Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 8527
Har et spørsmål angående lovgivning rundt videregående skole.

Idag tok lærer ifra meg pc, men siden jeg holdt igjen så tok han bare i og dro den utav hendene mine, som forørsaket at skjermen sprakk og nå er helt ubrukelig.

Dette er da en pc jeg har på avbetaling via skolen.

Men hvem skal egentlig betale for dette nå?
Læreren. Hvis ikke anmeld han for hærverk eller forsøk på tyveri
Sikkert et dumt spørsmål, men har du snakket med lærer? Jeg regner med vedkommende ikke gjør noe stort nummer av dette, og betaler for seg.
Dem har ikke lov til å reagere fysisk.
Var vel snakk om litt tilbake at de ikke har lov til å ta gjenstander fra oss(?)
Ville snakket med lærer først og se hvordan h*n ser på saken. Men lærer skal uansett betale, ville også gitt et tips til rektor.
Støtter "Lattergal".
Du kan jo alltids si at du kanskje vil gå ut med historien din..
Trådstarter
32 2
Han nekter plent og påstår at det er min feil siden jeg strittet imot.
Kan noen komme med noen sitater fra lovdata eller lignene som kan støtte saken min litt?
Jeg antar du er midreårig, og det er ikke akkurat bra for motparten skulle dette gå videre.
stikk ned på politistasjonen etter skolen og forklar saken. spørs hvor mye de "gidder" å gjøre med det, men en anmeldelse pleier å få jævlig fart på folk
Gå til ledelsen og si hva som skjedde. Send skriftlig klage. Han må jo skjønne at han ikke kan ta tak i skjermen på en laptop og dra i den sånn.

Hvis ikke det hjelper så klager du til fylkesmannen. Og da på hele ledelsen i skolen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du fortel svært lite om forhistoria, så det forundrer meg at folk er så kategoriske som dei er her. For det er ei forhistorie her. Og den er mildt sagt relevant.

Forøvrig må du nok til ein viss grad ta ansvar for eigne handlinger og, og evne å forutsjå at handlinger kan ha kjipe konsekvenser i ein del tilfeller.
Dagens ungdom... Enig med vidarlo. Uten at jeg vet noen ting om forhistorien til at læreren tok PCen din så regner jeg med at han ikke gjorde det uten grunn.
Hvis læreren syntes at PC bruken til TS var forstyrrende for undervisningen kunne han bare sendt han ut av klasserommet?
Det skal ha vært veldig usømmelig oppførsel av eleven før en kan forsvare en slik handling av læreren.
Dette er jo helt typisk. Det finnes ingen forhistorie bak dette - kun én side av historien blir formidlet. Likevel setter enkelte folk seg bak eleven og nærmest starter heksejakt på lærerern. Han hadde sikkert en veldig god grunn til å fjerne denne pc'en.

Heia lærer'n
Sist endret av Xgeir; 26. oktober 2016 kl. 18:21.
Uvaksinert 👍
Se på det som oppdragelselæring og ta det på egen kappe. Bra at noen lærere tar ansvar og setter dagens ufordragelige elever på plass. Siden du har kjøpt den igjennom skolen så har du vel forsikring, ring de og hør om du kan ta det på den. Håper du lærer av dette og hører på læreren fremover.
Å forhelliggjøre læreren er vel litt merkelig? Jeg kjenner X antall lærere som har vært regelrett rasshøl med undertegnede uten videre grunn. EDIT: det gjaldt ikke bare meg, en annen stakkar ble mobbet av lærern hver jævla dag. Noen er alltid i siktet til noen folk.
Det finnes faktisk rasshøl i alle kriker og kroker.

Fysisk ødeleggelse av gjenstander er ikke OK. Betale erstatning for at lærern napper laptopen ut av henda dine?

