Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1924
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Hei. Tenkte å gå til innkjøp av en portabel høyttaler for musikk til vors, matlaging, chill osv. Sett litt rundt og er to stykker jeg er litt spesielt interessert i. Det er følgende :

JBL charge 2+ : https://www.netonnet.no/art/lyd-og-h...k/218356.4330/

Og

TDK Trek Max a34 : http://m.clasohlson.com/no/TDK-TREK-...xx=profilering

Krav:
God bass
Kunne klare å spille høyt, men samtidig klart
Bluetooth, mulighet for aux
Ikke over 1500kr
Portabel, altså ålreit størrelse og vekt. Men ønsker ingen stor kasse.

Erfaringer om disse to høyttalerne eller andre høyttalere som er bedre, like bra? Tilbakevendinger tas imot med Stor takk!

Orbeck !
Stikk å prøv en drøss med høyttalere, så går du for det du liker best.

Kan anbefale å se på bose sine, soundlink ll og lll.

Kan også være verdt å sjekke ut UE BOOM.
Sist endret av Marr; 8. august 2015 kl. 23:53.
Hunersk keiser
Attila's Avatar
BOSE soundlink er meget bra (til prisen), har hørt den selv og spiller høyt og godt. Har selv Klipsch KMC-1, som er helt fantastisk til størrelsen. Men den er vel litt større og dyrere enn det du tenkte deg.
Jeg laget samme tråd for ett halvt år siden. Det endte med at jeg gikk for Bose Soundlink. Meget fornøyd med kjøpet. Nå har den gått 400kr opp i pris da (kostet 1400 før), så kan hende du kan få bedre høytallere for samme prisen i dag.

Du må nesten stikke innom ett par forskjellige elektronikkbutikker og høre de selv. Eneste måten du kan finne den som passer/høres best ut for deg. Bør sjekke prisene på nettet etterpå (prisguide f.eks.), for den kan variere en god del på sånt.

Lykke til!
Sist endret av Lacertosus; 9. august 2015 kl. 01:07.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Takk for gode svar og tips
Nok gjøre det gitt. Ingen som har erfaring med de to nevnte produktene over i tråden?
Selv har jeg to portable høytalere. En logitech UE Boom og en Jensen Buddy.
Jensen Boom er den billigste av de to og har helt klart den beste lyden. Logitech UE Boom kostet alt for mye for et stort rør men nærmest ingen bass.
Begge er værmotstandig og kan fint brukes ute. Men som sagt, så synes jeg at Jensen Buddy er den høytaleren som leverer best lyd både inne og ute. Det er min anbefaling iallefall.

Jensen buddy - http://www.prisjakt.no/product.php?p=2333355
Logitech UE Boom - http://www.prisjakt.no/product.php?p=1945107
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Kjøpte meg JBL charge + etter anbefaling av lydogbilde.no. Hører på den i spillende stund, og må si jeg er ganske overrasket over hvor høy lyd og mye bass denne lille saken klarer å gi. Bassen er god, men ikke dominerende. En vakker kontrast mellom klarhet og trykk/bass. En fryd å høre på listepop. Har kun prøvd den nå i en time. Tør ikke fyre ordentlig opp før elementene på høyttalerne har blitt innkjørt. Fortsatt ikke spilt over 40% volummessig noen som har peiling på hvor lenge den bør "spilles inn"?
Det er mange tanker rundt innspilling av elementer. Selv er jeg blant de som tenker det er veldig mye voodoo og lurium innen hi-fi. Det gjelder alt fra kabler til elementer etc. Har aldri ventet med å dra på volumet når jeg har hatt nye høyttalere og ser ingen grunn til å begrense seg. Om noe så endrer kanskje elementene karakter etter et par døgns spilling, men du trenger ikke være redd for å svi av elementene om du tester litt nå alt.

På en hi-fi messe så kom jeg i prat med en av de mest kjente konstruktørene i norge, og han påstod det bare var å bruke en ny høyttaler som du ville brukt din gamle. Ønsker du å teste litt så dra på da vel.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det er mange tanker rundt innspilling av elementer. Selv er jeg blant de som tenker det er veldig mye voodoo og lurium innen hi-fi. Det gjelder alt fra kabler til elementer etc. Har aldri ventet med å dra på volumet når jeg har hatt nye høyttalere og ser ingen grunn til å begrense seg. Om noe så endrer kanskje elementene karakter etter et par døgns spilling, men du trenger ikke være redd for å svi av elementene om du tester litt nå alt.

På en hi-fi messe så kom jeg i prat med en av de mest kjente konstruktørene i norge, og han påstod det bare var å bruke en ny høyttaler som du ville brukt din gamle. Ønsker du å teste litt så dra på da vel.
Vis hele sitatet...
weeeheyyyy! Den søte svensken i midten av tjueårene på spaceworld var kanskje litt uviten. Lot meg ikke dra på volumet, for at den ikke skulle sprenge
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Etter egen erfaring og litt plundring, så merker man at membranen på elementene blir mykere ved godt bruk. Dette er noe jeg har lagt merke til når jeg har byttet elementer, de gamle er mye slappere i fisken.

Jeg står iallefall på at alt mekanisk som har bevegelige deler kan innkjøres, da delene sliter seg til riktig.
Innkjøringstid er derimot et helt eget tema
Sitat av Fleff Vis innlegg
Etter egen erfaring og litt plundring, så merker man at membranen på elementene blir mykere ved godt bruk. Dette er noe jeg har lagt merke til når jeg har byttet elementer, de gamle er mye slappere i fisken.

Jeg står iallefall på at alt mekanisk som har bevegelige deler kan innkjøres, da delene sliter seg til riktig.
Innkjøringstid er derimot et helt eget tema
Vis hele sitatet...


Jo det er klart at alt som er mekanisk og i bevegelse vil kunne endre seg over tid. Men en høyttaler har jo tilnærmet linjær bevegelse som et stempel - eller det er nå det en forsøker å få til. Om du drar på litt så vil ikke membranen eller opphenget revne av den grunn selv om høyttaleren er helt ny. Magnetens kraftfelt ender seg jo heller ikke, om du ikke spiller så magnet "smelter" og avmagnetiseres. Noe som vil kreve langvarig svært høy effekt fra en kraftig forsterker. Så bare å dra på for å teste.

At lydkvalitet muligens endrer seg etter noe spilletid er godt mulig, men det er svært vanskelig å kvantifisere. Og det blir jo i beste fall subjektivt.

Det som oftest knekker en høyttaler er ikke for høy effekt inn, men klipping. Og det hører en når signalet klippes da det påvirker lyden. Da bare skrur en litt ned så er alt ok.
Sist endret av frtoretang; 13. august 2015 kl. 22:16.