at han går en dag uten å få i seg rus, han røyker vel flere joints om dagen. Nå er ikke dette noe jeg kan bekrefte 100% da han holder dette hemmelig, men utifra info jeg har fått av andre folk er dette ikke utenkelig.

- Rutinen hans er som følge: Finne seg en venn, låne penger, miste venn, få seg ny venn, låne penger, miste venn osv osv. Er vel kanskje bare 1 eller 2 kompiser som han har hatt som han fortsatt har.

- Når det gjelder sum av penger som han låner, kan jeg ikke svare konkret på, men kan se for meg at han har lånt alt fra 5000 til 10000 av en person.

Sitat av _abc_ Vis innlegg

Men det er jo broren din, kan du være der for ham på andre måter enn det rent økonomiske? Klarer du å være rundt ham å bare være 2 brødre som henger sammen og har en fin stund sammen, eller blir du alltid bekymret og forsøker å veilede ham eller forteller ham hvor dette ender?
Vis hele sitatet...
Dette har jeg forsøkt tidligere. Jeg har forsøkt å motivere han til å bli med å trene, begynne på MMA kampsport osv, men til ingen nytte. Det er ikke mulig å være med han lenger da hjernen han sin er helt i en annen verden, og de sosiale antennene hans er mer eller mindre svidd bort. Å kommunisere med han er nærmest umulig(ikke bare for meg, men for min andre bror, mamma, pappa, onkler osv).
På barne og ungdomsskolen var han en av de mest populære, og han hadde draget på jentene, men dette er selvfølgelig også noe som har forsvunnet med tiden, for å nevne ett eksempel.

- Han hater samfunnet, staten, alt og alle. Han lever for å snylte staten-

- Problemet han sitt har alltid vært at han ikke kan se seg i speilet og innrømme at han har gjort noe dumt og ønsker å forbedre seg. Det er alltid på grunn av "at den lille steinen sto i veien", "Vinden blåste i 17 meter i sekundet", "Personen gikk akkurat der til det tidspunktet". Han prøver liksom alltid å komme med unnskyldninger, istedenfor å ta seg sammen.

Jeg tror mye av problemet har vært at han fra da han var liten, har vært en dumsnill fyr, han har hjulpet folk, men ikke følt at han fikk like mye tilbake.
Du kan ikke få ham innlagt pga dårlige livsvalg, nei.

Den anklagende og formanende tonen du beskriver at du møter ham med er like ineffektiv som forståelig. I hvilken grad du orker å involvere seg må du vurdere, men skal det funke må du i mye større grad møte ham der han er. Det funker bare ikke ellers. Det går ikke an å påvirke noen du ikke har en god relasjon til ved å gi råd og formaninger. Og selvsagt sett tydelige grenser rundt deg selv for å ikke bli dratt inn i det, i motsetning til hva foreldrene deres har gjort.
Har broren din lenge hatt rollen som "sort får" i familien? Det er en utbredt familiedynamikk å delvis ubevisst peke ut en av medlemmene i gruppen til syndebukk for å styrke sambandet mellom resten av gruppen. Personen som blir utpekt ender ofte opp med å oppfylle profetien og f.eks. kjøre sitt eget liv i dass. Broren din virker veldig psykisk syk, han har veldig lite kontroll. Jeg vet ikke hva som kan få han ut av situasjonen, men vil anbefale å vise ham støtte (ikke økonomisk, men emosjonell), klandre og kritisere han mindre (det påfører som oftest ikke annet skam, det motiverer ikke til endring, broren din føler seg bare kjipere og bruker mer rus og handler impulsivt for å dempe smerten), prøve å forstå og la det gå sin gang. Det er ikke mye annet dere kan få gjort, så unngå å påføre mer skade.
Sitat av SleeperSeed Vis innlegg

Du kan dra til broren din og ta en prat med han, spørre om du kan hjelpe han på riktig vei

Fungerer ikke dette må du nok dessverre innse at han har valgt sin egen vei og kutte han ut av livet ditt. Dette for å beskytte deg også, så du ikke blir innblandet i det han driver med.
For å svare litt på spørsmålet ditt, du kan ikke få noen tvangsinnlagt fordi de er småkriminelle eller svindler folk.

Ofte når folk er i en tåke av rus og kriminalitet så forsvinner alle følelser, selv for nær familie...
Vis hele sitatet...

Det der var både hjertekaldt og brutalt synes jeg. Uansett åssen han lever livet sitt så er de jo fortsatt brødre. Da snur man ikke bare ryggen til en som sliter og har det tungt. Det er en skikkelig overreaksjon å kutte ut broren fullstendig fordi broren tar dårlige valg.

Det går an å sette noe rammer for kontakt. Feks ikke møt opp rusa på døra. Send mld først. Eller whatever men de kan jo fortsatt være brødre og gjøre slikt brødre gjør selv om han ene er en pengeslusk som låner og låner og blåser pengene på knark. Han er jo fortsatt ett menneske selv om han er dårlig på gjøre opp for seg.

Sitat av giroud2 Vis innlegg

- Rutinen hans er som følge: Finne seg en venn, låne penger, miste venn, få seg ny venn, låne penger, miste venn osv osv. Er vel kanskje bare 1 eller 2 kompiser som han har hatt som han fortsatt har.

- Når det gjelder sum av penger som han låner, kan jeg ikke svare konkret på, men kan se for meg at han har lånt alt fra 5000 til 10000 av en person.



Dette har jeg forsøkt tidligere. Jeg har forsøkt å motivere han til å bli med å trene, begynne på MMA kampsport osv, men til ingen nytte. Det er ikke mulig å være med han lenger da hjernen han sin er helt i en annen verden, og de sosiale antennene hans er mer eller mindre svidd bort. Å kommunisere med han er nærmest umulig(ikke bare for meg, men for min andre bror, mamma, pappa, onkler osv).
På barne og ungdomsskolen var han en av de mest populære, og han hadde draget på jentene, men dette er selvfølgelig også noe som har forsvunnet med tiden, for å nevne ett eksempel.

