Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2262
Hei!
Vet ikke om dette er i riktig forum, men det er bare å fløtt'n.

La oss si at jeg gjør dette:

1: Registrerer et enkeltmannsforetak og sier at det er et firma som tar for seg webhosting.

2: Oppretter et .no domene hvor jeg har en personlig blogg, mitt navn er noenlunde skjult, men folk flest vet hvem som skriver bloggen.

3: Hoster domenet selv via min egen webhost.

4: Skriver noe og blir anmeldt for det.

5: Politiet kommer til meg, sier at jeg er mistenkt for blablablabla... Jeg nekter for å ha en personlig blogg, jeg nekter for å ha skrevet noe sånt!

6: Men domenet peker til meg. Åja, men det er fordi jeg hoster domenet. Jeg har ingenting med innholdet å gjøre, jeg bare gjør innholdet tilgjengelig ved å tilby kunden en tjeneste.

7: WHOIS-informasjonen da?
Åja, det er fordi jeg ville være snill med fyren og la ham få registrere et .no domene på bedriften min.

8: Men navnet ditt på bloggen?
Nei, vet ikke jeg, kanskje han gjemmer seg bak mitt navn?

9: Utlevere logger og navn på kunden? Nei, da må jeg ha en rettskjennelse. Takk.

10: Rettskjennelse? Ja, ok.. Beklager, jeg har ingen informasjon om personen, da jeg ikke loggfører noen ting på mine servere, som dessuten står i Nederland, USA, England, Østerrike og Sverige.

Er det mulig å gjemme seg bak seg selv på den måten, tror dere?
Diskuter.

Legger til:
Før noen spør om hvorfor jeg ikke så enkelt som bruker andre løsninger;

Dette HAR skjedd, og prosessen har kommet til punkt 5.
Sist endret av Crisposjokolade; 17. februar 2014 kl. 22:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Det har ikke noe å si hvor serverene står, foretaket må følge norsk lov uansett.

Ellers ligger du vel mest sannsynlig tynt an, de kan vel bare forhøre seg i omgangskretsen din og få bekreftet at det er du som skriver?
Dette kan muligens fungere hvis du registrerer foretaket ditt som et aksjeselskap å gjerne utenlands. For øke sikkerheten så registrer du flere foretak som eier andre foretak i flere forskjellige land, på denne måten så lager man et mye mer kompleks nøstnings arbeid for politiet. Er litt usikker på reglene rundt i de forskjellige landene angående registrering av aksjeselskaper og statsborgerskap, om en nordmann kan registrere aksjeselskap i f.eks sveits uten å ha sveitsisk statsborgerskap. Jeg vet er mulig å registrere såkalte NUF selskaper, men disse må vel følge akkurat samme reglene som norske registrerte selskaper.

Men hvis du for til å registrere et selskap i et annet land som ikkje har noe med norge å gjøre, så må norsk politi kontakte myndighetene i det aktuelle landet for å få ut informasjon, noe som kompliserer ting en del. Og gjerne hvis det er et land som ikkje vanligvis leverer ut informasjon til norge.
Sist endret av 0xFF; 17. februar 2014 kl. 22:48.
Spørsmålet er vel om hva som eventuelt finnes av IP logger på serveren.
Sist endret av Lommelykt; 17. februar 2014 kl. 23:06.
Sitat av Acidous Vis innlegg
Det har ikke noe å si hvor serverene står, foretaket må følge norsk lov uansett.

Ellers ligger du vel mest sannsynlig tynt an, de kan vel bare forhøre seg i omgangskretsen din og få bekreftet at det er du som skriver?
Vis hele sitatet...
Nettopp det jeg tenker
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
ikkje rart folk må ut i verden for å finne seg sjøl, når de driver å gjemmer seg bak seg selv :P
Vis hele sitatet...
Haha
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Dette kan muligens fungere hvis du registrerer foretaket ditt som et aksjeselskap å gjerne utenlands. For øke sikkerheten så registrer du flere foretak som eier andre foretak i flere forskjellige land, på denne måten så lager man et mye mer kompleks nøstnings arbeid for politiet. Er litt usikker på reglene rundt i de forskjellige landene angående registrering av aksjeselskaper og statsborgerskap, om en nordmann kan registrere aksjeselskap i f.eks sveits uten å ha sveitsisk statsborgerskap. Jeg vet er mulig å registrere såkalte NUF selskaper, men disse må vel følge akkurat samme reglene som norske registrerte selskaper.

Men hvis du for til å registrere et selskap i et annet land som ikkje har noe med norge å gjøre, så må norsk politi kontakte myndighetene i det aktuelle landet for å få ut informasjon, noe som kompliserer ting en del. Og gjerne hvis det er et land som ikkje vanligvis leverer ut informasjon til norge.
Vis hele sitatet...
Huff, stress
Sitat av Lommelykt Vis innlegg
Spørsmålet er vel om hva som eventuelt finnes av IP logger på serveren.
Vis hele sitatet...
Ingenting. Jeg styrer serveren selv, og har selvfølgelig slettet alt

Har ihvertfall overført domenenavnet til et tilfeldig uskyldig selskap, så kanskje jeg slipper unna
Sist endret av Crisposjokolade; 17. februar 2014 kl. 23:22.
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Ingenting. Jeg styrer serveren selv, og har selvfølgelig slettet alt
Vis hele sitatet...
Men jeg regner med at du ikkje har tenkt å plassere serveren på åpen gate i kongo for å stjele internett fra et trådløst nettverk? Du må jo hoste serveren en eller annen plass og man skulle nesten tro at de som leverte nettet til deg hadde noen former for logger for å beskytte sine interesser.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Men jeg regner med at du ikkje har tenkt å plassere serveren på åpen gate i kongo for å stjele internett fra et trådløst nettverk? Du må jo hoste serveren en eller annen plass og man skulle nesten tro at de som leverte nettet til deg hadde noen former for logger for å beskytte sine interesser.
Vis hele sitatet...
Navn: Mr. Hemmelig Person
Adresse: HemLiAdresse 100A
HemLiStat, 0000 HemLiLand
Telefon: +4702800

