Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5412
Hei.

Jeg er da ny på forumet, å trenger litt hjelp.

Jeg har da en bil til salgs på finn.no
Fikk en mail på engelsk av en dame som påsto at ho ville kjøpe bilen æ betale via paypal.
Jeg ble da litt skeptisk å bynte å tenke svindel.

Her er mailen jeg fikk:

Hello,I saw your ad and I am interested in buying from you.I am based at (Baltic Sea)And work as an engineer on the ships so I will not be able to come personally. However,What I will do is transfer you the amount through Paypal and also any additional transfer charges.I will cover everything so you don't have to worry. I will send a private courier company which will come to pick up from the address you will provide to me once you receive & Confirm the payment funds into your account,My shipping agent will handle everything perfectly whenever they come for the pick up after you received and confirmed the total funds into your PayPal account.

I tilleg oppga hun hennes fulle navn, adresse (som var i new zealand), hennes nåværende sted og hennes passnr.


Hva tror dere?
Svindel?

Mvh

Marius
Lukter scam. Jeg hadde holdt meg unna før det kommer en prins fra Nigeria
Dette er svindel. Uten tvil, har lest den samme mailen der før.
Vel nå står det jo at de henter bilen etter at du har mottatt pengene. Det skader vel ikke å prøve? Bare ikke gi bort noe før pengene er betalt.
Ikke at jeg ikke tror dette er svindel, men hvordan kan hun utføre svindel hvis hun overfører pengene først?
Vil hun melde fra om scam til paypal da å få refundert pengene?
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Vel nå står det jo at de henter bilen etter at du har mottatt pengene. Det skader vel ikke å prøve? Bare ikke gi bort noe før pengene er betalt.
Vis hele sitatet...
Funker dårlig mtp paypal refund policy.
Ikke verdens mest taktiske svindel i såfall.
Hvordan kan du bli svindlet dersom bilen blir hentet ETTER du har mottat betaling på paypal?
Ser mer ut som at du kan svindle henne.

Edit: Ninjad!
Sist endret av proffeloffen; 7. mai 2012 kl. 23:35.
Tror man skal være litt forsiktig med å sende bilen selv om man er blitt betalt. Det kan fort hende at det er en mulighet for å trekke tilbake pengene elns senere, og da sitter man der og er uten bil og penger.
De pengene som kommer inn på paypal kontoen din er borte inne et par dager, og det eneste du sitter igjen med er begrenset tilgang til paypal kontoen din.

disse spenna er også fra hacka paypals
Sist endret av Tombstonez; 7. mai 2012 kl. 23:37.
Det blir overført med falsk sjekk som blir trukket etter at du har sendt bilen din
Så holdt deg langt unna driten !!!!
svindel, samme mailen er det ganske mange som mottar
Ho skriver;
Hello,I saw your ad and I am interested in buying from
Vis hele sitatet...
Det betyr den e-mailen sendes til flere folk på finn en deg
Svigermors drøm
colabox's Avatar
Skjønner ikke helt hvordan dette kan være utrygt for selger hvis han overfører pengene fra paypalkontoen til banken før bilen blir hentet. han burde selvsagt ikke ha lagt inn noe kredittkort de kan trekke ifra på samme paypal konto. Eneste paypal har da er navn+ kontonr til selger. Noen som vet?

Lukter forresten scam lang vei. Billigere å kjøpe samme bil i utlandet uansett.
Jeg hadde lett gjort slik jeg forklarer bare for spenninga sin skyld though
Sist endret av colabox; 7. mai 2012 kl. 23:59.
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Ho skriver;
Det betyr den e-mailen sendes til flere folk på finn en deg
Vis hele sitatet...
Det du siterer betyr kun at hun har sett annonsen. Ingen automatikk i at det sendes til flere, selv om annonse er oversatt til engelsk.


TS: PayPal muliggjør for betalende å trekke tilbake betaling innen 60 dager.
(Dette utnyttes stort blant svindlere i TF2-trading.)
Dette er nigerianske svindlere.

Måten denne svindelen fungerer på er at de sender slike mail til alle annonsene de finner, og om noen svarer så sender de en mail som likner på en kvittering fra paypal, slik at det ser ut som at de har betalt for bilen og frakt. Deretter ber de deg overføre pengene for frakten til et fraktselskap via western union e.l. slik at fraktselskapet kan komme og hente bilen. Dette skjer ikke, fordi alt er svindel og pengene du har overført til fraktselskapetst konto havner hos svindlerne.

Får alltid slike mail når jeg legger ut bilannonser, like gøy å kødde med dem hver gang
Hva skal en fra New Zealand som jobber som ingeniør på et skip med en bil fra Norge? I tillegg kjøper h*n bilen usett Og hvem er det som deler ut passnummeret sitt til vilt fremmede personer?

Bare dette burde få alle og enhver til å forstå at det er noe muffens på gang
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Ho skriver;
Hello,I saw your ad and I am interested in buying from
Vis hele sitatet...
Det betyr den e-mailen sendes til flere folk på finn en deg
Vis hele sitatet...
Zepur;2561821]Det du siterer betyr kun at hun har sett annonsen. Ingen automatikk i at det sendes til flere, selv om annonse er oversatt til engelsk.
Vis hele sitatet...
Det han viste til var vel den vage formen i meldingen.
Sist endret av Turelli; 8. mai 2012 kl. 03:40. Grunn: Quotez gots ta be right.
Sitat av Srbija Vis innlegg
Det blir overført med falsk sjekk som blir trukket etter at du har sendt bilen din
Så holdt deg langt unna driten !!!!
Vis hele sitatet...
Skjedde med en kjenning av meg. Han anet ugler i mosen, så han dro tiden ut lenge, samt hadde nær kontakt med banken. Halvannen ukr etter at han angivelig hadde mottatt pengene, blr sjekken funnet ugyldig, og pengene trukket tilbake.
Hvis noen finner deg på en norsk kjøpsside, kontakter deg på engelsk og vil at noe skal sendes ut av landet, bør det gå opp et lys for de fleste.
Om du holder kontakten med "kjøperen" kommer det til å vise seg at de folka hun skal sende ikke kan likevel, og du må faktisk sende avgårde bilen din selv. -Også var det noe med et depositum som jeg ikke husker helt.

Det er utallige liknende (og sikkert noen helt like) tråder her på forumet om akkurat det samme.
Sist endret av Paradigm; 8. mai 2012 kl. 07:45.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Enkelt og greit, bare ta ett utdrag av meldingen og lim det inn i google, fikk mange svindel resultater
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hvorfor skulle utenlandske personer kjøpe bruktbiler fra verdens dyreste land? Spesielt når rattet sitter på feil siden til og med.
Du kan jo begynne og trolle de da ^^
Sitat av colabox Vis innlegg
Skjønner ikke helt hvordan dette kan være utrygt for selger hvis han overfører pengene fra paypalkontoen til banken før bilen blir hentet. han burde selvsagt ikke ha lagt inn noe kredittkort de kan trekke ifra på samme paypal konto. Eneste paypal har da er navn+ kontonr til selger. Noen som vet?
Vis hele sitatet...
Paypal tvinger deg til å overføre penger tilbake for å dekke refundet, hvis ikke går det til inkasso.