Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3190
Hei.

Jeg prata med sjefen om en kompis kunne få ta en pils på jobben min, som er et 20-års sted etter 22.00. Dette var helt greit, ikke ulovlig så lenge vi visste hvem han var og at han var 18..

Kan noen finne en lov / paragraf som handler om dette?
Som eier av utestedet vil sjefen din kunne bestemme aldersgrensen på folk han vil ha inne på sin eiendom. At han sier det er greit med kompisen din på 18 medfører ingen problemer for dere.
Trådstarter
Aha, så det er ingen lov om dette? For fikk vite at det var greit, så lenge vi holdt øye med den personen og at han ikke drakk 20-års alkohol.
Dette kommer jo litt ann på hvilken type uteplass dette er, er det en plass som kun selger øl, vin og sterkvin skal ikke dette være noe problem. Selger plassen brennevin blir det for værre ivertfall etter midnatt, dette gjelder stavanger og kan være anderledes andre plasser.
Sitat av Pheromone Vis innlegg
Som eier av utestedet vil sjefen din kunne bestemme aldersgrensen på folk han vil ha inne på sin eiendom. At han sier det er greit med kompisen din på 18 medfører ingen problemer for dere.
Vis hele sitatet...
Haha, nå er du vel helt på ville vidder her. Saken er at det er utestedet selv som er ansvarlig for at noen under 20 år ikke får kjøpt sprit, hvor de velger å gjøre sjekken er helt opp til dem selv, de fleste gjør det i inngangen, men det er heller ikke uvanlig å gjøre ID-kontroll i baren.
Jeg tror du tar feil, "danseku". Bandet mitt har fått ganske mye medfart det siste året, og vi har spilt på utesteder over hele landet. Der har de gitt beskjed om at så lenge vi ikke drikker annet enn ting vi har lov til å drikke kan vi oppholde oss der så lenge vi vil uten å bryte noen som helst lover.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Haha, nå er du vel helt på ville vidder her. Saken er at det er utestedet selv som er ansvarlig for at noen under 20 år ikke får kjøpt sprit, hvor de velger å gjøre sjekken er helt opp til dem selv, de fleste gjør det i inngangen, men det er heller ikke uvanlig å gjøre ID-kontroll i baren.
Vis hele sitatet...
Hæ? Hvor sa jeg noe som helst om å servere personen drikke med 20 års aldersgrense? De kan ha 18 års aldersgrense men 20 år på visse drinker Er slik på et utested i byen min.

Saken er at SJEFEN bestemmer hvem han vil slippe inn i sitt lokale. Han kan slippe inn sønnen sin på 10 år uten at det er ulovlig.
er i ytterste fall bartendern som serverer som får smellen. Er de som skal spørre om de er i tvil om alder. Dette lærte i allefall vi på bartender skolen
Dog går det også utover utestedet da de kan miste skjenkebevilgningen sin og du kan jo prøve og drive nattklubb uten rettigheter til å servere alkohol...
Trådstarter
Mp34567 har rett, hvem som helst kan komme inn her og, men vi bartendere må ta ansvaret selv og VITE at personen er over 20 før vi serverer sprit til dem. Pratet akkurat med sjefen om dette. Takk for svar
dette er jeg rimelig sikker på at er feil, skal se om jeg klarer og finne noe kilder.
Dette er i tilfelle kun før midnatt.
Sist endret av danseku; 30. desember 2010 kl. 23:19.
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Alt er avhengig av bevillingen utestedet har. http://dt.no/nyheter/skjenket-18-ari...-lov-1.4239513
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke om det var en direkte konsekvens av den saken der, men det utestedet ble vel og stengt rett etter dette
Han får ikke sitte på bord med noen som drikker 20-års drikke, eller drikke selv (selvfølgelig). Mao, dere kan ikke drikke sprit mens dere henger med han.
Mye synsing i denne tråden, som nevnt så kommer det ann på hvilken bevilling utestedet har.
Ta f eks XL i Drammen som et eksempel deres bevilling sier at de kun har lov til å servere folk over 20 uansett hva det er(selv ikke alkoholholdige drikker), eller ha folk under 20 i lokalet.

Der jeg jobber så kan vi slippe inn folk under 18 når det er konsert(må ha med seg foresatte som skriver kontrakt med oss om at de skal passe på at den under 18 ikke drikker), men de må ut når arragementet er ferdig.
Deretter har vi 20års grense i følge bevillingen men utestedet har valgt å sette 23 år grense da det bli mye mindre bråk og fyll med eldre gjester.