Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 3960
Dette kan oppfattes som brutalt å skrive, men mye av selvskadingen idag oppfatter jeg som en "trend". Jeg har lyst til å høre deres meninger om dette og hva dere tenker.

Jeg leste nylig om en sak hvor en 13 år gammel jente velger å ta overdose. Hun var deprimert og tok sitt eget liv. 13 år! Når jeg var 13 år var mine største beskymringer om når jeg kanskje skulle begynne med G-streng, er jeg seint ute med mensen og om jeg skulle tørre å gå hjem alene med den nye kjæresten min, fordi det var "kleint"... Jeg synes det er sjokkerende å lese.

Alle mennesker sliter med noe og det varierer i alvorlighetsgraden, men antall unge mennesker som enten tar livet sitt, truer med det eller skader seg selv er sjokkerende. Noen gjør det kanskje for oppmerksomhet og andre har fått en vrangforestilling fra ett sted. Men hvor kommer det fra?

Hva er deres meninger?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Hvor leste du denne saken? Jeg leste noe lignende på Facebook uten link til noen artikkel eller lignende så jeg regner med at det var svada.

Jeg tror ikke det er mer selvskading eller selvmord i dag som før, men på grunn av sosiale medier så får vi gjerne sett mer av det.
abgrud
Trådstarter
18 7
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Hvor leste du denne saken? Jeg leste noe lignende på Facebook uten link til noen artikkel eller lignende så jeg regner med at det var svada.

Jeg tror ikke det er mer selvskading eller selvmord i dag som før, men på grunn av sosiale medier så får vi gjerne sett mer av det.
Vis hele sitatet...

https://www.bygdeposten.no/nyhet/mod.../s/5-10-275282

Ja, dette var en ekte sak. En helt grusom sak. Jeg er enig i at sosiale medier kan ha mye dette å gjøre, men kan kroppspress og nettmobbing føre til dette?
Mobbing har alltid vært et tema og tenker vi kan kroppspress kan før til at unge drar den så langt? Jeg sliter med klare å sette meg inn i hva som egentlig er rota til problemene.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg tror du har særdeles lite grunnlag til å evaluere andres grunn til å selvskade, eller i ytterste konsekvens, begå selvmord.

Du insinuerer at fordi du ikke hadde problemer på den alderen, må alle problemer på den alderen være bullshit.
Et annet alternativ - som er en god del rimeligere (ikke at det skal mye til) - er at du var heldigere enn mange på den alderen, og ikke er klar over hvor mye.
Sitat av abgrud Vis innlegg
Dette kan oppfattes som brutalt å skrive, men mye av selvskadingen idag oppfatter jeg som en "trend". Jeg har lyst til å høre deres meninger om dette og hva dere tenker.

Jeg leste nylig om en sak hvor en 13 år gammel jente velger å ta overdose. Hun var deprimert og tok sitt eget liv. 13 år! Når jeg var 13 år var mine største beskymringer om når jeg kanskje skulle begynne med G-streng, er jeg seint ute med mensen og om jeg skulle tørre å gå hjem alene med den nye kjæresten min, fordi det var "kleint"... Jeg synes det er sjokkerende å lese.

Alle mennesker sliter med noe og det varierer i alvorlighetsgraden, men antall unge mennesker som enten tar livet sitt, truer med det eller skader seg selv er sjokkerende. Noen gjør det kanskje for oppmerksomhet og andre har fått en vrangforestilling fra ett sted. Men hvor kommer det fra?

Hva er deres meninger?
Vis hele sitatet...

En ting som er sikkert er at med dagens teknologi er det lettere å dekke de tidligere skjulte mørketallene. Jeg tror ingenting av det som foregår i dag er nytt, men det er lettere å få kjennskap til det.

Som du sier, når du selv var ung var du mest bekrymra for å få mensen og om du skulle gå med G-string, tror du da at du har innsikt i hva som foregår i hodet på en selvskader? Det å skade seg selv er for de aller fleste en irrasjonell tanke, men samtidig vet vi jo at det skjer, så da kan man jo også resonere seg til at mennesker som gjør dette på en eller annen måte er syke. For meg fremstår det vanskelig å tro at et "sunt" individ har behov for å skade seg selv.

Barn kommer ikke ut av en babymaskin med de samme behovene. Foreldre som allerede har oppdratt et barn med hell, kan ikke nødvendigvis forvente de samme resultatene med barn nummer to. Min gjetning er at selvskading kommer som en reaksjon på misnøye rundt omgivelsene. Være misfornøyd med livet, omgivelsene, familien, yrkesvalg, hobbyvalg, er ekskludert eller mangler meningsfulle relasjoner. Har man spesielle vansker som barn, kan det spesielt være vanskelig om man ikke får den støtten, hjelpen og omsorgen man behøver.

Jeg tror definitivt ikke at det er trendy å skade seg selv, jeg tror heller at med dagens teknologi er det lett for selvskadere å finne å prate med hverandre på sosiale plattformer.

Jeg er overbevist om at ingen egentlig vil skade seg selv.

Så overordnet svar på spørsmålet: jeg tror det kommer av arv og miljø.
Sist endret av pmprsrgr; 10. januar 2020 kl. 14:34.
Lykkelig pessimist
Shlask's Avatar
Selvskading er et sosialt problem, og kan i visse tilfeller påstås å være et resultat av trender.

Eksempler på slike trender er "Cut for Bieber" og perioden hvor bande Tokio Hotell var aktuelle. Begge disse førte til at mennesker utførte moderat selvskading, for å passe inn i en viss gruppe/unngå eksklusjon (da mer aktuelt for Tokio Hotell tilhengere).

Det kan også sees på som en trend i ulike subkulturer. For eksempel i de lukkede Instagram profilene, hvor det selvskading promoteres og motiveres, og det oppstår en viss form for konkurranse om å ha de dypeste kuttene. Slikt oppstår gjerne også ved psykiatriske avdelinger flere mennesker med selvskadingsproblematikk bor sammen.
abgrud
Trådstarter
18 7
ROBHOL

Jeg ser hva du mener. Jeg kan kanskje ha ordlagt meg litt feil i denne settingen, men det ble veldig satt på spissen for å få reaksjoner og svar. Jeg tenker som så at når du er så ung/rundt den alderen så er det ikke vanlig å tenke at det er noe alternativ i det heletatt.