Støtter ingen, men hvis det er slik som det er sagt, uten eskalert situasjon står jeg bak eleven.
Sist endret av Dictum Factum; 26. oktober 2016 kl. 18:26.
Sitat av Xgeir Vis innlegg
Dette er jo helt typisk. Det finnes ingen forhistorie bak dette - kun én side av historien blir formidlet. Likevel setter enkelte folk seg bak eleven og nærmest starter heksejakt på lærerern. Han hadde sikkert en veldig god grunn til å fjerne denne pc'en.

Heia lærer'n
Vis hele sitatet...
Tja. Sammenlign det med noe som kunne vært en nesten ulykke. Der hvor fotgjengeren nesten blir påkjørt og så døden i øynene. Den formildede versjonen til bilføreren er at han stoppet og ikke har kjørt på noen i det hele tatt.

Litt mer drastisk eksempel det her da, men uansett. Forsvarer dette at fotgjengeren ramponerer bilen og prøver å
"avbile" billisten fordi han synes grunnen var god nok? Og at billisten må dekke de skader som har oppstått underveis?

Etter min mening har fotgjengeren større grunnlag for å fjerne billisten fra kjøretøyet enn læreren hadde å fjerne PC'en fra eleven. Men det holder ikke mål å si at en hadde sikkert god grunn...

Forsvarer ikke eleven her, men forsvarer ikke handlingen til læreren heller.

Sitat av daffe Vis innlegg
Se på det som oppdragelselæring og ta det på egen kappe. Bra at noen lærere tar ansvar og setter dagens ufordragelige elever på plass. Siden du har kjøpt den igjennom skolen så har du vel forsikring, ring de og hør om du kan ta det på den. Håper du lærer av dette og hører på læreren fremover.
Vis hele sitatet...
Med andre ord: Hvis en ikke hører på læreren gjør det ingenting at han knuser en elevs PC og skal selvfølgelig slippe å betale?
Sist endret av Jens1; 26. oktober 2016 kl. 19:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uvaksinert 👍
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Med andre ord: Hvis en ikke hører på læreren gjør det ingenting at han knuser en elevs PC og skal selvfølgelig slippe å betale?
Vis hele sitatet...
Rimelig sikker på at dette ikke er første gangen eleven ikke hørte på lærer. Det er ikke alle som klarer å ta til seg kun litt tilsnakk og at det må litt mer til før man hører. Ville forundret meg stort hvis læreren gjorde dette uten at det er noe mer bak.
Les ordensreglene ved skolen du går på. Om digitalt utstyr kan inndras, så har du mest sannsynlig ingen sak. Eneste unntak vil være at lærer har ransaket deg for noe som ikke forstyrrer undervisningen. Dette finner du masse info om dersom du googler "lærer beslaglegge -gjenstand-". Om du har forstyrret undervisningen eller brutt skolereglementet på andre måter og så motsatt deg å gi fra deg maskinen, kan du se på deg selv som heldig i at du kun har en ødelagt maskin og ikke har fått en eller annen form for refs eller det som verre er i tillegg.

§ 2-9. Ordensreglement og liknande

Kommunen skal gi forskrifter om ordensreglement for den enkelte grunnskolen. Reglementet skal gi reglar om rettane og pliktene til elevane så langt dei ikkje er fastsette i lov eller på annan måte. Reglementet skal innehalde reglar om åtferd, reglar om kva tiltak som skal kunne brukast mot elevar som bryt reglementet og reglar om framgangsmåten når slike saker skal behandlast.

Ordensreglementet skal gjerast kjent for elevane og foreldra. Kravet i § 38 første leddet bokstav c i forvaltningslova om kunngjering i Norsk Lovtidend gjeld ikkje.

Fysisk refsing eller anna krenkjande behandling må ikkje nyttast.

Før det blir teke avgjerd om refsing, blant anna om bortvising, skal eleven ha høve til å forklare seg munnleg for den som skal ta avgjerda.
Vis hele sitatet...
Fra lovdata.
Sist endret av Xasma; 26. oktober 2016 kl. 21:12.
Spørsmålet er om du kan kreve erstattet tapet av læreren. Svaret bygger på en temmelig sammensatt vurdering, og det er ikke på langt nær nok informasjon i denne saken til å konkludere med noe som helst.

