Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1146
Fra avisa Huffington Post: NDAA Authorizes War Against Iran

SEC. 1222. UNITED STATES MILITARY PREPAREDNESS IN THE MIDDLE EAST.

Section 2 (A) pre-positioning sufficient supplies of aircraft, munitions, fuel, and other materials for both air- and sea-based missions at key forward locations in the Middle East and Indian Ocean;

(B) maintaining sufficient naval assets in the region necessary to signal United States resolve and to bolster United States capabilities to launch a sustained sea and air campaign against a range of Iranian nuclear and military targets, to protect seaborne shipping, and to deny Iranian retaliation against United States interests in the region;

(D) conducting naval fleet exercises similar to the United States Fifth Fleet's major exercise in the region in March 2007 to demonstrate ability to keep the Strait of Hormuz open and to counter the use of anti-ship missiles and swarming high-speed boats.

A plain reading of these provisions in H.R. 4310 taken together with H.R. 568 makes it clear: Congress is setting the stage for war with Iran.
Vis hele sitatet...
Noen som er enig at denne er forberedelser USA gjør for å gå til krig mot Iran? Hvis ikke, hva er meningen med seksjon 1222?
Burde jeg begynne å samle bruskorker?
Vent, du slår opp en singel paragraf i den gigantiske jungelen av Amerikansk byråkrati.. skjønner ikke hva den betyr.. og konkluderer at USA planlegger et hemmelig angrep mot Iran?

Det er nok liten tvil om at USA ønsker å ha flere militærøvelsen i farvannene nær i Iran, primært for å vise styrke. Det er nok heller ingen tvil om at USA ikke er i nærheten av sterke nok til å klare en krig mot Iran uten nevneverdige konsekvenser. Iran er den sterkeste regionale makten, har et skikkelig flyvåpen, miniubåter nok til å seriøst skade en angriper.. samt krysser-missiler nok til å seriøst skade Israel.

En krig mot Iran, imotsetning til mot Irak eller Afghanistan, er ikke noe man kan gå inn i uten en virkelig seriøs analyse av potensielle konsekvenser.. og en tungtveiende grunn.
Sist endret av DumDiDum; 8. desember 2012 kl. 19:00.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Vent, du slår opp en singel paragraf i den gigantiske jungelen av Amerikansk byråkrati.. skjønner ikke hva den betyr.. og konkluderer at USA planlegger et hemmelig angrep mot Iran?

Det er nok liten tvil om at USA ønsker å ha flere militærøvelsen i farvannene nær i Iran, primært for å vise styrke. Det er nok heller ingen tvil om at USA ikke er i nærheten av sterke nok til å klare en krig mot Iran uten nevneverdige konsekvenser. Iran er den sterkeste regionale makten, har et skikkelig flyvåpen, miniubåter nok til å seriøst skade en angriper.. samt krysser-missiler nok til å seriøst skade Israel.

En krig mot Iran, imotsetning til mot Irak eller Afghanistan, er ikke noe man kan gå inn i uten en virkelig seriøs analyse av potensielle konsekvenser.. og en tungtveiende grunn.
Vis hele sitatet...
Her er hele greia:

http://www.govtrack.us/congress/bills/112/hr4485/text

og

http://fcnl.org/issues/iran/national...iran_sections/

Jeg spør her fordi jeg ikke veit om dette er seksjoner som er forberedelser til krig eller ikke.

Hvilke tungtveiende grunner har USA brukt tidligere for å gå til krig?
Dersom man kan drive med droneangrep basert på mistanke alene, er det ikke mulig at USA vil angripe Iran bare fordi man mistenker at de har atomvåpen?

fra cnn.com: Drone is Obama's weapon of choice

As a result, so-called "signature strikes" have become a hallmark of Obama's drone war. These are drone attacks based on patterns of merely suspicious activity by a group of men, rather than the identification of a particular individual militant.
Vis hele sitatet...
fra bbc.com: 'US drone strike' in Pakistan kills 10 suspected militants

A US drone strike on a compound in Pakistan's north-western tribal region has killed 10 suspected militants, Pakistani officials have said.
Vis hele sitatet...
Når usa kan slippe bomber på "mistenkelige" folk, virker det som "en tungtveiende grunn" for droneangrep bare er mistanke...

Vil ikke en mistanke om at Iran har atomvåpen være grunn nok til å begynne med droneangrep mot Iran?
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Hvilke tungtveiende grunner har USA brukt tidligere for å gå til krig?
Dersom man kan drive med droneangrep basert på mistanke alene, er det ikke mulig at USA vil angripe Iran bare fordi man mistenker at de har atomvåpen?
Vis hele sitatet...
Hvilke makter med evne til å forsvare seg selv og seriøst skade viktige allierte til USA har USA angrepet? Seriøst, nevn en.. og det mangler ikke akkurat på steder de er involvert i krigføring å velge fra heller. Drone-angrep i Yemen og Pashtun-dalen i Pakistan har tilnærmet null konsekvenser for USA.. og absolutt null risk for Israel. Iran kan faktisk forsvare seg. De har faktisk mer avanserte våpen enn kalasjnikover og folk på lasteplanet av pickup-trucker.