Mange barn vokser opp under helt grusomme omstendigheter som de fleste ikke klarer å sette seg inn i engang. Barn har det grusomt og utagerer gjerne i oppførsel. Problemene med tvangstanker kommer gjerne i senere år når dem først forstår hva som har skjedd eller hva dem har opplevd. (min oppfatning)

Akkurat som at selvskading og selvmord har blitt alt for normalisert. Misforstå meg rett! Det bør være et tema som skal kunne diskuteres og ikke være tabu belagt.

Sitat av pmprsrgr Vis innlegg
En ting som er sikkert er at med dagens teknologi er det lettere å dekke de tidligere skjulte mørketallene. Jeg tror ingenting av det som foregår i dag er nytt, men det er lettere å få kjennskap til det.

Som du sier, når du selv var ung var du mest bekrymra for å få mensen og om du skulle gå med G-string, tror du da at du har innsikt i hva som foregår i hodet på en selvskader? Det å skade seg selv er for de aller fleste en irrasjonell tanke, men samtidig vet vi jo at det skjer, så da kan man jo også resonere seg til at mennesker som gjør dette på en eller annen måte er syke. For meg fremstår det vanskelig å tro at et "sunt" individ har behov for å skade seg selv.

Barn kommer ikke ut av en babymaskin med de samme behovene. Foreldre som allerede har oppdratt et barn med hell, kan ikke nødvendigvis forvente de samme resultatene med barn nummer to. Min gjetning er at selvskading kommer som en reaksjon på misnøye rundt omgivelsene. Være misfornøyd med livet, omgivelsene, familien, yrkesvalg, hobbyvalg, er ekskludert eller mangler meningsfulle relasjoner. Har man spesielle vansker som barn, kan det spesielt være vanskelig om man ikke får den støtten, hjelpen og omsorgen man behøver.

Jeg tror definitivt ikke at det er trendy å skade seg selv, jeg tror heller at med dagens teknologi er det lett for selvskadere å finne å prate med hverandre på sosiale plattformer.

Jeg er overbevist om at ingen egentlig vil skade seg selv.

Så overordnet svar på spørsmålet: jeg tror det kommer av arv og miljø.
Vis hele sitatet...
Godt poeng! Takk for gode innspill

Sitat av Shlask Vis innlegg
Selvskading er et sosialt problem, og kan i visse tilfeller påstås å være et resultat av trender.

Eksempler på slike trender er "Cut for Bieber" og perioden hvor bande Tokio Hotell var aktuelle. Begge disse førte til at mennesker utførte moderat selvskading, for å passe inn i en viss gruppe/unngå eksklusjon (da mer aktuelt for Tokio Hotell tilhengere).

Det kan også sees på som en trend i ulike subkulturer. For eksempel i de lukkede Instagram profilene, hvor det selvskading promoteres og motiveres, og det oppstår en viss form for konkurranse om å ha de dypeste kuttene. Slikt oppstår gjerne også ved psykiatriske avdelinger flere mennesker med selvskadingsproblematikk bor sammen.
Vis hele sitatet...
Helt sant! Mange gode poeng her fra forskjellige synsvinkler.
Sist endret av abgrud; 10. januar 2020 kl. 14:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av abgrud Vis innlegg
ROBHOL
Akkurat som at selvskading og selvmord har blitt alt for normalisert. Misforstå meg rett! Det bør være et tema som skal kunne diskuteres og ikke være tabu belagt.
Vis hele sitatet...
Akkurat, så på hvilken måte mener du det er for normalisert? Vi vet det skjer og vi vet det har skjedd i all tid.

Jeg vet ikke hvilket miljø du vanker i, men så vidt jeg vet har jeg ingen selvskadere i min vennegjeng eller krets. Jeg oppfatter det som et særegent fenomen som særlig berør yngre mennesker som ikke har annen måte å uttrykke seg på enn ved selvskading.

Nå skal jeg si noe litt kontroversielt: samtidig som dødsfallet til Ari Behn var en tragedie, hadde det også ekstremt gode følger for samfunnet. Jeg kan ikke huske sist det har blitt viet så mye tid til å prate om selvmord og psykiske lidelser. Kampanjer etter kampanjer er utfallet. Og det er en god ting!!! Depresjon finnes og har finnes i alt tid, selvmord finnes og har finnes i alt tid, å feie det under teppet og late som ingenting tjener vi ikke noe på.
Lykkelig pessimist
Shlask's Avatar
Sitat av abgrud Vis innlegg
ROBHOL

Mange barn vokser opp under helt grusomme omstendigheter som de fleste ikke klarer å sette seg inn i engang. Barn har det grusomt og utagerer gjerne i oppførsel. Problemene med tvangstanker kommer gjerne i senere år når dem først forstår hva som har skjedd eller hva dem har opplevd. (min oppfatning)
Vis hele sitatet...
Vil bare komme med en rettelse her. Selvskading er ikke et resultat av tvangstanker, men kan heller sees på som et "verktøy" for å overkomme/skjule vonde følelser og tanker. Se på selvskading som en form for medisin. Folk med angst vil knaske sobril/valium i vanskelige perioder og situasjoner - folk med selvskadingproblematikk har ikke samme medisin som de angstrammede, og vil dermed ty til selvskading.

Spilleavhengighet kan dog sees på som en tvangstanke/tvangsmessig handling (fra engelsk: compulsive)

Men ja, selvskading kan forekomme flere år etter selve traumet er skjedd.

Håper det går bra at jeg rettet litt på deg. Bare å spørre hvis du lurer på noe av det jeg skrev over ☺️
Sist endret av Shlask; 10. januar 2020 kl. 14:51.
abgrud
Trådstarter
18 7
Sitat av pmprsrgr Vis innlegg
Akkurat, så på hvilken måte mener du det er for normalisert? Vi vet det skjer og vi vet det har skjedd i all tid.

Jeg vet ikke hvilket miljø du vanker i, men så vidt jeg vet har jeg ingen selvskadere i min vennegjeng eller krets. Jeg oppfatter det som et særegent fenomen som særlig berør yngre mennesker som ikke har annen måte å uttrykke seg på enn ved selvskading.

Nå skal jeg si noe litt kontroversielt: samtidig som dødsfallet til Ari Behn var en tragedie, hadde det også ekstremt gode følger for samfunnet. Jeg kan ikke huske sist det har blitt viet så mye tid til å prate om selvmord og psykiske lidelser. Kampanjer etter kampanjer er utfallet. Og det er en god ting!!! Depresjon finnes og har finnes i alt tid, selvmord finnes og har finnes i alt tid, å feie det under teppet og late som ingenting tjener vi ikke noe på.
Vis hele sitatet...
Jeg mener det har blitt helt normalt for mange å skade seg selv. Drar du til legen idag kreves det ofte mye for å få hjelp selv om du egentlig har et sterkt behov. Noen ganger kan det være for sent.

