Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1813
Apple lanserte i dag BootCamp, et program som lar deg kjøre Windows på en Intel Mac i Beta-utgave. Neste utgave av Mac OS kalt Leopard vil ha funksjonen innebygget.

Det er strengt tatt ikke noe nytt med Windows på de nye Intelbaserte Macintoshene. På OnMac, en ressursside for de som vil kjøre Windows på Mac, har de etter en konkurranse fått laget en løsning for å kunne kjøre noe annet enn OS X på de nye maskinene, men med Apples bidrag ser det ut til at støtten kommer til å bli langt mer offisiell og enklere for de der ute som ikke er "dataentusiaster". Mange vil kanskje spørre seg hvorfor man skulle ønske å kjøre Windows på en datamaskin hvor et av hovedargumentene for kjøp er OS X, men valgmuligheter er rett og slett en god ting uansett om man ser poenget eller ikke. Dessuten er nytteverdien for mange stor - bedrifter med skreddesydd programvare som ikke kan kjøre på Mac, gamere og de som rett og slett bare liker bindersen i Office kan glede seg over de nye mulighetene.

Støtten er fremdeles ikke feilfri, og vil du prøve deg allerede i dag vil du f.eks. oppleve at det er umulig å få skrudd av de interne høytalerene selv om du har på hodetelefoner og en del andre bugs, men det ser ut til at støtten allerede er langt bedre enn da de første Macintosh-maskinene startet opp Windows med hjemmesnekra programvare for en knapp måned siden. Antagelig vil den eneste forskjellen på maskinen du sitter på i dag, forutsatt at du bruker Windows, og en Intel Mac med Windows i fremtiden kun være logoen på skjermen - og eventuelt enknappsmusa.

Bootcamp
Bootcamp FAQ
Det artige er, at Windows er i samme situasjon Linux er i, når det kommer til hardware-støtte. Det har heldigvis blitt litt bedre enn siden de første XP-installene lot seg kjøre, men det er fremdeles lang vei å gå.
Blir digg å kunne duel-boot´e. Det holder selvfølgelig ikke min førstegenerasjons mac mini til, så nå gleder jeg meg til den nye iBook´en kommer. Da blir det investert i min første laptop Interessant å se om det blir noe av ryktene om en mulig black edition av iBooken.
I like turtles
Skyfex's Avatar
BootCamp booter Ubuntu installasjonen. Fyren gadd ikke prøve å installere, men den booter CDen ihvertfall. Da går det sikkert fett å installere Linux, men man sliter kanskje med drivere.
http://theweeklyrant.com/article/8/n...mp-boots-linux

There we go, Ubuntu Live på Mac Mini ^_^
http://www.ubuntuforums.org/showpost...4&postcount=10

Og DER var det første virtualiseringsprogrammet ute:
http://www.parallels.com/en/products/workstation/mac/
I like turtles
Skyfex's Avatar
Video av Half-Life to på iMac:
http://www.cabel.name/2006/04/boot-c...e-2-video.html

Me wanty

Edit: Sorry, det var en iMac, i mørket så det ut som en MacBook :P
Sist endret av Skyfex; 6. april 2006 kl. 17:41.
Vil heller ha OSX på pc. Greit nok at det kan bli drivervansker, men det får være så. (Slike ting løser seg)
skal ihvertfall legge inn både og på den gamle windowsboksen når jeg bare får skaffa en ny skjerm

derimot kommer det nok til å ta sin tid før jeg får skaffa en intelmac
Sitat av meitemark
Vil heller ha OSX på pc. Greit nok at det kan bli drivervansker, men det får være så. (Slike ting løser seg)
Vis hele sitatet...
Enig med deg, meitemark. Jeg ville aldri kjøpt Mac for å kunne kjøre Windows, men kunne kjøpt en PC for å kjøre OS X om det funker ordentlig snart...

Men fint å kunne ha muligheten å kjøre begge på samme maskin.
Dette var jo kjempe enkelt. Må kjøre xp for noen aplikasjoner. Deilig å bare trenge en maskin igjen. Jeg brukte vel ca 1 time på hele operasjonen. Skal teste macen på gudfaren spillet i helga. Dual boot er genialt for de som trenger det, dvs meg.

Kjører osx og xp på min deilige mbp.
Sist endret av Sintesi; 7. april 2006 kl. 13:20.
Sitat av meitemark
Vil heller ha OSX på pc. Greit nok at det kan bli drivervansker, men det får være så. (Slike ting løser seg)
Vis hele sitatet...
Jeg kjører OS X 10.4.6 på en HP Pavilion nå, jeg. Fungerer knirkefritt med alt bortsett fra Audigy-kortet mitt. Må bruke onboard audio enn så lenge.
Coreimage og alle andre effekter fungerer aldeles utmerket.
Maskinen ser jo selvfølgelig ikke like bra ut som en Mac, men til jeg får spart meg opp til en 20" iMac fungerer dette så fint, atte. Dual boot fungerer selvfølgelig også helt fint.
Hvordan er ytelsetapet med BootCamp? Hadde vært kult og sett en test av et program som er porta til win og osx. OS X porten vs. Win port gjennom bootcamp.
Hva mener du med ytelsestap. Bootcamp er ikke noen emulator. Det er bare en software som partisjonerer opp disken din til en ledig partisjon for windows. Deretter brenner den en drivercd til windows. I tillegg legger bootcamp en bootloader som gjør at du kan velge mellom windows(eller et annet operativsystem) og osx. Winxp virker smooth på min mbp. Har kjørt gudfaren spillet, og det virket veldig bra.

MBP er en rask laptop uavhengig av OS
Satt å spilte HL2 i påsken på kompisen min sin MBP 1.8 Ghz. Full oppløsning og grafikk! Var utrolig digg. Skulle ønske jeg hadde en selv også ...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kult.. nå fikk jeg faenmeg lyst på mac...
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Kjører dualboot med Windows på Macbook Pro, og det fungerer rimelig greit. Maskinen har ikke alle knappene som man vanligvis finner på en Windows-maskin, som f.eks. alt.gr, windows-tasten og delete, og alle funksjonstatsene som volum-stilling osv fungerer ikke i Windows... så ting er litt sånn halvveis. Men det er helt ok til spill da .

Oh, maskinen krasjer i Windows hvis man prøver å bruke webcamet...