Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4836
Hei! Jeg sitter å er någet forbanna nå, da jeg hører rykter om at noen jeg vet om har kopiert tattoveringa mi å tatt likens. Jeg tegna den selv, så ingen andre har den, vell inntill nå. Hvordan er reglene ang. dette? dette kan da ikke være låv å bare stjele noen andre sin tattovering sånn helt uten vidre?!
det er krig og sult i verden. Og du sitter å tenker over dette? Kan umulig tenke meg at det er ulovlig å kopiere noen andre sin tatovering. Blir som at en har funnet en ny type frisyre, blir litt dumt om ingen andre kan ha samme frisyre.
er du totalt idiot? det blir jo ikke akkurat det samme for en hårfrisyre er ikke der for alltid!
Om du har tegnet den selv er det vel du som eier opphavsretten(?).
Ja var det jeg også tenkte.. Jeg vet ikke med sikkerhet ennå om det er sant at fyrn har stjælt tattisen min, men om det er sant, er det mulig å annmelde?
Vent litt, skal slå opp under kunstregler og underkategori for tatoveringer i Norges Lover. -Nope, står ingenting der.

Fra spøk til revolver, har du tatt patent på "kunstverket" ditt, (hvis det er mulig)?

Og tatoveringer er ikke for alltid, de kan alltids fjernes...
Sist endret av Fjøsnissen; 22. desember 2013 kl. 00:49.
Er det lov å f.eks finne en tegning noen andre har laget, tegne den selv og henge opp på vegge hjemme? Tenker at en tattovering ikke vil regnet som et offentlig verk, så usikker på hvordan beskyttelsen av den skal være.

Skulle det likevel finnes noen regler som går i ditt favør, har jeg lite tro på du vil få noe særlig ut av det mtp. annmeldelse eller søksmål, heller ikke noe nevneverdig straff for vedkommende som har gjort det. Kan dessverre ikke komme med noe konkret.

Men jeg klarer å forstå din frustrasjon :/
Nei, det er ikke ulovlig. Med mindre du har opphavsrett på motivet og han har tenkt å prøve å tjene penger på det for egen vinning, så har du en dårlig sak.

Gjør det noe at han likte tattoveringen din, da? Kan du ikke bare ta det som et kompliment?
De har jo ikke stjelt den.
Hadde de stjelt den så hadde ikke du lenger hatt den (blir forsåvidt litt vanskelig uten hudtransplantasjon).
Det korrektet ordet her er "kopiert" og at de har valgt å kopiere din idè tror jeg ikke du kan gjøre så mye med.
Den kopierte tatoveringen vil aldri bli 100% lik.

Hvis jeg maler et maleri basert på Edvard Munch's Skrik så vil det jo fortsatt regnes som mitt eget verk.
Folk vil jo likevell kjenne igjen referansene til Skrik og forstå at det er der jeg har hentet inspirasjonen.
Om jeg derimot trykker opp en eksakt kopi av Skrik og selger det uten tillatelse vil saken være annerledes, men det blir vanskelig med en tatovering.

Skal selvfølgelig ikke si noe 100% da jeg ikke kjenner til lovverket rundt problemstillingen, men vil ikke tro du kommer særlig langt med en anmeldelse.
Lol.Du har tenkt til å anmelde en kar for å ha "stjælt tattisen" din,wtf?Hvorfor bry seg om det i det hele tatt,fatter ikke hvordan du kan gidde å bruke energi på det her engang.
Crimea River
Alec's Avatar
Pantent og dritt, hva er det dere snakker om?
Dersom du har tegnet en tatovering selv, så vil denne være beskyttet av åndsverkloven.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2
§ 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket.
Med åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige eller kunstneriske verk av enhver art og uansett uttrykksmåte og uttrykksform, så som:
1)...
2)...
7) malerier, tegninger, grafikk og lignende billedkunst,

Det er dermed du som bestemmer hvem som kan bruke det, hvordan det skal brukes, etc.

Det er i midlertidig ikke ulovlig å bruke ditt verk som inspirasjon for å lage sitt eget (§4), selv om man kan se store likheter.
Sist endret av Alec; 22. desember 2013 kl. 01:03.
Å stjele noen andres tatovering er litt som å laste ned piratkopier. Ikke spesielt hyggelig, altså.
Få se et bilde av tattisen din da? Lover på tro å ære at jeg ikke skal kopiere den..
Sitat av Alec Vis innlegg
Pantent og dritt, hva er det dere snakker om?
Dersom du har tegnet en tatovering selv, så vil denne være beskyttet av åndsverkloven.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2
§ 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket.
Med åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige eller kunstneriske verk av enhver art og uansett uttrykksmåte og uttrykksform, så som:
1)...
2)...
7) malerier, tegninger, grafikk og lignende billedkunst,

Det er i midlertidig ikke ulovlig å bruke ditt verk som inspirasjon for å lage sitt eget (§4), selv om man kan se store likheter.
Vis hele sitatet...
Ja, og hvordan hindrer dette noen å ta en tattovering? Jeg eier overhodet ingen rettigheter til Afghan Girl, for eksempel, men jeg kunne da likevel bedt om å få tattovert bildet på meg selv. Jeg heter ikke Walt Disney, men du skulle trodd på både julenissen og påskeharen før du trodde du kunne hindret meg i å tattovere trynet til Donald på skulderen.

