Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 5096
Dette er litt dråpen som fikk begeret mitt til å renne over. Jeg er en smule dritlei av at myndighetene rundt omkring skal kontrollere folket gjennom forbud. Sensur faller også inn i samme gate, men det er egentlig en annen diskusjon. Jeg føler dette er en gjenganger over den vestlige verden, og jeg er veldig skeptisk. Derfor spør jeg: Er dette overformynderi og maktmisbruk eller er paintball roten til alt ondt?
Paintball er en sport, kan like så greit forby fotball i samme slengen.. Ganske farlig det også.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Da bør de forby alle typer kampsport med det samme... Like voldelig det.
Ganske morsomt at de vil forby paintball men ikke forby våpen i hjemmet.
Men det var vel noen eksperter som har kommet fra til at det i denne saken er paintball mye farligere enn ett våpen.
Det er et generelt problem innen politikk. Noen klassiske syndebukker politikerne bruker når det kommer til vold:
* Voldelige dataspill
* Lovlig kjøpte våpen
* Andre voldelige spill (paintball, softgun etc.)

Vold i film har av en eller annen grunn sluppet unna disse listene i de fleste land, men ikke i Tyskland. Tyskerne er veldig ekstreme på dette med vold, såpass at mange spill får byttet ut mennesker med zombier og/eller at blod konsekvent er grønt. Nakenhet og slikt er helt greit, det er det amerikanerne som reagerer på.

Uansett er forbud mot paintball en villeding av debatten. Problemet er åpenbart at vi driver borgere til vanvidd i stor skala. Barn systematisk mobbes, barn faller av skolen, høy arbeidsledighet, etc. Skal vi få bukt på vold må vi starte i en helt annen ende enn å forby noe som er en legitim hobby for mange. Land med skolemassakre burde ta tak i seg selv og innse hvor pill råtne samfunn de lever i, og at borgere i moderne siviliserte samfunn har flere behov enn bare tak over hodet og mat i magen.
bobbo's Avatar
Trådstarter
Veldig enig med Nichotin. Jeg fant dette på militaryphotos.net, og som jeg skrev der: De burde heller fokusere på mental helse for barn/unge. Slike forbud som dette blir som å forby skjeer for å ta knekken på fedme. USA er litt motsatt av Tyskland, uten at det er noe bedre. Der er våpen og vold helt greit, men pupper og banning er helt forferdelig. Personlig driter jeg litt i både paintball og Tyskland, men jeg frykter at lignende tiltak kommer til Norge etterhvert.

Vi har tross alt endel restriksjoner på ALT, men der er det meste fornuftig, eller ivertfall relatert til problemet. Alkoholpriser, aldersgrenser og utsalgstider er i vertfall relartert til akoholen, selv om jeg egentlig tror at det er holdningene og kulturen som er problemet, og kanskje ikke akoholen selv.
Vi kommer til å merke folk med psykiske plager svært mye fremover. Virker ikke som samfunnet tar psykiske problemer seriøst når de kutter tilbudene de fleste steder. Kan bl.a. nevne at psykiatrisk poliklinikk i Kristiansand har blitt lagt ned og akutte tilfeller blir sendt til private klinikker. Det nye sentralsykehuset i Stavanger bygges uten en egen psykiatrisk poliklinikk.

Og saken blir jo ikke noe bedre at de kutter ut helt legitime hobbyer. Jeg frykter de kommer til å gjøre akkurat det samme i Norge om noen år. Sportene (paintball, hardball og airsoft) mangler regulering, det er drevet av en bransje som bare vil tjene penger. Det vi derimot ikke trenger er et forbud, det gjør bare vondt værre.
Detter er jo virkelig litt overdrevet. Har selv vært med på å arangere paintball treff og "kamper", og vil påstå att dette bare var veldig morro og att det ikke avler våpengale psykopater. Selv om man aldri skal si aldri:P
Men våpengale psykopater blir vel "skapt" i heimen eller i skolegården... Så jeg ville heller satsa på å ruste opp barneværnet istedet for å forby noe som er sosialt og gøy.
Ironisk at fotballspillere får lov å gjøre ting på banen som ellers ville ført til mange måneders fengsel.
Brekking av bein, hoderystelser, knekt nakke..

Paintball er regnet som en meget sikker sport, spesielt banespill. Eller 'speedball' om du vil.
Sammenligningen med fotball syntes jeg blir litt søkt siden fotballen ikke akkurat er en våpenreplika. Airsoft, hardball og paintball får mye pepper fordi det absolutt skal se ut som våpen, men det er jo også halve moroa med greiene også. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke hadde spilt airsoft om jeg ikke kunne hatt en M4-replika med M/203 BK påmontert! Men "sporten" mangler regulering, uten regulering (type aldersgrense) så vil det oppstå problemer.
bobbo's Avatar
Trådstarter
Det er regulering på airsoft/paintball, men spesielt på sistnevte blir ikke disse overholdt. I det organiserte airsoftmiljøet tar man aldersgrensen VELDIG alvorlig, og de fleste klubber har regler som er strengere enn loven. Inntrykket mitt er at paintballutleiere driter litt i aldersgrensene, men jeg har ikke veldig mye erfaring der. England har forøvrig også veldig strenge lover på airsoft, uten at jeg har sett noe data på at volden har gått ned av den grunn. Hvor mye av skytevåpen-volden i Norge utføres med lovlige våpen? Jeg har ikke funnet noe data på det, men jeg tipper at prosentandelen er relativt lav. Da tror jeg forsvarets (tidligere?) manglende kontroll på våpen er en større synder enn de som synes at det er kult å ha en AK/M4 de kan skyte på blink med. Jeg ønsker på ingen måte amerikanske tendenser der det er fritt frem for alle å få seg automatvåpen, men å forby våpen fordi de ser militære ut er bare idiotisk.