Ja, det er viktig å være åpen om muligheter for hjelp og at det ikke er noe galt med deg som menneske selvom du har det vanskelig. Men ikke normalisere det til den grad at en nesten skal føle seg "utenfor" hvis mann ikke sliter med noe.

Sitat av Shlask Vis innlegg
Vil bare komme med en rettelse her. Selvskading er ikke et resultat av tvangstanker, men kan heller sees på som et "verktøy" for å overkomme/skjule vonde følelser og tanker. Se på selvskading som en form for medisin. Folk med angst vil knaske sobril/valium i vanskelige perioder og situasjoner - folk med selvskadingproblematikk har ikke samme medisin som de angstrammede, og vil dermed ty til selvskading.

Spilleavhengighet kan dog sees på som en tvangstanke/tvangsmessig handling (fra engelsk: compulsive)

Men ja, selvskading kan forekomme flere år etter selve traumet er skjedd.

Håper det går bra at jeg rettet litt på deg. Bare å spørre hvis du lurer på noe av det jeg skrev over ☺️
Vis hele sitatet...
Veldig godt poeng! Tusen takk, noe av grunnen til innlegget er å få hjelp til å forstå og ikke minst ordlegge meg riktig. Null problem
Sist endret av abgrud; 10. januar 2020 kl. 15:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av abgrud Vis innlegg
Hva er deres meninger?
Vis hele sitatet...
Min mening? Min mening er at du har en nedlatende og ekkel måte å snakke om dette på, som føyer seg fint inn holdningene samfunnet forøvrig har til ungdommers problemer. Mange ungdommer lever med belastninger ingen voksne forventes å akseptere i familie og arbeidsliv. Men de bestemmer jo ikke selv hvem de skal bo sammen med og hvor de skal gå på skole, og er helt prisgitt at de med makt over dem tar dem på alvor. Det gjør de i skremmende liten grad. Tvert imot, når problemene kommer til uttrykk som for eksempel utagering eller selvskading, så forklares det nedlatende med en slags emosjonell umodenhet, eller manglende verbal evne til å sette ord på følelser. Som om det å sitte undikken i sofaen og drikke vodka liksom er en mer moden måte å håndtere problemer på. Det er forøvrig ikke sånn at voksne ikke selvskader, men det er så latterliggjort som "barnslig" at man skjuler det for alt i verden. Det er mye mer respektert å drikke litt for mye som selvmedisinering, tro meg.

Og de som ikke skjuler det, de gjør det bare for oppmerksomhet, sant? Altså, hvis en 13-åring må kutte seg til blods eller simulere et selvmordsforsøk for å få oppmerksomhet av omsorgspersonene, så er det ikke 13-åringen som mangler emosjonell kompetanse for å si det sånn.

Selvskading er en mestringsstrategi, ganske sammenlignbart med rus på mange måter. Det er en maladaptiv strategi fordi det døyver smerten i stedet for å møte den og håndtere den. Det er vanedannende, rett og slett fordi det er jævlig effektivt. Som med rus, er det også lettfor at du utvikler toleranse og trenger større "doser", og det er lett å gripe til det oftere og oftere. Det er forbundet med enormt mye skam, og overhodet ikke noe man ønsker å drive med. Det er noe du gjør når du er så desperat at du ikke aner hva annet du skal gjøre. Da snakker jeg ikke om noen som risser navnet til crushen sin inn i huden med en tegnestift, det er ikke selvskading.

Hvis du kjenner noen som selvskader, så ikke frik ut av kuttene, ikke moraliser, ikke lag drama av dine egne følelser. Hør heller etter hva personen har å fortelle. Selvskading er symptomet, ikke problemet.
Sist endret av *pi; 10. januar 2020 kl. 15:21.
abgrud
Trådstarter
18 7
Sitat av *pi Vis innlegg
Min mening? Min mening er at du har en nedlatende og ekkel måte å snakke om dette på, som føyer seg fint inn holdningene samfunnet forøvrig har til ungdommers problemer. Mange ungdommer lever med belastninger ingen voksne forventes å akseptere i familie og arbeidsliv. Men de bestemmer jo ikke selv hvem de skal bo sammen med og hvor de skal gå på skole, og er helt prisgitt at de med makt over dem tar dem på alvor. Det gjør de i skremmende liten grad. Tvert imot, når problemene kommer til uttrykk som for eksempel utagering eller selvskading, så forklares det nedlatende med en slags emosjonell umodenhet, eller manglende verbal evne til å sette ord på følelser. Som om det å sitte undikken i sofaen og drikke vodka liksom er en mer moden måte å håndtere problemer på. Det er forøvrig ikke sånn at voksne ikke selvskader, men det er så latterliggjort som "barnslig" at man skjuler det for alt i verden. Det er mye mer respektert å drikke litt for mye som selvmedisinering, tro meg.

Og de som ikke skjuler det, de gjør det bare for oppmerksomhet, sant? Altså, hvis en 13-åring må kutte seg til blods eller simulere et selvmordsforsøk for å få oppmerksomhet av omsorgspersonene, så er det ikke 13-åringen som mangler emosjonell kompetanse for å si det sånn.

Selvskading er en mestringsstrategi, ganske sammenlignbart med rus på mange måter. Det er en maladaptiv strategi fordi det døyver smerten i stedet for å møte den og håndtere den. Det er vanedannende, rett og slett fordi det er jævlig effektivt. Som med rus, er det også lettfor at du utvikler toleranse og trenger større "doser", og det er lett å gripe til det oftere og oftere. Det er forbundet med enormt mye skam, og overhodet ikke noe man ønsker å drive med. Det er noe du gjør når du er så desperat at du ikke aner hva annet du skal gjøre. Da snakker jeg ikke om noen som risser navnet til crushen sin inn i huden med en tegnestift, det er ikke selvskading.

Hvis du kjenner noen som selvskader, så ikke frik ut av kuttene, ikke moraliser, ikke lag drama av dine egne følelser. Hør heller etter hva personen har å fortelle. Selvskading er symptomet, ikke problemet.
Vis hele sitatet...