- Han hater samfunnet, staten, alt og alle. Han lever for å snylte staten-

- Problemet han sitt har alltid vært at han ikke kan se seg i speilet og innrømme at han har gjort noe dumt og ønsker å forbedre seg. Det er alltid på grunn av "at den lille steinen sto i veien", "Vinden blåste i 17 meter i sekundet", "Personen gikk akkurat der til det tidspunktet". Han prøver liksom alltid å komme med unnskyldninger, istedenfor å ta seg sammen.

Jeg tror mye av problemet har vært at han fra da han var liten, har vært en dumsnill fyr, han har hjulpet folk, men ikke følt at han fikk like mye tilbake.
Vis hele sitatet...

Vel om det ikke er større summer så er det nok ingen dreper broren din. Og han røker bare hasj, virker litt som du krisemaksimerer og gjør dette langt større enn det er. Merk at jeg ikke underslår at brodern har et problem, og bør endre vaner og forsøke å være mer skikkelig av seg. Men det virker ikke å være noen grunn til å tenke på å umyndiggjøre fyren, få ham tvangsinnlagt eller på andre måter ta fra ham styringen over eget liv og egen fremtid. Han er en voksen mann og før eller senere lærer han vel? Og kanskje lærer han aldri, men det får nesten være hans valg vel?

Tror kanskje at du peser broren din for mye. Kan du ikke bare være sammen med ham uten at du maser så mye? Dropp å snakke om hva han bør gjøre, eller at han må begynne å trene, må slutte med hasj.

Forsøk å bare gå en tur sammen, snakk om damer, data, fotball eller hva nå enn dere begge liker. Eller bare snakk med ham om noe han liker. Vær en som bare er der, mentalt. Som ikke stiller krav eller som alltid må korrigere og dermed indirekte fortelle ham hvor dårlig han er som menneske, at han aldri gjør noe rett og at han er en fuck up. Han vet disse tingene. Om du peser ham støtt så blir det bare støy.

Jeg kjenner jeg blir stram i nakken og får en gryende hodepine bare av å lese det du skriver. Forsøk å tenk over hvordan det er for broren din de gangene dere treffes? Tror du det er hyggelige samtaler dere har eller tror du han føler du ser ned på ham eller bare blir oppgitt? Du kan ikke løse hans problemer, de må han løse selv. Men først må han kanskje bli kjent med seg selv, finne ut hva han egentlig sliter med også når han tar tak i det så blir sikkert valgene han tar også mere bærekraftige.

Fyren har tross alt jobb. Han har kanskje rare meninger og røker som en skorsten men han må finne ut av dette selv.
Sist endret av _abc_; 5. april 2020 kl. 20:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tvangsinnlegge sin egen bror... I en slik verden forstår jeg godt at han ruser seg.
Gjest
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Vel om det ikke er større summer så er det nok ingen dreper broren din. Og han røker bare hasj, virker litt som du krisemaksimerer og gjør dette langt større enn det er.
Vis hele sitatet...
Han røyker nok ikke bare dette, men tar nok mange andre ting også. Også er det ikke gøy når folk kommer på døra og spør etter han.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Tror kanskje at du peser broren din for mye. Kan du ikke bare være sammen med ham uten at du maser så mye? Dropp å snakke om hva han bør gjøre, eller at han må begynne å trene, må slutte med hasj.
Vis hele sitatet...
Tro meg, dette er noe jeg og mange andre kompiser har forsøkt for lenge siden(spørre om han vil bli med på forskjellige aktiviteter), men til ingen nytte. Som sagt så er de sosiale antennene hans borte. Man kan ikke få han med på så enkle ting som gaming engang.

Sitat av Tobias24 Vis innlegg
Tvangsinnlegge sin egen bror... I en slik verden forstår jeg godt at han ruser seg.
Vis hele sitatet...
Ok? Greit at du mener dette. For min del kan han gjerne røyke så mye han vil så lenge det ikke går ut over andre folk. Per dags dato så gjør det det dessverre.
Sist endret av random512377; 7. april 2020 kl. 02:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tro meg, dette er noe jeg og mange andre kompiser har forsøkt for lenge siden(spørre om han vil bli med på forskjellige aktiviteter), men til ingen nytte. Som sagt så er de sosiale antennene hans borte. Man kan ikke få han med på så enkle ting som gaming engang.
Vis hele sitatet...

Du ser det ikke i det hele tatt tror jeg. Slik tingene er nå, virker det som du forventer alt for mye av brodern. Kanskje du må starte med å akseptere at han er ikke deg og du er ikke han? Om han ikke har ork til noen som helst ting, ikke engang gaming så er det mest sannsynlig en årsak til det. Det har neppe kun med hasj å gjøre. Det kan være at han sliter psykisk eller at han er utbrent.


Dere må jo ikke ut å gjøre forskjellige aktiviteter. Hva med å bare sittet stille å drikke en kopp kaffe sammen? Prate litt. Du bør legge listen så lavt som mulig her. Om broren din feks er deprimert så er det kanskje ikke noe overskudd igjen, heller ikke til hyggelige ting. Kanskje du bør tenke gjennom om din oppførsel rundt broren din faktisk kanskje forverrer det brodern sliter med? For der virker for meg som du har pesa ham i årevis, og du har støtt snakket negativt om ham. Kanskje er han veldig følsom? Kanskje går det veldig inn på ham at folk hele tiden stiller krav han ikke makter å innfri?

Men for å forsøke å dempe dine bekymringer. Broren din blir ikke tatt av dage for noen tusenlapper, du kan slappe helt av på akkurat det. Kanskje blir noen lei og gir ham en på trynet men tviler sterkt på at noen dreper ham. En blåveis tåler vi alle, spesielt om vi selv er skyld i det. Så det tåler nok brodern også om det skulle gå så galt.

Og nei, at det dukker opp folk på døra di og spør etter broren din er ikke grunn nok til tvangsinnleggelse. Du får si ifra til de som spør og som han skylder penger, og si ifra MED STORE BOKSTAVER at det ikke hjelper å ringe på døren din. Du hverken kan eller vil blandes inn i noe av det broren din driver med. Du aner ikke hvor han er og du betaler ikke hans gjeld.