Jeg føler for å dra sterke paraleller til rusmidler, men det er også en egen diskusjon.
Tyskland sliter fortsatt med det som skjedde for 60+år sia og har derfor en merkelig politikk når det gjelder Krigsleik/simulering av strid i organiserte former.
Airsoft våpen må registreres og må sperres på halvautomatisk ild,det er altså serienummer på det som i resten av verden er leiketøy.
Hitlerjugend osv er fortsatt ord som betyr noko i tyskland,nå har det jo vist seg at paintball er populært her i landet blant nynazister osv.

Edit:Ser uansett ikkje at et forbud vil hindre at Fritz på 15 finner børsa te pappa og skyter klassa si.
Sist endret av liftwaffe; 8. mai 2009 kl. 17:43.
Sitat av bobbo Vis innlegg
Det er regulering på airsoft/paintball, men spesielt på sistnevte blir ikke disse overholdt. I det organiserte airsoftmiljøet tar man aldersgrensen VELDIG alvorlig, og de fleste klubber har regler som er strengere enn loven. Inntrykket mitt er at paintballutleiere driter litt i aldersgrensene, men jeg har ikke veldig mye erfaring der.
Vis hele sitatet...
Hehe - det får stå på din kappe, jeg syntes begge "sportene" er like ille. Er alt for mange useriøse klubber og forhandlere, og det eneste de "seriøse" klubbene begrenser er utgangshastigheten på våpenet. Hvor fort kulen går er ganske så uviktig så lenge alle spiller med skikkelig verneutstyr, det er bare et spill for galleriet. I samme klubben som prøver å fremstå som seriøs og voksen er det idioter som bruker dem på naboen eller skyter på tilfeldige forbipasserende.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Hehe - det får stå på din kappe, jeg syntes begge "sportene" er like ille. Er alt for mange useriøse klubber og forhandlere, og det eneste de "seriøse" klubbene begrenser er utgangshastigheten på våpenet. Hvor fort kulen går er ganske så uviktig så lenge alle spiller med skikkelig verneutstyr, det er bare et spill for galleriet. I samme klubben som prøver å fremstå som seriøs og voksen er det idioter som bruker dem på naboen eller skyter på tilfeldige forbipasserende.
Vis hele sitatet...
Du viser vel egentlig hvor lite du vet her.
Hvor fort "kulen" som du kaller den, eller maling/paint, går - er alfa og omega.

Grunnen til at det viktigste (utenom maske) er å ha et max trykk på 300FPS er at maskene er lagd for å tåle det. Om du har over risikerer du å knuse masken.

De som spiller skogs-paintball og airsoft eller milsim liker vel mer å leke "krig."
De om det.

Speedball er en sport, som sliter med å bli tatt seriøst fordi folk som du kaller markørene for "våpen", ballen/malingen/painten for "kuler" og tror alle kler seg ut som en Navy Seal og springer rundt med en Tippman a5 modifisert til å se ut som en AK-47.
Sitat av HStern Vis innlegg
Du viser vel egentlig hvor lite du vet her.
Hvor fort "kulen" som du kaller den, eller maling/paint, går - er alfa og omega.

Grunnen til at det viktigste (utenom maske) er å ha et max trykk på 300FPS er at maskene er lagd for å tåle det. Om du har over risikerer du å knuse masken.

De som spiller skogs-paintball og airsoft eller milsim liker vel mer å leke "krig."
De om det.

Speedball er en sport, som sliter med å bli tatt seriøst fordi folk som du kaller markørene for "våpen", ballen/malingen/painten for "kuler" og tror alle kler seg ut som en Navy Seal og springer rundt med en Tippman a5 modifisert til å se ut som en AK-47.
Vis hele sitatet...

300fps er hastighet, ikke trykk. Uskadede paintballmasker "tåler" hagleskudd. Men hvis de har skader i glass det blir det noe annet.


Og at paintball utleiere tar ting mer useriøst enn airsoft har jeg vanskelig for å tro. Hvis det er noen som skal settes i bås for å være våpen tullinger er det airsoftgutta. De er jo faen meg mer stæsha opp en tmbn
Herregud å forby painball er det mest idiotiske jeg har hørt , å painball har ingen ting med våpen å gjøre det er EN SPORT! (Ti TEGN!).

Hvis de vil ha slutt på skolemasakre så tror jeg nok det eneste alternativet er å fjerneskolene , det er nærmest umulig å forhindre at det er noen skolemasakrer,
Selv om de forbyr painball , rifler,eller andre våpen, så er desverre en skolemasakre fult mulig å gjennomføre!

Så minkonklusjon: det er noe i skolesystemet som er problemet.
Sitat av HStern Vis innlegg
Du viser vel egentlig hvor lite du vet her.
Hvor fort "kulen" som du kaller den, eller maling/paint, går - er alfa og omega.

Grunnen til at det viktigste (utenom maske) er å ha et max trykk på 300FPS er at maskene er lagd for å tåle det. Om du har over risikerer du å knuse masken.

De som spiller skogs-paintball og airsoft eller milsim liker vel mer å leke "krig."
De om det.

