Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2650
Som titteln sier,hvordan ville vi i vesten klart oss uten supermakten Usa fra 2011 og åren fremover? la oss si at i løpet av noen år ser vi et sammenbrudd totalt av usa som millitærmakt stat og styre. Hva vill skje videre? hvordan vill vår sikkerhet og vår livstil påvirkes? tror du resten av vesten vill falle med usa ?

La oss ikke diskutere om dette er noe som ikke noensinne kan komme til og skje,la oss prate om hva ville skjedd med verden OM dette hadde skjedd.
Dette er noe jeg har tenkt en del på i det siste,og jeg lurer på hvordan resten av dere ser på akkurat dette.

Del dine meninger
Diskuter !
Homemade Retard
zeicko's Avatar
fred på jord ?
Tror Russland hadde trappa opp og vips så måtte 1klassinger lære russisk på skolen!
Trådstarter
13 2
Til zeicko: serriøse svar takk
iGnome: tviler ikke på at russland ville hatt en stor hånd i bilde på hva som skulle skjedd videre i verden nei, "all heil putin"
Sist endret av Celtix; 30. mai 2011 kl. 00:09.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av AllLivingLegend Vis innlegg
serriøse svar takk
Vis hele sitatet...
jeg tror at norge hadde blitt involvert i alt som vanlig.

og korea hadd prøvd seg på makt.
Trådstarter
13 2
Sitat av zeicko Vis innlegg
jeg tror at norge hadde blitt involvert i alt som vanlig.

og korea hadd prøvd seg på makt.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er vell hvem som hadde hatt Stoltenberg som sin nye bitch
men hva som hadde skjedd spesefikt er veldig vanskelig å forestille seg, men er jo flere stormakter i verden som sikkert hadde klart å holde seg sånn bob bob uten USA.. men slutten på USA tror jeg betyr slutten på verden! Neste verdenskrig kommer nok til å vare i sånn ca 5min før obama trykker på kofferten sin..! (eller en annen skrulle med tilgang til atomvåpen)
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av AllLivingLegend Vis innlegg
Spørsmålet er vell hvem som hadde hatt Stoltenberg som sin nye bitch
Vis hele sitatet...
normenn generelt skjønner ikke hvor lett vi kan bli vippet av makta
Sitat av zeicko Vis innlegg
normenn generelt skjønner ikke hvor lett vi kan bli vippet av makta
Vis hele sitatet...
Hvilken makt? hahah!
Selv om USA hadde falt, noe jeg tviler på at de gjør uten i hvert fall en kamp, hadde fortsatt EU sittet med stor økonomisk og millitær makt, noe som hadde blitt en naturlig allianse for Norge, om NATO skulle miste sin "leder". Husk forøvrig at USAs makt ikke er begrenset til økonomisk makt, men også er bundet til en reel ekspansiv og defansiv millitant makt. Derfor er det nok usannsynlig at vi har sett det siste til gode gamle Amerika. God bless those suns of bitches.

Når det kommer til økonomi, vil vi nok se en gradvis maktflytting. Delvis til Øst-Asia (allerede påbegynt) og delvis til multinasjonale firmaer (allerede påbegynt).
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av iGnome Vis innlegg
Hvilken makt? hahah!
Vis hele sitatet...
det lille av kontroll staten har over oss..
Tja, om USA skulle falle, noe som neppe skjer så ville ikke bare den vestlige verden blir påvirket faktisk ville hele verden bli påvirket ettersom USA er en motor i verdensøkonomien. Eller si det slik: Kina i dag er USAs største handelspartner og om kina mister dette markedet mister de mye av sin egen makt også. Dette vil da få ringvirkninger overalt - EU's handel ville få et stort skudd i nakken ettersom de har like mye å tape på både USA og Kinas fall, som i dag er deres største handelspartnere. Dermed starter en ond sikel: USA faller, Kina faller, EU faller og de aller fleste av verdens land vil falle med dem - ettersom disse tre i dag er overlegne alle andre økonomisk og avhengig av handel med disse.