Ordensregler er blitt nevnt tidligere i tråden. Dette vil ha noe å si for aktsomhetsvurderingen, men er i seg selv heller ikke nok til at man kan konkludere i erstatningsspørsmålet.

For øvrig er store deler av norsk erstatningsrett ulovfestet rett, slik at det ikke lar seg gjøre å "komme med noen sitater fra [L]ovdata", som trådstarter så fint har formulert det.
Minner meg om "Da må jeg ringe pappan min, som må ringe advokaten sin, som må ringe deg"-reklamen.

Skal du hjemle dette i loven må du antageligvis bruke lovverk som knytter hendelsen til hærverk. Jeg er uenig med de her som mener at foranledningen spiller noe særlig rolle utfra den gitte situasjonen; du er elev, han er lærer. Som lærer kan man ikke dra frem provokasjonskortet og forsvare et fysisk inngrep som dette kan ses på som.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Å prøve å stjele eiendeler fra andre mennesker er ikke lovlig uansett hvordan man vrir og vender på det. Når de eiendelene da blir ødelagt så er det så klart tyven sin feil. At personen er en lærer gjør ikke at de har like rettigheter som en politimann/kvinne.
Sitat av geforce Vis innlegg
Han nekter plent og påstår at det er min feil siden jeg strittet imot.
Kan noen komme med noen sitater fra lovdata eller lignene som kan støtte saken min litt?
Vis hele sitatet...
Det burde du klare å finne frem helt fint selv. Legg litt innsats i saken din om du mener at du har noen. Om du har prøvd å forklare deg til læreren så kan du kanskje kontakte noen ved skolen som har personalansvar. Hør med forsikringsselskapet eller les vilkårene for forsikringen. Meget mulig den kan dekke noe, om den dekker uhell så kan du si at det var et uhell som oppstod på skolen. De trenger ikke å vite i detalj at du har hatt en konflikt med din lærer. De kommer neppe til å spørre deg om det. Du kan prøve med en anmeldelse til politiet, men hvor godt er saken dokumentert? Har du noen vitner til hendelsen eller andre bevis? Politiet kommer ikke til å løfte en finger for å etterforske denne saken med mindre du serverer dem alle bevis.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Å prøve å stjele eiendeler fra andre mennesker er ikke lovlig uansett hvordan man vrir og vender på det. Når de eiendelene da blir ødelagt så er det så klart tyven sin feil. At personen er en lærer gjør ikke at de har like rettigheter som en politimann/kvinne.
Vis hele sitatet...
Stjele? Hvor står det at læreren stjeler? Om en elev sitter på datamaskinen eller på mobilen i timen, har lærer lov til å beslaglegge det ut timen/dagen. Det finnes faktisk ordensreglement for slike ting. Mange elever sitter på laptopen selv om lærer tydelig sier ifra at det ikke er greit der og da eller i deres timer generelt. Å passe på laptopen din slik at du faktisk følger med ut timen er helt vanlig. Ellers kan du faen meg drite i å komme på skolen om du bare skal fucke rundt uansett.

Det som skjedde var uheldig, men det er jo egentlig begges skyld, når begge drar i hver sin ende. Uansett kan IKT sikkert fikse maskinen, en venn av meg lukket laptopen med en penn mellom skjerm og tastatur. Skjermen ble ødelagt, men dette fikset de gratis. Det gjør de i de fleste tilfeller.
Sist endret av Nraw; 26. oktober 2016 kl. 23:35.
Sitat av geforce Vis innlegg
Har et spørsmål angående lovgivning rundt videregående skole.

Idag tok lærer ifra meg pc, men siden jeg holdt igjen så tok han bare i og dro den utav hendene mine, som forørsaket at skjermen sprakk og nå er helt ubrukelig.