IP-adresse? http://proxy.com
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Har ihvertfall overført domenenavnet til et tilfeldig uskyldig selskap, så kanskje jeg slipper unna
Vis hele sitatet...
Med andre ord - forfalsket registeringsdokumenter?
Sitat av GotCandy Vis innlegg
Med andre ord - forfalsket registeringsdokumenter?
Vis hele sitatet...
Korrekt. Ja, kom med moralisering og blabla, jeg er fullstendig klar over konsekvensene selv, takk
Moral?
Det er jo du som spør om det er mulig å slippe unna. Ressursene politiet vil legge ned i en etterforsking avhenger selvsagt av alvorlighetsgraden. Du åpnet med å si "skriver noe og blir anmeldt for det". Om du har drapstruet statsministeren, så blir det høyere prioritert enn hvis du har skrevet at Petter i klassen er en feit taper. Hvis du også har forfalsket dokumenter er det ikke usannsynlig at politiet viser større interesse for å etterforske saken.
Sitat av GotCandy Vis innlegg
Moral?
Det er jo du som spør om det er mulig å slippe unna. Ressursene politiet vil legge ned i en etterforsking avhenger selvsagt av alvorlighetsgraden. Du åpnet med å si "skriver noe og blir anmeldt for det". Om du har drapstruet statsministeren, så blir det høyere prioritert enn hvis du har skrevet at Petter i klassen er en feit taper. Hvis du også har forfalsket dokumenter er det ikke usannsynlig at politiet viser større interesse for å etterforske saken.
Vis hele sitatet...
Her har jeg innrømmet forsikringsvindel og falsk forklaring på nettstedet mitt. Den personen som var med på dette likte ikke at jeg skrev at han også var med på dette.
Så yeah, han valgte å gå til politiet med dette, og la kortene på bordet.
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Her har jeg innrømmet forsikringsvindel og falsk forklaring på nettstedet mitt. Den personen som var med på dette likte ikke at jeg skrev at han også var med på dette.
Så yeah, han valgte å gå til politiet med dette, og la kortene på bordet.
Vis hele sitatet...
Det er litt seint nå å begynne å skjule noe. Du har nok rotet det bra til for deg selv nå ja, forsikringssvindel blir ikkje tatt lett på, og falsk forklaring i tillegg, for å ikkje snakke om dokument forfalskning. Men når det er sagt så vil jeg påstå at du fortjener den straffen du kan få, hva er vitsen med å skryte på en offentlig blogg om at du har klart å lure politiet, forsikringsselskapet og Hosting selskapet ditt? Og i tillegg dra med deg vennen din i fallet?

Uansett hvor mye du prøver å skjule dine spor, så vil det alltid ligge tonnevis av spor på internett, og du virker jo ikkje som den skarpeste kniven i skuffen, så jeg kan nesten garantere deg at du blir tatt for det her.
Hva med:

Registrere domenet under et utenlandsk og "safe" weblevrandør, skjul WHOIS men noe ala dette http://privacyprotect.org/ . Så mm. du sprer noe skikkelig ille, kommer ikke weblevrandøren til å utgi navnet ditt etc. Så når politiet kommer, kan du jo bare nekte på alt?
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Det er litt seint nå å begynne å skjule noe. Du har nok rotet det bra til for deg selv nå ja, forsikringssvindel blir ikkje tatt lett på, og falsk forklaring i tillegg, for å ikkje snakke om dokument forfalskning. Men når det er sagt så vil jeg påstå at du fortjener den straffen du kan få, hva er vitsen med å skryte på en offentlig blogg om at du har klart å lure politiet, forsikringsselskapet og Hosting selskapet ditt? Og i tillegg dra med deg vennen din i fallet?

Uansett hvor mye du prøver å skjule dine spor, så vil det alltid ligge tonnevis av spor på internett, og du virker jo ikkje som den skarpeste kniven i skuffen, så jeg kan nesten garantere deg at du blir tatt for det her.
Vis hele sitatet...
Takk for det Regner jo med at dette går til helvete for min del
Sitat av Bokmerket Vis innlegg
Hva med:

Registrere domenet under et utenlandsk og "safe" weblevrandør, skjul WHOIS men noe ala dette http://privacyprotect.org/ . Så mm. du sprer noe skikkelig ille, kommer ikke weblevrandøren til å utgi navnet ditt etc. Så når politiet kommer, kan du jo bare nekte på alt?
Vis hele sitatet...
Man får ikke ha privat WHOIS med .no domener, som jeg har oppfattet det
Sist endret av Crisposjokolade; 18. februar 2014 kl. 02:05.
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Man får ikke ha privat WHOIS med .no domener, som jeg har oppfattet det
Vis hele sitatet...
Man kan ha ganske privat WHOIS, problemet er bare det at på .no må du ha med organisasjonsnummer, så der er man like langt. Det er nok en grunn til at folk som ønsker å holde seg skjult benytter seg av andre toppdomener enn .no.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Man kan ha ganske privat WHOIS, problemet er bare det at på .no må du ha med organisasjonsnummer, så der er man like langt. Det er nok en grunn til at folk som ønsker å holde seg skjult benytter seg av andre toppdomener enn .no.
Vis hele sitatet...
Ja, det var i bunn og grunn det jeg mente, takk for at du utdypte det