Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2993
Har kjøpt en TP LINK TL-WA701ND, accesspunkt for å forbedre rekkevidden på det trådløse nettet her hjemme. Men uansett hva jeg gjør, fungerer de ikke sammen, accesspunktet og ruteren, Telenor zyxel p2812. Får satt opp accesspunktet til å sende ut signal, får koblet meg på dette, og det fungerer fint. Problemet er det at de ikke samarbeider, altså, det er to forskjellige nett!

Hvis noen skjønner, så håper jeg på svar!!
Er ikke helt sikker på hva du mener med "sammarbeider", men om det er roaming du vil ha så må både routeren å accesspunktet ha samme ssid og forskjellig kanal. Da velger maskinene automatisk det acessspunktet med best signal.
Du tolket meg riktig. er det ett fett hvilken kanal jeg tar?

Og på accesspunktet så er det 6 moduser, han må stå i en. Hvilken av; accespoint mode, multi SSID, client mode, repeater mode, universal repeater mode, Bridge with AP, skal jeg ta?
På accesspunktet velger du en kanal som ikke overlapper med kanalen på routeren. Det er lurt å bruke kanalene 1, 5, 9 eller 13. Du bør også velge en kanal som er lite brukt i ditt område, eller den som har svakest signal der.

Accesspoint mode høres mest naturlig ut her.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Du skal benytte universal repeater om du ikke benytter WDS. Da trenger du bare å putte inn SSIDen til nettverket ditt, samt mac-adressen på lan-siden til routeren din.
Takk! Vet jeg spør mye her nå, men skal jeg gjøre noe med IP adressen til AP'n? For DHCP på ruteren skal være på, mens den skal være av på AP'n?

Er helt grønn på det her :P
Sett en fast IP fra samme range som DHCP på router deler ut. DHCP skal være slått av på aksesspunktet.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
AP-et tar vel automatisk ip fra DHCP-serveren i routeren når du setter den i repeater-mode?
De aller fleste switcher som det settes opp med statisk addresse slik at man lett kan komme inn i web-grensesnittet igjen uten å måtte lese igjennom leasing lista..
Den tar det automatisk, men problemet er at der jeg skall sette AP er det forferdelig dårlig signal, derfor vil jeg koble den opp med kabel, ikke trådløs!