Dette er da en pc jeg har på avbetaling via skolen.

Men hvem skal egentlig betale for dette nå?
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro at du har en standard avtale som innebærer at pcen regnes som skolens eiendom de årene du går på vgs, men at du betaler ned på den og får den etterpå.

I denne avtalen ligger det også en forsikring.

Så det vi snakker om her er kun å betale en egenandel på kanskje 500 spenn. Det er godt mulig skolen betaler egenandelen dersom det er lærerens skyld, eller det er tvil om hvem sin skyld det er.
Sitat av Læreren Vis innlegg
Jeg vil tro at du har en standard avtale som innebærer at pcen regnes som skolens eiendom de årene du går på vgs, men at du betaler ned på den og får den etterpå.

I denne avtalen ligger det også en forsikring.

Så det vi snakker om her er kun å betale en egenandel på kanskje 500 spenn. Det er godt mulig skolen betaler egenandelen dersom det er lærerens skyld, eller det er tvil om hvem sin skyld det er.
Vis hele sitatet...
Stemmer nok som du sier her, hadde problem med min laptop da jeg gikk på vgs for noen år tilbake. Ringte rett til Dell som var leverandør, de senfte en tekniker som skrudde pcen opp og gjorde rengjøring (var plaget med varmgang).

I kofferten sin hadde han et knippe reservedeler som hovedkort og fram.
Denne teknikeren rykket ut til en privat bostedsadresse, så noe lignender antar jeg at er på plass for samtlige skole PCer.(da det ikke gir mye mening å la være å forsikre utstyr som har relativt stor sjangse for å bli ødelagt). Jeg betalte ikke egenandel heller på reparasjon.

Stemmer det at ved VGS PC kontrakt innebærer at datamaskinen er "skolens eiendom", til nedbetalt? Mener å erindre at det stod noe slikt i min kontrakt tidligere, mulig det er relevant om det stemmer.

Uansett ser jeg det som usannsynlig at du vil være nødt å punge ut med noe egenandel for dette, om dette er en privat PC kan det muligens være litt vanskeligere. Om du prater med dine foreldre om dette og de sender brev eller tar kontakt, så vil nok det gi et sterkt signal til skolen din.
Sitat av daffe Vis innlegg
Rimelig sikker på at dette ikke er første gangen eleven ikke hørte på lærer. Det er ikke alle som klarer å ta til seg kun litt tilsnakk og at det må litt mer til før man hører. Ville forundret meg stort hvis læreren gjorde dette uten at det er noe mer bak.
Vis hele sitatet...
Tviler på at en elev får drive på slik h*n vil uten at dette får konekvenser. Hjelper lite med å argumentere på at det ikke var første gangen eleven ikke hørte etter. La oss si at det var den 1000'de gangen eleven ikke hørte etter. Hvorfor tillater læreren dette og hvorfor i huleste er eleven fortsatt i klasserommet ?

Sitat av daffe Vis innlegg
og at det må litt mer til før man hører
Vis hele sitatet...
Tør ikke tenke på hva "litt mer" er etter den 2000'de gangen. Har det eskalert til drap?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Nraw Vis innlegg
Stjele? Hvor står det at læreren stjeler? Om en elev sitter på datamaskinen eller på mobilen i timen, har lærer lov til å beslaglegge det ut timen/dagen. Det finnes faktisk ordensreglement for slike ting. Mange elever sitter på laptopen selv om lærer tydelig sier ifra at det ikke er greit der og da eller i deres timer generelt. Å passe på laptopen din slik at du faktisk følger med ut timen er helt vanlig. Ellers kan du faen meg drite i å komme på skolen om du bare skal fucke rundt uansett.
Vis hele sitatet...
En lærer har ikke noe "makt" over en elev, og å med makt prøve å ta noe ifra noen er tyveri. Læreren kunne ha kastet eleven ut av timen, men å stjele hans personlige eiendeler har han rett og slett ikke lov til.

