Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3089
networkworld - California bill proposes mandatory kill-switch on phones and tablets in 2015

Siden dette er bare et forslag, er det ikke så sannsynlig at det går igjennom.

Men, DERSOM dette gikk igjennom, hva hadde skjedd da?

Jeg tenker at dersom en slik lov gikk igjennom, ville markedet for mobiler produsert utenfor USA uten en "kill-switch" bli mye større.

Det vil dannes et nytt marked for "kill-swtich-killers" elns.

Hva tror dere?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
I praksis har jo mange mobiler det i dag. Apple har det vel på nyare iPhones, Android har det til ein viss grad, og det kjem i stadig sterkare grad.

Det som er spennande er når førstemann vil få til å disable ein halv million iphones samtidig...
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
I praksis har jo mange mobiler det i dag. Apple har det vel på nyare iPhones, Android har det til ein viss grad, og det kjem i stadig sterkare grad.

Det som er spennande er når førstemann vil få til å disable ein halv million iphones samtidig...
Vis hele sitatet...
Yup, når det blir lovpålagt å lage denne funksjonen slik at f.eks. politiet kan skru av mobiler med et tastetrykk, vil det nok bli enklere for hackere å lage exploits som gjør det samme, no?

Jeg mener, én ting er å lage funksjonen til telefoner i dag, det er noe annet å aktivere en funksjon som allerede finnes.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Poenget her (som riktignok ikke nødvendigvis er 100% identisk med sluttresultatet) er ikke at politiet skal kunne stenge av mobile enheter, men at eieren skal det, dersom den blir stjålet.

Users should have the option of deactivating it if they don't want the protection, but retailers will be banned from offering such a service.
Vis hele sitatet...
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av robhol Vis innlegg
Poenget her (som riktignok ikke nødvendigvis er 100% identisk med sluttresultatet) er ikke at politiet skal kunne stenge av mobile enheter, men at eieren skal det, dersom den blir stjålet.
Vis hele sitatet...
En "kill-switch" er redudant for en bruker som har fått mobilen sin stjelt, siden man i dag allerede har IMEI-blokkering.

Hvordan skal det å stenge av mobilen min hjelpe noe utover det?

Høres bare ut som et sikkerhetshull som kan utnyttes av andre enn brukeren.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
En "kill-switch" er redudant for en bruker som har fått mobilen sin stjelt, siden man i dag allerede har IMEI-blokkering.
Vis hele sitatet...
IMEI-blokkering virker ikke.

Eller det vil si, det virker muligens i Europa. I Afrika og midtøsten er det lite håndheving av slikt. I USA, der dette lovforslaget kommer fra er det ikke noe felles system, så om det er blokkert på en leverandør, kan det virke helt fint på noen av de andre (det var ihvertfall slikt før, og de forskjellige leverandørene samarbeider ikke så mye). Australia har også fungerende IMEI blokkering.

Så slik det er nå kan man ved hjelp av IMEI blokkere for bruk i Europa, men hvis den flytter seg utenfor, så virker den helt fint.

Sitat av Turbolego Vis innlegg
Høres bare ut som et sikkerhetshull som kan utnyttes av andre enn brukeren.
Vis hele sitatet...
Vel, hvis det blir lovpålagt å ha en slik funksjon, ville det jo være ganske selvsagt at de som lager dette systemet vil lage det passe sikkert. Brukerne kommer fortsatt til å være idioter.
Sist endret av meitemark; 8. februar 2014 kl. 16:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
IMEI-blokkering virker ikke.

Eller det vil si, det virker muligens i Europa. I Afrika og midtøsten er det lite håndheving av slikt. I USA, der dette lovforslaget kommer fra er det ikke noe felles system, så om det er blokkert på en leverandør, kan det virke helt fint på noen av de andre (det var ihvertfall slikt før, og de forskjellige leverandørene samarbeider ikke så mye). Australia har også fungerende IMEI blokkering.

Så slik det er nå kan man ved hjelp av IMEI blokkere for bruk i Europa, men hvis den flytter seg utenfor, så virker den helt fint.
Vis hele sitatet...
IMEI kan også byttes med de riktige verktøyene, og flere kriminelle gjør dette.

"IMEI hacking" blir forresten håndhevd i flere steder enn bare europa, f.eks.... India?