Speedball er en sport, som sliter med å bli tatt seriøst fordi folk som du kaller markørene for "våpen", ballen/malingen/painten for "kuler" og tror alle kler seg ut som en Navy Seal og springer rundt med en Tippman a5 modifisert til å se ut som en AK-47.
Vis hele sitatet...
Ironisk nok så viser det vel hvor lite du vet. Vernebriller skal følge ANSI Z87.1- 2003-standarden, som vil si at de tåler en 6g stålkule i 500m/s. Men du er vel kanskje en av disse useriøse forhandlerene som selger "vernemasker". I Norge så er en våpenreplika under samme regelverk som håndvåpen, så nei, det er ikke en markør, det er et våpen.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Hvor fort kulen går er ganske så uviktig så lenge alle spiller med skikkelig verneutstyr
Vis hele sitatet...
en paintball maske(som er det eneste man har av beskyttelse) er godkjent for bruk opptil 300FPS alle klubber jeg har hørt om har som regel en satt grense på 275-280FPS og hvor fort kulen går er ganske viktig iom utstyret ikke takler mer enn 300fps.
sant sakl sies att om det skytes over 300 fps så er det en stor sjans for att ballen ikke tåler det også, sprekker ved bolt eller i løpet osv.

og en markør av nyere dato er ikke designet til og få opp trykket noe spess over 300fps så blir lagt inn marginer overalt, når man spiller så måler man FPS før man begynner dagens spill og etterhvert som det blir varmere så må man justere ned hastighet osv.
Jeg er fullstendig klar over at paintball har en teknisk begrensning på rundt 90m/s, men det jeg prøver å få dere til å forstå er at alle disse fartsbegrensningene bare er et spill for galleriet, de er av ingen betydning da ekte verneutstyr tåler langt høyere hastighet enn det. Merk dere at jeg brukte meter per sekund, ikke fot.
det har ikke noe å si! akkuratt dette skjer sikkert skjer i tyskland nå. folk glemmer problemet å begynner å snakke om utgangshastigheten på paintball markører. ikke at det er et dårlig samtaleemne, men tysklandt har nettopp bannlyst paintball som sport på grunnlag av frykt for skolemassakere eller gjenåpning av auswitch eller hva nå enn de har som grunnlag. men denne saken får meg også til å lure?: sliter politikere som faggruppe med dårlig innsikt? eller leter de bare etter den første og beste løsningen som passer dem best der og da? eller lar de seg bare veldig lett påvirke?
Jaja det er bare til å innse det :
De tar friheten fra oss for å beskytte "friheten" vår, ikke lenge før vi ikke får lov å tenke selv engang.
Det er mye snakk om å forby paintball, hvorvidt dataspill har skylden, etc etc. Men å forby skytevåpen det hører vi ingen verdens ting om? Man skulle jo tro at dette var riktige enden å begynne i om man først skal forby noe?
Sist endret av gulunderstrek; 10. mai 2009 kl. 15:06.
tåpelig av tyskland!
Fordet noen idioter klikker å skyter noen i klassen så straffer de hele landet med å ta fra dem en gøy sport, er helt jordet!
Hva vet dem om at det er paintball som påvirket guttungene til å klikke, sannsynligvis ingen ting og sannsynligvis så er det ikke derfor dem har gjort som dem har gjort heller, for alt det myndighetene vet så har dem ikke spilt paintball før en gang.

Hva tenkte de på når dem kom et en slikt forslag? på hvilken måte påvirker dette folk til å utdøve vold?
Tror heller at sport trekker folk bort fra vold, da dem har noe å holde på med isteden, noe å glede seg over noe å more seg med.
Med paintball kan det jo til og med hende at personer som skyter løs på skoler kanskje får dekket sitt "behov" ved å skyte løs og få ut energi og aggresjon på en bane med ufarlige "våpen"

Men uansett, Paintball har ingen ting å gjøre med at folk skyter løs på skoler.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Det er mye snakk om å forby paintball, hvorvidt dataspill har skylden, etc etc. Men å forby skytevåpen det hører vi ingen verdens ting om? Man skulle jo tro at dette var riktige enden å begynne i om man først skal forby noe?
Vis hele sitatet...
Våpen Har tydeligvis ikke noe med det å gjøre
bobbo's Avatar
Trådstarter
Å forby skytevåpen er selvfølgelig et tiltak, men da er det nok bedre å bare begrense omfanget slik f.eks. Norge gjør. Allikevel føler jeg at dette bare blir å behandle symptomene, uten å angripe den virkelige årsaken til at dette skjer. Hvor mange av massakrene er ikke utført av mobbeofre og personer som følte de ble forkastet og presset ut av samfunnet? For å dra paraleller: Hvor mange seriemordere ble ikke mishandlet som barn?
Ja, min feil. Trykket regulerer hastigheten da, som skal være max 300FPS. :-)

Sitat av Deezire Vis innlegg
Ironisk nok så viser det vel hvor lite du vet. Vernebriller skal følge ANSI Z87.1- 2003-standarden, som vil si at de tåler en 6g stålkule i 500m/s. Men du er vel kanskje en av disse useriøse forhandlerene som selger "vernemasker". I Norge så er en våpenreplika under samme regelverk som håndvåpen, så nei, det er ikke en markør, det er et våpen.
Vis hele sitatet...
Vernebriller?
Hvem faen bruker vernebriller for å spille paintball?


http://paintball.cat/wp-content/uploads/2007/04/vforce-grill-azul.jpg

Dette er en type maske, Vforce Grill.
Du har f.eks DYE i3, i4, Vforce Profiler.. etc. etc.
Jeg vil tør å påstå at 99% som spiller paintball bruker masker,
og jeg synes det er rart at du sier det er "useriøse" forhandlere som selger "vernemasker"..
Alle de store utstyrsleverandørene i paintballsporten som f.eks JT, Dye selger masker - har enda til gode å se vernebriller bli brukt i en kamp.
Sikkert deilig å få 5-6 baller i munnen/nesa fra 2 meters hold.