Derfor sier jeg at de kommer kun til å angripe Iran om de har tungtveiende grunner til det.. fordi all erfaring, inkludert annen verdenskrig, viser at USA kun involverer seg i kriger hvor de tror de har noe å tape gitt tungtveiende grunner. Seriøst, skaff deg kunnskap om verden først.. deretter forsøk å analyser USA's utenriks politikk.. for gud vet, det er nok amerikanere som forsøker uten å ha vært utenfor egne grenser.. og den originale artikkelen du linker til er et godt eksempel.

Alle sakene du linker til er forsåvidt greie nok, men å linke til en sak om hvordan 10 mennesker er drept når tapstallene på drone-angrep er godt over 1000 totalt blir litt, vel, teit. Ja, vi vet at USA bruker droner.. det er ikke noen stor overraskelse. Om du hadde hatt noe intelligent å komme med om det store bildet hadde det vært hakket bedre..

Troppe og flåte-forflytninger er det forøvrig faktisk mulig å finne ut av hvis man følger litt med på nyhetsbildet, og de er ekstremt mer interessante og avslørende enn hva byråkratiet gjør.. å se på real-konsekvensene av at et angrep er også veldig viktig.

.. ellers er det også endel interessant å finne på litt mer dodgy sider, men da er det ekstremt viktig å ha skikkelig bakgrunnskunnskap for å kunne sile ut perlene fra dritten. Jeg forsøkte for en stund siden å finne ut hva som skjedde i Syria (her), og fant mye interessant rundt omkring.. men at vestlige medier regelrett suger når det kommer til dekningen av nyheter om midt-østen er virkelig ingen grunn til å bli helt konspirasjonsteoretiker. Det er mulig at USA ender opp medl å angripe Iran, selv om jeg tror det er lite sannsynlig.. men å tro at avgjørelsen allerede er tatt og at gjennom å finlese på hva byråkratiet skriver kan man finne ut av de hemmelige planene er litt.. teit.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Hvilke makter med evne til å forsvare seg selv og seriøst skade viktige allierte til USA har USA angrepet? Seriøst, nevn en.. og det mangler ikke akkurat på steder de er involvert i krigføring å velge fra heller. Drone-angrep i Yemen og Pashtun-dalen i Pakistan har tilnærmet null konsekvenser for USA.. og absolutt null risk for Israel. Iran kan faktisk forsvare seg. De har faktisk mer avanserte våpen enn kalasjnikover og folk på lasteplanet av pickup-trucker.

Derfor sier jeg at de kommer kun til å angripe Iran om de har tungtveiende grunner til det.. fordi all erfaring, inkludert annen verdenskrig, viser at USA kun involverer seg i kriger hvor de tror de har noe å tape gitt tungtveiende grunner. Seriøst, skaff deg kunnskap om verden først.. deretter forsøk å analyser USA's utenriks politikk.. for gud vet, det er nok amerikanere som forsøker uten å ha vært utenfor egne grenser.. og den originale artikkelen du linker til er et godt eksempel.

Alle sakene du linker til er forsåvidt greie nok, men å linke til en sak om hvordan 10 mennesker er drept når tapstallene på drone-angrep er godt over 1000 totalt blir litt, vel, teit. Ja, vi vet at USA bruker droner.. det er ikke noen stor overraskelse. Om du hadde hatt noe intelligent å komme med om det store bildet hadde det vært hakket bedre..

Troppe og flåte-forflytninger er det forøvrig faktisk mulig å finne ut av hvis man følger litt med på nyhetsbildet, og de er ekstremt mer interessante og avslørende enn hva byråkratiet gjør.. å se på real-konsekvensene av at et angrep er også veldig viktig.

.. ellers er det også endel interessant å finne på litt mer dodgy sider, men da er det ekstremt viktig å ha skikkelig bakgrunnskunnskap for å kunne sile ut perlene fra dritten. Jeg forsøkte for en stund siden å finne ut hva som skjedde i Syria (her), og fant mye interessant rundt omkring.. men at vestlige medier regelrett suger når det kommer til dekningen av nyheter om midt-østen er virkelig ingen grunn til å bli helt konspirasjonsteoretiker. Det er mulig at USA ender opp medl å angripe Iran, selv om jeg tror det er lite sannsynlig.. men å tro at avgjørelsen allerede er tatt og at gjennom å finlese på hva byråkratiet skriver kan man finne ut av de hemmelige planene er litt.. teit.
Vis hele sitatet...
Så det du sier er at det er usannsynlig at USA vil gå til krig med Iran?