Hva annet som ville skje blir bare spekulasjoner, men høyst sannsynlig vil det da oppstå konflikter rundt hvem eller hvilke som tar over hegemoniet i verden - for noen vil alltid hevde seg, med mindre et mirakel skjer. Dette kan skje på fredelig vis, eller det kan skje på verst tenkelige vis. Den siste verdenskrigen oppsto som man må huske av Tysklands og Japans forsøk på å overta hegemoniet etter det maktvakumet som oppsto etter den første verdenskrig. Og oppstår et slikt vakun igjen, så er det ikke utenkelig at vi nok en gang degenerer ned til det samme nivået.
Fred på jorda er ikke helt galt svar da! Vi hadde sluppet f.eks. "terror" mot vesten! Siden Bin Laden folka ikke vil ha noen å være pisset på! Kina hadde tatt fullstendig over, med Japan og Russland (N-Korea tar over Sør)... India blir "vestens" nye stormakt!
Sitat av Ivar Vis innlegg
Fred på jorda er ikke helt galt svar da! Vi hadde sluppet f.eks. "terror" mot vesten! Siden Bin Laden folka ikke vil ha noen å være pisset på! Kina hadde tatt fullstendig over, med Japan og Russland (N-Korea tar over Sør)... India blir "vestens" nye stormakt!
Vis hele sitatet...
du har vistnok ikke skjønt det, terror vil ALDRI ta slutt! Bin laden og gutta har bare brukt Amerika som en "unnskyldning"..
Sitat av Ivar Vis innlegg
Fred på jorda er ikke helt galt svar da! Vi hadde sluppet f.eks. "terror" mot vesten! Siden Bin Laden folka ikke vil ha noen å være pisset på! Kina hadde tatt fullstendig over, med Japan og Russland (N-Korea tar over Sør)... India blir "vestens" nye stormakt!
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke Kina og Japan er så gode venner egentlig, til tross for hvor nære de er hverandre...
Sitat av zer0luck Vis innlegg
Jeg tror ikke Kina og Japan er så gode venner egentlig, til tross for hvor nære de er hverandre...
Vis hele sitatet...
Kina og Japan har hadt mange feider opp gjennom årene så er sikkert mye "bad blood" der ja!
Tv og filmverdenen hadde sett helt annerledes ut hvertfall.
Sitat av zer0luck Vis innlegg
Jeg tror ikke Kina og Japan er så gode venner egentlig, til tross for hvor nære de er hverandre...
Vis hele sitatet...
Det er ikke Norge og Russland heller, men gjett hvem som hadde lært hvem sitt språk!

Binladen var sur på USA og brukte religion og hat som unnskyldning! Han fikk med seg lettlurte idioter... hvorfor sprang ikke han seg selv? hvorfor sprang han ikke huset sitt og alle som var i det, istedenfor å fanges i live(selv om han ble likvidert)! hvis han hater amerikanere så mye så hvorfor ofrer ikke han sitt eget liv for å ta med seg i best trente soldatene de har! tsss...
Økonomisk tror jeg det ville gått forbausendes greit. Det aller meste av produksjonskapasitet sitter nå i Øst-Europa og diverse asiatiske land, og det er amerikanske selskaper som står som eiere. En veldig høy andel av den økonomiske aktiviteten til USA er sådan reine papir-penger uten underliggende reell eksport/import. Det hadde garantert blitt mye økonomisk urolighet og uvisshet om USA kollapset, men jeg mistenker sterkt at det hadde roet seg fort. Du skal ikke en gang se bort ifra at frigjøringen av IP (patenter, kopirettighetter, etc) som hadde kommet hvis USA kollapset helt kunne gitt verdensøkonomien et lite push.

Politisk hadde det derimot gått til helvete. Kina hadde invandert Kina (mao Taiwan) på dagen. Kineserene har heller aldri tilgitt japanerene for massevoldtektene under 2.verdenskrig, og de har reelle konflikter om ressurserer så du hadde nok fått se en krig rimelig fort. Kina har hatt endel diplomatiske problemer med Vietnam i det siste også, så det er ikke usannsynlig at du kunne fått sett både Vietnam og India på Japansk side i den krigen.

