Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 8327
Hei, skal i retten om noen uker. Advokaten regnet med at det ble 21 dager soning, og siden jeg er førstegangssoner, ung og i arbeid får jeg sannsynligvis fotlenke. Hvordan er dette å kombinere med arbeid? Vet at det er vanlig med "Inn-/Uttider" når man jobber og bor hjemme. Jobber som reisemontør, og advokaten sa det var mulig å kombinere dette med lenka. Har prøvd å google litt uten resultat, så lurer derfor på om noen har erfaring med dette?
Seff.


Relativt enkelt system. Du får tvungen ute- og innetid. Disse blir fastsagt på forhånd. Klarer du av en eller annen grunn ikke å komme deg inn tidsnok må du ringe på forhånd til kriminalomsorgen sin spesial-tlf så går det greit, om du f eks sitter fast i rushen osv. Når du får dette påsatt så går du rundt i huset å linjer ut ditt fengsel med husets fire hjørner. Du får og ha en uteplass, f eks en balkong som du kan lufte deg på. Mer er det egentlig ikke til det, men det er utrolig kjedelig i lengden. PS4 er en nødvendig greie for å få tiden til å fly. Ingen begrensning på besøk heller, så du kan ha så mange skurker på besøk som du ønsker. Også er alle former for rus annet en nikotin grunn til å bli kjørt rett i cella.
Har i år sonet 3 uker med fotlenke selv og dette var intet annet enn en fabelaktiv opplevelse.
Kriminalomsorgen består av fantastiske folk som forstår og er behjelpelige og kjempekoselige ved et hvert møte.

De kommer hjem til deg dagen du skal starte og sone, sjekker leiligheten, setter opp utstyret sitt(ligner en fast-telefon) samt måler opp rekkevidde for lenken. Deretter tar de tar urin prøver av deg.
Man møter på kontor 2 ganger pr uke. om du bor i Oslo området vil dette si Tirsdager, Onsdager eller Lørdager. Her setter man opp en uke-plan hvor du må oppgi bestemte tider på når du vil forlate og ankomme hjemmet de kommende dagene. Dette er snakk om et 15 minutters vindu du har på og gå ut eller inn av sonen. Om man blir forsinket en dag må man gi beskjed umiddelbart per telefon og oppgi grunnlag og ny ankomst tid hjem. Dette kan skje typ 2 ganger før man ligger i fare for og miste hjemmesoningavtalen sin.

Altså om du jobber reisende og ting kan ta lengre tid enn antatt ville jeg nok lagt klare planer slik at du ikke ender med og bli forsinket. f.eks kun sette opp avtaler frem til f.eks kl 13 hver dag om du normalt sett jobber til 16. Bestemme da tidspunkt utifra hvor lang tid du vanligvis bruker på en jobb og ha god margin å komme deg hjem på.

Jeg opplevde kriminalomsorgen som meget imøtekommende og fleksible så dette burde gå bra.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Huh, jeg kan sverge dyrt og hellig på at jeg har sett plakat fra kriminal omsorgen: "Du må ha minimum 72 dager soning for å kunne søke fotlenke"

Stemmer ikke dette?
Kriminalomsorgen har ganske god informasjon tilgjengelig om fotlenkesoning:

http://www.kriminalomsorgen.no/fotle...237878.no.html

Dersom det var en minimumsgrense burde det antagelig stå under følgende kapittel:

Sitat av Kriminalomsorgen
Hvem kan få fotlenke?

Hvis du skal gjennomføre opp til fire måneders fengselsstraff eller har fire måneder igjen til forventet prøveløslatelse, kan du søke om fotlenke; straffegjennomføring med elektronisk kontroll.

Den som gjennomfører straff med fotlenke gjennomfører ubetinget fengselsstraff. Derfor vil man være underlagt et kontrollregime som skal ivareta fengselsstraffens rammer for kontroll.
Vis hele sitatet...
Retningslinjer for straffegjennomføring med elektronisk kontroll-revidert 8.oktober 2013.pdf
Sitat av Carmex Vis innlegg
Huh, jeg kan sverge dyrt og hellig på at jeg har sett plakat fra kriminal omsorgen: "Du må ha minimum 72 dager soning for å kunne søke fotlenke"

Stemmer ikke dette?
Vis hele sitatet...

Det stemmer ikke, jeg hadde langt under 20 dager.