Hvis du har lest de andre kommentarene mine så har jeg selv skrevet at første innlegget ble satt veldig på spissen og at jeg kanskje har ordlagt meg feil i flere forklaringer. Men det er nettopp derfor jeg spør og skriver. Jeg mener ikke at det ikke skal være greit å ha problemer eller å snakke om det. Jeg vil ikke dra alle under samma kammen. Det er absolutt forskjellige alvorlighetsgrader, men når jeg har opplevd en tidligere veldig nær venninne sende bilde av dype kutt uten å utdype hva problemet er eller generelt ikke vil snakke noe om det begynner jeg å lure. For det påvirket meg også. Jeg sier ikke at selvskading er en enkel kategori. For det er det absolutt ikke. Alle mennesker er forskjellige og håndterer ting på forskjellige måter, men deler du slike bilder som faktisk påvirker andre personer må du forvente at de vil hjelpe eller hvertfall ha en forklaring om personen ikke vil ha hjelp.
At selvskading er "smittsomt" stemmer, det gjelder selvmord også. Akkurat som at en med rusproblemer selvsagt vil bli trigget av å vanke i et rusmiljø, vil folk med selvskading som mestringsstrategi bli trigget av å eksponeres for det. Samme fenomen med anoreksi. Denne smitteeffekten er ikke det samme som at det er "trendy".

Sitat av abgrud Vis innlegg
deler du slike bilder som faktisk påvirker andre personer må du forvente at de vil hjelpe eller hvertfall ha en forklaring om personen ikke vil ha hjelp.
Vis hele sitatet...
Hun vil sikkert ha hjelp også, men det er ikke sikkert det er så lett å be om eller ta imot det. Du må hjelpe folk på deres egne premisser, og punkt én er å ikke gjøre dine følelser rundt hennes kutt til det viktige i samtalen.

Beklager om jeg var for skarp. Svarte ut fra første post og skjønte virkelig ikke hvordan dine g-strengproblemer danner et nyttig rammeverk for å forstå fenomenet.
Sist endret av *pi; 10. januar 2020 kl. 15:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
abgrud
Trådstarter
18 7
Sitat av *pi Vis innlegg
At selvskading er "smittsomt" stemmer, det gjelder selvmord også. Akkurat som at en med rusproblemer selvsagt vil bli trigget av å vanke i et rusmiljø, vil folk med selvskading som mestringsstrategi bli trigget av å eksponeres for det. Samme fenomen med anoreksi. Denne smitteeffekten er ikke det samme som at det er "trendy".


Hun vil sikkert ha hjelp også, men det er ikke sikkert det er så lett å be om eller ta imot det. Du må hjelpe folk på deres egne premisser, og punkt én er å ikke gjøre dine følelser rundt hennes kutt til det viktige i samtalen.

Beklager om jeg var for skarp. Svarte ut fra første post og skjønte virkelig ikke hvordan dine g-strengproblemer danner et nyttig rammeverk for å forstå fenomenet.
Vis hele sitatet...

Det skjønner jeg godt da,hehe... Ikke lett å få med seg hvert ord som blir skrevet. "G-streng problemene" mine har i utgangspunkt ingenting med selve diskusjonen å gjør.

Mine følelser var aldri et tema, men jeg kjente på det uten å si noe. Jeg prøvde det jeg kunne, men orker ikke sitte i det mer. Dette foregikk over tre år og begynte å påvirke meg som person så jeg tok avstand. Jeg vil bare ha forskjellige synsvinkler på saken og kunne diskutere det, for nettopp og forstå.
Sist endret av abgrud; 10. januar 2020 kl. 15:53.
Tror selvskading har mange fellestrekke med rus, spiseforstyrrelser som overspising, underspising eller andre dårlige strategier som å overaktivisere seg for å døye indre smerte eller jobbe døgnet rundt for å slippe å tenke på det som er vondt og smerter. De er på mange måter i samme båt de som sliter med dette. Har hørt en som jobbet i psykiatrien forklare likheten mellom hva som får folk til å fortsette med slike strategier at handlingen blir en akutt løsningen på å dempe den indre uroen og takle følelser. Feks overspising utløser lykkestoff fra belønningssenteret i hjernen. Det kan også skje når folk tar rus, har vill sex for de som er sex-avhengige eller kaster opp maten eller risper seg.

Feks kan folk som har opplevd traumer få så skjevt selvbilde og utvikle selvhat og følelsen av at de ikke fortjener noe bedre og da blir feks tung rusbruk også en form for selvskading, spiseforstyrrelser, sexavhengighet etc kan også være deres måte å bedrive selvskading.

Om dette stemmer så har kanskje ikke tradisjonelle behandlingsformer vært tilstrekkelig bevist på dette og da kan det sikkert bli vanskelig å finne behandling som virker over tid. Kanskje blir det heller ikke varige endringer før feks tidligere traumer er gjennomarbeidet slik at den indre uroen og kaoset ikke oppstår.

Vet ikke jeg for jeg ar ikke kompetanse på feltet annet et at jeg kjenner folk som sliter med selvskading. Og veien ut av det kan være lang og tung men det finnes hjelp og første trinn er nok å snakke om det til noen de stoler på.
Sitat av Dongerino Vis innlegg

Jeg tror ikke det er mer selvskading eller selvmord i dag som før, men på grunn av sosiale medier så får vi gjerne sett mer av det.
Vis hele sitatet...
I likhet med Dongerino er jeg overbevist om at det ikke nødvendigvis er mye mer selvskading i dag enn det var før sosiale mediers tid, men man skal heller ikke undervurdere smitteffekten det å dele bilder/videoer av selvskading kan ha på barn og unge. Det er også godt mulig at selvskadingen man gjerne ser på sosiale medier i dag er mer alvorlig og av en mer brutal karakter, er nettopp den at det går sport i å lage dypest mulige kutt. Siden selvskading i de fleste tilfeller er et rop om hjelp, kan man derfor tolke handlingen dithen at de mest ekstreme selvskaderne er de som behøver mest omfattende og akutt hjelp. Den gruppen selvskadere som skader seg mest alvorlig, er forøvrig også den gruppen som mottar mest oppmerksomhet i sosiale medier, og dermed er det nettopp disse vi ser mest av på slike plattformer.
Sitat av shining96 Vis innlegg
I likhet med Dongerino er jeg overbevist om at det ikke nødvendigvis er mye mer selvskading i dag enn det var før sosiale mediers tid,
Vis hele sitatet...
Stemmer, det fantes jo knapt seksuelle overgrep på 70-tallet heller, ifølge de som hadde peiling. Det handler nok litt om hva man vil vite om. Det sagt, så er det ikke så utenkelig at formene for selvskading endrer seg med kulturell kontekst. Men det er som sagt symptomet, ikke problemet.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av abgrud Vis innlegg
https://www.bygdeposten.no/nyhet/mod.../s/5-10-275282

Ja, dette var en ekte sak. En helt grusom sak. Jeg er enig i at sosiale medier kan ha mye dette å gjøre, men kan kroppspress og nettmobbing føre til dette?
Mobbing har alltid vært et tema og tenker vi kan kroppspress kan før til at unge drar den så langt? Jeg sliter med klare å sette meg inn i hva som egentlig er rota til problemene.
Vis hele sitatet...
Det står ingenting der om at hun har tatt selvmord.