Six held for changing IMEI number of cellphones

Dersom en slik "kill-switch" blir obligatorisk i USA, hvor lang tid tror du det tar før verktøy blir laget som fjerner dette?

Eller enda mer interessant, hvor lang tid før det kommer en app som deaktiverer alle mobile enheter på f.eks. det trådløse nettverket?

Slå ut en flyplass? skole? sykehus? politistasjon?
Sist endret av Turbolego; 8. februar 2014 kl. 16:06.
Siden alle mobiltelefoner som selges til bedriftsmarkedet (og det har siden iphone1 lekket over til privatmarkedet slik at disse modellene er klart mest solgt) allerede har hatt denne funksjonaliteten i årevis, hvorfor finnes ikke slike hacks allerede?

Jeg ser virkelig ikke det helt store problemet. Det er funksjonalitet som finnes på majoriteten av alle telefoner som selges i dag, uten at noen reagerer på det. Så får det bare være at et fåtall nerder er overparanoide
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av moridin Vis innlegg
Siden alle mobiltelefoner som selges til bedriftsmarkedet (og det har siden iphone1 lekket over til privatmarkedet slik at disse modellene er klart mest solgt) allerede har hatt denne funksjonaliteten i årevis, hvorfor finnes ikke slike hacks allerede?

Jeg ser virkelig ikke det helt store problemet. Det er funksjonalitet som finnes på majoriteten av alle telefoner som selges i dag, uten at noen reagerer på det. Så får det bare være at et fåtall nerder er overparanoide
Vis hele sitatet...
Hvis dette allerede finnes, hvorfor skal man da lage en egen lov som gjør dette obligatorisk?

Vil ikke det føre til at mobilprodusenter som ikke har utviklet "kill-switch" begynner å haste-utvikle løsninger for å kunne fortsette å selge mobilene sine?

Hvorfor er det ingen lov som pålegger bilprodusenter å installere en alarm i alle biler produsert etter 2015?
Dette funker ikke. Hvis de bare skal låse telefonen så er det folk som skal selge den på nytt å flashe den.
Skal dette ha en nyttig funsjon må den hardbrickes og så kan den sendes in til fabrikk der de kan skape den for reservedeler e.l.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Dette er en av de tingene som ser bra ut på papiret, men som ikke kommer til å funke i praksis. Mulig man klarer å få det til på en viss andel av telefoneiere, til en VISS grad, men det vil alltid finnes folk som klarer å omgå dette, spørsmålet er bare når.
Det kan jo bli misbrukt uten problem. Se bare på reporteren som ble drept ved at noen tok kontrollen over den splitter nye Mercedesen hans (de hacket seg inn i "hjernen" på bilen...).
Sist endret av uaexed; 9. februar 2014 kl. 23:55.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Det kan jo bli misbrukt uten problem. Se bare på reporteren som ble drept ved at noen tok kontrollen over den splitter nye Mercedesen hans (de hacket seg inn i "hjernen" på bilen...).
Vis hele sitatet...
Kilde plz?
Sitat av moridin Vis innlegg
Jeg ser virkelig ikke det helt store problemet.
Vis hele sitatet...
Jeg ser i alle fall ett som ikke er nevnt så langt: drømmen om en fri smarttelefon vil få et alvorlig skudd for baugen.

Jeg har aldri skaffet meg smarttelefon fordi jeg aldri har truffet på en som har tilstrekkelig fritt os og fri programvare. At det er slik pr. i dag skyldes hovedsaklig grådighet hos produsentene. Det har aldri vært noen andre hindre i veien. Derfor har jeg levd med drømmen om at hvis bare fri-programvare-fanatikerne blir mange nok til at det er økonomisk forsvarlig å ta hensyn til dem, så ville vi kanskje en gang i fremtiden få oss en smarttelefon vi også. Men hvis en slik switch blir obligatorisk... Jeg kan i alle fall ikke se hvordan den kan implementeres på en måte som er i overensstemmelse med tanken om fri program- og jernvare. Mulig noen litt mer fantasifulle og teknisk kompetente sjeler der ute kan klekke ut en løsning? Hvis så har jeg egentlig ingenting imot det, selv om jeg synes hele forslaget er misforstått.

