Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 6596
Hei, noen som vet om det finnes en DVD brenner/spiller som jeg kan koble til TV for å se DVD filmer, og koble til laptop med USB for å lese cd og dvd'er.
Det finnes mange eksterne DVD/BD brennere. Kan ikke huske å ha sett en ekstern DVD brenner som har integrert firmware til å spille av filmer og overføre feks via hdmi. En vanlig dvd spiller er jo dum i den forstand at den bare leser discen. Det som gjør at du får bildet og meny på skjermen ligger i software på pc og ikke i dvd spilleren.

Men du kan jo bruke ekstern DVD rom/brenner til laptop også koble laptop til TV. Så velger du bare ekstern skjerm når du skal se film.

Et annet alternativ er jo feks en brukt xbox/playstation. Har du feks en xbox 360 med mod så kan du bruke den som filutforsker og overføre det som er på disc over nettverk til pc'n. Men 360 er og kan også være din nettverksavspiller for filmer og musikk XBMC var vel originalen som ble lansert i den tiden. Nå er det blitt kodi. Tror ikke xbox one er hacket, var ikke tidligere så der er du kanskje låst til whatever microsoft har lagt inn. . Xbox one kan også brukes som mediaspiller men er kanskje noe begrenset på hva du kan gjøre med filer. Det får du nesten bare sjekke opp om det er aktuelt.
Sist endret av random67489; 25. mai 2019 kl. 00:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Ok, hadde vært greit med en som kunne kobles rett til TV med HDMI, og USB til laptop. What can you do.
Hvilke porter ut har du på laptop'n? Har den feks HDMI? Eller en port du kan kjøre HDMI adapter på?

En helt grei DVD spiller du kobler til TV'n koster fra 299 kr og oppover. Denne DVD spilleren kan spille av fra USB sticks også.

Ekstern DVD brenner koster fra 250 kr.

Så for ca 550 kr så har riktignok to enheter med de gjør jo akkurat det du ønsker. Og den eksterne DVD brenneren kan du jo bare gjemme vekk når den ikke er i bruk så tar den ikke plass på skrivebordet heller. Eller monter den under skrivebordet. Ute av synet osv.
Spilleren på elkjøp ser ved første øyekast ut til å ikke oppfylle trådstarters ønske om å koble den til PCen med USB (samt det er blueray).

Jeg har en ekstern DVD-brenner som har gått vesentlig opp i pris siden da jeg kjøpte den for noen år tilbake (199,- på komplett). Den ville ikke løse situasjonen med å koble den til en TV, men det skal jeg sannelig teste på LG TV-en i stua bare jeg finner frem en dvd og brenneren

Men som random67489 skriver, siden du har en laptop så kan du nok sannsynlig koble USB DVD-spilleren til den, for å så koble laptopen til TV-en.

Skal teste ut om LG'en takler at jeg bare kobler enheten til med USB, jeg har mine tvil, men skal komme tilbake til tråden hvis det skulle vise seg å fungere!

Et relativt greit alternativ er jo å "caste" også, blir jo en liten investering, men DVD-brenner/spiller med USB til PC-en og chromecast på TV-en, så slipper du unna litt kabler. Bare et forslag jeg kom på.

Etter forsøk:
Er klar over at jo var særdeles optimistisk, men nei, det fungerte dårlig gitt - altså USB-DVD koblet til en LG UHD-sak, som normalt sett er relativt "smart".

Men men, da var det prøvd i hvert fall..
Sist endret av rogerrask; 26. mai 2019 kl. 12:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Takk for svar. Tungvint med en laptop uten cd spiller når man skal legge inn lydbøker osv fra biblioteket.

Skal sjekke ut alternativene dere nevner her. Ønsker ikke å koble pc'en opp til TV med HDMI. Ønsker egen løsning for TV.
Hvis du ikke vil koble PC og TV sammen (selv med nevnte mulighet ved å bruke Chromecast), så ville jeg rett og slett kjøpt en USB DVD-brenner (er så liten forskjell på brenner og spiller, at gå like dumt for brenner).

Også ville jeg kjøpt meg en pen og billig DVD-spiller til å ha ved siden av TV-en fast. Det koster ikke mye nytt, og er sikkert enkelt å finne brukt på for eksempel Finn. "Bonusen" er at du da også som oftest får en med fjernkontroll som jo kan være kjekt.

For mitt vedkommende, som også ønsket bluray, så kjøpte jeg en brukt PS3 til en særdeles billig penge og har den koblet til TV-en (og bruker Chromecasten til øvrig avspilling). Jeg kjøpte også en "normal" fjernkontroll til playstationen, som gjør oppsettet enda litt bedre.
Sist endret av rogerrask; 26. mai 2019 kl. 12:53.
Sitat av rogerrask Vis innlegg
Spilleren på elkjøp ser ved første øyekast ut til å ikke oppfylle trådstarters ønske om å koble den til PCen med USB (samt det er blueray).

