Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4695
Hei freaks.

Har et forenklet forelegg fra et par år siden tilbake for å kjøre 14 KM over grensen om jeg husker riktig. Fikk 2800 i bot og glemte det helt bort.

Nå har jeg fått brev om anmodning til soning.

Jeg har alltid hatt lyst å sone et par dager og se hvordan det fungerer og generelt oppleve dette. Det er derimot litt kjedelig å vite at man bare koster samfunnet mer ressurser ved å gjøre det, menmen.

Er det noen andre konsekvenser mtp soning som man ikke får ved å betale boten? (som nå er på 3800)
Når du har betalt boten så er hele saken ute av verden. mens visst du soner får du en dom på deg, og et rulleblad som følger deg resten av livet.
Var det jeg var redd for. Synd det, hadde virkelig lyst å sone. Får bare hoste opp pengene, hvis de i det hele tatt tar dem imot nå som jeg allerede er anmodnet til soning.
Sitat av torsken Vis innlegg
Var det jeg var redd for. Synd det, hadde virkelig lyst å sone. Får bare hoste opp pengene, hvis de i det hele tatt tar dem imot nå som jeg allerede er anmodnet til soning.
Vis hele sitatet...
Ja det er ingen problem. Betaler du nå, så slipper du soninga.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av maniiac Vis innlegg
Når du har betalt boten så er hele saken ute av verden. mens visst du soner får du en dom på deg, og et rulleblad som følger deg resten av livet.
Vis hele sitatet...
Nei, forenkla forelegg kan føre til soning, og er endeleg dom. Det er ikkje meir dom om du må sone det eller ikkje.

Men generelt så vil du ikkje få sone forelegg. Før du får sone vil SI ta ein runde med bankkontoer, skattefuten og arbeidsgjevar i eit forsøk på å få penger. Så om du skal få sone så må du i praksis vere svært blakk, og ha ekstremt dårlige utsikter til framtidig inntekt.
Vil det komme frem av en utfyllende politiattest at jeg har sonet, og ikke betalt boten egentlig?

Nå angrer jeg på at jeg betalte.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, forenkla forelegg kan føre til soning, og er endeleg dom. Det er ikkje meir dom om du må sone det eller ikkje.

Men generelt så vil du ikkje få sone forelegg. Før du får sone vil SI ta ein runde med bankkontoer, skattefuten og arbeidsgjevar i eit forsøk på å få penger. Så om du skal få sone så må du i praksis vere svært blakk, og ha ekstremt dårlige utsikter til framtidig inntekt.
Vis hele sitatet...
Ganske mange som soner får bøter dem har fått for besittelse av stoff.Fikk nettopp en ny innkallellse til soning selv,å veit om mange som har sonet for det samme.

Sitat av Hager Vis innlegg
Forslag: Rename nick til Tosken.
Vis hele sitatet...
Fordi?Han vil jo bare vite hvordan det norske fensgelsystemet fungerer.Kan være interessant for mange å få ett innblikk i hvordan det er å sone en liten dom i Norge.Å det er nada konsekvenser av å ha en liten dom på rullebladet her i landet,med mindre du skal utdanne deg til noe som krever vandelsattest.For de fleste har det ingenting å si.
Det er ikke som i USA hvor du nesten er doomed til et liv med minstelønn,kun på grunn av en liten fengselsdom.
Sist endret av JayHova; 5. juli 2014 kl. 04:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uansett, om man soner eller betaler boten har det ikke utslag på rullebladet virker det som.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Folk som soner 1-3 dager for småbøter er ikke mye populære i fengsel. Tenk der sitter det folk og soner lange dommer, også kommer det inn en tulling som soner for 3000 kr som bare er der for å se hvordan de har det. Var en som fikk litt juling når jeg var inne som satt der i 1.5 dag.
Trodde sånne småsummer bare ble tvangstrekt av inntekt/stønad, fikk også ett sånt brev for 3500kr, der jeg måtte "sone", gikk 2 uker, også fikk jeg brev om tvangstrekk over 2 måneder istedenfor soning.
Sist endret av thisisfifty; 5. juli 2014 kl. 18:35.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
bare for å presisere, det er ikke mulighet bare å velge soning foran å betale en bot.

"meh, jeg sitter heller et par dager i buret, så sparer jeg noen tusenlapper".

det er ikke slik det fungerer.
fengsel er siste utvei om de ikke klarer å drive inn pengene på annet vis, f. eks. tvangstrekk fra lønn og lignende.
Man får ikke sone for kun et par tusen kroner,jeg snakker om minst 20tusen pluss i bøter.Ja,man kan ikke ha store inntekter på papiret,men det er langt ifra at man må være uteligger for å få sone.