India og Pakistan er det en viss sjanse for at klart å eskalere seg fram til en ny krig. Koreaene tror jeg faktisk ingenting hadde skjedd på, fordi Nord vs Sør+Japan innebærer at begge parter mer eller mindre utrydder hverandre uansett.. selv uten USA.

Russland er det helt utopisk og tåpelig og tro at skulle gjort noe med Europa. Det er derimot stor sannsynlighet for at de innlemmet de områdene med betydelige russiske minoriteter igjen (hvite-russland, moldova, ukraina, hele kaukasus).. men de hadde nok sliti nok med muslimske opprørere i Tjetsjenia og Dagestan til at de ikke hadde hatt altfor mye handlingsrom.

Ellers hadde nok også Afrika blitt mer urolig. Nord-Sudan hadde invandert Sør-Sudan tvert, og det er heller ikke usannsynlig at økene verdensuro hadde gjort at konfliktene rundt Ethiopia (både vs Eritria og Somalia) hadde blusset opp. Midt-østen kunne paradoksalt muligens roet seg litt, fordi de hadde blitt mindre paranoide og sykelig vestlig-fokuserte, og kunne kanskje fått ro til å fokusere på å fikse egne land.

Sør-Amerika, som stabile, vel-organiserte samfunn med få eksterne avhengigheter hadde nok opplevd en sterk immigrasjon og en fantastisk økonomisk oppsving. Chavez i Venezuela er vel eneste usikkerhetsmomentet her. Du skal ikke se bort ifra at han hadde klart å erte på seg Mexico eller Colombia rimelig unødvendig.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Økonomisk tror jeg det ville gått forbausendes greit.
Vis hele sitatet...
Litt manglende logikk her, du mener det økonomisk ville gå greit samtidig som store deler av verden blir kastet ut i krig? Krig har aldri vært bra for noen økonomier, og i dag som verdensøkonomien er såpass integrert i hverandre som den er, vil en storkrig et sted få store ringvirkinger andre steder. Og da enda mer om en av verdens største økonomier, USA allerede har kollapset. Og med Japan og Kina i krig, ville tre av verdens største økonomier kollapse.

Og enda mer manglende logikk, om det alle meste av produskjonskapasiteten sitter i Øst-Europa, noe som forøvrig ikke stemmer så ville i såfall disse økonomiene kollapse og om Russland bestemmer seg for å invadere flere Øst-Europeiske land du ramser opp.
Sist endret av Googæl; 30. mai 2011 kl. 01:57.
Sitat av Googæl Vis innlegg
Litt manglende logikk her, du mener det økonomisk ville gå greit samtidig som store deler av verden blir kastet ut i krig?
Vis hele sitatet...
Ser at jeg kunne vært mer presis. Krig ville gjøre interessante ting med handelsbalansene, ja.. men jeg mistenker sterkt at isolert sett så vil fraværet av USA som handelspartner være et mye mindre savn for verdensøkonomien enn de fleste antar.
Krig har aldri vært bra for noen økonomier, og i dag som verdensøkonomien er såpass integrert i hverandre som den er, vil en storkrig et sted få store ringvirkinger andre steder. Og da enda mer om en av verdens største økonomier, USA allerede har kollapset. Og med Japan og Kina i krig, ville tre av verdens største økonomier kollapse.
Vis hele sitatet...
Dette er da en sannhet med modifikasjoner. Særlig USA, men også land som Brasil, India, Australia og Sør-Afrika kom godt ut av andre verdenskrig økonomisk. For det første går økonomiene til de krigførende landene i full aktivitet, og både Kina og Japan er ekstremt avhengige av å importere råvarer. En naturlig konsekvens av Kina mot Japan er faktisk en intens råvareboom ettersom de saumfarer markedet etter diverse råvarer, samtidig som de ødelegger hverandres forsyningslinjer. Det innebærer selvfølgelig også sterke begrensinger på hva de hadde klart å eksportere, men det hadde ikke vært snakk om kollaps.
Og enda mer manglende logikk, om det alle meste av produskjonskapasiteten sitter i Øst-Europa, noe som forøvrig ikke stemmer så ville i såfall
Vis hele sitatet...
Jeg skrev at USA har flyttet produksjonskapasitet til Øst-Europa og Asia. Jeg er klar over at sistnevnte sitter mye på en mye høyere andel, men faktum er uansett at det ikke er i USA.
disse økonomiene kollapse og om Russland bestemmer seg for å invadere flere Øst-Europeiske land du ramser opp.
Vis hele sitatet...
Ingen av de landene jeg ramset opp der tilhører det tradisjonelle Øst-Europa, men er tvert imot tidligere soviet-stater. De har knapt industri, og det som finnes eksporterer i all hovedsak til de andre russisk-talendene landene. Om Russland tar dem tilbake kommer vi ikke til å merke en kvekk til det.

