Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 4573
Vår egen lille RIAA, TONO, har bestemt seg for å sende krav til rundt 100.000 bedrifter, fordi de enten har lydkort i maskinene til de ansatte, eller har ventemusikk på telefonen.

TONO stiller seg over alle rettighetshavere i verden og krever penger for musikk generelt. Brevet, som ligger her, påstår at bedrifter nå kan slippe billig unna for noe TONO mener de har gjort ulovlig.

NHO har kastet seg inn i saken, og vil i følge denne artikkelen finne ut om TONOs krav er rettmessige.

Uansett om kravene er rettmessige eller ei, så viser de hvor absurd det er å ha en slik organisasjon her i landet, siden de faktisk krever betaling for andres verk, eller krever dobbelt betaling (siden de også vil ha betalt for f.eks TV, hvor NRK allerede betaler halve omsetningen deres).

Les hele artikkelen her.
Sist endret av Nichotin; 23. desember 2005 kl. 00:01.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
TONO er jo helt mongo for tiden. Jeg jobber på en liten Statoilstasjon, og vi har også fått krav fra TONO på at vi skal betale deres avgifter fordi vi har en liten radio stående på. Er jo ikke akkurat som vi sender noen musikk for å være kommersiell. TONO må virkelig ta seg en stor bolle og tenke seg litt om før de sender ut flere slike.
Og dette som kommer nå er jo heeeelt på vidda!
Enig med Magisk, de får ta seg en kjempestor bolle og tenke seg om litt.
Hele saken er latterlig, skjønner ikke hvordan de tenker når dem vil ha penger for at ansatte har lydkort i pcen(noe som nesten er umulig å komme unna, siden det ofte er built-in på hovedkortet).

Jeg kan skjønne ventemusikken, men her må det være snakk om små summer. Greit nok at popmusikk er ok ventemusikk, men når det atpåtil kommer i telefonkvalitet er den grell, og bedriftene burde ikke betale store summer for noe så dårlig.
Hvilken lovfestet rett har egentlig TONO til å kreve penger i det hele tatt? noen som vet noe om dette?
Herregud. Radiostasjonene betaler jo allerede Tonoavgift.. right? Og hvem er det som hører på radioen fra 8-16 som IKKE jobber? Gawd >_<
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Sitat av SkyFex
Herregud. Radiostasjonene betaler jo allerede Tonoavgift.. right? Og hvem er det som hører på radioen fra 8-16 som IKKE jobber? Gawd >_<
Vis hele sitatet...
Akkurat dette jeg også sa til sjefen. Han sa at de fikk komme å dra penga fra kassa hans om de skulle ha noe. Det var helt meningsløs dritt fra TONO.
Om de skal fortsette slik må de jo nesten sende ut noe til alle som lever som hører på musikk fra hånholdte media. Som f.eks en ipod, mp3 spiller, telefon. Hva med om jeg ringer en kompis og spiller musikk til han, skal han og jeg betale da?
Mitt brev til Tono:
Er dere helt på jordet? Forsøker dere å etterape deres amerikanske mongoloide bror RIAA? Hva er dette for noe forbasket tull, med deres semi-anklagende "tilbud" til norske bedrifter? Ta dere en pause og lytt. Hør, det er lyden av Tono som mister mer kredibilitet enn "bedriftsavtalen" deres noengang vil innbringe i kroner og øre. God jul.
Vis hele sitatet...
Sjekk Tono.no selv. Der finner dere et fint lite kontaktskjema for å sende deres (artikulerte, takk) tilbakemelding på dette såkalte tilbudet.

Med dette trekket forsøker Tono kun å posisjonere seg autorativt i markedet. Men hvem bryr seg? Et slikt brev er frekt, anklagende og tåpelig.
Sist endret av nso; 10. april 2019 kl. 00:11.
Hvorfor skal vi betale for og høre på radio på jobben når radiokanalen er reklamefinanisert fra før av? Detta er helt på tryne
Ja. Og som nevnt tidligere: De hever seg over alle andre rettighetshavere.

