Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3455
Hei,

Lurer på; hvis man skulle startet et firma som driver med bla. automasjon, i form oppsett av robotceller mm. Hva er reglene her? Følger man noen normer?

Har elektro utdanning fra VGS samt elektroingeniør-utdanning på bachelor-nivå med automasjonserfaring. Men ingen fagbrev.

Tenker da hvis jeg f.eks setter opp en robotcelle for en bedrift, har jeg lov til å overlevere? Eller må jeg ha fagbrev, eller noe annet form for kurs for å få lov til dette?
Sist endret av Osteper; 3. september 2019 kl. 23:34.
Nå er ikke jeg helt 100 prosent sikker. Men du må vell egentlig levere samsvarserklæring
Bruksansvisning
Alt av koblings skjemaer
Det må CE merkes.
Ganske mye ansvar og lage en celle da du skal være 100 prosent sikker på at ikke noen kan skade seg.

Du må vell også ha papirer på alt elektrisk du kobler så da må du vell bli autorisert elektriker.
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Trådstarter
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Nå er ikke jeg helt 100 prosent sikker. Men du må vell egentlig levere samsvarserklæring
Bruksansvisning
Alt av koblings skjemaer
Det må CE merkes.
Ganske mye ansvar og lage en celle da du skal være 100 prosent sikker på at ikke noen kan skade seg.

Du må vell også ha papirer på alt elektrisk du kobler så da må du vell bli autorisert elektriker.
Vis hele sitatet...
Takk for svar!
Bruksanvisning og koblingsskjema er ikke noe problem. CE-merking må undersøkes. Litt det jeg var redd for, at jeg muligens må være autorisert elektriker.

Men det eneste av 230V som går inn i systemet, går jo rett i en trafo til 24V. Så alt av kobling vil jeg gjør vil jo være på 24V eller lavere bortsett fra "inntakskabelen". Vil tro at dette er lovlig å koble uten å være autorisert elektriker?
[quote=Osteper;3529283]Takk for svar!


Men det eneste av 230V som går inn i systemet, går jo rett i en trafo til 24V. Så alt av kobling vil jeg gjør vil jo være på 24V eller lavere bortsett fra "inntakskabelen". Vil tro at dette er lovlig å koble uten å være autorisert

Det kan ikke jeg svare på. Men skal kunden ha en komplett celle så kan det fort bli mye annet utstyr inni som ikke drives av 24v. Meste parten av det jeg har sett rundt på fabrikker er stappa med alskens utstyr som ikke er 24v. Men kommer jo selvfølgelig Ann på hva kunden etterspør av utstyr

Men skal du satse på dette så er det jo en fordel og kunne levere hele pakken. Blir vanskelig og konkurrere vist ikke. Er også mange utenlandske firmaer som driver med dette.

Og du har mest sannsynlig ikke lov og koble det som er 24v ut av trafo når du ikke er autorisert siden du faktisk da ikke har lov til og åpne trafoen engang.
Sist endret av 5FDP; 4. september 2019 kl. 00:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Trådstarter
[quote=5FDP;3529294]
Sitat av Osteper Vis innlegg
Takk for svar!


Men det eneste av 230V som går inn i systemet, går jo rett i en trafo til 24V. Så alt av kobling vil jeg gjør vil jo være på 24V eller lavere bortsett fra "inntakskabelen". Vil tro at dette er lovlig å koble uten å være autorisert

Det kan ikke jeg svare på. Men skal kunden ha en komplett celle så kan det fort bli mye annet utstyr inni som ikke drives av 24v. Meste parten av det jeg har sett rundt på fabrikker er stappa med alskens utstyr som ikke er 24v. Men kommer jo selvfølgelig Ann på hva kunden etterspør av utstyr

Men skal du satse på dette så er det jo en fordel og kunne levere hele pakken. Blir vanskelig og konkurrere vist ikke. Er også mange utenlandske firmaer som driver med dette.
Vis hele sitatet...
Tja, mesteparten jeg har vært borti er 24V eller 12V. Kommer selvfølgelig ann på hva man velger av utstyr. Men det meste av sikkerhetsreleèr, sensorer, lysgardiner og slikt får man på 24V. Forøvrig det som er mest brukt og innen automasjon.

Er mer bekymret for om man trenger noen form for sertifisering for å sette opp slikt selv, og levere celler til kunder/firmaer.

For søke litt mer på det, og se om jeg finner ut av det.
Du må vel også følge forskriften for maskiner
Sist endret av GreenRay; 4. september 2019 kl. 09:40.