Polen, Ungarn og Tsjekkia er vel de landene som har fått flyttet mest industri til seg fra USA. Romania har vel lite, imen Bulgaria har noe. Ingen av disse landene har russiske minoriteter, og er etter all sannsynlighet trygge fra Russland. De baltiske landene derimot hadde vært en annen sak.. Litauen, Latvia og Estland hadde nok blitt spist ved første anledning.
Sist endret av DumDiDum; 30. mai 2011 kl. 04:07.
Mindre overvektige....
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Ser at jeg kunne vært mer presis. Krig ville gjøre interessante ting med handelsbalansene, ja.. men jeg mistenker sterkt at isolert sett så vil fraværet av USA som handelspartner være et mye mindre savn for verdensøkonomien enn de fleste antar.

Dette er da en sannhet med modifikasjoner. Særlig USA, men også land som Brasil, India, Australia og Sør-Afrika kom godt ut av andre verdenskrig økonomisk. For det første går økonomiene til de krigførende landene i full aktivitet, og både Kina og Japan er ekstremt avhengige av å importere råvarer. En naturlig konsekvens av Kina mot Japan er faktisk en intens råvareboom ettersom de saumfarer markedet etter diverse råvarer, samtidig som de ødelegger hverandres forsyningslinjer. Det innebærer selvfølgelig også sterke begrensinger på hva de hadde klart å eksportere, men det hadde ikke vært snakk om kollaps.

Jeg skrev at USA har flyttet produksjonskapasitet til Øst-Europa og Asia. Jeg er klar over at sistnevnte sitter mye på en mye høyere andel, men faktum er uansett at det ikke er i USA.

Ingen av de landene jeg ramset opp der tilhører det tradisjonelle Øst-Europa, men er tvert imot tidligere soviet-stater. De har knapt industri, og det som finnes eksporterer i all hovedsak til de andre russisk-talendene landene. Om Russland tar dem tilbake kommer vi ikke til å merke en kvekk til det.

Polen, Ungarn og Tsjekkia er vel de landene som har fått flyttet mest industri til seg fra USA. Romania har vel lite, imen Bulgaria har noe. Ingen av disse landene har russiske minoriteter, og er etter all sannsynlighet trygge fra Russland. De baltiske landene derimot hadde vært en annen sak.. Litauen, Latvia og Estland hadde nok blitt spist ved første anledning.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er elendig på å quote..

Ja, land som ikke kriger selv har muligheten til å tjene på krig om de har noe å tilby. Men en krig mellom to såpass store land som Kina og Japan vil føre til økonomisk kollaps. Se litt på historien. Etter 2. verdenskrig var Europas økonomi, japans økonomi og kinas økonomi alle i ruiner. Og slik er det med de fleste andre kriger rundt omkring og: Somalia, Eritrea, Liberia, Korea etter koreakrigen, Vietnam etter Vietnamkrigen, Balkan etter krigen der. Kort sagt, overalt hvor omfattende krig har funnet sted en gang i tiden. Det ville neppe blirr noe annerledes her.