Snakker du her om softgun spilling?
For det har jeg ingen peiling på annet enn når jeg var 14 år og i syden for første gang.
Sist endret av HStern; 11. mai 2009 kl. 00:01.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Nichotin Vis innlegg
* Andre voldelige spill (paintball, softgun etc.)
Vis hele sitatet...
Jeg vil bare nevne at Paintball er IKKE en voldelig sport!
Jeg vil IKKE sammenligne det med airsoft spilling!
Det allmenheten tror om paintball er at folk leker krig, og ser for seg REC-spilling.
SKIKKELIG paintballspilling er en seriøs sport, med mange forhandlere og leverandører og arrangører, og ALLE følger opp sikkerheten nøye!

I speedball, på Sup-air baner, som ER sporten panitball, så er sikkerheten VELDIG viktig!
Sitat av Deezire Vis innlegg
Sportene (paintball, hardball og airsoft) mangler regulering, det er drevet av en bransje som bare vil tjene penger.
Vis hele sitatet...
Du kunne IKKE tatt grovere feil...
Sitat av HStern Vis innlegg
Paintball er regnet som en meget sikker sport, spesielt banespill. Eller 'speedball' om du vil.
Vis hele sitatet...
Du høres ut som en som vet hva paintball er, og går ut på...
Sitat av Deezire Vis innlegg
Airsoft, hardball og paintball får mye pepper fordi det absolutt skal se ut som våpen, men det er jo også halve moroa med greiene også. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke hadde spilt airsoft om jeg ikke kunne hatt en M4-replika med M/203 BK påmontert! Men "sporten" mangler regulering, uten regulering (type aldersgrense) så vil det oppstå problemer.
Vis hele sitatet...
Nokk en gang, totalt feil!
Paintballspilling på seriøst nivå handler ikke om og leke krig!
Skal jeg finne frem bilder av bla. 4 av de mest brukte markørene blandt proffesionelle paintballspillere?
Greit!

WDP Angel 1 Fly http://www.armymallorca.com/tienda_p.../angel1fly.jpg

Eclipse Ego 09 http://www.exclusivepaintball.com/pa.../ego09pink.jpg

Smart Parts Shocker http://images.channeladvisor.com/Sel...%20shocker.jpg

Dye DM8 http://www.maxonpaintball.com/images...red_2_lyrs.jpg

Dette er mye brukte markører...
Synes ingen av dem ligner noe særlig på en AK-47?

Selvfølgelig finnes det markører som ligner på våpen og, men det er for REC-spilling, noe som ikke blir sett på som seriøst panitballspilling.
Det er mere lekekrig...

Paintball er en meget seriøs sport, med over 15 milioner spillere værden over.
Reguleringen er det mye av.
Sitat av bobbo Vis innlegg
Det er regulering på airsoft/paintball, men spesielt på sistnevte blir ikke disse overholdt. I det organiserte airsoftmiljøet tar man aldersgrensen VELDIG alvorlig, og de fleste klubber har regler som er strengere enn loven. Inntrykket mitt er at paintballutleiere driter litt i aldersgrensene, men jeg har ikke veldig mye erfaring der.
Vis hele sitatet...
Det er streng regulering i det seriøse Paintballmiljøet.
Kan nevnes at Paintball har en av de laveste skadestatistikken av alle sporter?
Det blir toppet av blandt annet golf.
Inntrykket ditt er nokk ganske feil, og jeg har mye erfaring der
Sitat av Deezire Vis innlegg
Hehe - det får stå på din kappe, jeg syntes begge "sportene" er like ille. Er alt for mange useriøse klubber og forhandlere, og det eneste de "seriøse" klubbene begrenser er utgangshastigheten på våpenet. Hvor fort kulen går er ganske så uviktig så lenge alle spiller med skikkelig verneutstyr, det er bare et spill for galleriet. I samme klubben som prøver å fremstå som seriøs og voksen er det idioter som bruker dem på naboen eller skyter på tilfeldige forbipasserende.
Vis hele sitatet...
Det er REC og missbruk som skyte på naboen som setter paintball i ett dårlig lys.
Men værst av ALT! Ignoranse!
Ignoransen og uvitenheten om paintball er VELDIG stor!
Jeg har ikke sett mange useriøse klubber og forhandlere, men jeg er i paintballmiljøet.
Det er meget strengt!
Det du sier om at de eneste "seriøse" klubbene bare begrenser utgangshastighet, er totalt feil.
Vernerutstyr er det og bra med, men det eneste man virkelig trenger er en maske, og jeg har aldri sett en som spiller uten maske.
Sitat av HStern Vis innlegg
Du viser vel egentlig hvor lite du vet her.
Hvor fort "kulen" som du kaller den, eller maling/paint, går - er alfa og omega.

Grunnen til at det viktigste (utenom maske) er å ha et max trykk på 300FPS er at maskene er lagd for å tåle det. Om du har over risikerer du å knuse masken.

De som spiller skogs-paintball og airsoft eller milsim liker vel mer å leke "krig."
De om det.

