Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3536
Hei, lurer på om det er normal prosedyre at man blir bedt om urinprøve når man sjekkes inn i fengsel. Noen som vet? Er Hof det er snakk om. Skal inn 7 dager pga bot. Takk.
Sitat av aeoN88 Vis innlegg
Hva tror du selv?
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke bare hjelpe han med hva han lurer på?


Til TS, fant værtfall dette når jeg søkte litt rundt om det.

Dersom politiet har "skjellig grunn" til å mistenke deg for en straffbar handling som kan medføre frihetsstraff, kan de be om en urinprøve etter straffeprosessloven § 157. Dette betyr at dersom politiet mistenker at du f.eks. røyker/har røykt hasj, kan de kreve at du tar urinprøver. Bestemmelsen innebærer at det må foreligge en konkret mistanke om rusbruk.

Urinprøver tas ikke for å sjekke om det kommer inn narkotika i fengselet, slik du lurer på, men for å sjekke om den innsatte bruker narkotika. Blir du tatt for rusbruk i fengselet, vil du nok bli anmeldt/ilagt en reaksjon på dette.
Sitat av aeoN88 Vis innlegg
Hva tror du selv?
Vis hele sitatet...
Tåpelig kommentar, du vet åpenbart ikke!

Det kan være de tar urinprøver ved misstanke. Satt selv på hof i noen måneder og det ble ikke utført urinprøver på meg, eller de jeg "hang" med.
Sitat av brsbent Vis innlegg
Hei, lurer på om det er normal prosedyre at man blir bedt om urinprøve når man sjekkes inn i fengsel. Noen som vet? Er Hof det er snakk om. Skal inn 7 dager pga bot. Takk.
Vis hele sitatet...

Jeg ble testet i alle fall. Tror det er vanlig
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Jeg ble testet i alle fall. Tror det er vanlig
Vis hele sitatet...
Du ble testet sier du, kan du utdype litt? Når ble du testet, ved inngangen? Ble du testet flere ganger. Hvor lenge satt du inne? Var du på åpen anstalt/lukket?

Hadde vært kjekt med litt mer informasjon
Kozekukken
Trådstarter
Takk, spliffen. Det er når jeg kommer inn jeg er bekymret for at de skal ta pissings. Ikke at jeg egentlig bryr meg, men er ikke keen på å sitte lenger pga jeg har tatt en blås. Var du på Hof, Prblmvksn?
du blir som regel spurt om du har brukt noe rusmidler i det siste, jeg sa ja til alt jeg hadde putta i meg i det siste benzo og cannabis ... dette for å ha noe å måle mot ved evt pissings i soninga sånn at de kan se at thc nivået er synkende eller ei ..

fengselsvesenet blander ikke politi inn ved rusbruk i fengsel da de har egne straffemetoder som å ta fra deg sosial omgang med andre (sitte på cella utenom jobb og middag) eller ta ut tv'n fra cella di

jeg satt på ringerike 6 mnd og ble busta for cannabis , mistet tv'n og sosial omgang i 2 uker

du skal sitte på hof i 7 dager , de rekker ikke å få svar på prøva di før du slipper ut engang ...
tror du har veldig lite å bekymre deg for
Jeg ble ikke sjekket da jeg skulle sone 7 mnd i trøgstad.
Ble riktignok sjekket en gang under opphold, samt ved overgang til fotlenke = Totalt 3 ganger.
jeg vart ikke sjekket,satt bare litt lengere enn deg,slapp ut for nesten en månde siden,er nok ikke noe kjempe stress hvis dem sjekker heller.dem slepper deg ut når du skal.ps,første dag teller ikke på soninga
Altså, om de tar en test når du kommer dit så er jo ikke det for å ta deg for noe du har i urinen. Det er jo for å sjekke om du bruker mens du sitter inne. Men som en annen sa, du skal sitte i kun 7 dager. De rekker ikke få svar på test engang.
Bare litt nysgjerrig her. Du skal altså sitte inne for en bot på 3500kr? De andre innsatte kommer til å le av deg, bare så du er klar over det.
Sist endret av A-tillah; 22. mars 2015 kl. 12:22.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Når man møter opp til soning er det normal praksis at urinprøve blir tatt dagen etter oppmøte.
Den første urinprøven du tar kan dem ikke straffe deg for, uansett resultat da dette skjedde før du møtte opp til soning.

Ettersom du kun har 7 dager så har du ingenting å beskymre deg for. Å få svar på en posetiv urinprøve tar opptil 14 dager

Men det er veldig forskjellig ifra fengsel til fengsel. Noen fengsler tar ikke urinprøve før dem har misstanke, å andre tar dagen etter innkomst

Håper dette hjalp deg og det du lurer på. Lykke til under soning
Det er veldig vanlig at de tar stikkprøver. Om du tester positivt så kan dette gå utover om du skal få prøveløslatelse eller ikke