Eller mener du det å tattovere noe man ikke har opphavsrett på, er ulovlig?
Han hadde tatt inspirasjon fra min, å den var ikke likens. Hadde bare likhetstrekk så raserianfall avsluttet :P uansett greit å få finne ut litt om hvordan dette fungerer :P
Sitat av Mirriran Vis innlegg
Å stjele noen andres tatovering er litt som å laste ned piratkopier. Ikke spesielt hyggelig, altså.
Vis hele sitatet...
Haha nice catch. Kopiering av andres verk er greit så lenge det ikke gjelder en selv
Sitat av Mirriran Vis innlegg
Å stjele noen andres tatovering er litt som å laste ned piratkopier. Ikke spesielt hyggelig, altså.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde egentlig tenkt å kommentere på innlegget ditt og si at å kopiere en tattovering er LANGT mindre alvorlig enn å kopiere en film... så så jeg at det var oppnedjuletre som hadde skrevet at piratkopiering er greit. Nice.
Crimea River
Alec's Avatar
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Ja, og hvordan hindrer dette noen å ta en tattovering?
Eller mener du det å tattovere noe man ikke har opphavsrett på, er ulovlig?
Vis hele sitatet...
Det hindrer deg på ingen måte i å ta den samme tatoveringen. Akkurat slik det heller ikke gjør å lage en kopi av VG sin logo, laste ned en piratkopiert TV serie, også videre.

Men dersom jeg anmelder deg og det kan bevises for retten at tatoveringen er lik, så kan det:
Med bøter eller fengsel inntil tre måneder straffes den som forsettlig eller uaktsomt bryter denne lov ved:
a) å overtre bestemmelser gitt til vern for opphavsretten i eller i medhold av 1. og 2. kapittel
http://lovdata.no/lov/1961-05-12-2/§54


Teksten jeg kopierte inn fra Lovdata tidligere var fra kapittel 1.

Det vil sannsynligvis også bli lagt inn at tatoveringen må fjernes.
Sitat av Alec Vis innlegg
Det hindrer deg på ingen måte i å ta den samme tatoveringen. Akkurat slik det heller ikke gjør å lage en kopi av VG sin logo, laste ned en piratkopiert TV serie, også videre.
Vis hele sitatet...
Det kan ikke sammenlignes med piratkopiering. Laster du ned piratkopierte TV-serier snyter du rettighetsinnehaverne for penger, og bidrar til å holde hele piratkopieringskulturen i live. Kopierer du en tattovering som en annen har laget, og du ikke har tenkt til å selge den videre eller tjene penger på den selv, så gjør du ikke noe galt. Det er ikke ulovlig å lage en kopi av VG sin logo. Det er først når du bruker den til kommersielle formål at det blir ulovlig. Hvis TS ikke taper penger på at noen kopierer tattoveringen hans, og copycaten ikke tjener penger på det heller, så er min påstand at dette er fullstendig lovlig.

Sitat av Alec Vis innlegg
Det vil sannsynligvis også bli lagt inn at tatoveringen må fjernes.
Vis hele sitatet...
Link meg til én dom som har ført til dette utfallet. Dette tror jeg ikke før jeg får se det.
Crimea River
Alec's Avatar
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det kan ikke sammenlignes med piratkopiering. Laster du ned piratkopierte TV-serier snyter du rettighetsinnehaverne for penger, og bidrar til å holde hele piratkopieringskulturen i live. Kopierer du en tattovering som en annen har laget, og du ikke har tenkt til å selge den videre eller tjene penger på den selv, så gjør du ikke noe galt. Det er ikke ulovlig å lage en kopi av VG sin logo. Det er først når du bruker den til kommersielle formål at det blir ulovlig. Hvis TS ikke taper penger på at noen kopierer tattoveringen hans, og copycaten ikke tjener penger på det heller, så er min påstand at dette er fullstendig lovlig.


Link meg til én dom som har ført til dette utfallet. Dette tror jeg ikke før jeg får se det.
Vis hele sitatet...
Om man tar i utgangspunkt at en blir dømt for brudd på opphavsretten, så vil jeg tro den personen må fjerne tatoveringen for å ikke bli dømt på nytt.

Men jeg ser poenget ditt. Det er til privat bruk og kan nok da bli unntatt.
Eneste unntakene vil være modeller eller andre som viser frem kroppen sin (noe jeg ikke tror var tilfelle hos trådstarter..)
Sist endret av Alec; 22. desember 2013 kl. 02:18.
Men la oss få se på den infamøse tættisen da? Vi lover å ikke vise den til noen asså ! Æresord!1
wat? jeg har ikke skrevet det? :P
Hehe, nei det er bare jeg og antakeligvis noen andre som håper da