Hvis jeg har besøk av en kompis og han sitter på mobilen og jeg misliker det, så har ikke jeg lov å rive mobilen ut av hendene hans. Jeg kan derimot pent be han om å forlate huset mitt. Hvis jeg river mobilen ut av hendene hans og den blir ødelagt så er det MIN feil, ikke hans, og jeg burde bli straffet.

Men som andre sier så skal IKT mest sannsynlig fikse dette. Hvis du derimot hadde ting på PCen som ikke kan bli erstattet som du ikke klarer å gjenopprette så kan læreren fort sitte igjen med å måtte betale deg et par hundre tusen i erstatning om han har uflaks.
Sist endret av Dongerino; 27. oktober 2016 kl. 21:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dongerino Vis innlegg
En lærer har ikke noe "makt" over en elev, og å med makt prøve å ta noe ifra noen er tyveri. Læreren kunne ha kastet eleven ut av timen, men å stjele hans personlige eiendeler har han rett og slett ikke lov til.
Vis hele sitatet...
Jo, læraren har makt i form av ordensreglement. Reint faktisk er ofte ordensreglane nedfelt som ei forskrift, t.d. denne, frå Trondheim. Difor er det interessant å vite forhistoria her.

Å dra tjuveri inn i biletet er uansett skivebom, ettersom læraren neppe gjorde det i vinnings hensikt:
For tyveri straffes den som tar en gjenstand som tilhører en annen, med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning ved å selge, forbruke eller på annen måte tilegne seg den.
Vis hele sitatet...
Jeg ville kanskje tatt kontakt med kontaktlærer / rektor i første omgang? Det er meget mulig at dette er noe skolen erstatter uten videre, og at dette blir en mindre personalsak. Det er lite trolig at det er noen hensikt i å ta dette via politi / annen myndighet. Ta det opp med rektor / skoleledelsen. Det skal ekstremt mye til for at du vil få erstatning av læreren direkte.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Jo, læraren har makt i form av ordensreglement. Reint faktisk er ofte ordensreglane nedfelt som ei forskrift, t.d. denne, frå Trondheim. Difor er det interessant å vite forhistoria her.
Vis hele sitatet...
Virkelig? Har læreren virkelig lov å bruke makt og vold for å ta de personlige eiendelene til en elev istedenfor å be han om å forlate timen hvis han ikke gjør som læreren sier?

Hvis en lærer bare hadde gått bort til meg og revet PCen ut av handa mi så hadde jeg anmeldt det. Jeg kan umulig tro at det kan være lovlig, og hvis det er det så er det noe galt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Hvis en lærer bare hadde gått bort til meg og revet PCen ut av handa mi så hadde jeg anmeldt det. Jeg kan umulig tro at det kan være lovlig, og hvis det er det så er det noe galt.
Vis hele sitatet...
Men det er litt skilnad mellom det scenarioet og at eleven 4-5 ganger har fått beskjed om å legge den vekk - og læreren gir beskjed om at den vert inndradd ut timen og henter den.

Forøvrig er det milevis mellom sivilrettsleg erstatningsansvar, og straffbart. Det kan godt tenkast læraren(/arbeidsgjevar) har eit erstatningsansvar, men det er langt derifra til at det er straffbart.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Virkelig? Har læreren virkelig lov å bruke makt og vold for å ta de personlige eiendelene til en elev istedenfor å be han om å forlate timen hvis han ikke gjør som læreren sier?

Hvis en lærer bare hadde gått bort til meg og revet PCen ut av handa mi så hadde jeg anmeldt det. Jeg kan umulig tro at det kan være lovlig, og hvis det er det så er det noe galt.
Vis hele sitatet...
Vold? Håper du spøker

Skole PC er ikke en personlig eiendel, det skal kun brukes til skolearbeid, det står i kontrakten du underskriver før du får maskinen. Driver du med andre ting skal du i teorien bli fratatt maskinen permanent.