Tror du må forsøke å se på dette med nye øyne. Du ser på og vurderer situasjonen fra en frisk manns øyne. Men hva om broren din ikke er frisk? Kanskje du må akseptere at en stund nå så er en samtale alt broren din orker. Og noen ganger orker han kanskje ikke det heller. Men det må være greit og det må være lov. Bare vær der for ham. Som en venn. Som en bror.
Sist endret av _abc_; 7. april 2020 kl. 10:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gjest
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du ser det ikke i det hele tatt tror jeg. Slik tingene er nå, virker det som du forventer alt for mye av brodern.
Vis hele sitatet...
Forventer? Hva er det jeg skal forvente av han? Jeg forventer absolutt ingenting.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det har neppe kun med hasj å gjøre. Det kan være at han sliter psykisk eller at han er utbrent.
Vis hele sitatet...
OK, du sier han sliter psykisk. Men med hva? Han er ikke åpen for å innrømme at han har et problem eller noen ting. Han lever i sin egen boble hvor han tror at alt han gjør er riktig og skal gjøres.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Kanskje du bør tenke gjennom om din oppførsel rundt broren din faktisk kanskje forverrer det brodern sliter med?
Vis hele sitatet...
Når vi sitter ved siden at hverandre snakker vi absolutt ikke om noen ting. Han er kun hjemme og spiser, tar seg en dusj, og stikker ut igjen.
Når han sitter hjemme og venter på å bli henta av en "kompis" sitter han kun på mobilen, snakker ikke om noen ting og er kun i sin egen verden. Det er umulig å kommunisere med han.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Og nei, at det dukker opp folk på døra di og spør etter broren din er ikke grunn nok til tvangsinnleggelse.
Vis hele sitatet...
Uansett så er det respektløst av broren min å komme hjem, spise og dusje, stikke av til andre folk også får vi uvedkommende(kom en ny en idag forresten), og politi osv. Dette tar bare unødvendig tid for oss.
Sist endret av random512377; 11. april 2020 kl. 16:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
kast ut broren din, han har ingenting hjemme å gjøre når politiet kommer på døra og han sier ingenting om hva det gjelder. KAST HAN UT
Gjest
Trådstarter
En liten oppdatering:
Tidligere isted ringer en tidligere god kompis av meg fra ungdomsskolen(han var også lenge ute på kjøret men kommet seg veldig de siste åra og har det veldig bra nå). Han hadde også god kontakt og var kompis med min bror en periode, men ikke nå lenger.

Det var visst noen som hadde ringt til han for å spørre etter min bror da broren min skyldte de visst noe rundt 20 000kr? Han kompisen min forstod ingenting og sa at de ikke skulle ringe mer. Han ringte meg videre bare for å sjekke at alt var bra med meg og familien. Etter dette kose pratet vi om diverse ting som damer,gaming og andre ting da vi først slo på tråden og det var en koselig prat.

MEN, imens vi prater, så kommer det enda en fyr på døra og faren min åpner: Hvem er det denne gangen? Jo denne gangen kom sjefen til broren min(eller var det sønnen til sjefen?) Jeg fikk ikke med meg alt da jeg satt i telefonen.

Men denne fyren var bortreist med dama si, og imens, så hadde broren min fått tilgang til bilen hans(hvordan han hadde fått tilgang til bilen, skjønte verken han fyren selv). Han kunne spore opp bilen via GPS og se at broren min hadde tatt seg lange kjøre turer rundt omkring. Det var visst falken som hadde funnet bilen og hentet den hjem tilbake til sjefen hans slik jeg forstod(og bilen lukta mye hasj osv.)

Sjefen var veldig snill, og redd virket det ut som fra hva jeg fikk med meg, og sa: "Jeg ønsker ikke å anmelde han, men kan dere ta en prat med han? jeg tror han trenger hjelp, han sliter veldig for tiden".

Hadde dette vært meg som åpnet døra hadde jeg sagt: "VÆR SÅ SNILL OG ANMELD HAN!"

__ABC__ : Skjønner du nå alvoret i dette her? Dette er ikke bare noen små ting, men det har blitt ett stort problem.

Jeg forventer ikke å få noe svar eller tips til hva jeg kan gjøre da jeg har gitt opp personen, men jeg kommer til å fortsette å poste videre her hva som skjer

Sitat av PureFArmageddon Vis innlegg
kast ut broren din, han har ingenting hjemme å gjøre når politiet kommer på døra og han sier ingenting om hva det gjelder. KAST HAN UT
Vis hele sitatet...
Hadde dette vært opp til meg så skal jeg love deg at jeg hadde gjort det for lenge siden, men dessverre er ikke jeg eier av huset..
Sist endret av random512377; 11. april 2020 kl. 16:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Hvis han aldri opplever noen konsekvenser av slik antisosial atferd, så vil han bare fortsette.
Jeg tror muligens tough love er det eneste som hjelper.
Eventuelt kan en håpe på at din bror låner penger av noen som ikke tar så "lett" på slik adferd, altså at din bror opplever betydningen av ordet konsekvenser.

Jeg synes synd på deg som har en slik bror, men flott og se at du du hvert fall prøver å endre han.
Tror det beste for han og dere er å kutte kontakt. Noen folk skjønner det ikke uten en ordentlig wake-up call.
20.000kr og stjeling av biler kommer bare til å ende opp med at det kommer folk på døra, og da er det knær som ryker.
Gjest
Trådstarter
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Hvis han aldri opplever noen konsekvenser av slik antisosial atferd, så vil han bare fortsette.
Jeg tror muligens tough love er det eneste som hjelper.
Eventuelt kan en håpe på at din bror låner penger av noen som ikke tar så "lett" på slik adferd, altså at din bror opplever betydningen av ordet konsekvenser.

Jeg synes synd på deg som har en slik bror, men flott og se at du du hvert fall prøver å endre han.
Vis hele sitatet...
Takk. Jeg er også helt enig med deg. Han har fått alt for lette konsekvenser. Av og til forstår jeg meg heller ikke på staten, Alle de gangene han har blitt tatt med hasj, kjøre uten lappe, kjøre i ruset tilstand og alt det der, og kunne fått noen enkle bøter(hvorfor har han ikke kommet i fengsel enda??). Når han ser at han slipper unna så lett, så fortsetter han bare som du sier. Hadde dette vært i et annet land hadde han for lengst havnet i fengsel. En god del av skylden legger jeg som sagt på staten.