Cut4bieber var trolling produsert av 4chan for å få Justin Bieber til å se dårligere ut, men mest for the lulz. De fleste bildene som florerte under den hashtaggen var falske, men det var sikkert et par som var dumme nok til å hive seg på fordi de trodde at det var ekte.
abgrud
Trådstarter
18 7
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Det står ingenting der om at hun har tatt selvmord.

Cut4bieber var trolling produsert av 4chan for å få Justin Bieber til å se dårligere ut, men mest for the lulz. De fleste bildene som florerte under den hashtaggen var falske, men det var sikkert et par som var dumme nok til å hive seg på fordi de trodde at det var ekte.
Vis hele sitatet...

Familie selv har delt årsak til død på Facebook.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Hm.
Er det mulig at det er fordi de blir mer eksponert for selvmord? Som trender nevnt over i tråden, samt at det snakkes mer åpent om det? Så barn som har det vanskelig (går an for en 13-åring det, alle er forskjellig) lettere vippes over fordi de Anser det som en mulighet? Kanskje de har hørt om noen voksne som tok livet sitt fordi de var deprimerte så de tenker det er vanlig... Eller muligens hører vi bare mer om de siden det var mer tabu før, mens nå er det om å spred det for å kunne hjelpe andre?
Lykkelig pessimist
Shlask's Avatar
Ser det også snakkes om selvmord i denne tråden, føler da jeg må dele noe, bare for å presisere. Det er viktig å se likhetene, men ikke blande disse to.

Selvskading gjort med intensjon om å ende livet sitt, kalles ikke selvskading, men selvmordsforsøk. Selvskading er å påføre egen kropp skade - UTEN suicidal hensikt.
Har ikke noe fornuftig å tillegge tråden annet enn at jeg synes det er merkelig at alle tilfellene av selvskading jeg har sett har foregått utelukkende ved (relativt) grunne kutt på underarmer og/eller legger/lår. Jeg tolker det mest som et rop om hjelp fordi det ofte velges disse ekstremt synlige stedene, når det finnes et uttall alternativer omkring på kroppen.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Har ikke noe fornuftig å tillegge tråden annet enn at jeg synes det er merkelig at alle tilfellene av selvskading jeg har sett har foregått utelukkende ved (relativt) grunne kutt på underarmer og/eller legger/lår.
Vis hele sitatet...
Som Shlask presiserer, så er ikke poenget med selvskadingskutt å blø i hjel. Det er ikke engang poenget å skade seg. Det er en måte å dempe annen smerte på, ved å overdøve den med en annen og mer konkret smerte, eller som en form for "grounding" eller hva jeg skal si, der du blir tvunget ut av ditt eget hode og inn i her-og-nå, både av smerten og den visuelle effekten. Det er derfor ikke noe poeng å kutte dypere enn det som må til for å oppnå det. Det er helt skivebom å se på selvskading som en slags liksom-selvmordsforsøk.

Jeg tolker det mest som et rop om hjelp fordi det ofte velges disse ekstremt synlige stedene, når det finnes et uttall alternativer omkring på kroppen.
Vis hele sitatet...
Hva vet du egentlig om hva folk har på mindre synlige steder på kroppen? De synlige er selvsagt de du ser flest av.

For øvrig: Et såkalt "rop om hjelp" er en ganske naturlig ytring når du faktisk trenger hjelp.
Sist endret av *pi; 10. januar 2020 kl. 22:40.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er helt skivebom å se på selvskading som en slags liksom-selvmordsforsøk.
Vis hele sitatet...
Det gjør jeg heller ikke. Kjenner greit til psykologien bak og du har rett i at det er to forskjellige ting.

Sitat av *pi Vis innlegg
Hva vet du egentlig om hva folk har på mindre synlige steder på kroppen? De synlige er selvsagt de du ser flest av.

For øvrig: Et såkalt "rop om hjelp" er en ganske naturlig ytring når du faktisk trenger hjelp.
Vis hele sitatet...
Vet dessverre mer enn jeg skulle ønske. Men tilogmed de synlige er så like at det får meg til å mistenke at det ligger kulturelle eller kanskje biologiske elementer bak i tillegg til de psykologiske. Helt enig i det siste utsagnet ditt, noe som også sannsynligvis er en faktor for selve plasseringen av skadene.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Det gjør jeg heller ikke. Kjenner greit til psykologien bak og du har rett i at det er to forskjellige ting.
Vis hele sitatet...
Da er det vel ikke så rart at kuttene ikke trenger å være dype.

Men tilogmed de synlige er så like at det får meg til å mistenke at det ligger kulturelle eller kanskje biologiske elementer bak i tillegg til de psykologiske.
Vis hele sitatet...
Det gjør det garantert, det gjelder vel all form for adferd. Til og med somatiske symptomer endrer seg med kultur, leste jeg nylig.

Helt enig i det siste utsagnet ditt, noe som også sannsynligvis er en faktor for selve plasseringen av skadene.
Vis hele sitatet...
Sikkert i en del tilfeller. Men stedet er nok valgt først og fremst fordi det funker best. Folk bruker mye energi på å skjule kutt på synlige steder også.
Synes bare det er merkelig hvor likt folk i denne situasjonen opererer. Jeg ser mer på det som en subkultur (spesielt med disse gruppene på nett) enn en direkte trend. Det blir jo en evig identitetsmarkør for ofrene.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Synes bare det er merkelig hvor likt folk i denne situasjonen opererer. Jeg ser mer på det som en subkultur (spesielt med disse gruppene på nett) enn en direkte trend. Det blir jo en evig identitetsmarkør for ofrene.
Vis hele sitatet...
Ja, i de gruppene så blir det jo det, et fellesskap. Men for å sammenlikne med rus igjen, selv om mange bruker rus som (dårlig) mestringsstrategi, så er det jo masse subkultur i hvordan det foregår. Ikke helt sammenliknbart selvsagt, da mange bruker rus uten at det er selvmedisinering og sånt som ligger bak. Men det er klart, man får jo tips om disse strategiene fra et sted, så lærer man å bruke dem.
Sist endret av *pi; 10. januar 2020 kl. 23:16.
Jeg synes alle som har posta så langt har ekstremt gyldige poenger, det eneste jeg egentlig vil tilføre er at tenåringer i dag generelt sett håndterer nederlag ekstremt dårlig. Det er jo åpent for diskusjon rundt hva som faktisk er grunnen til dette, min personlige tolkning av saken er at man er så eksponert for andre menneskers (både ekte og forfalskede) suksess via sosial media, og videre at dette forsterker følelser av mangel/fattigdom/ensomhet. Er jo også lettere enn noensinne å bli "kjellerboende", som faen ikke er godt for selvfølelse eller serotoninnivå.