Jeg har faktisk laget musikk og publisert det under CC-lisens. Skal jeg kreve penger fra TONO, siden det kan tenkes at denne spilles på en eller annen ventetone?
Hvordan kan de kreve at de som har lydkort på jobb-PC'er skal betale? De kan jo like gjerne begynne å ta betalt av de som ikke er hørselsskadet. "Hørselsavgift".
mongeland, det er jo ikke så rart.. De bare bruker NRK-taktikken: alt som potensiellt sett kan brukes til å se på eller høre NRK, skal avgiftslegges. Det blir som å innføre en "morder-avgift" på alle våpen - som må betales hvert år, i tilfelle du skyter noen.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av Chillout
Hvilken lovfestet rett har egentlig TONO til å kreve penger i det hele tatt? noen som vet noe om dette?
Vis hele sitatet...
Tono er en organisasjon som jobber på veiene av deres egene medlemmer, du må altså være medlem av tono for at de kan kreve inn penger for dine verk. Loven de bruker er åndsverkloven som sikkrer rettighetshaverene full råde rett over egen verk. Når en låt spilles på radioen er det en offentlig fremvisning, da har rettighetshaveren rett på kompansasjon.

Jeg har ingen problemer med TONO som organisasjon. Jeg mener det er en av de mest rettferdige måten penger til musikere kan bli fordelt på. Jeg har derrimot problemer med å se at det er en offentlig fremføring når arbeidstakere lytter til egen musikk på jobbens utstyr.

Spilles det musikk for kundene i en butikk ER det offentlig fremvisning å da har artisten krav på kompansasjon. Slik er lovverket.
Så en klesbutikk som spiller musikk må for hver nye artist de spiller låter fra si ifra til TONO og fortelle dem at i dag satt vi på Hits for kids og Absolute Music for kundene våre. Artistene var Amy Diamond, Britney Spears blablablabla. Og TONO aner ikke hvilken kanal en butikk har radioen sin på og akkurat når den er slått på, så hvordan skal de vite akkurat alle artistene som ble spilt på radio? Dessuten vil jeg heller si at å få spilt låten sin i en butikk eller på radio eller i en offentlig framvisning er heller reklame enn tapt inntekt. Får være grenser hvor mye artistene skal tjene og.. Latterlig.. Ja TONO kan ta seg en bolle..
Sist endret av alstar; 25. desember 2005 kl. 23:20.
Er det TONO som tar seg av bøker også?

Jeg husker at på videregåendeskolen jeg gikk på så måtte vi betale 3 kroner per kopi vi tok fordi de måtte betale det til TONO (eller en lignende organisasjon da), sånn i tilfelle det var bøker som ble kopiert. Og dette var uansett om man kopierte noe man selv hadde skrevet.
Finnes det noen medlemsliste i TONO slik at man kan unngå TONO og dets medlemmer? Jeg har allerede kontaktet TONO om saken, men der får jeg sikkert ikke svar før etter nyttår.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Er det slik at artistene tjener etter hvor mange ganger deres låt blir spilt på radioen? Eller kjøper kanskje radiokanalen rettigheter til å spille musikk under det, og det lisenset? Hvordan fungerer dette?
Sitat av mariux
Er det TONO som tar seg av bøker også?

Jeg husker at på videregåendeskolen jeg gikk på så måtte vi betale 3 kroner per kopi vi tok fordi de måtte betale det til TONO (eller en lignende organisasjon da), sånn i tilfelle det var bøker som ble kopiert. Og dette var uansett om man kopierte noe man selv hadde skrevet.
Vis hele sitatet...
Dette er kopinor. Ikke det samme.