Den andre som også skal ha en stor del av skylden er selvfølgelig min far, som mange ganger har betalt bøtene hans i "håp" om at han skal lære av feilene og forbedre seg. Men dessverre som du sier, han har tatt alt for lett på slike ting.


Sitat av EvilSink Vis innlegg
Tror det beste for han og dere er å kutte kontakt. Noen folk skjønner det ikke uten en ordentlig wake-up call.
20.000kr og stjeling av biler kommer bare til å ende opp med at det kommer folk på døra, og da er det knær som ryker.
Vis hele sitatet...
Kutte kontakt på hvilken måte? Jeg bor ikke hjemme(er på ferie her bare). Ellers utenom det prater vi aldri og har null kontakt. Eneste "kontakten" er vel bare at vi er venner på facebook.

Er ikke meg det trenger å være synd på, men foreldre mine og den minste lillebroren min(han klarer seg fint han også, blitt en stor kar han).

Men er ikke gøy å komme hjem på "ferie" og samme shittet skjer hver eneste gang.
Sist endret av random512377; 11. april 2020 kl. 22:05.
Det jeg mener er at alle i familien burde kutte all kontakt og kaste han ut før det går mer utover dere enn det har gjort hittil. Jeg har sett folk som oppfører seg akkurat som du har beskrevet broren din, og før i tiden var jeg temmelig lik også. Det har ikke vært før de har stått på bar bakke og må løse sine egne problemer at de har skjønt at noe må gjøres, når foreldre kommer og "redder han" hver bidige gang så blir det til at han aldri kommer til å ta ansvar for sitt eget liv og handlinger. Noen trenger å kastes ut på dypt vann for å lære seg å svømme. det høres ut som at det er på tide å få snakket litt vett i foreldrene dine, før det går skikkelig galt. De har ikke vært annet en snille fram til nå, og det har ikke fungert så da må man fram med tyngre skyts. Som en siste innsats kan du foreslå for foreldrene dine at de burde si fra til fylkesmannen at han trenger en verge, og få oppnevnt vergemål for han.

HVIS han får opp øya etter en stund så er det mulig at han får et godt forhold til deg og dine kjære igjen, men det kommer ikke til å skje hvis han fortsetter i samme selvdestruktive atferd som nå.

Og hvis han ikke betaler gjeld for dopet sitt, så driter de som kommer for å hente de pengene om hvem som er hjemme akkurat da for å si det sånn. Og da er det viktig at han ikke bor hjemme, for de andres skyld.
Sitat av giroud2 Vis innlegg
Forventer? Hva er det jeg skal forvente av han? Jeg forventer absolutt ingenting.
Vis hele sitatet...
jeg tror du gjør nettopp det. For det fremkommer av alt du har skrevet i tråden at du faktisk ikke evner å forstå broren din og hans behov på noen som helst måte.



OK, du sier han sliter psykisk. Men med hva? Han er ikke åpen for å innrømme at han har et problem eller noen ting. Han lever i sin egen boble hvor han tror at alt han gjør er riktig og skal gjøres.
Vis hele sitatet...

Men er det rart han blir lukket slik som du/dere behandler ham? Seriøst. Jeg blir sliten bare av å lese åssen dere er mot ham. Tenk hvordan han har det som lever i dette. Det virker som du tror at hasjen er problemet til broren din. Det er nok ikke det. Hasj er bare et symptom. Han bruker hasjen for å dekke over og maskere for seg selv andre mer dyptliggende problemer.

Hvordan kan dere hjelpe ham til å erkjenne at han må få hjelp for de underliggende problemene? Tja neppe ved å støtt mase på ham om å gjøre masse greier. Løsningen for broren din er ikke at du går en tur sammen med ham eller at dere spiller sammen er trener sammen. Men kanskje kan løsningen være at dere bare ER sammen?


Når vi sitter ved siden at hverandre snakker vi absolutt ikke om noen ting. Han er kun hjemme og spiser, tar seg en dusj, og stikker ut igjen.
Når han sitter hjemme og venter på å bli henta av en "kompis" sitter han kun på mobilen, snakker ikke om noen ting og er kun i sin egen verden. Det er umulig å kommunisere med han.
Vis hele sitatet...
Vel - igjen. Kanskje har dere peset ham så mye over så lang tid at det ikke er særlig mye tillit igen til dere? Om han føler dere bare maser på ham, skal vi trene, gå en tur, du har problemer, skjerp deg, hva blir det til med den turen. Skal vi trene nå? Er det rart han skygger straks han har fått vasket seg?

Jeg har ingen fasit til deg dessverre. Men kanskje må du starte med å gi ham tid. Ja kanskje blir det pinlig stillhet, eller at han blir sittende på mobilen. Men om han over noe tid oppdager at dere ikke lengre peser ham og maser på ham, stiller krav han ikke klarer innfri så blir han kanskje roligere rundt det å besøke dere. Slik at han til slutt klarer å åpne opp og snakke med dere?



Uansett så er det respektløst av broren min å komme hjem, spise og dusje, stikke av til andre folk også får vi uvedkommende(kom en ny en idag forresten), og politi osv. Dette tar bare unødvendig tid for oss.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du bidrar til å gjøre situasjonen vanskelig og fastlåst med måten du ser på broren din. Det er jo ingen tvil om at du føler deg høyt hevet over broren din. Faktisk vil jeg snu på det og si at det er du som er respektløs. Fordi du er frisk og han er neppe det. Og likevel så nekter du å se tingene fra hans side eller vise ham den minste forståelse. Du fokuserer på hvor vanskelig dette blir for deg. Men tenke heller litt på hvor vanskelig dette faktisk er for broren din.

Og som jeg sa tidligere i tråden, du får bare si til alle som banker på eller ringer deg at du ikke kan hjelpe dem.

Ser mange snakker om tough love. Vel det er faktisk helt ok å være tydlig på at dere ikke vil rydde opp for ham støtt og stadig. Og det er nok en ok måte takle situasjonen på. Men du kan tenke tough love og likevel være der for broren din. Nekte ham penger og likevel være en klippe i livet hans.

