Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1830
Ok, det er sikkert ikke et veldig vanskelig puslespill for de som kan det, men jeg er ganske rævva på sånt.

Jeg fant nettopp frem dette skrot-anlegget, men det er fortsatt bedre lyd en den kjipe TV'en min, så tenkte jeg skulle se om det fortsatt funket. Problemet er bare at jeg ikke skjønner hvordan jeg skal koble det. Lurer derfor på om det er noen her som kan hjelpe meg? Anlegget består av basskasse, forsterker, og 2x høytalere.

Her er bilder av alle høøøl, plugger og kabler:
Kabler: http://i382.photobucket.com/albums/oo267/Matserkul/Kabler1.jpg

Bak på høytalern (har 2 stk): http://i382.photobucket.com/albums/oo267/Matserkul/Hytalerbak.jpg

Bak på basskassen: http://i382.photobucket.com/albums/oo267/Matserkul/Basskassebak.jpg

Bak på forsterkeren: http://i382.photobucket.com/albums/oo267/Matserkul/Ampbak.jpg

Noen mulighet til å få dette kaoset til å fungere?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Høyttalerne kan du koble på right og left-tilkoblingen merket A.
Altså venstre høyttaler på left etc.

Er du sikker på at subben har vært tilkoblet dette oppsettet? Det kan nesten se ut som denne er tiltenkt og plugges i venstre og høyre utgang på B-settet, men det vil isåfall føre til kortslutning i forsterkeren - så det virker litt merkelig.

Ser også ut som høyttalerne er beregnet for plugger, og ikke bare ledningsender.
Ohoi! Electro-Voice Pi15-3 og Pioneer SX-590? Verdens beste er det nok ikke, men jeg tror du vil bli bra overraska om du ikke har hørt det før... Eksperimenter litt med å vinkle dem innover, det vil sannsynligvis ha endel å si for klangen.

Enig med Sofaen, dropp suben. Den bør ha egen forsterker.
Har endelig fått system i rotet! Virket som om den ene høyttaleren ikke fungerte. Sånn jeg har det nå har jeg subben i B-R og høyttaler i B-L, så blir vel mono lyd? Prøvde å koble til den defekte høyttaleren i samme inngang som jeg har den høyttaleren som virker, men fortsatt ikke lyd. Er det en konfirmasjon på at det er høyttaleren det er noe galt med?

Er forresten veldig fornøyd med lyden so far ja! Har brukt de til en fest for lenge siden, men kunne ikke huske at det var såpass bra lyd.. Gleder meg til morgendagen! Da skal jeg watte opp litt ^^ Takk for hjelp!
Sist endret av nilsern; 21. august 2012 kl. 23:19.
Ser ut som at du trenger noen bananplugger.
Sitat av mroj Vis innlegg
Ser ut som at du trenger noen bananplugger.
Vis hele sitatet...
Tror du det vil fikse den "defekte" høyttaleren?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av nilsern Vis innlegg
Har endelig fått system i rotet! Virket som om den ene høyttaleren ikke fungerte. Sånn jeg har det nå har jeg subben i B-R og høyttaler i B-L, så blir vel mono lyd? Prøvde å koble til den defekte høyttaleren i samme inngang som jeg har den høyttaleren som virker, men fortsatt ikke lyd. Er det en konfirmasjon på at det er høyttaleren det er noe galt med?

Er forresten veldig fornøyd med lyden so far ja! Har brukt de til en fest for lenge siden, men kunne ikke huske at det var såpass bra lyd.. Gleder meg til morgendagen! Da skal jeg watte opp litt ^^ Takk for hjelp!
Vis hele sitatet...
Ikke helt mono nei. Du har nå venstre lydkanal i venstre høyttaler og høyre lydkanal i subben. Hvis du har et delefilter i den har du kun de lave tonene av høyre kanal. Så det er vel en slags snodig stereomix du har. Hvorfor har du koblet i B-settet og ikke A?

Ser mer ut som mono jack-plugger du skal ha til høyttaleren, og vil defintivt anbefale det for å få en tight kobling. Hvis du bare stapper ledningene inn vil du risikere dårlig lyd, eller ikke lyd i hele tatt. Stor sannsynlighet for at det er det som er problemet ditt.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Ikke helt mono nei. Du har nå venstre lydkanal i venstre høyttaler og høyre lydkanal i subben. Hvis du har et delefilter i den har du kun de lave tonene av høyre kanal. Så det er vel en slags snodig stereomix du har. Hvorfor har du koblet i B-settet og ikke A?

