Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2425
Ja, som tittelen sier, så får jeg andre sine private epost meldinger inn på min konto. Når jeg første gangen opprettet gmail konto «back-in-the-days», så opprettet jeg den under «kalle.navn@gmail.com» (med en punktum i midten). Senere så opprettet jeg den epost adressen jeg bruker i dag, «fornavn.etternavn@gmail.com», etter å ha opprettet denne eposten, så valgte jeg å automatisk videresende eposter fra «kalle.navn@gmail.com» til «fornavn.etternavn@gmail.com» noe som fungerte utmerke i mange år.

Men for ett år siden så begynte jeg å motta eposter som var sendt til «kallenavn@gmail.com» (uten punktum i midten), jeg antok at noen hadde opprettet en konto med den adressen og at gmail ikke klarte å skille mellom «kalle.navn@gmail.com» og «kallenavn@gmail.com», «no-big-deal», bugs finnes jo i all programvare tenkte jeg. Jeg opprettet et filter, som filtrerte disse epostene direkte i spam-mappen.

Men etter å ha sett litt igjennom epostene i dag, så oppdaget jeg at jeg har fått eposter som ikke er adressert hverken til «kallenavn@gmail.com», «kalle.navn@gmail.com» eller «fornavn.etternavn@gmail.com», og flere av disse er interne mailer sendt innenfor egne domener. Slik som denne:



I tillegger jeg norsk og har ingen danske relasjoner.

Dette er ikke noe support-tråd, jeg leter ikke etter løsning på problemet, da hadde jeg heller brukt tid på å kontakte Google enn å skrive tråd på freak. Dette er en informasjons og diskusjons tråd rundt emnet, problematikken og konsekvenser av at andre sine private mail havner i uvedkommende sin innboks.

Grunnen til at jeg ikke gidder å bruke tid på å kontakte google angående problematikken, er rett og slett fordi jeg har mistet tilliten til dem etter alle disse avsløringene de senere årene. Jeg har en tredje epost adresse «navn@privatdomene.no», som alle private og sensitive eposter går igjennom, disse blir gjerne også ende-til-ende kryptert med PGP, for de mottakerne som har det.

Jeg må jo påpeke til slutt at hvis en google ansatt ser denne tråden, og vedkommende vil følge opp denne saken, samt at vedkommende kan verifisere at han/hun jobber hos google. Så skal jeg selvfølgelig være behjelpelig med informasjonen som trengs for å løse denne problemet.
Er jo en rimelig seriøs bug i Gmail det der...

Hvis du har gode teorier på hva feilen skyldes og aller helst også gjenskape den, så hadde jeg vært fristet til å kontakte Google hvis jeg hadde vært deg.

Mener de har en dusørordning på feilrapportering, så kan godt hende at du har mulighet til å tjene deg noen kroner.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
https://www.fastmail.com/help/receive/emailnottome.html

Det treng ikkje vere ein bug hos google.
Kan være en som har Gmail selv med nesten ditt navn der han sender blindkopi til Gmail for egen arkivering (men skriver feil).

Men da vil det normalt sett vært samme avsender som gikk igjen på dei interne eposten.
https://support.google.com/mail/answer/7436150?hl=en

Det er ikke en bug, det er en feature. gmail tar ikke med "." i brukernavn så kallenavn@gmail og kalle.navn@gmail (og ka.lle.na.vn@gmail) er samme konto.
Sitat av liasis Vis innlegg
https://support.google.com/mail/answer/7436150?hl=en

Det er ikke en bug, det er en feature. gmail tar ikke med "." i brukernavn så kallenavn@gmail og kalle.navn@gmail (og ka.lle.na.vn@gmail) er samme konto.
Vis hele sitatet...
Tja, har en gmailkonto kallenavn@gmail hvor noen andre sitter på kontoen kalle.navn@gmail

Jeg får eposten til denne andre personen, og antar han også få min (stakkar).

Testet nå, og får beskjed om at kontoen ka.ll.e.na.vn@gmail allerede eksisterer, så antar grunnen til det er for meg slik som nevn over, er at kontoene stammer fra før denne featuren ble lagt til.
Sist endret av Lanjelin; 15. november 2018 kl. 10:06.
Jeg får ikke det helt til å stemme da min konto er fra dagen de slapp invites, og jeg har kalle.navn og kallenavn som godkjente brukernavn. Såvidt jeg vet har de alltid normalisert brukernavnene.
Får samme greiene selv, har et navn som er veldig vanlig i Danmark så får sykt mye rare greier derfra. Har fått eiendomsskjøter, nakenbilder, jobbkontrakter, lønnsslipper.. heldigvis for de er jeg av den ærlige typen.
Som Deezire sier så har den featuren vært der fra starten av.

Det man uansett aldri kan stoppe er folk fra å være fullstendig evneveike og oppgi som epostadresse til alt mulig piss, eller at avsendere tror tilhører denne ene personen som heter akkurat det. For oss som har sjeldne etternavn (<10 i verden) er det sjelden noe problem. For de som heter Olsen eller Andersen blir det fort mer synlig
Sist endret av liasis; 15. november 2018 kl. 20:41.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg får ikke det helt til å stemme da min konto er fra dagen de slapp invites, og jeg har kalle.navn og kallenavn som godkjente brukernavn. Såvidt jeg vet har de alltid normalisert brukernavnene.
Vis hele sitatet...
Ugh, du har nok rett, ja.
Må ha tastet feil passord når jeg forsøkte første gangen, fikk logget fint inn nå med både kallenavn@gmail og kalle.navn@gmail