Om du ikke klarer å se at måten du er på blir negativ for broren din så er det kanskje best for broren din at du bare kutter all kontakt? For jeg er overbevist om at måten du er på rundt broren din bare drar ham ennå lengre ned i dritten. Og at det skader ham mer enn det hjelper ham.
Sist endret av _abc_; 12. april 2020 kl. 05:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En dag låner han penger av feile folk. Burde slutte mens leken er god.
Politiet i Norge ønsker kriminelle gjengangere for å opprettholde aktiviteten på jobb, som igjen gir flere arbeidsoppgaver og mer midler fra staten. Tenk hvis de arresterte gjengangerne og satt de i fengsel, da hadde dem ikke hatt nok oppdrag og ikke kunne dem pynte statistikken for oppklarte saker. Mange politifolk hadde mistet jobben.

Derfor velger dem å gi faen i småkriminelle gjengangere. De er der for å "pynte" på statistikken. Rart at dette ikke kommer mer frem i media. Er så tydelig for de som ser lenger enn nesetippen sin.

Det eneste som hjelper i din situasjon er å sette hardt mot hardt.
Gjest
Trådstarter
Sitat av roybas Vis innlegg
Politiet i Norge ønsker kriminelle gjengangere for å opprettholde aktiviteten på jobb, som igjen gir flere arbeidsoppgaver og mer midler fra staten. Tenk hvis de arresterte gjengangerne og satt de i fengsel, da hadde dem ikke hatt nok oppdrag og ikke kunne dem pynte statistikken for oppklarte saker. Mange politifolk hadde mistet jobben.

Derfor velger dem å gi faen i småkriminelle gjengangere. De er der for å "pynte" på statistikken. Rart at dette ikke kommer mer frem i media. Er så tydelig for de som ser lenger enn nesetippen sin.

Det eneste som hjelper i din situasjon er å sette hardt mot hardt.
Vis hele sitatet...
Du sier så absolutt her. Noe er alvorlig galt med dette systemet.

Av alle de bøtene han har fått gjennom de 10(?) siste årene, så har han fått en dom på 4 måneder bare(!) hvor han snart skal sone.

Det får jo han til å tenke: "Bare 4 måneder? Jeg kan jo lett gjøre dette når jeg kommer ut igjen!"

Ingen tvil om at om han hadde vært oppvokst i et annet land så hadde det blitt helt andre boller

Sitat av Potetplanteren1 Vis innlegg
En dag låner han penger av feile folk. Burde slutte mens leken er god.
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok ikke det bare er å slutte. Mannen har en sykdom og trenger hjelp, problemet er at han ikke innrømmer at han har et problem

Sitat av _abc_ Vis innlegg

Jeg tror du bidrar til å gjøre situasjonen vanskelig og fastlåst med måten du ser på broren din. Det er jo ingen tvil om at du føler deg høyt hevet over broren din. Faktisk vil jeg snu på det og si at det er du som er respektløs. Fordi du er frisk og han er neppe det. Og likevel så nekter du å se tingene fra hans side eller vise ham den minste forståelse. Du fokuserer på hvor vanskelig dette blir for deg. Men tenke heller litt på hvor vanskelig dette faktisk er for broren din.

Og som jeg sa tidligere i tråden, du får bare si til alle som banker på eller ringer deg at du ikke kan hjelpe dem.

Ser mange snakker om tough love. Vel det er faktisk helt ok å være tydlig på at dere ikke vil rydde opp for ham støtt og stadig. Og det er nok en ok måte takle situasjonen på. Men du kan tenke tough love og likevel være der for broren din. Nekte ham penger og likevel være en klippe i livet hans.

Om du ikke klarer å se at måten du er på blir negativ for broren din så er det kanskje best for broren din at du bare kutter all kontakt? For jeg er overbevist om at måten du er på rundt broren din bare drar ham ennå lengre ned i dritten. Og at det skader ham mer enn det hjelper ham.
Vis hele sitatet...
Mister __abc__: nå vet jeg ikke hvordan du har tolket denne tråden, mulig jeg har skrevet noe på innledningen som har fått deg til å misforstå noe. Det virker som om du har dannet deg et bildet om at broren min har hatt en jævlig barndom med mye negativitet i livet sitt. Men la meg si deg en ting: det er helt motsatt, han har vært j*vla bortskjemt, fra han var liten fikk han alltid de nyeste tingene(til og med før meg som er eldste mann i flokken, for å sette ting i perspektiv).

Jeg tror nok det er denne bortskjemt-heten som har ført han dit han er i dag. Visste du at han var en av de første personene i byen til å få seg Iphone(den første utgaven) når den kom på markedet?

Jeg skrev tidligere i tråden at han var en av mest populære på barneskolen, han hadde også 1 eller 2 bestekompiser som var rike, og han fikk faktisk denne iphonen som gave(!) av dem. Iphone 3g var dyrt på den tiden, utrolig at noen faktisk får dette i gave.

Dette nevner jeg bare for å endre på det bildet du har danna deg om at han har "hatt en kjip" barndom.

Så istedenfor å syntes synd på han(jeg gjør det ikke), så kom heller med tips til hvordan løse situasjonen.
Sist endret av random512377; 13. april 2020 kl. 17:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Her må du rett å slett bare ta konsekvensene av feilen du har gjort å akseptere det, på den måten vil du lære. Jeg har vært borti akkurat samme situasjon som du nevner over her, og hatt samme tankegang. Måten du sier at broren din er umoden på gjør bare deg selv til en umoden person utifra åssen du prater om ditt eget familiemedlem. Du antar at du selv er voksen, men det er du langt ifra når jeg ser åssen du utagerer deg i posten din TS.
Sitat av giroud2 Vis innlegg
Mister __abc__: nå vet jeg ikke hvordan du har tolket denne tråden, mulig jeg har skrevet noe på innledningen som har fått deg til å misforstå noe. Det virker som om du har dannet deg et bildet om at broren min har hatt en jævlig barndom med mye negativitet i livet sitt. Men la meg si deg en ting: det er helt motsatt, han har vært j*vla bortskjemt, fra han var liten fikk han alltid de nyeste tingene(til og med før meg som er eldste mann i flokken, for å sette ting i perspektiv).