Sitat av somnium Vis innlegg
bare for å presisere, det er ikke mulighet bare å velge soning foran å betale en bot.

"meh, jeg sitter heller et par dager i buret, så sparer jeg noen tusenlapper".
.
Vis hele sitatet...
Akkurat sånn det funker for meg,jeg nekter plent å betale å har uoppgjorte bøter årevis tilbake itid.
Sist endret av JayHova; 6. juli 2014 kl. 00:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Da fikk jeg nettopp betalt tilbake pengene mine fra Statens innkrevingssentral.

Jeg hadde sendt dem melding på sismo.no, etter å ha betalt boten, og sa at jeg ville ha tilbake pengene fordi jeg allerede hadde avtalt å sone (liten overdrivning av sannheten), og i dag kom plutselig pengene veldig uforventet TILBAKE til kontoen.

Nå gleder meg kun til soning. Boten jeg slipper å betale burde dekke rundturen tilbake til Norge, altså en liten ferie tilbake tilbake og et par dagers opphold i fengsel. Skal bli spennende og se systemet fra innsiden.
▼ ... over en uke senere ... ▼
...Hva er det du har forhåpninger om å lære om systemet sett fra innsiden med et opphold på 14 dager? Når du blir låst inn og ut? Hva mat som er der? Humøret på betjentene? Når det er lufting? Alt du kommer til å få svar på kunne du sikkert fått svar på via www.kriminalomsorgen.no (?) Du vil være like opplyst og velinformert om hvordan systemet funker etter 14 dager soning som jeg vil være opplyst om hvordan ting fungerer på gran canaria etter en chartersvein tur dit i 14 dager..
Sitat av torsken Vis innlegg
Da fikk jeg nettopp betalt tilbake pengene mine fra Statens innkrevingssentral.

Jeg hadde sendt dem melding på sismo.no, etter å ha betalt boten, og sa at jeg ville ha tilbake pengene fordi jeg allerede hadde avtalt å sone (liten overdrivning av sannheten), og i dag kom plutselig pengene veldig uforventet TILBAKE til kontoen.

Nå gleder meg kun til soning. Boten jeg slipper å betale burde dekke rundturen tilbake til Norge, altså en liten ferie tilbake tilbake og et par dagers opphold i fengsel. Skal bli spennende og se systemet fra innsiden.
Vis hele sitatet...

ta å send de penga til meg så jeg kan betale mine bøter. å være i fengsel er ikke noe moro, du kommer til å kjede deg og ønske at du betalte den bota.
Sitat av torsken Vis innlegg
Da fikk jeg nettopp betalt tilbake pengene mine fra Statens innkrevingssentral.

Jeg hadde sendt dem melding på sismo.no, etter å ha betalt boten, og sa at jeg ville ha tilbake pengene fordi jeg allerede hadde avtalt å sone (liten overdrivning av sannheten), og i dag kom plutselig pengene veldig uforventet TILBAKE til kontoen.

Nå gleder meg kun til soning. Boten jeg slipper å betale burde dekke rundturen tilbake til Norge, altså en liten ferie tilbake tilbake og et par dagers opphold i fengsel. Skal bli spennende og se systemet fra innsiden.
Vis hele sitatet...
"systemet fra innsiden"? Hva i alle dager tor du foregår i fengsel? Du er klar over at Prison Break ikke er basert på norske fengsler?
Hvorfor reagerer folk på at trådstarter vil se "systemet fra innsiden"? Fengesel og soning er jo noe litt sagnomsust nesten. Å sone i fengsel er vel den "hardeste" tvangen/volden staten har lov til å pålegge et medlem Tviler på at TS er den eneste som har lurt på hvordan det frihetsberøvelse faktisk føles? Og man er vel også litt nysgjerrig på om filmbransjens fremstilling av dette er helt på jordet eller ikke.

God tur TS, gi oss en update når du er tilbake.
Sist endret av Sneipen92; 27. juli 2014 kl. 21:39.
Folk reagerer vel for det virker som han har tenkt å bruke 14 dager av sin tid for så å komme ut å vite noe om et system. I norge har vi fengsel med lavere sikkerhetsnivå, høyere sikkerhetsnivå - Innenfor der har vi som regel 6-7 avdelinger ved lukkede fengsler med et progresjonssystem hvor det er litt og litt flere goder jo bedre du oppfører deg. Han kommer til å bli sendt på en åpen anstalt, kjede seg i 14 dager og komme tilbake og vite nada om hva hard tvang eller virkelig frihetsberøvelse er for noe. Men selvsagt, det er jo hans liv og hans tid å bruke, at han kommer ut med svar på sine spørsmål om systemer er dog helt umulig. Er vel kanskje derfor folk reagerer... Men for all del, god tur!