Ser mer ut som mono jack-plugger du skal ha til høyttaleren, og vil defintivt anbefale det for å få en tight kobling. Hvis du bare stapper ledningene inn vil du risikere dårlig lyd, eller ikke lyd i hele tatt. Stor sannsynlighet for at det er det som er problemet ditt.
Vis hele sitatet...
Uhm, aner ikke om jeg har delefilter eller ei, men lyden høres nå ganske grei ut. Får eksperimentere litt mer med litt mer avanserte lydbilder i morgen. Kobla det i B-settet fordi jeg trodde A ikke fungerte, men det er sansynligvis pga. høytaleren/kablene som er defekte eller ikke har ordentlig tilkobling skjønner jeg nå i etterkant. Har det egentlig noe å si om jeg har det i A eller B? Setter pris på hjelpen!
Tror ikke det er nødvendig med plugger til kontaktene. Ser veldig ut som fjærbelastede terminaler hvor man trykker inn/ned det fargede feltet, stapper inn kabelen og slipper. Sannsynligvis vil kontaktflaten ikke bli noe større med plugger, kanskje tvert imot.

A- og B-terminalene er koblet sammen innvendig, så om du velger den ene eller den andre er likegyldig. Bare husk på at med høyttalere tilkoblet både A og B samtidig vil du i praksis få en paralellkobling (og halvering av impedansen). Det er derfor det står "A,B - 4 ohm or more" og "A+B - 8 ohm or more"

Ang. høyttaleren som ikke virker: sjekk med kablene fra den som virker, så du utelukker at ikke det er brudd i en av kablene til den som ikke virker

Og om du liker lyden med én høyttaler vil du nok smile enda bredere når begge virker
Sist endret av epifant; 22. august 2012 kl. 01:16.
Det er fjærbelastede terminaler ja.

Kjekt å vite det med A- og B-terminalene.

Har nå prøvd med de fungerende kablene, og fortsatt ikke lyd Får høre med en kompis om han kan hjelpe meg å skru litt, så satser jeg på at det blir i orden.

Har testa annlegget litt i dag, og det spiller rimlig bra, men virker som om det er litt forstyrrelse på signalet eller noe? Når jeg watter opp mer enn 40% på receiveren blir det en noe merkbar støy fra høytaleren. Ikke noen krise, men hadde vært kult å få renere lyd ved høyere volume. Noen forslag til hva jeg kan gjøre for å fikse dette?
Sist endret av nilsern; 22. august 2012 kl. 15:06.
Kan du beskrive støyen? Høy/lavfrekvent, sus, knitring, popp? Skjer det random eller ved peaker i signalet (skarptrommesmekk f.eks.)?
Susing. Hører det mest når jeg muter PC og annlegget bare står og idler. Når jeg skrur volumet på receiveren ned til 40% så hører jeg den ikke lenger.
Slå av PC og forsterker, trekk ut kabelen fra pcen og se om det fremdeles suser. Da er det i tilfelle forsterkeren som er synderen. Lite å gjøre med dessverre.

Om susingen forsvinner er det relatert til PCen. Hvor står volumet på PCen? Ville nok hatt det mellom 70 og 80%, kanskje mer om lydkortet er bra. Poenget er å mate inn så sterkt signal som mulig i forsterkeren for å overdøve evt. støy, forutsatt at ikke lydkortet klipper signalet.
Gjorde som du sa epifant, og susingen ble vesentlig lavere! Kunne så vidt høre den da jeg sto ved siden av suben. Bruker for øvrig dette lydkortet. Har ikke eget lydkort, men er et integrert et i hovedkortet mitt. Vil det være en god idé å bruke det integrerte lydkortet i stedet? Hadde jeg fått vesentlig bedre lyd dersom jeg investerte i et lydkort til rundt 500,-?
Prøv med begge deler og velg det du synes høres best ut. Et lydkort (eller en USB D/A-konverter) til ca 500,- vil nok gi bedre lyd, men om forskjellen står i forhold til prisen er det egentlig bare du som kan svare på.

Bestill på nettet og bruk angreretten om du ikke synes det gir noe ekstra. Pakk forsiiiktig ut, ha det koblet opp noen dager og se det litt an.
Har nå testet dette og resultatet var ganske likt. Er det lydkortet som er hovedårsaken til susingen i høyttalerne? Hvis ikke, hva kan jeg gjøre for å minske eller fjerne den?
Akkurat hva som er hovedårsaken er ikke så lett å si, det kan være flere ting.

1. prøv å sette volumet på pcen til 100%. Forsvinner støyen? Oppstår det knitre/kneppelyder på f.eks. skarptrommeslag?

2. Har du fremdeles susing ville jeg ha prøvd med et lydkort. Enten USB eller optisk (Toslink). Sistnevnte gir deg kun en glasskabel som kontakt mellom PC og forsterker, det kan være en fordel. Kommer ikke på noen passende lydkort eller DACer i farta, mulig noen andre kan hjelpe der