Finnes det eksempler på seksjoner formulert på samme måte som ikke har ført til krig? Dersom dette er noe USA ofte skriver uten at det nødvendigvis leder mot krig, så slapper jeg mer av.

Forresten, har du lest de andre seksjonene som f.eks. 1021 og 1022 i NDAA hvor man tillater å sette folk i fengsel uten lov og dom på mistanke alene?

Hvor sannsynlig tror du at disse seksjonene kan bli missbrukt i framtiden?
Dersom du antar at disse seksjonene kan bli missbrukt, hva får deg til å tro at ikke seksjon 1222 kan bli missbrukt for å angripe Iran uten "en tungtveiende grunn" ?

Og hva er "en tungtveiende grunn" ?
For lett kan USA finne "en tungtveiende grunn" ?

Btw. jeg hakke peil selv, bare spør.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Finnes det eksempler på seksjoner formulert på samme måte som ikke har ført til krig? Dersom dette er noe USA ofte skriver uten at det nødvendigvis leder mot krig, så slapper jeg mer av.
Vis hele sitatet...
Jeg sier at det er komplett og ytterst likegyldig. NDAA er lovene som bestemmer over budsjettene og de bestemmes av kongressen (mer eller mindre USA's variant av stortingen), og om de kommer til å gå til krig kommer det til å være presidenten som gjennomfører det (selv om det formelt sett egentlig skal være kongressen som erklærer krig, så kommer de til å gjøre om Bush.. bare angripe og ikke kalle det en krig)
Forresten, har du lest de andre seksjonene som f.eks. 1021 og 1022 i NDAA hvor man tillater å sette folk i fengsel uten lov og dom på mistanke alene?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er klar over at USA har satt til side Habeas Corpus ganske lenge. Nei, jeg har ingen planer om å lese de spesifikke lovene .
Hvor sannsynlig tror du at disse seksjonene kan bli missbrukt i framtiden?
Vis hele sitatet...
Om CIA/FBI ønsker å gjøre noe gjør de det. Wiretap-programmene de har kjørt på amerikanske statsborgere viser dette veldig tydelig. Sånn som USA styres for øyeblikket er det kort og godt ikke spesielt interessant hva lovene egentlig sier, det er mer interessant hva praksis er.
Dersom du antar at disse seksjonene kan bli missbrukt, hva får deg til å tro at ikke seksjon 1222 kan bli missbrukt for å angripe Iran uten "en tungtveiende grunn" ?
Vis hele sitatet...
Fordi Obama trenger ikke loven for å angripe og det vil være idiotisk. Grunnen til at de ikke har angrepet enda er virkelig ikke at loven sa han ikke skulle gjør det.. det er fordi det ville vært dønn idiotisk.
Og hva er "en tungtveiende grunn" ?
Vis hele sitatet...
At konsekvensene av å angripe er mindre enn konsekvensene av å ikke angripe.
For lett kan USA finne "en tungtveiende grunn" ?
Vis hele sitatet...
.. som sagt, Iran er ingen pushover.

Problemet er at de ikke har noen unnskyldninger.. i skarp motsetning til Irak, hvor de måtte fabrikkere argumenter for.. har de mange gode argumenter for å angripe Iran. Irans åpenlyse støtte av de militante delene av Hamas og Hizbollah, deres åpenlyse støtte til rebeller i Irak og de kjernefysiske annleggene deres er bare starten på listen. Om de faktisk forsøker å finne grunner kommer den listen til å bli særdeles lang.

Problemet er at hvis de angriper klarer Iran å forsvare seg.
Btw. jeg hakke peil selv, bare spør.
Vis hele sitatet...
Jeg merker at du overhodet ikke har peiling, og hadde jeg ikke hatt eksamen om to dager og vært desperat etter unnskyldninger til å gjøre noe annet enn å lese hadde jeg ikke sittet her og skrivd lange svar

.. derfor, start med å følge med på BBC news, de er halvveis ok på midt-østen nyheter og gode på Afrika-nyheter... kjøp noen eksemplarer av Foreign Affairs (kommer ut annenhver måned).. om du klarer, start å lese The Economist.. samt reis litt og se med egne øyne. Vestlige kommentatorer har sjeldent flyttet seg ut av turistparadisene når de er utenlands.

Drit langt fanden i dagsaktuelle nyheter, fordi du kommer til å bli altfor fanget opp i hva som skjer , og journalister flest er ekstremt dårlige til å sette ting inn i riktig kontekst.. særlig de norske. Norske aviser har generelt endel gode gjeste-kommentarer, men det som skrives av journalister ansatt i avisene kan sjeldent klassifiseres som annet enn regelrett søppel dessverre. Ellers; forsøk å se på de store linjene og finn folk som kommer med intelligente kommentarer.
Sist endret av DumDiDum; 8. desember 2012 kl. 21:08.