Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 10186
I Aftenposten i dag kan du lese at MDMA for første gang brukes i terapi i Norge.

Dette er utrolig spennende, og gode nyheter. Nå står ikke politikk i veien for vitenskap. Denne nyheten er ekstra god for alle som ikke hjelpes av dagens behandlingstilbud.

Psykforsk som står bak dette driver med Innovativ behandlingsforskning, ved sykehuset i Østfold. Gratulerer til denne gjengen som har jobbet i mange år for å få dette til.

Hvis noen er ekstra interessert, så har jeg også intervjuet psykologen Ivar Goksøyr, som har vært sentral i å få dette gjennom.

Fremtiden ser lys ut for Psykedelika og mental helse i dag
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
60mg blir mikrodose. Jeg har mer troa på at det er selve settingen og terapien man tas gjennom her som kan hjelpe enn selve mdmaen, utenom at stoffet kanskje gjør deg mer åpen med følelsene dine. Noe alle i terapi bør øve på uavhengig bruk av rusmidler
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noe alle i terapi bør øve på uavhengig bruk av rusmidler
Vis hele sitatet...
Du mener vel uavhengig av medisin? Terapeutisk bruk av mdma må vel omtales som medisinsk bruk for å ikke få potet-Norge på nakken tipper jeg 🤣
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av ztaale Vis innlegg
Du mener vel uavhengig av medisin? Terapeutisk bruk av mdma må vel omtales som medisinsk bruk for å ikke få potet-Norge på nakken tipper jeg 🤣
Vis hele sitatet...
Ja. Men i dette tilfellet er medisinen et klassifisert rusmiddel som gir rus. Mange letter på sperrene sine av noen pils også, mens for eksempel SSRI vil ikke gi den ruseffekten. Det er derfor et skille i virkning av det som klassifiseres som rusmiddel og det som er klassifisert som kun medisin.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
60mg blir mikrodose. Jeg har mer troa på at det er selve settingen og terapien man tas gjennom her som kan hjelpe enn selve mdmaen, utenom at stoffet kanskje gjør deg mer åpen med følelsene dine. Noe alle i terapi bør øve på uavhengig bruk av rusmidler
Vis hele sitatet...

30mg er aktiv dose så er vel ikke helt mikrodose. Jeg tok 90 første gangen og hadde en god rus
Dette åpner døren for en ny verden. MDMA, Sopp og Ketamin.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja. Men i dette tilfellet er medisinen et klassifisert rusmiddel som gir rus. Mange letter på sperrene sine av noen pils også, mens for eksempel SSRI vil ikke gi den ruseffekten. Det er derfor et skille i virkning av det som klassifiseres som rusmiddel og det som er klassifisert som kun medisin.
Vis hele sitatet...
"Rusmiddel" er ikke en klassifisering, og det er meg bekjent heller ingen rusmidler som ikke gir rus. Det du tenker på er vel legemidler som går under "Narkotika" klassifiseringen.

Disse medisinene omtales bare ved preparatnavnet, man får ikke beskjed om at du får nå "rusmidler" injisert i deg når du får morfindrypp.

I dette tilfellet er det nettopp "rus" biten som er interessant, for hele poenget med MDMA i terapi er å gjøre det hele mer effekivt: Man må ofte bruke tid på å tørre åpne seg for terapeuten, for noen så er dette så vanskelig å gjøre at det hemmer hele terapien.
Det er i slike tilfeller at MDMA assistert terapi kan hjelpe, at man kommer over kneika med å åpne seg, og når man først har kommet dit så trenger man ikke bruke MDMA videre.

Gjerne rett meg om jeg tar feil: Men jeg får en litt ekkel bismak av innleggene dine, du fremstår som en puritaner som setter det prinsippet høyt, høyere enn velværen til individuelle folk, noe du strengt tatt ikke har ekspertisen til.
La helsepersonell få vurdere hvem som trenger medikamenter eller ikke.
Sist endret av Dodecha; 16. april 2021 kl. 17:45.
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Halleluja!!!!!!!! Endelig litt endringer! Håper LSD blir brukt mot smerter hos de som trenger det for "ikke avhengighetsskapende" behandling, som f.eks ketamin.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
"Rusmiddel" er ikke en klassifisering, og det er meg bekjent heller ingen rusmidler som ikke gir rus. Det du tenker på er vel legemidler som går under "Narkotika" klassifiseringen.

Disse medisinene omtales bare ved preparatnavnet, man får ikke beskjed om at du får nå "rusmidler" injisert i deg når du får morfindrypp.

