Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4377
Kan man egentlig pusse opp selv uten å være snekker? Jeg har ingen erfaring, men Jeg har øye for detaljer og liker egentlig å drive med håndarbeid. Men tenker man må vel ha en utdannelse for å forstå seg på slik.
Det er jo svært vanlig å pusse opp selv, faglært eller ikke. Det er vel ingenting i veien for det, men man burde jo forsikre seg om at man gjør ting riktig.
Før, uten internett kunne det nok være noe utfordrende for en person uten noen som helst kunnskap, men nå er det bare å åpne youtube og få en detaljert guide av akuratt ditt prosjekt - ofte bedre enn lærebøker.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av D-vitamin Vis innlegg
Kan man egentlig pusse opp selv uten å være snekker?
Vis hele sitatet...
Ja.
Bare ikke begynn å surr med det elektriske.

Når det kommer til våtrom lønner det seg også at du er helt sikker på hva du holder på med,
for du blir blant annet ansvarlig for at arbeidene er utført i henhold til gjeldende regler. Og du kan risikere avkortning i forsikringsutbetalingen ved skade dersom det viser seg at arbeidene du har gjort ikke er utført forskriftsmessig.
Trådstarter
22 4
Bytte av feks kjøkkenvask og skuffer og skap? Hvordan tar man det liksom fra hverandre og limer det fast igjen. Må rørene skiftes om du bare vil bytte utseende på en vask?
Sitat av D-vitamin Vis innlegg
Bytte av feks kjøkkenvask og skuffer og skap? Hvordan tar man det liksom fra hverandre og limer det fast igjen. Må rørene skiftes om du bare vil bytte utseende på en vask?
Vis hele sitatet...
Blandebatteriet må jo demonteres/skiftes. Hvis det ikke er alt for gammelt har du sikkert fleksible slanger som går ned på tippunioner, evt så har du så nytt at det sitter sanipexbokser der, og da er det stort sett kraner på både varmt og kaldt.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Ekke så lurt å begynne å kødde med røropplegg og ting som har rør eller elektrisitet tilkoblet. Husk og skru av strøm og vann hvis du allikevel begynner å fikle med noe.

Du høres ut som om du ikke vet stort så overlat det til noen som kan det. Snekring kan man finne ut av på egenhånd, hvertfall mye av det.
Bruk youtube! Finn diverse IG kontoer som driver med det samme.
Hvis du på død og liv skal gjøre noe elektrisk møter jeg mye forskjellig informasjon om hva du kan gjøre selv. Men du KAN bytte taklampe med sukkerbit. Det som er fint med elektro er at pluss og minus spiller fint lite rolle, men viktig at jording står på riktig sted
En liten ting å huske på, er at isolering skal ikke være synlig og for mindre sjanse at noen med fagkunnskap skal se at det er ufaglært; Blå leder Neutral brun leder er Live

Du bør kanskje satse på mdf panel istedenfor gips: sparkling og sliping kan være et mareritt å få 100%. Hvis du alikevel går for gipsplater velg for all del taklist!

Kjøkkenskap, kommer ann på om det er gammelt eller nyere ikea. Men enklere å bare bytte
Sist endret av 420master; 9. mai 2021 kl. 18:15.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 420master Vis innlegg
Men du KAN bytte taklampe med sukkerbit. Det som er fint med elektro er at pluss og minus spiller fint lite rolle, men viktig at jording står på riktig sted
Vis hele sitatet...
Når det kjem til elektro er min grunnregel at om du må spør bør du ikkje gjere det sjølv. Eg meiner dagens regelverk er hinsides idiotisk - eg ser på meg sjølv som godt nok kvalifisert til å utføre trygg installasjon. Ikkje pen, men trygg. I dag er ruta enten fagbrev eller installatørbrev, og begge deler tar meir tid enn eg gidd bruke på det - sjølv om eg har vurdert å bli installatør på pur faen.

Det handler om ting som forståelse av korleis ulike komponenter fungerer, korleis ulike klemmetyper fungerer også viare. Bruker du t.d. wagoklemmer og avisolerer rett lengde skal det godt gjerast å rote til så alt for mykje. Andre typer klemmer er verre, og bør strammast med moment t.d.
Skuffer og skap på kjøkenet fikser man selv, om man har litt praktisk sans. Går som regel greit å bare se litt på nettet hvordan man gjør det, og så bare spekulere og pusle litt selv. Men vil nok ta litt tid om du aldrig har tatt i en hammer før.. Sjekk ikea på nettet, det er ganske greit å montere selv. Blir nok litt værre om du er veldig nøye, og skal ha slik fancy kjøkken der alt er integrert og innebygd og slikt. Går stort sett greit å demontere vasken og sette inn ny. Men husk å stenge av hovedvasskranen i huset før du begynner med noe slikt! Om du setter inn ny vask, og de gamle røra ikke passer, så ringer du rørlegger om du ikke forstår deg på det selv.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av D-vitamin Vis innlegg
Bytte av feks kjøkkenvask og skuffer og skap? Hvordan tar man det liksom fra hverandre og limer det fast igjen.
Vis hele sitatet...
Hva er det egentlig du skal gjøre med skuffer og skap?
Og hvilket merke er kjøkkenet?

Hvis du tenker på å pusse opp fronten på skuffene og dørene så er det ingen ting
du trenger å ta fra hverandre å lime fast igjen.

Du skrur eller hekter av dørene og drar ut skuffene.
Sparkler hvis det er hakk og riper, puser ned så malingen hefter bedre.
Spør når du kjøper maling hva de anbefaler for penest resultat på dører.

Er det IKEA kan du vurdere å kjøpe nye fronter å beholde de gamle skrogene.
Da blir det veldig enkelt.
Jeg er IKKE handy, eller snekker, eller noe som helst. Gikk løs på leiligheten i sommer; kjøpte sag, hammer, drill, fres, og materialer og bare satte i gang. Og jeg må si, det gikk overaskende bra.
Et og annet feilskjær skjedde, og en del forskning måtte til. Men fy døren så mye man lærer på er sånt prosjekt. 10/10 would do again.
Bare ikke prøv deg på strøm eller vann, så går det her fint.

Obs: det koster mer enn man regner med...
Sist endret av moret; 9. mai 2021 kl. 22:19.