Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1711
Hei.
Har tenkt å trene hjemme, på grunn av Korona-virus.
Skal kjøpte treningmanualer, uten å bruke for mye penger.
Må jeg ha benk eller trening smatte?
Greit å ha benk og et godt stativ du kan bruke til benk, knebøy, militærpress etc. Hvor holder du til?
Holder til i Oslo.
Jeg kjøpte på mobeck. Kan anbefales. Kjøpte benk, stativ og stangpakke.
Takk Skal sjekke ut
Hva med kettlebells? Må vel være billig og bra vel? Du får HIT session på hele kroppen om du ønsker. Både tids og kostnadseffektiv trening. Tar ikke stor plass og er temmelig greit å komme igang med.
Hvorfor er det bedre med benk, egentlig? Er nysgjerrig. Såvidt jeg vet skal man ikke ha mindre enn 90 grader vinkel i albuen, og det å utføre dumbell press på gulvet er faktisk anbefalt av fysioterapauter.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Hvorfor er det bedre med benk, egentlig?
Vis hele sitatet...
Floor press kan absolutt ha sin plass i et treningsprogram. Googler du så finner du tusenvis av artikler som snakker om pros og cons, spesielt sammenlignet med benkpress. Ofte blir det nevnt som en støtteøvelse til benk, spesielt i forbindelse med rehabilitering, men det finnes også de som mener at det rett og slett er en bedre øvelse enn benk. Selv holder jeg meg dog til benken.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Hvorfor er det bedre med benk, egentlig? Er nysgjerrig. Såvidt jeg vet skal man ikke ha mindre enn 90 grader vinkel i albuen, og det å utføre dumbell press på gulvet er faktisk anbefalt av fysioterapauter.
Vis hele sitatet...
En av fordelene er at det er mange øvelser man kan bruke benken til. Har man en med justerbar rygg, er det mye man kan bruke den til. F. eks. skråpress, arnoldpress, støtte for knestående roing, scullcrusher etc.
Har bestilt pull up-stang.
Skal dra til Mobeck i morgen.
https://3t.no/3t-tilbyr/treningsveil...eningsprogram/

Tips til enkelt program. 2-split programmet her, er enkelt og greit. Bytt ut maskinroing med stangroing..

Og bytt ut cabelflyes med flyes med manualer.
Sist endret av warmkorv; 5. april 2020 kl. 16:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skal jeg kjøre benk på kun matte stopper stanga over 10cm over brystet mitt.
Har trent på mange ulike treningssentre og har fortsatt tilgode å se noen som følger den 90graders regelen, kanskje ved supersett. Mulig det har noe å si med armlengde om dette er gjennomførbart.
Sist endret av Roaccu; 5. april 2020 kl. 21:20.
Sitat av Roaccu Vis innlegg
Har trent på mange ulike treningssentre og har fortsatt tilgode å se noen som følger den 90graders regelen
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri hørt at det er noen regel engang, jeg. I enkelte øvelser kan jeg forstå det, men i benkpress kan jeg ikke skjønne hva fordelen med å holde armene >90 grader skulle vært..? Bortsett fra til rehabilitering og sånt da, som sagt, men...
Det gjøres mye feil på treningssentre rundt omkring. Holder man ca 90 grader trener man noe som kalles guillotine-press, en annen form for benkpress, hvor bl.a skuldrene kommer i ugunstig posisjon (for de aller fleste). Det ideelle for de fleste vil være ca 75 grader, noen holder også helt ned til ca 45 grader. Hva som blir «riktig» vinkel er selvfølgelig litt individuelt, mtp lengde på armer/overkropp, men om stangen treffer rett i underkant av nipplene så er man nogenlunde på riktig vinkel.
Sitat av OnkelJubalon Vis innlegg
Det gjøres mye feil på treningssentre rundt omkring. Holder man ca 90 grader trener man noe som kalles guillotine-press, en annen form for benkpress, hvor bl.a skuldrene kommer i ugunstig posisjon (for de aller fleste). Det ideelle for de fleste vil være ca 75 grader, noen holder også helt ned til ca 45 grader. Hva som blir «riktig» vinkel er selvfølgelig litt individuelt, mtp lengde på armer/overkropp, men om stangen treffer rett i underkant av nipplene så er man nogenlunde på riktig vinkel.
Vis hele sitatet...
Vi snakket vel om vinkel i albueleddet (overarm-underarm), ikke i skulderleddet (arm-kropp). Med gulvpress så får man ikke samme vinkel i albueleddet som på en benk, der albuene som regel senkes lengre ned mot gulvet enn kroppen er. De vinklene du snakker om får man jo også til på et gulv. For øvrig er jeg helt enig med deg.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Vi snakket vel om vinkel i albueleddet (overarm-underarm), ikke i skulderleddet (arm-kropp). Med gulvpress så får man ikke samme vinkel i albueleddet som på en benk, der albuene som regel senkes lengre ned mot gulvet enn kroppen er. De vinklene du snakker om får man jo også til på et gulv. For øvrig er jeg helt enig med deg.
Vis hele sitatet...
Aha, ja da er jo alt på stell!