OT: skål
Sist endret av zykonaut; 11. januar 2020 kl. 03:15.
Jeg tror nok TS må skille på selvskading og selvmord. De aller færreste som driver med selvskading ender opp med å ta selvmord. Og ja jeg tror nok absolutt at selvskading er blitt en trend i visse miljøer, men når det gjelder selvmord derimot så ser vi ikke noe særlig trend annet enn at gutter og menn er den store tapende parten, og at de er også den gruppen som har variert mest gjennom årene, mens kvinner og jenters selvmord statistikk har ligget rimelig flatt gjennom årene:

Som du ser begår gutter og menn i dag mindre selvmord enn på 80 og 90 tallet, men mer enn på tidelig 70 tallet.
Denne variasjonen tror jeg kan tilskrives at gutter og menns selvmord er blitt mer påvirket av politikken som føres, mens jentenes flate statistikk tilsier at dette er "grunnivået" man kan forvente blant gruppen og har ikke blitt påvirket i særlig grad av politikken ført i landet.
Hvis jeg skal spekulere litt på årsaken så kan vi jo se at gutter og menns selvmord har gått opp med feministiske reformer i politikken fra 70 tallet og utover, men så har det gått litt ned igjen utover 2000 tallet kanskje på grunn av at både velstanden er gått oppover og at gutter har funnet andre distraksjoner som spill og medier som youtube, ol. som kan ta fokuset bort fra deres situasjon i offentlig skole, helsevesen, og demonisering av gutter og menn i hovedstrøms media.
Sist endret av JRF; 11. januar 2020 kl. 03:48.
inb4 "det er forskjell på korrelasjon og årsakssammenheng"

Jeg tror du har ganske rett i spekulasjonene dine JRF, men før vi har håndfast forskning som viser at feministisk politikk forårsaker misnøye og i noen tilfeller selvmord hos menn så kan du banne på at enkelte her vil nevne dette med korrelasjon og årsakssammenheng. Og den ser jeg forsåvidt, å utpeke feminister som en av hovedårsakene til at menn tar livet sitt er jo faktisk en ganske drøy påstand. Majoriteten av dem ønsker jo ikke menn vondt på noen måte (selv om det noen ganger virker sånn).
Har sett det har vært lansert mange tanker og forklaringer på statistikken for selvmord. Husker en kvinnelig lege eller forskjer eller hva hun nå var mente effektiviseringen i arbeidslivet og de store forskjellene mellom de som lykkes og ikke lykkes i arbeidslivet var en forklaring. Jeg vet ikke helt. Tror selvmord er sammensatte og kanskje er det følelser eller indre konflikter eller traumatiske hendelser som tar overhånd eller skaper så mye kaos at det kommer tilleggsplager som depresjoner eller utvikler seg til ptsd eller etc. Noen løser kanskje krisene som oppstår med dårlige mestringsstrategier, rus, spiseforstyrrelser, selvskading eller hva de finner som demper dette. Andre blir kanskje apatiske eller bare aldri kommer helt opp av tungsinnet eller det mørke hullet og blir kanskje lei av å måtte kjempe hver eneste dag.

Men av de ting jeg hørt som forklaring på hvorfor menn er overrepresentert på statistikken så er kanskje den med å ikke snakke åpent om problemer den som klinger best hos meg. Menn er kanskje ikke like flink å dele slikt med sine venner. Også bygger det seg langsomt opp. Tror det var en peak i kurven på menn i alderen 40-50 også om jeg husker rett.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av abgrud Vis innlegg
ROBHOL

Jeg ser hva du mener. Jeg kan kanskje ha ordlagt meg litt feil i denne settingen, men det ble veldig satt på spissen for å få reaksjoner og svar. Jeg tenker som så at når du er så ung/rundt den alderen så er det ikke vanlig å tenke at det er noe alternativ i det heletatt.

Mange barn vokser opp under helt grusomme omstendigheter som de fleste ikke klarer å sette seg inn i engang. Barn har det grusomt og utagerer gjerne i oppførsel. Problemene med tvangstanker kommer gjerne i senere år når dem først forstår hva som har skjedd eller hva dem har opplevd. (min oppfatning)

Akkurat som at selvskading og selvmord har blitt alt for normalisert. Misforstå meg rett! Det bør være et tema som skal kunne diskuteres og ikke være tabu belagt.
Vis hele sitatet...

Unnskyld meg men her føler jeg du er på viddene. Tenåringer er for det første fulle av hormoner og humørsvingninger, blander du depresjon og angst inni det hele har du den perfekte oppskrift på en selvskader. For min del var det lettere å fokusere på fysisk smerte enn det uforklarlige vonde tunge mørket som jeg gikk med på innsiden. Et dypt kutt i låret stanset et angstannfall ganske så kjapt.

Når det er sagt finnes det uendelig mange måter å skade seg selv på. All destruktiv handling man gjør for å ta fokuset bort fra psykisk smerte kan regnes som selvskading.

Sitat av Dongerino Vis innlegg
Det står ingenting der om at hun har tatt selvmord.
Vis hele sitatet...

Hun tok overdose. Familien er åpen om det. Hun var fortsatt i livet da de fant henne, men døde 6 timer senere på sykehuset.
Sist endret av YourGirlMolly; 19. januar 2020 kl. 18:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av YourGirlMolly Vis innlegg
Unnskyld meg men her føler jeg du er på viddene. Tenåringer er for det første fulle av hormoner og humørsvingninger, blander du depresjon og angst inni det hele har du den perfekte oppskrift på en selvskader. For min del var det lettere å fokusere på fysisk smerte enn det uforklarlige vonde tunge mørket som jeg gikk med på innsiden. Et dypt kutt i låret stanset et angstannfall ganske så kjapt.
Vis hele sitatet...

Kan du utdype deg på hvordan " Et dypt kutt i låret stanset et angstannfall ganske så kjapt."