Speedball er en sport, som sliter med å bli tatt seriøst fordi folk som du kaller markørene for "våpen", ballen/malingen/painten for "kuler" og tror alle kler seg ut som en Navy Seal og springer rundt med en Tippman a5 modifisert til å se ut som en AK-47.
Vis hele sitatet...
Ågud jeg skjønner deg der.
Paintball sliter med og bli tatt seriøst på, like mye som seriøs pyroteknikk!
Sitat av Deezire Vis innlegg
Ironisk nok så viser det vel hvor lite du vet. Vernebriller skal følge ANSI Z87.1- 2003-standarden, som vil si at de tåler en 6g stålkule i 500m/s. Men du er vel kanskje en av disse useriøse forhandlerene som selger "vernemasker". I Norge så er en våpenreplika under samme regelverk som håndvåpen, så nei, det er ikke en markør, det er et våpen.
Vis hele sitatet...
Paintballmasker skal ikke holde til samme kriterier som industrielle værnemasker.



Og så vil jeg bare si en ting, generelt til ALLE dere som mangler innsikt, og ikke vet hva f.eks en sup-air dekning er uten google det, og kaller markører for våpen og paintball for leke krig!
Viss dere ikke virkelig ikke vet hva dere snakke rom så hold kjeft!

Og av ren nyskjerrighet: Er det noen her som spiller Speedball? (hilsen en aggresiv vaskebjørn!.
bobbo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Up Vis innlegg
Det er streng regulering i det seriøse Paintballmiljøet.
Kan nevnes at Paintball har en av de laveste skadestatistikken av alle sporter?
Det blir toppet av blandt annet golf.
Inntrykket ditt er nokk ganske feil, og jeg har mye erfaring der
Vis hele sitatet...
Jeg snakker om private utleiere. Jeg har spilt paintball flere ganger mens jeg var 15-16 år, uten oppsyn. Jeg tror nok at aktive, seriøse spillere følger loven, men det er et ganske stort utleiemarked som mangler litt kontroll. Det er mulig det er bedre andre steder, men jeg har vært hos flere, og alle virka veldig slappe på reglene.

La oss nå ikke gjøre dette om til en "Airsoft vs. Paintball"-diskusjon, men for å kommentere maskene: NASF (Airsoftforbundet) krever at briller er godkjent etter ANSI-standarden som allerede er nevnt. Det betyr at brillene vi springer rundt med er testet til å tåle ekstremt mye mer enn det som er vanlig i airsoftspill, og kraftbegrensingene er av andre hensyn enn brillene. Jeg er temmelig sikker på at paintballmasker følger samme krav, om burde fint klare å stoppe ganske mye dritt, uten at det er vits i å risikere noe. Dersom paintballmasker generelt IKKE er ANSI-godkjent så er det nok på tide å gjøre noe med det.

Markører prøver somregel ikke å ligne etter ekte våpen på samme måte som airsoft, men pr. def er det et luftvåpen og faller under samme lover som airsoft og luftgevær (våpenloven).
Sist endret av bobbo; 11. mai 2009 kl. 01:53.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Private utleiere kan være noe annet, men viss de private utleierne er i det seriøse paintballmiljøet, så er det nokk god stander som oftest

Det kan nevnes at airsoftkuler gir kraftigere støt når det treffer, enn en paintballkule som kollapser og spres utover.
Derfor kreves det nokk en god del mere av den type maske.

Vis om driver med seriøs paintball ser ikke på det som ett våpen av noe slag, uansett hva våpenlåven i norge sier.
Vi ser 1000,0% sportslig på det vi driver med, og de som kaller det pistolen/geværet/våpenet eller noe slikt, istedenfor markør, for tillsnakk...
Samme med baller, som ofte blir kalt kuler.
Det er IKKE en massiv kule.
Det er en hul ball, fylt med maling.
bobbo's Avatar
Trådstarter
Knivdrama på tysk skole
En maskert jente utrustet med flere kniver skadet minst en jente på en videregående skole i Tyskland mandag.
Vis hele sitatet...
Sikkert paintball og skytespill som var årsaken, helst sikkert...
bobbo's Avatar
Trådstarter
Det er ingen som har sagt at de vil forby paintball (og lignende) pga. skadene, men fordi det visstnok fremmer voldelig oppførsel. Fotball er også en av de aller største sportene, så det er nok helt naturlig at det er et par som skader seg. For å relatere det litt til denne saken: Fotballspillere viser gang på gang at de ikke klarer å løse konflikter med vanlig snakk, og det ender litt for ofte i drittslenging og kroppskontakt. Hooligans og Casuals er også en side av saken.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Paintball har ikke en tendens til og fremme voldelig oppførsel.
Dette er totalt en stereotyp.
De forbinder det med våpenbruk, noe som ikke er riktig.
F.eks bueskyting er mere våpenrelatert.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Up Vis innlegg
Private utleiere kan være noe annet, men viss de private utleierne er i det seriøse paintballmiljøet, så er det nokk god stander som oftest

Det kan nevnes at airsoftkuler gir kraftigere støt når det treffer, enn en paintballkule som kollapser og spres utover.
Derfor kreves det nokk en god del mere av den type maske.

Vis om driver med seriøs paintball ser ikke på det som ett våpen av noe slag, uansett hva våpenlåven i norge sier.
Vi ser 1000,0% sportslig på det vi driver med, og de som kaller det pistolen/geværet/våpenet eller noe slikt, istedenfor markør, for tillsnakk...
Samme med baller, som ofte blir kalt kuler.
Det er IKKE en massiv kule.
Det er en hul ball, fylt med maling.
Vis hele sitatet...
Herrejesus, hvor vanskelig er det å innse at tusen seriøse forhandlere ikke veier opp for en useriøs og at det trengs regulering? Uansett hvor sportslig du og din kompisgjeng skulle se på det, så er det et løp, en avtrekkermekanisme og et siktemiddel, noe som .. hvis man tenker seg litt om .. er ganske essensielle deler av et våpen. Og du lurer enda på hvorfor folk ser på det som våpen og ikke markører?