Usa og EU har sitter fortsatt på størstedelen av verdens industri, selv om tendensen riktignok er mot Øst-asia. Skulle gjerne linket til kilder, men alle er i bokform.

Og litt pirking: Alle de landene du ramset opp tilhører øst-europa. De andre der tilhører øst eller sentral europa, men det kan være det samme
Og slik økonomien fungerer så er bare det at investorer tror at noe kan skje i de landene som tidligere har blitt invadert av soviet nok til å skremme dem vekk. Det skjedde forrige gang de prøvde seg borti der, og gjorde deres jobb der desto enklere.

Og som sagt alle mine kilder er i bokform, desverre. Har brukt de siste ukene på å nipugge politisk økonomi frem mot eksamen. Begynner å gå rundt for meg nå

Men uansett, hovedpoenget: En kollaps i USA vil få store konsekvenser for verdensøkonomien. Bare se hvilke konsekvenser nedgangen der de siste årene har fått. Men det er dog ikke snakk om noe kollaps. Forrige gang en stor hegemon slet virkelig økonomisk var storbritannia på starten av forrige århundre, det sendte i sin tur størsteparten av den industrialiserte verden inn i ond sirkel av proteksjonisme, dalende handel og økonomiske vansker som i sin tur igjen førte med seg enda fler problemer - som valget av Hitler i Tyskland.
Hvorfor det skjer? Vel ingen andre med like stor kjøpekraft som det USA har i dag står klare til å ta over deres rolle. Ikke minst, de har i dag noe sånt som 43% av verdens samlede militære utgifter, og bare dette i seg selv tilsvarer helt svimlende summer og forbruk av råvarer. Dermed setter man i gang dominoeffekten - økte incentiver til land om å føre en proteksjonistisk politikk siden store USA som både forbruker og marked er borte. Og proteksjonisme gir igjen lavere handel. Og kanskje mest av alt: Et mye mer usikkert sikkerhetsklima rundt omkring i verden, når ingen ''politimann'' kan passe på.
Tipper Russland og Korea blir bitre fiender og prøver å trappe opp som verdens ledere.
Sitat av AllLivingLegend Vis innlegg
Spørsmålet er vell hvem som hadde hatt Stoltenberg som sin nye bitch
Vis hele sitatet...
Eneste makta Stoltenberg har ligger i at hans partipamper forsøker å gi bort Norge til EU, og den oppesiden det har for EU å ha et nisseland som kan sendes ut på diverse halvdiplomatiske oppdrag i ny og ne.

USAs fall? Det tror jeg ville hatt virkninger vi ikke klarer helt å se for oss, den internasjonale handelens bruk av USD som internasjonal pengeenhet binder Kina opp til et av verdens største forbrukermarkeder; USA.

Alternativene er om Kina bytter til Euro, med det Europeiske markedet som mål for øyet( men ser man på omsetningen tilsvarer trolig det europeiske forbrukermarkedet California ), eller om IMF( The International Monetary Fund ) setter SDR( Special Drawing Rights ) ut i live, men da må der veksles mer, og uten predefinert tilhørighet noe som i teorien gir mest rettferdig, men totalt uforutsigbart marked.

Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Tv og filmverdenen hadde sett helt annerledes ut hvertfall.
Vis hele sitatet...
Det ville vært deilig å slippe det amerikanske propaganda apparatet; Hollywood.

Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Tipper Russland og Korea blir bitre fiender og prøver å trappe opp som verdens ledere.
Vis hele sitatet...
Du glemmer India, null makroøkonomi, men mye kunskap og litt over middels interessert i det militære.

Sitat av Kain Vis innlegg
Mindre overvektige....
Vis hele sitatet...
Kun om dette blir stoppa: https://secure.avaaz.org/en/eu_herba...cine_ban/?copy Codex Alimentarius søker tilsynelatende å kreve at all matproduksjon skal industrialiseres.