Ungdommer er proppfulle av hormoner, helt sant.

Men det er mangen former for selvskading, som noen sloss, noen tar stoff og noen kutter.


Men når man kutter seg får man jo et arr resten av livet, fremfor slossing hvor man får midlertidgt skade.

Man skriker jo etter oppmerksomhet med de arrene.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av YourGirlMolly Vis innlegg
Hun tok overdose. Familien er åpen om det. Hun var fortsatt i livet da de fant henne, men døde 6 timer senere på sykehuset.
Vis hele sitatet...
Jeg klarer ikke å finne noe om det i nettavisene, så hvordan vet du at det stemmer? Hva er kildene dine?
Sitat av Cloor Vis innlegg
Men når man kutter seg får man jo et arr resten av livet, fremfor slossing hvor man får midlertidgt skade.
Vis hele sitatet...
Kommer vel an på hvordan man slåss og hvordan man kutter.

Man skriker jo etter oppmerksomhet med de arrene.
Vis hele sitatet...
Nei, de fleste vil ikke ha oppmerksomhet på arrene sine. De fleste opplever veldig mye skam, blant annet pga sånne holdninger som det der. Og som nevnt før, hvis en tenåring må gå til sånne skritt for å få oppmerksomhet så er det mange som ikke gjør jobben sin. Det er nemlig normalt at barn trenger å bli sett.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Hvis det er sant, noe jeg enda ikke har sett noen beviser på, så er det jo godt mulig at det var rusen som presset henne over grensen, siden du sier at hun holdte på med narkotika.
Sitat av YourGirlMolly Vis innlegg
Et dypt kutt i låret stanset et angstannfall ganske så kjapt.
Vis hele sitatet...
For folk som leser, så er det verdt å legge til at dette er en skummel strategi å gå inn på, som du med stor sannsynlighet kommer til å angre bittert på at du begynte med. Selv om du tenker at du skal ta det "pent" så tar det lett av, og fører med seg utrolig mye skam og lav selvfølelse i tillegg til potensielle fysiske arr. I likhet med alle andre måter å rømme fra følelser på, så kommer de bare sterkere tilbake for hver gang du dukker dem ned. Kan være verdt å nevne, selv om jeg neppe tror du mente det som en anbefaling.
Sitat av *pi Vis innlegg
Kommer vel an på hvordan man slåss og hvordan man kutter.


Nei, de fleste vil ikke ha oppmerksomhet på arrene sine. De fleste opplever veldig mye skam, blant annet pga sånne holdninger som det der. Og som nevnt før, hvis en tenåring må gå til sånne skritt for å få oppmerksomhet så er det mange som ikke gjør jobben sin. Det er nemlig normalt at barn trenger å bli sett.
Vis hele sitatet...


De fleste vil ikke ha oppmerksomhet på arrene sine å det skjønner jeg helt, gikk i klasse med mangen fine jenter som kuttet seg og nå ser de helt jævlige ut.

Men ei tenåringsjente i 15,16,17,18,19,20 alderen er ikke et barn, og kan ikke defineres med at de trenger å bli sett, vi har og kjempe bra tilbud vis man sliter som psykolog og psykiatriker uten ventetid.

Vis de ikke ønsker den oppmerksomheten så klarer en lett å finne andre metoder på å skade seg uten å ha et vegg av kutte arr.


Jeg var sint å slo til i en vegg som er selvskading, og jeg mangler knoker på den ende handen etter det.
Sist endret av Cloor; 19. januar 2020 kl. 19:02. Grunn: en til ei
Sitat av Cloor Vis innlegg
Men ei tenåringsjente i 15,16,17,18,19,20 alderen er ikke et barn, og kan ikke defineres med at de trenger å bli sett,
Vis hele sitatet...
15-16-åringer er barn på mange måter, jo. Jeg tror slett ikke de fleste selvskadere gjør det for oppmerksomhet heller. Jeg bare reagerer på formuleringer som din, "skriker om oppmerksomhet", for hvis det faktisk er tilfelle så er det jo faktisk ikke et unormalt behov. Jeg synes det er betegnende for hvordan ungdommers problemer blir latterliggjort og bagatellisert. Tenåringer er jevnt over mer reflekterte enn voksne gir dem kred for, er min erfaring.

Vis de ikke ønsker den oppmerksomheten så klarer en lett å finne andre metoder på å skade seg uten å ha et vegg av kutte arr.
Vis hele sitatet...
Forstår ikke helt hva som er poenget ditt. At ungdommer ikke bør selvskade? Akkurat som de ikke burde bli narkomane, eller ty til utagerende adferd? Det er jo ingen som velger dårlige mestringsstrategier hvis de har tilgang til gode mestringsstrategier. Folk vil ikke ha et dårlig liv.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Jeg klarer ikke å finne noe om det i nettavisene, så hvordan vet du at det stemmer? Hva er kildene dine?
Vis hele sitatet...
Dette skriver faren på sin facebookprofil:

For å fjerne alle spekulasjoner rundt dødsfallet til vår vakre datter.💗💗💗💗
Hun valgte dessverre å avslutte livet selv ved å ta en overdose av medisiner.
Hun hadde ingen historikk med rus.
Legene på rikshospitalet jobbet med å prøve å redde henne i 6 timer.
Hun hadde en temperatur på 19 grader når hun blei funnet. 💗💗💗💗
Vi elsker deg skaujenta vår (og sminkedukka)



Kan sende deg link til profilen på PM

Sitat av Cloor Vis innlegg
Kan du utdype deg på hvordan " Et dypt kutt i låret stanset et angstannfall ganske så kjapt."


Ungdommer er proppfulle av hormoner, helt sant.

Men det er mangen former for selvskading, som noen sloss, noen tar stoff og noen kutter.


Men når man kutter seg får man jo et arr resten av livet, fremfor slossing hvor man får midlertidgt skade.

Man skriker jo etter oppmerksomhet med de arrene.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om du er kjent med depresjon, angst eller angstanfall selv. Men du har helt sikkert kuttet deg en gang du har stått på kjøkkenet. Det er vanskelig å fokusere på annet enn den fysiske smerten du føler akkurat der og da.

Det er dette som er målet med selvskading. Å få fokuset vekk fra vonde tanker og følelser.

Du kan tenke deg at man ikke har det så veldig godt med seg selv når man tyr til selvpåført fysisk smerte for å få en etterlengtet pause fra det vonde man føler på innsiden.