For å summere opp det jeg har skrevet i de X-antall siste innleggene mine: Useriøse forhandlere vil finnes så lenge det gis spillerom for det.
Up, jeg forstår poenget ditt til en viss grad, men du kan ikke komme her og si at å løpe rundt med våpen (markører om du vil, men de skyter en type kuler) og skyte på hverandre ikke til en viss grad er å "leke krig"?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Deezire Vis innlegg
Herrejesus, hvor vanskelig er det å innse at tusen seriøse forhandlere ikke veier opp for en useriøs og at det trengs regulering? Uansett hvor sportslig du og din kompisgjeng skulle se på det, så er det et løp, en avtrekkermekanisme og et siktemiddel, noe som .. hvis man tenker seg litt om .. er ganske essensielle deler av et våpen. Og du lurer enda på hvorfor folk ser på det som våpen og ikke markører?

For å summere opp det jeg har skrevet i de X-antall siste innleggene mine: Useriøse forhandlere vil finnes så lenge det gis spillerom for det.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp det som ødelegger ryktet, og folk som ikke har innsikt vet dermed ikke bedre! Regner med utifra det du sier, at du har NULL innsikt.
Akkurat som at en som sprenger ett utehus på flekkerøy ødelegger ryktet for seriøse pyroteknikkere.

Det er ikke meg og min kompisgjeng... Det er hele miljøet.
http://splat.no/ (sier ikke at dette forumet er hele miljøet)
Om min kompisgjeng er minimum over 5000 folk, så har du rett.
Anngående siktemiddel på markører, vet jeg ikke hva du prater om...
Det gjør oss til 2!
Sitat av Lunicks Vis innlegg
Up, jeg forstår poenget ditt til en viss grad, men du kan ikke komme her og si at å løpe rundt med våpen (markører om du vil, men de skyter en type kuler) og skyte på hverandre ikke til en viss grad er å "leke krig"?
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det jeg kommer her og sier, bortsett fra det med "våpen".
Du forstår det jeg sier til en viss grad, og skal du forstå helt hva jeg mener trenger du og få innsikt.
Det kan ikke jeg gi deg, men du kan værtfall se på disse 2 linkene litt...

http://en.wikipedia.org/wiki/War
http://www.youtube.com/watch?v=PkhOALAJdrE
Jeg skjønner hva du mener, og jeg driver med Airsoft selv, selv om det kanskje er en annen sak.
Poenget er at Paintball simulerer skyting med våpen, og selv om dere bruker markører eller replika-våpen har det ikke noe å si. Jeg forstår at det ikke er krig i ordets rette situasjon, men du ser i det minste poenget mitt når jeg sier at det ikke bare er en sport, men faktisk en etterligning av enkelte typer krigføring/væpnet kamp?
P.S. Du burde være mer forsiktig med å hevde at du vet hva andre mennesker forstår og ikke, og jeg oppfatter det som heller frekt fra din side når du sier at jeg "trenger å få innsikt".
Hehe, synd for tyskerne. Så lenge det er lovlig i Norge er det greit for meg.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Lunicks Vis innlegg
Jeg skjønner hva du mener, og jeg driver med Airsoft selv, selv om det kanskje er en annen sak.
Poenget er at Paintball simulerer skyting med våpen, og selv om dere bruker markører eller replika-våpen har det ikke noe å si. Jeg forstår at det ikke er krig i ordets rette situasjon, men du ser i det minste poenget mitt når jeg sier at det ikke bare er en sport, men faktisk en etterligning av enkelte typer krigføring/væpnet kamp?
P.S. Du burde være mer forsiktig med å hevde at du vet hva andre mennesker forstår og ikke, og jeg oppfatter det som heller frekt fra din side når du sier at jeg "trenger å få innsikt".
Vis hele sitatet...
Det er ikke etterlign av noen typer krigføring, og jeg er kun realist når jeg sier at folk som sier annet mangler innsikt.

Så jeg spør deg, siden du tydeligvis vet bakgrunnen til paintball...
Hvor stammer det fra? Om du sjekker det opp, så får du sikkert deg en liten overaskelse... Da har du værtfall fått litt innsikt.

Jeg ser poenget ditt når du sier det, men det poenget er basert på feil grunnlag, og skjønner at det kan misstolkes, fordi de fleste gjør det.

Jeg vet ingenting om airsoft så skal ikke uttale meg for mye der, men det har ingenting med paintball og gjøre.
Ikke tro at begge er simulering av close quarter combat.
Det er feil, da paintball ikke er det.

Men som sagt, sjekk opp bakgrunnen til paintball, hvor røttene sitter.
Har mere med landbruk enn krigføring og gjøre.

Og da teller jeg ikke med denne REC paintballspillinga med røykgranater og hele pakka... Det kan dra dit peppern gror.

PS. Beklager om jeg virka frekk da jeg nevnte det med innsikt, da det er ikke det jeg prøver på.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Up Vis innlegg
Det er nettopp det som ødelegger ryktet, og folk som ikke har innsikt vet dermed ikke bedre! Regner med utifra det du sier, at du har NULL innsikt.
Akkurat som at en som sprenger ett utehus på flekkerøy ødelegger ryktet for seriøse pyroteknikkere.