Jeg har en ekstern DVD-brenner som har gått vesentlig opp i pris siden da jeg kjøpte den for noen år tilbake (199,- på komplett). Den ville ikke løse situasjonen med å koble den til en TV, men det skal jeg sannelig teste på LG TV-en i stua bare jeg finner frem en dvd og brenneren

Men som random67489 skriver, siden du har en laptop så kan du nok sannsynlig koble USB DVD-spilleren til den, for å så koble laptopen til TV-en.

Skal teste ut om LG'en takler at jeg bare kobler enheten til med USB, jeg har mine tvil, men skal komme tilbake til tråden hvis det skulle vise seg å fungere!

Et relativt greit alternativ er jo å "caste" også, blir jo en liten investering, men DVD-brenner/spiller med USB til PC-en og chromecast på TV-en, så slipper du unna litt kabler. Bare et forslag jeg kom på.

Etter forsøk:
Er klar over at jo var særdeles optimistisk, men nei, det fungerte dårlig gitt - altså USB-DVD koblet til en LG UHD-sak, som normalt sett er relativt "smart".

Men men, da var det prøvd i hvert fall..
Vis hele sitatet...
Elkjøp spilleren er en dvd spiller, altså spiller den av det du putter i den film/bilder/musikk og overfører lyd og bilde til pc. Den kan ikke overføre den samme signalet til pc slik at pc'n leser "ukodet" datastrøm direkte slik det er på dvd'n. Akkurat det samme er det med en ekstern (data)dvd spiller/brenner. Da sendes data til pc, de samme data som ligger på platen, men de er ikke "kodet om" til lyd og bilde, slik at det nytter ikke koble den opp til TV og forvente å få lyd og bilde fra DVD'n opp på TV'n.

Ts; du legger vel ikke inn lydbøker fra biblioteket på pc'n? Det er jo ulovlig
Sist endret av random67489; 26. mai 2019 kl. 14:22.
"Samsung BD-J4500 er en Blu-ray-spiller som leverer den beste bildekvaliteten du får inn på din TV-skjerm"

Snakker vi om samme spiller her, kan den virkelig kobles til PC-en?

Og ja, fy! Ikke kopiere lydbøker uten å ha rettigheter til det, vi driver da ikke med ulovligheter!
Hm forklarte jeg med kryptisk kanskje?

Det jeg forsøkte å formidle var at en dvd eller blue ray spiller som vi koblet til TV og evt. lyd-anlegg gir og lyd og bilde på TV. Men den samme spilleren kan ikke sende det samme signalet til PC'n for pc'n vil ikke tolke signet på rett måte. For pc'n vil forsøke å lese "rene data" fra platen og ikke et "omkodet signal" som er det som sendes ut via hdmi eller scart etc til TV.

Noen slik dvd/blue ray spillere som skal kobles til TV har også USB port. Men den porten brukes for å lese av data. Feks kan du legge inn en film eller audio cd inn på usb-stick også plugge den inn i dvd spilleren som er koblet til TV og spille det av på TV.

På samme måte bare motsatt er det med en ekstern (usbtilkobling) dvd eller blue ray spiller til pc. Når denne spilleren leser av en plate så sender den data til PC, slik data er skrevet inn på plata og disse behandles av OS og programvare. Men det nytter ikke å sende det signalet til TV, for TV'n vil ikke kunne klare å "kode om" signalet fra spilleren til lyd og bilde. For det er ingen integrert firmware i TV som takler den biten.

Sitat av Porkcharsui Vis innlegg
Takk for svar. Tungvint med en laptop uten cd spiller når man skal legge inn lydbøker osv fra biblioteket.

Skal sjekke ut alternativene dere nevner her. Ønsker ikke å koble pc'en opp til TV med HDMI. Ønsker egen løsning for TV.
Vis hele sitatet...

Overkompliserer du ting veldig nå? Du vil ikke ha 2 løsninger som hver for seg gjør det du ønsker. Greit nok. Da har du ett valg igjen.

Da MÅ du koble ekstern dvd til laptop også laptop til PC for å få til det du ønsker. Ellers vil det aldri skje. For det er ikke slike enheter som du ønsker deg.

Eller lag din egen løsning helt fra scratch.
Sist endret av random67489; 26. mai 2019 kl. 14:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja, jeg tror jeg bare misforsto hele greia, vi er nok rimelig enige.

Skal han ha løsning for "begge ønsker", så må han nok belage seg på en HDMI-kabel hvis han absolutt ikke vil kjøre flere enheter.

Jeg bare trodde kanskje jeg hadde oversett noe i spesifikasjonene til blurayspilleren, at den hadde en mulighet for direkte tilkobling til PC.

For øvrig helt enig med alt du skriver ellers, USB-porten er for å lese data, ev. oppgradere firmware ser det ut til etter litt søking.

Men det er kommet mange relativt rimelige forslag her, kanskje ikke nøyaktig hva TS ville, men en brukt PS vil gjøre jobben, nevnte blurayspiller vil gjøre trikset, men han må ha en USB-enhet koblet til PC-en for å lese "vanlig data", for å si det enkelt

Beklager om jeg misforsto!