Om en lærer skal ta fra deg din skole pc, så gir du den fra deg. Det kalles respekt for de som er eldre enn deg og har autoritet. Du vet godt når du har gjort noe galt når du går i videregående. Da er du ikke lenger barn.

Ingenting er galt når skoler gir deg en gratis skole pc. Du betaler ca. 900 kr hvert år de 3 årene du går i VGS med stipend du får gratis for akkurat dette formålet (utstyrsstipend). Det minste du kan gjøre er å følge reglene eller ta straffen. Er det virkelig så jævlig ille? Maskinen er rett og slett ikke din til å leke med før du fullfører VGS og får tillatelse til å få den med hjem.
Sist endret av Nraw; 31. oktober 2016 kl. 21:30.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Men det er litt skilnad mellom det scenarioet og at eleven 4-5 ganger har fått beskjed om å legge den vekk - og læreren gir beskjed om at den vert inndradd ut timen og henter den.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke se at TS skrev at læreren ga beskjed 4-5 ganger om at han skulle legge den vekk, og all informasjon vi har å gå på her er jo rett og slett informasjonen TS har gitt oss. Det blir litt off-topic å begynne å synse seg frem til hva som er sannsynlig, da vi rett og slett ikke vet noe som helst.

Sitat av Nraw Vis innlegg
Skole PC er ikke en personlig eiendel, det skal kun brukes til skolearbeid, det står i kontrakten du underskriver før du får maskinen. Driver du med andre ting skal du i teorien bli fratatt maskinen permanent.
Vis hele sitatet...
Når jeg gikk på VGS for 5 år siden så måtte vi betale for maskinen. Jeg tror vi betalte 5-7 tusen kroner for den, og da er det jo så klart en personlig eiendel. Man trengte ikke å levere den tilbake når man var ferdig på skolen heller, og ikke når man var ferdig med VGS.

Sitat av Nraw Vis innlegg
Om en lærer skal ta fra deg din skole pc, så gir du den fra deg. Det kalles respekt for de som er eldre enn deg og har autoritet. Du vet godt når du har gjort noe galt når du går i videregående. Da er du ikke lenger barn.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg hadde ikke gitt den fra meg. Jeg hadde pent lagt den i sekken og bedt han om å fortsette timen. Hvis læreren hadde gått opp til meg og revet PCen fra bordet mitt så hadde jeg gått opp til pulten hannes og konfiskert mobiltelefonen hans frem til timen var over. Poenget mitt er at det er bedre måter å gjennomføre en skoletime på enn å angripe elevene dine og lage kvalme.
Kan man ikke like gjerne si at det var du som ødela PC'en ved å holde igjen når læreren tok den fra deg?

Lærer har lov til å bestemme om du skal ha PC fremme på skolen. Ba han deg først om å legge den bort, og så gjorde du ikke det? Da har han selvsagt lov til å legge den bort for deg. Å kalle det å stjele er helt ekstremt barnslig.
Sitat av entropi Vis innlegg
Lærer har lov til å bestemme om du skal ha PC fremme på skolen. Ba han deg først om å legge den bort, og så gjorde du ikke det? Da har han selvsagt lov til å legge den bort for deg.
Vis hele sitatet...
Nei, det ene er ikke en logisk konsekvens av det andre. Her forveksler du juridiske plikter med sanksjonsmuligheter; at en person har rett til å ha noe på en bestemt måte, betyr ikke nødvendigvis at denne personen også har rett til å gjøre en bestemt ting for å få dette oppfylt.

Et konkret eksempel: Du kan i utgangspunktet kreve at andre fjerner seg fra din eiendom. Dersom de nekter, kan du neppe fysisk fjerne dem selv. (En helt annen sak er hvorvidt man vil bli straffet for å skyve noen ut av sin eiendom.)