Jeg mener at en butikk som spiller en radiokanal for kundene sine trenger ikke betale TONO-avgift. Denne avgiften har radiokanalen allerede betalt. Spiller de en CD er det en annen sak.
Sitat av Kakcoo
Er det slik at artistene tjener etter hvor mange ganger deres låt blir spilt på radioen? Eller kjøper kanskje radiokanalen rettigheter til å spille musikk under det, og det lisenset? Hvordan fungerer dette?
Vis hele sitatet...
Det går på hvor mange ganger låtene til den og den artisten blir spilt. De får vel betalt per minutt om jeg ikke husker helt feil.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tono er en organisasjon alle artister og musikere bør være medlem av. Jobben deres er å kreve inn penger for all offentlig fremføring av musikalske åndsverk, dvs musikk på radio, tv og konserter. Pengene skal deretter gå til opphavsmannen.

Selvsagt skal jeg ha penger når låten min spilles på radio eller tv, det er min låt! Jeg skal også ha penger når noen bruker mitt åndsverk og fremfører det live foran et publikum.

Når det er sagt, så finnes det grenser på hvor grundig Tono bør gå til verks. Musikk fra en radio i butikker sysnes jeg ikke man skal betale vedlegg for, det har allerede radiokanalen gjort. Musikk fra en cd-spiller er en annen sak, men jeg synes det blir for mye detaljinnkreving når Tono skal drive å kreve inn penger for hver forbanna låt hver eneste butikk i Norge spiller. Det blir for dumt og jeg tror ikke det er så vanvittig innkrevende heller.

Tono er bra, men de overdriver litt... Uansett, husk på at det er oppphavsmannen som skal få pengene, ikke en eller annen riking på toppen av Tono... ikke hvis det fungerer som det skal, ihvertfall.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av hkh
Tono er bra, men de overdriver litt... Uansett, husk på at det er oppphavsmannen som skal få pengene, ikke en eller annen riking på toppen av Tono... ikke hvis det fungerer som det skal, ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Hadde så bare vært tilfellet. Tono kommer uansett med mye helt urimelige krav, som blandt annet at alle med bedrifter med lydkort i datamaskinene skal betale fordi dem POTENSIELLT kan høre på materiale Tono representerer.
Snart begynner dem vel å kreve penger av bedrifter hvor det jobber personer som kan høre, fordi ører er som kjent et verktøy for å benytte seg av åndsverket i denne sammenheng.
nso: så det du mener da er at hvis du hadde laget 4-5 album med din egen musikk, solgt dette, så hadde du syntes det var greit at du hadde mer utgifter på albumene dine når det bare er låter som slår ann på albumet? Altså at det er mange millioner som hører på albumene dine

TONO er for musikere!
jeg syntes ikke de skal blande seg inn i hva firmaer har på datamaskinene sine, synes heller de skal drive med det de har gjort frem til nå, nemlig og passe på så ingen ripper musikken til en artist
Sitat av hkh
Tono er bra, men de overdriver litt... Uansett, husk på at det er oppphavsmannen som skal få pengene, ikke en eller annen riking på toppen av Tono... ikke hvis det fungerer som det skal, ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Vel. Det er jo en sannhet med kraftige modifikasjoner. Det er ikke slik at det er musikerne som får disse pengene. Som denne artikkelen viser, går faktisk halvparten av alle pengene som disse brevene genererer i år til en fyr og hans firma!

Helt sinnsykt...

http://www.dagbladet.no/kultur/2006/01/03/453706.html
Sist endret av Halalgeir; 4. januar 2006 kl. 14:46.
Fra dagbladet-artikkelen:

Microfon-Mortensen mener det er viktig å huske på at de bare får betalt én gang.

- Men avtalene med bedriftene strekker seg jo over mange, mange år, med mindre bedriften slutter å bruke musikk. Dermed er opphavsmennene sikret inntekter over lengre tid, mener han.
Vis hele sitatet...
Husk på at det er ikke mye penger det er snakk om for hver bedrift, men til sammen blir det en del penger for opphavsmennene