Jeg må flire litt av å ha "forsøkt alt" her, er jo korrekt som du sier at en dvd-rom basert på USB ikke vil klare å sende signaler til TV-en, men jeg måtte bare forsøke med den liksom smarte LG-saken av relativt ny årgang. Den likte ikke den USB-enheten nei..
Sist endret av rogerrask; 26. mai 2019 kl. 14:58.
Trådstarter
Legger inn lydboka på pc for å kunne legge inn på telefon.
Sitat av Porkcharsui Vis innlegg
Legger inn lydboka på pc for å kunne legge inn på telefon.
Vis hele sitatet...
Ikke for å være regelrytter, men jeg tror vi stadig vekk er på kanten av åndsverksloven - uten at jeg kan den ut og inn!

Lydbøker er for øvrig helt herlig - hvilket språk hører du på, har du noen favoritt-opplesere?

For min del er både Frank Muller og Simon Vance storfavoritter!
Trådstarter
Javel trodde det var innafor å legge inn lydbøkene på laptop for å kunne overføre til mobil for eget bruk.
Filene er tross alt i mp3 format, og hvor mange bruker mp3 cd spillere?

Hører på norske og engelske, men foretrekker norske, da de er lettere å følge.
Tidligere i hvert fall, var det du nevner lov, orker ikke søke det opp akkurat nå, men noe i bakhodet sier at dette ble endret på - det å kunne ta en backup over til mp3 av _egne_ CD-er osv.

Derimot, lydbøker fra biblioteket er noe du IKKE eier, og ikke har rett til å kopiere. Det står rimelig klart diverse steder, som på omslaget
Åndsverklovens bestemmelser om kopiering av musikk/filmer til privat bruk er de samme idag som de var i 2005, og så lenge kopieringen ikke utføres ved "fremmed hjelp", er det fullt lovlig å den dag idag låne en CD, DVD eller lydbok på biblioteket, rippe denne hjemme, levere tilbake originalen, og beholde kopien. Derimot kan man ikke gjøre dette på en PC man låner på biblioteket, da dette vil falle inn under "fremmed hjelp"; biblioteket kan ikke stille fremstillingsutstyr til rådighet.

Det samme gjelder naturligvis ting man har kjøpt; rettighetene man har som forbruker i Norge er heldigvis bedre enn skremselspropagandaen man blir møtt med når man ser en DVD, og det første man må lide seg gjennom, er trusler om bøter, fengsel og fortapelse. Glem det. Forbrukerrettighetene står fortsatt sterkt her i landet - i alle fall inntil videre.

For å sitere selve loven:

§ 26. Kopiering til privat bruk

Når det ikke skjer i ervervsøyemed eller på grunnlag av et verk som er gjengitt i strid med denne loven, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke brukes i annet øyemed.

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å
a) ettergjøre bygningskunst gjennom oppføring av byggverk
b) fremstille digitale eksemplar av datamaskinprogram​
c) fremstille digitale eksemplar av databaser​ i digital form
d) fremstille eksemplar av kunstverk ved fotokopiering, avstøpning, avtrykk eller tilsvarende fremgangsmåte når eksemplaret kan oppfattes som originaleksemplar.

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å la fremstillingen utføre ved fremmed hjelp når det gjelder
a) musikkverk
b) filmverk
c) skulptur, billedvev og gjenstander av kunsthåndverk og kunstindustri
d) kunstnerisk gjengivelse av andre kunstverk.

Personer med nedsatt funksjonsevne kan uten hinder av forrige punktum la fremstilling av musikk- og filmverk utføre ved fremmed hjelp som ikke medvirker i ervervsøyemed, når dette er nødvendig på grunn av den nedsatte funksjonsevnen. Med fremmed hjelp menes bistand fra en utenforstående, enten ved selve eksemplarfremstillingen eller ved at fremstillingsutstyr stilles til rådighet.

For fremstilling av eksemplar etter første ledd gis opphaverne en rimelig kompensasjon gjennom årlige bevilgninger over statsbudsjettet.​ Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler om fordeling av kompensasjonen.


- - -

Kort og godt. Så hva som enn står på omslaget - meningen med disse tekstene er å skremme uvitende som ikke har satt seg inn i hva paragrafene egentlig forteller - kan lånte eller kjøpte lydbøker fortsatt kopieres av hjertens lyst; du har loven på din side ...!
Hm, interessant. Må nok kikke litt mer her, for etter hva jeg kan se henger jeg meg på opp i "ervervsøyemed", og at det i all hovedsak står om hva bestemmelsen IKKE gir rett til.

Mulig det har blitt for få kaffekopper til nå.

Hvordan tolker du "Ervervsøyemed"?
Sist endret av rogerrask; 27. mai 2019 kl. 08:00.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rogerrask Vis innlegg
Hvordan tolker du "Ervervsøyemed"?
Vis hele sitatet...
I vinnings hensikt.

Du kan ta kopi av lydboka og gje til næraste familie. Du kan ta betalt for faktiske kostnader.