I dette tilfellet er det nettopp "rus" biten som er interessant, for hele poenget med MDMA i terapi er å gjøre det hele mer effekivt: Man må ofte bruke tid på å tørre åpne seg for terapeuten, for noen så er dette så vanskelig å gjøre at det hemmer hele terapien.
Det er i slike tilfeller at MDMA assistert terapi kan hjelpe, at man kommer over kneika med å åpne seg, og når man først har kommet dit så trenger man ikke bruke MDMA videre.

Gjerne rett meg om jeg tar feil: Men jeg får en litt ekkel bismak av innleggene dine, du fremstår som en puritaner som setter det prinsippet høyt, høyere enn velværen til individuelle folk, noe du strengt tatt ikke har ekspertisen til.
La helsepersonell få vurdere hvem som trenger medikamenter eller ikke.
Vis hele sitatet...
Det handler også om å omkoble de negative assosiasjonene man har til minnene som bearbeides. MDMA blir primært brukt for å behandle behandlingsresistent kompleks PTSD, der primærformålet er å tillate bearbeiding av uforløste traumer - altså er alle konvensjonelle behandlingsformer forsøkt. Det er veldig spennende og en veldig intuitiv måte å behandle tilstanden på: Man lar pasienten forsøke å håndtere sitt indre liv ved hjelp av en guide og et legemiddel som gir massiv eufori og empatisk evne til å forstå handlingene gjort mot h*n. Det gleder meg stort at Norge tillater dette
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja. Men i dette tilfellet er medisinen et klassifisert rusmiddel som gir rus. Mange letter på sperrene sine av noen pils også, mens for eksempel SSRI vil ikke gi den ruseffekten. Det er derfor et skille i virkning av det som klassifiseres som rusmiddel og det som er klassifisert som kun medisin.
Vis hele sitatet...
Nå må du gi deg! Det er medisin på lik linje som amfetaminpreparater er medisin for pasienter med ADHD og ikke "rusmidler"

Hostesaft innholder morfin, er det da også rusmiddel?

Ketamin brukes som bedøvelse til barn, er det også da et rusmiddel?

De fleste rusmidler er faktisk medisin.
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Gjerne rett meg om jeg tar feil: Men jeg får en litt ekkel bismak av innleggene dine, du fremstår som en puritaner som setter det prinsippet høyt, høyere enn velværen til individuelle folk, noe du strengt tatt ikke har ekspertisen til.
La helsepersonell få vurdere hvem som trenger medikamenter eller ikke.
Vis hele sitatet...
Det var ikke sånn ment! Jeg vet godt at assistert traumeterapi med psykedelika og mdma har gitt gode resultater! Kommentaren min bare påpekte omtrent det samme som du gjør at det hovedsakelig kommer fra det at man blir mer trygg og i kontakt med følelsene sine av stoffet og det er hele settingen man sammen med terapeuten graver igjennom sitt indre som gjør det så bra,derfor oppfordret jeg til å også øve på å være i kontakt med følelsene sine utenom en tripp. Selve "highen" er ikke vidunderkuren sånn enkelte ser ut til å tro.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det var ikke sånn ment! Jeg vet godt at assistert traumeterapi med psykedelika og mdma har gitt gode resultater! Kommentaren min bare påpekte omtrent det samme som du gjør at det hovedsakelig kommer fra det at man blir mer trygg og i kontakt med følelsene sine av stoffet og det er hele settingen man sammen med terapeuten graver igjennom sitt indre som gjør det så bra,derfor oppfordret jeg til å også øve på å være i kontakt med følelsene sine utenom en tripp. Selve "highen" er ikke vidunderkuren sånn enkelte ser ut til å tro.
Vis hele sitatet...
Da er vi ganske enige, beklager å anklage deg slik, det er bare en refleks jeg får innimellom. Det er absolutt veldig viktig å få frem at dette er et hjelpemiddel, en del av en mye større prosess og man må aldri tro at "en pille" vil kurere deg alene.
Sitat av Nether Vis innlegg
MDMA blir primært brukt for å behandle behandlingsresistent kompleks PTSD, der primærformålet er å tillate bearbeiding av uforløste traumer - altså er alle konvensjonelle behandlingsformer forsøkt.
Vis hele sitatet...
Synd at ketamin og MDMA kun er tilgjengelige for dem som har prøvd alle de andre behandlingene først. Og selv da får man 60 (!) mg MDMA og/eller det landeveisrøveriet som heter Spravato (56-84 mg/uke) for 2600+ kr.

Latterlig at mange må lide seg gjennom lite effektive og tidskrevende behandlinger i mange måneder/år før de får lov til å forsøke noe som er påvist å faktisk være svært effektivt.

