Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1875
Har et par Cerwin Vega AT-40, (kan veldig lite om høyttalere osv) de er veldig gamle så har skinnet til subene morknet og løsnet, så har jeg mistanke om at venstre er sprengt, hvis jeg kjøper 10 toms element, blir det bra lyd? hvor er det billigst? evnt bare bytte skinnet/limingen? ser helst etter noe høyt me masse bass til å ha på rommet.
Takker på forhånd, spør hvis mere informasjon er nødvendig

Eller kanskje bare kjøpe nye? trenger ikke noe kjempe flott, bare noe som har veldig bra bass, har Logitech Z523 frafør som slår nesten så godt som jeg vil
Sist endret av Born2Follow; 18. august 2015 kl. 19:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gå for Cerwin Vega! Kjøp på www.hifiklubben.no eller brukt via Finn.
Det beste er å bytte ut elementene med identiske eller lignende elementer.
Søk på nettet og finn ut hvilke element som sitter i.
Og finn en erstatter, som er så godt som lik på spec.
Jo mindre element jo lavere følsomhet sånn generelt. Dvs er du ute etter mye bass bør du gå for større elementer. Men 10 tommere kan spille veldig høyt det også men krever mer effekt. Ellers er det ingen ulemper med større element bortsett fra vekt og plass selvfølgelig.

Jeg ville kjøpt en ny 15 tommer og byttet den ut med den gamle.
Sist endret av xolly; 18. august 2015 kl. 23:43.
xolly: Hva får deg til å påstå at mindre elementer har lavere følsomhet?

Og har han en 10" kasse, så er det nå fryktelig dumt å prøve å presse inn en 15" i kassa, synes du ikke?
Fordi mindre membranareal gjør at det kreves mer effekt for å flytte tilsvarende mengde luft. Om han har en 10 tommer kasse betyr ikke at den er egnet for et annet 10 tommer element med andre q verdier. Jeg sier ikke at det ikke finnes unntak.

Skal han gå opp til 15 trenger han selvfølgelig ny kasse.
Takk for svar
xolly: Du må lære deg å skille mellom følsomhet (Som i antall dB på 1 Watt) og mengde luft.

Om man tilfører et 20 Hz signal til et element, så vil det, uavhengig av størrelse, svinge 20 ganger i sekundet.

Det er kun trykket som blir større ved større element. Fint lite annet.
Du flytter mer luft fordi slaglengden øker, ikke pga frekvensen. Frekvens har ingenting med tilført effekt å gjøre. Jo mer luft du flytter, jo høyere lydtrykk. Hvordan tror du dette trykket oppstår? Og som du sikkert vet er lydtrykk målt i db.

Du som ber meg begrunne hvorfor mindre element har lavere følsomhet, og nå forteller du meg det samme?

Tror du må lære deg et par ting selv først, før du skal begynne å rette på andre.
Sist endret av xolly; 20. august 2015 kl. 22:58.