Jeg tror nok det er denne bortskjemt-heten som har ført han dit han er i dag. Visste du at han var en av de første personene i byen til å få seg Iphone(den første utgaven) når den kom på markedet?

Jeg skrev tidligere i tråden at han var en av mest populære på barneskolen, han hadde også 1 eller 2 bestekompiser som var rike, og han fikk faktisk denne iphonen som gave(!) av dem. Iphone 3g var dyrt på den tiden, utrolig at noen faktisk får dette i gave.

Dette nevner jeg bare for å endre på det bildet du har danna deg om at han har "hatt en kjip" barndom.

Så istedenfor å syntes synd på han(jeg gjør det ikke), så kom heller med tips til hvordan løse situasjonen.
Vis hele sitatet...

Nei jeg vet ikke om han har hatt en kjip barndom. Og strengt vet vel ikke du det heller? Det kan ha skjedd alvorlige ting som ingen andre enn ham vet om? Poenget mitt var uansett at endel folk sliter. Og endel sliter helt uavhengig av oppvekst, barndom, materielle goder. Men det er også endel som sliter nettopp på grunn av barndommen. Det kan være ting som er så vondt at han ikke klarer å sette ord på det. Eller det kan være en kjemisk ubalanse i hjernen hans. Eller kanskje han er disponert for mentale problemer gjennom arv eller hva vet jeg.

Jeg bryr meg egentlig ikke så særlig mye om hva som er årsaken til at broren din sliter. Tenker mer på at måten du beskriver ham på viser at han faktisk sliter. Tror ikke det er vanlig å bli hasjnarkoman med masse utestående hasjgjeld og masse saker hos politiet om livet egentlig er perfekt. Det er gjerne en grunn til at broren din er som han er nå. Og det er vel egentlig bare det jeg føler du ikke helt har akseptert.

Du sier at broren din ikke vil innrømme at han har et problem. Fair. Men du må også innrømme for deg selv at slik broren din er akkurat nå, så hjelper det ikke om du spør om dere skal trene hver gang dere møtes. For han er ikke helt der at han klarer å fokusere på trening akkurat nå.

Kanskje det neste du sier til broren din burde være så enkelt som; hvordan har du det egentlig?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Gjest
Trådstarter
Idag kom det nok et brev i posten fra politiet( Zzz...), denne gang et forelegg på 1500kr til broren min hvor han hadde kjørt i 115km i timen på en 80 sone.

Da han ble tatt, oppga han navn på en tidligere kompis.

Så om jeg forstod rett: Kun 1500kr i bot for kjøre lappen, bryte farts-grensen og i tilegg oppgi en annen person sitt navn?

Jøss, bra jobba til dette snille landet her.

Blir ikke sjokka om han får redusert straff også dersom han skulle finne på å stikke av fra soningen som han er ment å møte opp til snart ....

Og bare for å nevne: Jeg har ikke nevnt noe til han om dette, når jeg ser han smiler(poker fjes) og prater pent til han(dette mener jeg ikke), bare for at jeg ikke orker skrikingen han.

Men s*tan jeg gleder meg til han havner i fengsel.
Sist endret av random512377; 27. april 2020 kl. 15:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av giroud2 Vis innlegg
Idag kom det nok et brev i posten fra politiet( Zzz...), denne gang et forelegg på 1500kr til broren min hvor han hadde kjørt i 115km i timen på en 80 sone.

Da han ble tatt, oppga han navn på en tidligere kompis.

Så om jeg forstod rett: Kun 1500kr i bot for kjøre lappen, bryte farts-grensen og i tilegg oppgi en annen person sitt navn?
Vis hele sitatet...
Du misforstår.

Standard forenkla forelegg for 115 i 80-sone er omlag 10000. 15000,- i forelegg samla gir difor meining. Det tilseier at du bør telje antallet nuller.
Sitat av giroud2 Vis innlegg
Blir ikke sjokka om han får redusert straff også dersom han skulle finne på å stikke av fra soningen som han er ment å møte opp til snart ....
Vis hele sitatet...
Du får generelt ikkje redusert straff etter dom, og det å unndra seg straff er sjokkerande nok straffbart. Normalen er vel fort eit par månader ekstra.

Basert på din oppførsel i tråden er eg heilt ærleg oppriktig usikker på kven eg har sympati med i denne saka....
Gjest
Trådstarter
Det siste jeg skrev var sarkasme som er rettet mot systemet i dette landet.

Sympati? Du trenger ikke ha sympati med meg, men mine foreldre og min minste lillebror.
Sist endret av random512377; 27. april 2020 kl. 16:04.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Skjønner at du er veldig oppgitt over broren din giroud2
Som en som satt i samme saksa som din bror. Det er kun han som kan gå inn for å slutte med rus. Man må stille seg spørsmålet om HVORFOR han ruser seg. Ikke AT han ruser seg.

Eksempel, jeg sier ikke dere gjør dette men når tankene går på å tvangsinnlegge så vil jeg bare nevne det...


Går samtaler mye i «hvorfor gjør du det?» «kan du ikke bare slutte»

Han må føle at dere også vil støtte han. Men dere kan ikke drive pekepinn.

Det skal gå veldig langt før noen av disse faktisk gjør dere noe.

Jeg vet at hvis noen skal tvangsinnlegge meg er dagen jeg turner helt.

Aldri noe fasit på dette heller. Alle er forskjellig. For noen hadde det hjulpet å flytte vekk fra miljøet. Andre må nesten innse selv at de trenger hjelp. Hvis han ikke forstår det selv nå kan det eneste som hjelper være at dere rett og slett godtar livsstilen hans. For noen kan det lyset gå opp hvis dere kutter kontakt. For andre kan det være den verste tingen dere kan gjøre.

Beklager hvis dette ikke var noe du ville høre men kanskje det dere trenger er å gjøre som DERE vil?
En skal ikke glemme at noen har mer bagasje enn de greier bære. Da er det kanskje ikke særlig realistisk å leve uten rus. Jeg vet jo ikke om det gjelder lillebroren her. Men det kan være en årsak til at han ruser seg. Og noen må en bare akseptere at de vil leve et liv i rus for de takler ikke livet uten rus. Og da må en tenke at slik må det ikke nødvendigvis være i all fremtid, men aksepter at rus er en del av livets hans nå.