Jeg hadde ikke noe stort ønske om å gå rundt å vise arrene mine, dekket de til og ble flau om folk påpekte det. Jeg kuttet meg flere plasser, men mest på armene fordi det rett og slett var enklest og mest praktisk.



Du nevner at man "skriker etter oppmerksomhet". Og så da? Noen ønsker nok at verden skal se de har det vondt. Men klarer ikke uttrykke det med ord. Istedenfor å se på dem som oppmerksomhetsyke, se heller et menneske som sliter og behøver hjelp.
Sist endret av YourGirlMolly; 19. januar 2020 kl. 20:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av YourGirlMolly Vis innlegg

Du nevner at man "skriker etter oppmerksomhet". Og så da? Noen ønsker nok at verden skal se de har det vondt. Men klarer ikke uttrykke det med ord. Istedenfor å se på dem som oppmerksomhetsyke, se heller et menneske som sliter og behøver hjelp.
Vis hele sitatet...

De burde bli tvangsinnlagt når de starter med å kutte seg.

Eg har og blitt tattoovert i 9timer i strekk, d fjernet ikke fokuset fra de vonde tankene jeg hadde da heller.



Sitat av *pi Vis innlegg
Folk vil ikke ha et dårlig liv.
Vis hele sitatet...

Folk vil ikke ha et dårlig liv, men selv legger de opp til det og ødelegger framtiden da de starter med kuttingen.
Sist endret av Cloor; 19. januar 2020 kl. 21:41.
Sitat av Cloor Vis innlegg
De burde bli tvangsinnlagt når de starter med å kutte seg.

Folk vil ikke ha et dårlig liv, men selv legger de opp til det og ødelegger framtiden da de starter med kuttingen.
Vis hele sitatet...
Ungdommer tenker ikke på fremtiden der og da. De lever i nuet. Hvor mange har ikke sittet på med eldre gutter som kjørte for fort eller i fylla? Drukket til de har lagt i grøften. Haiket. Prøvd dop. Osv....
Sitat av Cloor Vis innlegg
De burde bli tvangsinnlagt når de starter med å kutte seg.

Eg har og blitt tattoovert i 9timer i strekk, d fjernet ikke fokuset fra de vonde tankene jeg hadde da heller.






Folk vil ikke ha et dårlig liv, men selv legger de opp til det og ødelegger framtiden da de starter med kuttingen.
Vis hele sitatet...

Mener du at du burde blitt tvangsinnlagt du å, siden du slo i veggen for å få ut raseri og eller smerte, eller vonde følelser du ikke klarte å utrykke på annet vis?
Noe så sinns&åndssvakt som det du sier i quoten er bare beyond belief!
Har du i det hele tatt hatt noe med norsk psykiatri å gjøre?


De fortjener ordentlig hjelp, ikke det søppelet som gis idag, å tvangsinnleggelser er det siste de trenger.

Har møtt, å har mange venniner som har vært så plaget i sitt eget sinn, at de har tydd til selvskading, å ingen av dem gjorde det for oppmerksomhetens skyld!
Ignorant fool..
Fake`e fyr, du snakker helt tydelig om ting du ikke har noe erfaring med.

"Obviously, Doctor, you've never been a 13-year-old girl"
Sist endret av Eyeamare; 19. januar 2020 kl. 22:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Folk vil ikke ha et dårlig liv, men selv legger de opp til det og ødelegger framtiden da de starter med kuttingen.
Vis hele sitatet...
På samme måte som folk som drikker vekk sorgene sine ødelegger for seg selv. Alle vet at det ikke er en fremtidsrettet strategi. Man gjør det fordi man ikke har andre alternativer der og da. Så vondt går det faktisk an å ha det, at du gjør hva som helst for å få det til å stoppe. At du stikker huet inn som en slags Kopperud og sier at "det der, det er det dummeste du kan gjøre", det har nok i beste fall null effekt. Men i likhet med Kopperud er du kanskje ikke først og fremst ute etter å hjelpe?
Drev selv med selvskading i ung alder, da med å brenne meg selv med sigaretter, Gjorde det aldri for oppmerksomhet, var det noe jeg gjorde, var det det å unngå oppmerksomhet, utvikklet seg til inngrodd negativ tankegang rundt meg selv, noe jeg sitter med den dag i dag, arr du aldri ser på kroppen, det betyr ikke at de ikke er der.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Mener du at du burde blitt tvangsinnlagt du å, siden du slo i veggen for å få ut raseri og eller smerte, eller vonde følelser du ikke klarte å utrykke på annet vis?
Noe så sinns&åndssvakt som det du sier i quoten er bare beyond belief!
Har du i det hele tatt hatt noe med norsk psykiatri å gjøre?


De fortjener ordentlig hjelp, ikke det søppelet som gis idag, å tvangsinnleggelser er det siste de trenger.

Har møtt, å har mange venniner som har vært så plaget i sitt eget sinn, at de har tydd til selvskading, å ingen av dem gjorde det for oppmerksomhetens skyld!
Ignorant fool..
Fake`e fyr, du snakker helt tydelig om ting du ikke har noe erfaring med.

"Obviously, Doctor, you've never been a 13-year-old girl"
Vis hele sitatet...


Alle har det vondt, værden er jævligt men ikke alle trenger å kutte seg for opperksomheten itilfelle noen legger merke til det så de får faktiskt hjelp.


Har jeg vært borti norsk psykiatri? Ja, det har vel alle...

Kjenner mangen som har hatt det jævligt de og, men de hadde aldri luksusen til å kutte seg.
Sitat av Cloor Vis innlegg
Alle har det vondt, værden er jævligt men ikke alle trenger å kutte seg for opperksomheten itilfelle noen legger merke til det så de får faktiskt hjelp.


Har jeg vært borti norsk psykiatri? Ja, det har vel alle...

Kjenner mangen som har hatt det jævligt de og, men de hadde aldri luksusen til å kutte seg.
Vis hele sitatet...

Du svarer unnvikende, å på en måte som forteller meg at du aner faan ikke hva du snakker om engang.
Anser deg som troll videre i tråden.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Du svarer unnvikende, å på en måte som forteller meg at du aner faan ikke hva du snakker om engang.
Anser deg som troll videre i tråden.
Vis hele sitatet...
Enig med deg, Cloor virker som en som ikke aner hva psykisk helse er og mangler tydeligvis empati.

Mistenker at dette er en svært ung person uten særlig livserfaring. Har vanskelig for å forstå at voksne mennesker har så lite forståelse for ungdommens håndtering av av psykiske lidelser og føyser det bort som bortkjemte ungers behov for oppmerksomhet.