Det jeg mener de burde gjøre er å i større grad tilrettelegge for at brukerne skal kryptere alt og kunne slette det ved den minste provokasjon. Igjen, har ikke slik telefon og vet at funksjonenen finnes, men jeg hører stadig om folk som blir utsatt for ID-tyveri etter å ha mista telefonen, så helt sikkert kan det umulig være. Telefonen er nokså verdiløs og kan i den store sammenhengen erstattes, så å ha noen killswitch på den virker for meg å være temmelig overflødig.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg ser i alle fall ett som ikke er nevnt så langt: drømmen om en fri smarttelefon vil få et alvorlig skudd for baugen.

Jeg har aldri skaffet meg smarttelefon fordi jeg aldri har truffet på en som har tilstrekkelig fritt os og fri programvare. At det er slik pr. i dag skyldes hovedsaklig grådighet hos produsentene. Det har aldri vært noen andre hindre i veien. Derfor har jeg levd med drømmen om at hvis bare fri-programvare-fanatikerne blir mange nok til at det er økonomisk forsvarlig å ta hensyn til dem, så ville vi kanskje en gang i fremtiden få oss en smarttelefon vi også. Men hvis en slik switch blir obligatorisk... Jeg kan i alle fall ikke se hvordan den kan implementeres på en måte som er i overensstemmelse med tanken om fri program- og jernvare. Mulig noen litt mer fantasifulle og teknisk kompetente sjeler der ute kan klekke ut en løsning? Hvis så har jeg egentlig ingenting imot det, selv om jeg synes hele forslaget er misforstått.

Det jeg mener de burde gjøre er å i større grad tilrettelegge for at brukerne skal kryptere alt og kunne slette det ved den minste provokasjon. Igjen, har ikke slik telefon og vet at funksjonenen finnes, men jeg hører stadig om folk som blir utsatt for ID-tyveri etter å ha mista telefonen, så helt sikkert kan det umulig være. Telefonen er nokså verdiløs og kan i den store sammenhengen erstattes, så å ha noen killswitch på den virker for meg å være temmelig overflødig.
Vis hele sitatet...
Kryptering hadde vært noe, ja.

Jeg har funnet truecrypt til android, men ikke noe til iPhone: https://code.google.com/p/cryptonite/

Ville heller hatt truecrypt enn killswitch på telefonen min.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Kryptering hadde vært noe, ja.

Jeg har funnet truecrypt til android, men ikke noe til iPhone: https://code.google.com/p/cryptonite/

Ville heller hatt truecrypt enn killswitch på telefonen min.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikkje om du er klar over det, men android har allerede innebygd full-devices encryption. Du kan lese mer om det her:

Howtogeek.com - how to encrypt your android phone and why you might want to/

Jeg kan ikkje uttale meg om graden av sikkerheten i denne krypteringen da jeg ikkje verken har lest om den eller studert, men jeg vil anta at dem bruker anerkjente symetriske ciphere som 3DES, AES eller lignende. Hadde jo vært en katastrofe hvis dem tilbydde full-devices encryption som man ikkje kunne stole på, og dette hadde jo også slått tilbake på google selv.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sitat av Turbolego Vis innlegg
En "kill-switch" er redudant for en bruker som har fått mobilen sin stjelt, siden man i dag allerede har IMEI-blokkering.

Hvordan skal det å stenge av mobilen min hjelpe noe utover det?

Høres bare ut som et sikkerhetshull som kan utnyttes av andre enn brukeren.
Vis hele sitatet...
Selv om du blokkerer IMEI på en smarttelefon som iPhone kan du fortsatt bruke den som en iPod touch som er et produkt som mange er interessert i.

En iPhone/iPad som markeres som stjålet med Find my iPhone blir helt låst og kan ikke åpnes selv om man flasher software siden alle iOS enheter må aktiveres mot apple før de kan brukes.

Jeg hadde et tilfelle på jobb hvor en iPad ble tilknyttet en ukjent apple id og låst av den, og da hadde apple selv problemer med å få åpnet den igjen.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Liten update, loven har nå blitt foreslått på føderalt nivå: Federal smartphone kill-switch legislation proposed

Skjønner fortsatt ikke hvorfor staten vil ha en universell "kill-switch" som også kan slette data fra mobilen.

Er ikke det å be om bråk?

Hvorfor må de lage en egen lov for dette når f.eks. apple allerede har denne funksjonen i telefonene sine?