Idag kom det nok et brev i posten fra politiet( Zzz...), denne gang et forelegg på 1500kr til broren min hvor han hadde kjørt i 115km i timen på en 80 sone.
Vis hele sitatet...
Men var det brevet sendt til deg? Neppe. Han er 26 år gammel vel? Da skal du vel strengt la være å se i posten hans. Uansett hvilket stempel det er utenpå konvolutten. Om du ikke takler posten hans så ta det opp med ham og be han benytte annen postadresse, Feks postboks. Det vitner ikke veldig om at du respekterer border'n når du bare åpner posten hans.

Føler det du gjør med posten hans illustrerer hele din holdning til hvordan du møter din bror. Du tror du er så mye til hjelp men du gjør jo ting så feil at broren din må bli fryktelig lei og sliten av deg. Er resten av familien på samme vis? Du kan ikke åpne posten hans. Men du kan fortelle ham om det nå har samlet seg opp endel post, og du har sett at noe av det er viktig. Da kan du tilby å hjelpe ham med å åpne brevene om han har fått "postkasse-skrekk". Om han ikke ønsker hjelp så får du bare hende over posten og respektere det. Ja respekt er vel egentlig det jeg føler nesten mangler i måten du er på rundt broren din. Han er sjuk på et eller annet vis. Du er frisk. Greit nok at du ikke liker det han driver med, men du må kunne respektere ham for det vel?
Gjest
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Men var det brevet sendt til deg? Neppe. Han er 26 år gammel vel? Da skal du vel strengt la være å se i posten hans. Uansett hvilket stempel det er utenpå konvolutten. Om du ikke takler posten hans så ta det opp med ham og be han benytte annen postadresse, Feks postboks. Det vitner ikke veldig om at du respekterer border'n når du bare åpner posten hans.
Vis hele sitatet...
Bare for å gjøre det klart: Jeg driter i hva han får i posten, hvem han henger med osv, jeg snoker ikke i tingene hans. Det er pappa som har "åpnet" brevet hans. Med dette så mener jeg at broren min åpner brevet selv, ser på arket i 2 sec og bare kaster det fra seg på bordet. Da er det legg for pappa som er en nysgjerrig person fra før av, og bare lese brevet. Og deretter forteller han det til meg
Er hele familien skikkelige drama queens eller? At en voksen mann kjører litt for fort, vel det skjer. Det er vel faktisk noe majoriteten av oss er skyldig i. Om ikke annet så for at vi glemmer oss av, eller gjør det uten å tenke over det i et hektisk øyeblikk. Det er vel ingenting å ta vei for? Da du skrev innlegget om forelegget så virket det brevet fra purken var et skikkelig hjertesukk fra deg. Og hva er det med faren din? Greit nok at brevet ble slengt på bordet men det var nå fortsatt ikke fars brev? Og når nå far leste brevet så syntes han saken var så alvorlig at han bare måtte dele den med deg, og du måtte straks inn på freak for å ventilere over den "umulige" broren din?

Den boten er en fillesak. Jeg skjønner at det er summen av alt som gjør at det blir varmgang i huet hos dere. Men forsøk å chille litt. Pust rolig og senk skuldrene. Kanskje skjerper han seg aldri, men har er fortsatt din bror, og sin fars sønn. At dere går rundt å stadig blir skuffet og urolige, hvem hjelper det? Ikke dere selv, for dere jager dere opp og blir stresset. Og det hjelper jo ikke broren din.

Kanskje du skal forsøke å printe ut denne tråden og snakke med faren din? Kanskje dere sammen kan finne en måte å takle tingenes tilstand? Akseptere uten å dømme, være der som familie uten å kreve. Det er greit at dere kanskje egentlig ønsker å veilede og motivere, men skjer det hele tiden som en uendelig strøm av gode råd om hvordan han skal leve og takle livet og motgang så oppfattes det fort som om dere egentlig sier at han ikke er bra nok og alt han gjør er feil. Og kanskje er det slike følelser som gjør at han ikke takler livet sitt på best mulig måte akkurat nå? Det trenger jo ikke være familien som har påført han disse følelsene. Men om en først føler seg utilstrekkelig og har gjort endel feil valg, så blir en ekstra sårbar og var for hva endre rundt en tenker og sier. Og det har lett for å bli slik at alt en føler av motstand fra andre tolkes i værste mening.
Gjest
Trådstarter
Igår skrev en nær bekjent av oss til meg på snap. Han her kommer fra samme land og kultur som oss og vi er vokst opp i samme nabolag her i byen i alle år(bor fortsatt i samme nabolaget) Han her er 29år. Jeg er 26år, og lillebroren min er 25år.
De siste par årene har broren min og han her vært veldig gode venner, og han har støttet min bror og hjulpet han med veldig mye angående penger, god veiledning osv. Han har kjørt han til steder, hjulpet han veldig mye, skaffet han jobb osv. Det var en periode broren min begynte å lære, men nå begynner denne mannen også å gi han opp.
Denne personen her har selv solgt litt på siden, og røyket mye selv, og kanskje vært litt selv på kjøret(?) men sluttet etterhvert når han fikk en sønn. Nå er livsstilen hans endret, og dagene hans går mye i jobbing og trening. La oss kalle han bekjenten av oss for Kevin, og slik var samtalen på snapchat igår:

Kevin: "Sett xxxxx idag? :P"

Meg: "Ja. Vært hjemme i hele dag så stakk han et sted, vet ikke hvor"

Kevin: "Ok. Merkelig fyr "

Meg: "Tja burde ikke komme som noe sjokk"

Kevin: "Absolutt ikke.. eller tja. Han overrasker meg jo stadig (latter emoji med tårer)"

Meg: "Har det skjedd noe nå?"

Kevin: "Nei ikke noe spesielt. Men han trenger hvertfall aldri prøve å kontakte meg igjen. Stappmett nå(latter emoji med tårer)"

Meg: "Ok?"

Kevin: "Merkelig måte å gjør ting på. Hjalp han med litt penger igår. Så bare har han forsvunnet under bakken siden."