Det er ikke meg og min kompisgjeng... Det er hele miljøet.
http://splat.no/ (sier ikke at dette forumet er hele miljøet)
Om min kompisgjeng er minimum over 5000 folk, så har du rett.
Anngående siktemiddel på markører, vet jeg ikke hva du prater om...
Det gjør oss til 2!

Det er akkurat det jeg kommer her og sier, bortsett fra det med "våpen".
Du forstår det jeg sier til en viss grad, og skal du forstå helt hva jeg mener trenger du og få innsikt.
Det kan ikke jeg gi deg, men du kan værtfall se på disse 2 linkene litt...

http://en.wikipedia.org/wiki/War
http://www.youtube.com/watch?v=PkhOALAJdrE
Vis hele sitatet...
Takk; du bekreftet nettopp poenget mitt. Det er DU som mangler totalt innsikt i hva du holder på med. Du lever i en utopi hvor alt er fint og bra. Det som er REALITETEN er at miljøet er gjennomsyret av våpengale idioter som aldri burde fått lov til å eie en kniv. Og nei - jeg mangler ikke innsikt, jeg har god innsikt i miljøet, jeg er jo for pokker en del av det selv. Jeg er fult klar over hva ordet "Krig" betyr i ordets rette forstand.

Makan til frekkhet som du utviser er det lenge siden jeg har opplevd her på forumet, og man kan fort lure på hvilke folk som blir rekruttert til "Den Høyere Garde" på pyroforumet, fordi du er på ingen måte en god representant for det miljøet heller.

Sitat av Up Vis innlegg
Det er ikke etterlign av noen typer krigføring, og jeg er kun realist når jeg sier at folk som sier annet mangler innsikt.

Så jeg spør deg, siden du tydeligvis vet bakgrunnen til paintball...
Hvor stammer det fra? Om du sjekker det opp, så får du sikkert deg en liten overaskelse... Da har du værtfall fått litt innsikt.

Jeg ser poenget ditt når du sier det, men det poenget er basert på feil grunnlag, og skjønner at det kan misstolkes, fordi de fleste gjør det.

Jeg vet ingenting om airsoft så skal ikke uttale meg for mye der, men det har ingenting med paintball og gjøre.
Ikke tro at begge er simulering av close quarter combat.
Det er feil, da paintball ikke er det.

Men som sagt, sjekk opp bakgrunnen til paintball, hvor røttene sitter.
Har mere med landbruk enn krigføring og gjøre.

Og da teller jeg ikke med denne REC paintballspillinga med røykgranater og hele pakka... Det kan dra dit peppern gror.

PS. Beklager om jeg virka frekk da jeg nevnte det med innsikt, da det er ikke det jeg prøver på.
Vis hele sitatet...
La oss ta et kjapt scenario! Spiller A står bak et hjørne/luftpute og venter på at Spiller B skal runde hjørnet. Når Spiller B runder hjørnet skal Spiller A trykke på avtrekkermekansimen slik at et prosjektil blir sendt nedover løpet. Prosjektilet treffer Spiller B og spilleren er ute/"dø". Hvordan DU ikke klarer å se hvordan folk drar paralleller til dette og krig er for meg UFORSTÅELIG. Men det viser vel hvor mye innsikt du mangler, du vil ikke innse at det finnes sorte får i "sporten din".

Du kan ikke bare utelate å ta med "REC Paintball" fordi det ikke passer inn med utopien din. Alt som bruker en "paintball markør", heretter våpen, går under din "sport". Folk flest i airsoft-miljøet erkjenner hvertfall at hobbyen deres har sine stygge sider.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg har aldri sagt at alt er fint og bra, og at jeg ikke klarer se hvordan folk drar paralleller til krig.
Det er nettopp det folk gjør, og som jeg har påpekt, er det fordi de tolker det de ser på utsiden.

Er Kanonball simulering av primitiv krigføring hvor "The Weapon Of Choise" er steinkasting?
Folk kaster en ball så hardt de kan på motstanderen, og de er ute.

Speedball er en helt annen greie enn REC.
Er nesten som og si at alle ballsporter er det samme.

http://www.splat.no/forum/showthread.php?t=27915

Der står det litt.
Vi prøver og forebygge ryktet.

Hvilket lag spiller du på Deezire? (ren nyskjerrighet bare)
Du klarer ikke å se parallellen mellom å skyte folk med malingskuler og ekte kuler, men hevder at andre mangler innsikt? Spar meg.
Du driver med intetsigende argumentføring, og slik jeg ser det er du så ribbet for gode poeng at jeg er redd du kun framstår som en idiot om du ikke klarer å se to sider av samme sak.
En ting er å drive med noe som en sport, helt greit. Men du må da klare å innse at Paintball minner så mye om ordentlige våpen at folk sammenligner dem?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Lunicks Vis innlegg
Men du må da klare å innse at Paintball minner så mye om ordentlige våpen at folk sammenligner dem?
Vis hele sitatet...
Sitat av Up Vis innlegg
Jeg har aldri sagt at alt er fint og bra, og at jeg ikke klarer se hvordan folk drar paralleller til krig.
Det er nettopp det folk gjør, og som jeg har påpekt, er det fordi de tolker det de ser på utsiden.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hvorfor folk sammenligner det.
Men miljøet prøver fjærne assosiasjonen med krig, da det i bunn og grunn ikke har noe med det og gjøre.
bobbo's Avatar
Trådstarter
Dersom jeg har forstått det riktig: Paintball-mijøet, i alle fall de aller fleste, regner ikke sporten sin som noe krigslek i det hele tatt, og ser egentlig ingen store sammenhenger. Det som er problemet er at mange utenforsående ser en kobling, da disse ikke har full innsikt i hvordan paintball fungerer. Det har blitt en misforståelse her, forde Up har ment at det seriøse miljøet mener det ikke er krig, mens resten har påstått at utenforstående kan se på det som krigslek. Problemet er at alle tror den andre prøver å belære den dem hva paintball er, mens folk egentlig bare vil ha frem at miljøet og det gemene hop har et forskjellig syn på saken. Skyt meg om jeg tar feil, men det er slik jeg har forstått det.

