Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 4822
Mitt nåværende oppsett:



Siden Asus-routeren begynner å bli litt sliten, og det er litt rotete på kontoret hvor denne routeren og poe-switchen står, har jeg lyst erstatte disse to enhetene med én enhet.

Jeg har forsøkt å lest meg opp litt, og har kikket på diverse EdgeSwitch-er. Så vidt jeg forstår skal "billigmodellen" 10XP fungere til mitt bruk. Er det korrekt? Problemet her er litt få porter, men det er akkurat tilstrekkelig for øyeblikket (7 enheter + en port for LAN inn).

Alternativet er å gå opp ett hakk i kvalitet til 8-150W/16-150W. Jeg må si det frister å gå for 16-150W for å futureproofe prosjektet litt. Disse støtter jo også PoE+ som kan være en fordel i fremtiden hvis jeg anskaffer enheter som trenger dette.

Jeg hadde også satt pris på innspill på hvordan jeg (sikkert) kan nå VNC-serverene mine. Jeg har ikke mulighet til å konfigurere disse. Slik det er satt opp nå føles det litt usikkert (portviderekobling i begge routerene + simpelt passord). Samtidig bruker jeg disse ofte via VNC-klienter på både mobiler og PC-er (både fra lokalnett og 4G). Det frister lite å måtte koble seg opp via VPN hver gang med mindre det finnes VNC-klienter med innebygget VPN-tilkobling.

Mye spørsmål her, hadde satt pris på hvilke tanker dere gjør dere om oppsettet mitt.

NB: Det er ikke aktuelt å sette Altibox-modemet i viderekoblingsmodus, da dette modemet og den nye switchen står i to forskjellige bygg ca 100 meter fra hverandre. I mellom disse står det en enkel gigabit switch som forsterker (ikke tegnet opp på skissen).

Oppdater skisse:

Sist endret av steili; 31. januar 2021 kl. 12:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.