Meg: "Og dette har han aldri gjort tidligere liksom? Burde jo ikke komme som noe sjokk"

Kevin: "Han skrev liksom at han er på vei nå, så ventet jeg 1 og en halv time. Også ikke hørt noe siden. Joda, han har tidligere gjort det med mange, men aldri med meg på den måten. Han har liksom hatt et snev av respekt."

Meg: "Du må tenke på at han ikke gjør det med vilje. Han er skada i hodet. Han er utilregnelig"

Kevin: "Jaja. Jeg vet jo at han er kommet dit at han selv tror på det han sier. Tror sine egne løgner er sanne.
Egentlig så er jeg mest bekymret for han, fordi han graver seg bare ned mer og mer. Til slutt har han ikke en eneste person som kan være eller snakke med han"

Meg: "Du har jo hengt med Thomas før, du så jo hvordan han ble"

Kevin: "Og han innser det ikke før han er der"

Meg: "Ja, jo kjappere han kommer inn i fengsel eller blir innlagt jo bedre. Men dette snille landet lar han bare holde på"


Kevin: "Men det er også jævla irriterende, fordi ikke sant, jeg har jo gått med han en periode. Og når da typisk de vennene med dårlig innflytelse har prøvd å få han med på ditt og datt.
Så har jeg heller sagt til han: <Drit i de, bli med meg, gjør sånn og sånn. Det er bedre>, og da har han klart å holde seg på matta. Det var flere måneder hvor han var den beste utgaven av seg selv.
Han løyv ikke til folk, lurte ikke folk. Og innså selv at han hadde det mye bedre sånn. Men så med engang han har 1 uke med noen pakkiser eller negere. Så er han plutselig den dårlige utgaven av seg selv."

Meg: "Hmm.. Men jeg vet ikke noe mer enn deg om hvorfor han er sånn som han er. Han er sulten etter penger, det er problemet."

Kevin: "Ja, hvem er ikke det. Men han ser jo selv, når han jobber, så har han penger. Når han ikke jobber, har han problemer. Men ja, han vil ikke."

Meg: "altså, jeg skjønner ikke hvorfor han gidder å jobbe jeg. Er jo samme greia med han uansett. Om han til og med får 10 tusen kroner gratis hver dag klarer han å rote de bort"

Kevin: "Jaja, men bedre å kaste vekk tjente penger enn lånte penger. Uansett"


Meg: "Men snart mister han jo alle vennene, da har han ikke flere"

Kevin: "Komplett. Alle, og jeg fatter ikke at han ikke ser det selv"

Meg: "Mhm, eller at han låner fra feil folk"

Kevin: "Bare kulturen vår tilsier at han burde ha såpass respekt for foreldrene våres. At han holder seg unna problemer som gjør at folk kommer på døra deres, og politiet.
Det ligger i genene våres egentlig .."

Meg: "Min far skal ha 70% av skylden for alt. Og da mener jeg for alle de gangene han har baila han ut av problemene sine.
Dette er noe jeg selv har sagt til han. De resterende 30% skal dette landet ha skylda for"

Også var samtalen avsluttet.




Hvorfor tar jeg meg bryet med å notere denne samtalen og skrive her? Jo for å formidle budskapet, Broren min trenger hjelp, han trenger å bli tvangsinnlagt.
Sist endret av random512377; 30. april 2020 kl. 10:40.
Du mener Norge som land har «30%» skyld i at broren din røyker hasj og ikke betaler regninger? Forresten, hva mener du med «innlagt»? Hva er poenget med tråden?

Tulling
Det var en lite konstruktiv samtale dere hadde om broren din som tydeligvis har 0% skyld og mangler noen gener.

Tror du forresten seriøst at fengsel skal gjøre han til et bedre menneske, eller er det bare du som syntes han endelig får som fortjent?
Sist endret av knert1; 30. april 2020 kl. 11:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gjest
Trådstarter
Sitat av knert1 Vis innlegg
Det var en lite konstruktiv samtale dere hadde om broren din som tydeligvis har 0% skyld og mangler noen gener.

Tror du forresten seriøst at fengsel skal gjøre han til et bedre menneske, eller er det bare du som syntes han endelig får som fortjent?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig tror jeg fengsel gjør han til et bedre menneske, hva f*en for et dumt spørsmål var det der?

Sitat av knert1 Vis innlegg
Det var en lite konstruktiv samtale dere hadde om broren din som tydeligvis har 0% skyld og mangler noen gener.

Tror du forresten seriøst at fengsel skal gjøre han til et bedre menneske, eller er det bare du som syntes han endelig får som fortjent?
Vis hele sitatet...
Altså, hvis du ser hva andre har svart i denne tråden, så er det jo tydeligvis veldig synd på broren min og han har det vanskelig, så utifra hva folk som __Abc__ f.eks skriver, så har jo broren min 0% skyld og alle andre(inkludert jeg) har skylden blant annet. Dette er også mentaliteten og tankesettet til broren min, hvor han aldri har skyld i noe, men alltid noen andre
Sist endret av random512377; 30. april 2020 kl. 12:56.
Du er her, legger ut tragiske chatter mellom to stk mennesker som tror de er bedre enn andre mennesker. Vil kun høre på de som er enige med deg, hva er der du ønsker å oppnå? Snart blir det nok flere bekymringer enn flere joints om dagen.
Du skal nok se at spørsmålet mitt ikke var så dumt likevel, mere enn det gidder jeg ikke si om det.
Gjest
Trådstarter
Sitat av knert1 Vis innlegg
Du er her, legger ut tragiske chatter mellom to stk mennesker som tror de er bedre enn andre mennesker. Vil kun høre på de som er enige med deg, hva er der du ønsker å oppnå? Snart blir det nok flere bekymringer enn flere joints om dagen.
Du skal nok se at spørsmålet mitt ikke var så dumt likevel, mere enn det gidder jeg ikke si om det.
Vis hele sitatet...
En ting er vertfall sikkert, og det er at du ikke er til mye hjelp her.
Sitat av giroud2 Vis innlegg
En ting er vertfall sikkert, og det er at du ikke er til mye hjelp her.
Vis hele sitatet...
Det løser i alle fall ingenting at du blogger om familiefeidene dine her.