Når det er sagt, så håper jeg vi legger selve diskusjonen om hva paintball er, død. Det er mange ting som er mye mer "krigslek" enn det paintball er, bl.a. airsoft, actionspill, actionfilmer osv. Skal de forby "Band of Brothers" kanskje. Jeg mener at de drar ulogiske konklusjoner, og "forbyr skjeer for å stoppe fedme". Med tanke på hvor få av dødsfallene som er relatert til skytevåpen, til og med av drapene, så synes jeg at de bør fokusere rimelig hardt på andre måter før de går etter folk som tenner på malingsflekker og hoppeslått. Forslag om å låse inn jaktvåpen i depot er i alle fall relevant til drapene, men dette har ikke sammenheng i det hele tatt. Jeg får litt assosiasjoner til Bowling for Columbine. Jeg skal ikke komme her å påstå at det var en fantastisk dokumentar, men han stiller et interessant spørsmål: Var det bowlingen som fikk dem til å drepe?

Dersom de klarer å legge frem solid statistikk som viser at paintballspillere er mer voldelige enn resten, og at det er på grunn av paintballen, så skal jeg heller la dem styre på.

PS. Ingenting vondt om paintball-spillere eller sporten i seg selv.

Edit: PS2: Er selv airsofter, og har ingenting imot å innrømme at vi "leker krig". Poenget er at vi ikke fremmer vold i det hele tatt (på samme måte som i paintball) og at det ikke er noen krigs-trening. Jeg liker å kalle det "real life counter-strike" eller lignende for å vise at det ikke er så forferdelig ondt, selv om vi løper rundt i camo-klær med våpen-replika.
Sist endret av bobbo; 14. mai 2009 kl. 03:38.
Ja må si meg enlig i en del ting i det siste inlegget ditt bobbo ,

Tror følgene av et forbud vil føre til at enda flere kommer til å sitte på ræva foran pc`en så si hele døgnet å spille cs
Men husker jeg ikke helt feil så må du ha tilatelse til å kjøpe motorsag også i tyskland
Så et forbud hadde nesten ikke overasket meg...

Noe annet jeg har tenkt litt på flere av de som står bak masakre er mobbeoffer å har ikke venner
Når du spiller painball så er det vanelig å spille med venner så kan ikke se hvordan det skal på virke noen i større grad ...for stå meg rett da altså.
Sist endret av Bowman; 14. mai 2009 kl. 09:41.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ga deg KP der Bobbo, og vil si meg helt enig
Selv har jeg sett Bowling For Columbine, men husker ikke den da det er maaange år siden, men var det noen som påsto at det var bowlingen som var skylden?
Samma det, har ikke noe og si.
At de skylder på paintball er helt latterlig, eller om de hadde skylt på så mye annet, som f.eks. airsoft, dataspill og voldelige filmer.

Tror heller noe gikk galt i oppveksten.
Eller så kan det være at han hadde helt vanlig oppvekst?
Hvem vet hva som egentlig fikk han til og gjøre det?
En ting er sikkert: At han ikke spilte paintball har værtfall ikke skylden.
Hvorfor skal alltid en stat ødelegge for folk fordi de ikke har peiling på hva som fører til skadene.
Før i tiden la man skylden på varulver og hekser osv. for ting og drap man ikke forstod. Nå legger man skylden på alt som har med vold å gjøre fordi man ikke har peiling på hva som fører til massakre osv.

Det er akkurat det samme, men i to forskjellige tider.
bobbo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Up Vis innlegg
Ga deg KP der Bobbo, og vil si meg helt enig
Selv har jeg sett Bowling For Columbine, men husker ikke den da det er maaange år siden, men var det noen som påsto at det var bowlingen som var skylden?
Vis hele sitatet...
Nei, det var mer et retorisk spørsmål fra Moore. Alle la skylden på skytespill og sånn, så derfor spurte kjære Michael om det ikke var mer sannsynlig at det var bowlingen, siden dette tross alt var det siste de gjorde før de startet å skyte.

Jeg har hørt påstander om at skytefilmer/-spill og liknende vil gjøre oss mer effektive og mindre påvirket dersom vi gjør noe galt. Noen påstod et sted at staten (USA) sponset spill og filmer for å hjernevaske ungdom til å bli bedre soldater. Jeg tror absolutt at jeg tåler mer ekkelheter og ville reagert "bedre" på voldelige hendelser pga. alt dette. Allikevel ser jeg ikke på disse som synderne, selv om de kanskje gjør deg til en 1% bedre morder. "Alle" ser filmer og spiller spill, men "ingen" går amok. Jeg tviler på at 61-åringen som drepte eks-kona hadde spillt for mye GTA, for å sette det på spissen.

På den andre siden så har store deler av den norske mannlige befolkningen vært en tur i forsvaret...