Mulig det er dor å bli overført fra fengsel til fotlenke. Men det går å søke i forkant.
Sist endret av Mozzie; 19. august 2016 kl. 12:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over et år senere ... ▼
Kan man reise på trening fek (jeg driver med lag idrett), også er jeg trener for et jentelag i fotball. Kan dette gjøres?
Sitat av wildcats Vis innlegg
Kan man reise på trening fek (jeg driver med lag idrett), også er jeg trener for et jentelag i fotball. Kan dette gjøres?
Vis hele sitatet...
Trening må du bruke permen på(5 timer per uke). Jentelaget du trener kan gå under sysselsetting, bør hvertfall gjelde hvis dette er vital inntektskilde.
sonet 3 uker med lenke, var egentlig helt ok. Faste tidsrom du må fortale og komme hjem på.
Dag en måler de opp hva som teller som soningsområdet og tar en urinbrøve, Jeg fikk gå utenfor leiligheten og ca 5x5 meter ute som del av soningsområdet. sikker på hvordan dette er om na ikke bor på bakkeplan. Man kan ikke nyte alkohol under soning.

Eneste som var litt stress var å møte 2 ganger i uken på krim-omsorgens kontorer for blåseprøve. Eller kan de komme på uventet kontroll når de ønsker for blåseårøve, tror de var 2-3 ganger hos meg.

Jeg var student når jeg sonet. Klarte alltid å komme meg ut av leilighet i tide og tilbake før frist. fikk tlf 1 gang fordi jeg kom hjem for tidlig. Du har også 1 eller 2 timer kan ringe inn å si du ønsker å benytte. Kan være for handle på butikken eller andre forpliktelser.

Tiden gikk fort, Hadde PC med Internet, tv og mobil tlf.

Eller tror jeg lovverket sier "Volds- og sedelighetsdømte skal ikke gis mulighet til slik soning"

Lykke til!
Hvordan var det med besøk o.l? Skal sone, så 16 dager, så da tenker jeg å søke fotlenke grunnet arbeid, har sonet ett par ganger før, og har ett rulleblad med nok saker, men har blitt så og si dømt for alt, og sonet, tiden min. Har også tatt en 180 ifh til livsstil er nykter og gjør ingenting kriminelt. Grunnen til at jeg må sone er pga, jeg ikke har betalt noen bøter da jeg ikke har så mye penger, og prioriterte nedbetaling av regninger feil, så dum som jeg var.
Du får ikke sone bøter med fotlenke.
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Hvordan var det med besøk o.l? Skal sone, så 16 dager, så da tenker jeg å søke fotlenke grunnet arbeid, har sonet ett par ganger før, og har ett rulleblad med nok saker, men har blitt så og si dømt for alt, og sonet, tiden min. Har også tatt en 180 ifh til livsstil er nykter og gjør ingenting kriminelt. Grunnen til at jeg må sone er pga, jeg ikke har betalt noen bøter da jeg ikke har så mye penger, og prioriterte nedbetaling av regninger feil, så dum som jeg var.
Vis hele sitatet...
Usikker på om man kan sone fotlenke for bøter, men ring kriminalomsorgen å sjekk det ut før du søker hvertfall. Om det er mulig, så antar jeg at du får fotlenke
Bruker denne posten til 2spørsmål.

For å få fotlenkesoning:
Må man ha jobb? Holder evt behandling som tiltak?
@Sondre

Ja.
Nei.
Av nysgjerrighet, hvordan er det dersom jeg feks har bikkje som jo luftes I hytt og pine uten faste tider? Eller dersom jeg har jobb uten fast tid. Feks noen ganger ferdig 12, andre ganger 16 avhengig av vær osv
Sitat av Sondre Vis innlegg
Bruker denne posten til 2spørsmål.

For å få fotlenkesoning:
Må man ha jobb? Holder evt behandling som tiltak?
Vis hele sitatet...
Du MÅ ikke. Du kan få avslag basert på dette, men du kan også få godkjent ved at friomsorgen gir deg sysselsetting via f.eks kirkens bymisjon.

Hvis du ikke har jobb, så kan det være en god idé å skaffe deg en praksis et eller annet sted. Praksis i f.eks Nille får hvem som helst.
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Av nysgjerrighet, hvordan er det dersom jeg feks har bikkje som jo luftes I hytt og pine uten faste tider? Eller dersom jeg har jobb uten fast tid. Feks noen ganger ferdig 12, andre ganger 16 avhengig av vær osv
Vis hele sitatet...
Man får fem timer i uken som man kan disponere slik man vi (lufte hunden, handle), men da må en avtale senest kvelden før med kriminalomsorgen. En kan også legge inn timer samme dag som en er på møte hos kifen. Det samme gjelder for jobb - skjer det endringer i timeplanen må en ringe og si ifra.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hvor lang tid tar det deg å få fotlenke siden du sender søknad inntil de set det på deg?
Eg skal sende det i morgen.
Takk