Selvfølgelig finnes EmmaSofia-klinikken der det er mulig å få mer virksome doser ketamin (for det er ikke bare ketamins farmakodynamikk som gir resultater, men også det man opplever under påvirkning), men det er ganske dyrt.

Hva er greia med 60 mg MDMA anyway? MAPS brukte 120 mg i sine undersøkelser, og det var det som ga resultater. 60 mg blir man bare litt varm og speedet av. Dosering bør uansett tilpasses hver enkelt pasient.

Fin utvikling, bevar meg vel, men unødvendig føre-var og gate-keeping tilnærming.
Anonym bruker
"Rik Svin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Emma Sofia klinikken får vel ikke bruke ketamin mot cptsd? Da jeg var i kontakt med dem fortalte de at Ketamin kun blir brukt mot tunge depresjoner. I usa har de derimot lang erfaring og gode resultater med å benytte ketamin mot cptsd. Håper det kan bli et alternativ for de som ikke har funnet andre løsninger som hjelper. Er det vanskelig å komme igang med mdma mot cptsd for en som har forsøkt alt annet og har slitt tungt i årevis? Åssen går en frem for å få prøvd mdma behandling?
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Synd at ketamin og MDMA kun er tilgjengelige for dem som har prøvd alle de andre behandlingene først. Og selv da får man 60 (!) mg MDMA og/eller det landeveisrøveriet som heter Spravato (56-84 mg/uke) for 2600+ kr.
Vis hele sitatet...
Du kan velge å se på det som synd, eller så kan du velge å se på dette som starten på en lenger prosess. VI er forsiktige her i Norge (på godt og vondt), og vi starter forsiktig, deretter vil det nok utvikle seg etter mye testing.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Synd at ketamin og MDMA kun er tilgjengelige for dem som har prøvd alle de andre behandlingene først. Og selv da får man 60 (!) mg MDMA og/eller det landeveisrøveriet som heter Spravato (56-84 mg/uke) for 2600+ kr.
Vis hele sitatet...
Gjelder dette på offentlig sykehus også? Hvor de allerede har litervis med vanlig, billig ketamin på anestesiavdelingen?
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, er selv en ung mann som lider av PTSD og har selv merket at MDMA har gitt meg positiv effekt.

Har alltid tatt det sammen med mine beste kompiser, og da snakker vi løst og fast om alt, men gjerne personlige dype ting som vi vanligvis aldri hadde dratt frem med mindre vi var rusa på MDMA.

Mange melder at de er "tappet" og deprimert etter MDMA bruk, men jeg har alltid følt meg som en bedre og friskere person mentalt de første dagene etter bruk, før alt igjen normaliseres til mitt gamle PTSD-meg. Høres dette sannsynlig ut? Da med tanke på at mitt serotoninlager burde være like tømt som andre "normale" som tar MDMA.

Noen som vet hvordan man går frem for å bli vurdert til MDMA assistert behandling? Evt. hvordan man melder interesse for å bli forsøkskanin?
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Synd at ketamin og MDMA kun er tilgjengelige for dem som har prøvd alle de andre behandlingene først. Og selv da får man 60 (!) mg MDMA og/eller det landeveisrøveriet som heter Spravato (56-84 mg/uke) for 2600+ kr.

Latterlig at mange må lide seg gjennom lite effektive og tidskrevende behandlinger i mange måneder/år før de får lov til å forsøke noe som er påvist å faktisk være svært effektivt.
Vis hele sitatet...
Blingset når jeg skrev i sted og så ikke at Stray Wanderer hadde påpekt hvordan man blir vurdert til MDMA behandling. Høres jo ut som en tung prosess å i det hele tatt bli vurdert ja. Har vært i kognitiv behandling før, men er vel en behandling med noe støt og greier som jeg ikke har prøvd. Når disse er gjort og de evt ikke gir meg noe bedring, tror du da MDMA kan vurderes? Eller er det bare for de få heldige utvalgte?
Jeg ordla meg noe uklart i det første innlegget.

Sykehuset Østfold: lavdose ketaminbehandling, lavdose MDMA-behandling. Med terapi.

Spravato: arketamin-nesespray (lav dose).

EmmaSofia-og Axon-klinikker: fulldose-ketaminbehandling med terapi.

Orange Kvernknurr:

Usikker på prosessen, men regner med at du må gjennom månedsvis med forskjellige SSRIs/SNRIs + litt antipsykotika hvis du er suicidal. Vet ikke om MAOIs er særlig benyttet i Norge, men kan hende at noen psykiatere satser først på det fremfor å forsøke ketamin/MDMA. Kanskje lurt å foreslå det selv etter at man har dannet en relasjon til behandleren.

Uansett, kan tenke meg at det er en lang prosess for de som først nå vil starte en utredning/behandling.