Jeg er ellers ikke uenig i posten din.
Sitat av Pengui Vis innlegg
Nei, det ene er ikke en logisk konsekvens av det andre. Her forveksler du juridiske plikter med sanksjonsmuligheter; at en person har rett til å ha noe på en bestemt måte, betyr ikke nødvendigvis at denne personen også har rett til å gjøre en bestemt ting for å få dette oppfylt.
Vis hele sitatet...
Sier ikke at det er en logisk konsekvens, men jeg mener det er ganske selvsagt i denne situasjonen. Har selv undervist, og har konfiskert både PC'er, mobiler, sminkespeil, blader og gudhvethva fra pulten til elever. Ingen av dem har vært dumme nok til å prøve å anmelde meg for tyveri.
Sitat av entropi Vis innlegg
Sier ikke at det er en logisk konsekvens, men jeg mener det er ganske selvsagt i denne situasjonen. Har selv undervist, og har konfiskert både PC'er, mobiler, sminkespeil, blader og gudhvethva fra pulten til elever. Ingen av dem har vært dumme nok til å prøve å anmelde meg for tyveri.
Vis hele sitatet...
Jeg tolket det i lys av at trådstarter stilte et spørsmål om "lovgivningen", slik at det klart mest naturlige var å se på svaret ditt som deskriptivt, og ikke at du kom med en normativ uttalelse.

Hva du eller jeg mener bør være selvsagt, er således lite relevant.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Virkelig? Har læreren virkelig lov å bruke makt og vold for å ta de personlige eiendelene til en elev istedenfor å be han om å forlate timen hvis han ikke gjør som læreren sier
Vis hele sitatet...
Å kaste eleven ut har han jo ikke lov til. Hvis eleven ikke vil legge bort pc'en, så skal han altså bare få sitte der da. Fordi det er vold og tyveri å legge den bort på kateteret til timen er over.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Jeg kan ikke se at TS skrev at læreren ga beskjed 4-5 ganger om at han skulle legge den vekk, og all informasjon vi har å gå på her er jo rett og slett informasjonen TS har gitt oss. Det blir litt off-topic å begynne å synse seg frem til hva som er sannsynlig, da vi rett og slett ikke vet noe som helst.
Vis hele sitatet...
Ja, sånn i motsetning til å blindt anta at det skjedde ut av det blå - som du og ein del andre har gjort. Eg har fleire gongar i tråden sagt at det er ei forhistorie som ikkje er opplyst om - og teikna opp eit scenario som sto i kontrast til ditt scenario. Poenget var å vise at narrativet ditt ikkje er det einaste ein kan tenke seg.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Når jeg gikk på VGS for 5 år siden så måtte vi betale for maskinen. Jeg tror vi betalte 5-7 tusen kroner for den, og da er det jo så klart en personlig eiendel. Man trengte ikke å levere den tilbake når man var ferdig på skolen heller, og ikke når man var ferdig med VGS.
Vis hele sitatet...
Her har åpenbart ting endra seg, for i dag er det ikkje heilt uvanleg at ein leiger maskina, og at fylkeskommunen eig den inntil ein er ferdig med VGS.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Nei, jeg hadde ikke gitt den fra meg. Jeg hadde pent lagt den i sekken og bedt han om å fortsette timen.
Vis hele sitatet...
Vel, og det er litt av poenget. Om vedkommande hadde fått beskjed om å legge den vekk, og ignorerte det, så er det ei anna forteljing enn om det skjedde utav det blå.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Hvis læreren hadde gått opp til meg og revet PCen fra bordet mitt så hadde jeg gått opp til pulten hannes og konfiskert mobiltelefonen hans frem til timen var over. Poenget mitt er at det er bedre måter å gjennomføre en skoletime på enn å angripe elevene dine og lage kvalme.
Vis hele sitatet...
An eye for an eye would make the whole world blind.

Det kan neppe kallast å angripe elever å ta frå dei ein gjenstand, og det kan neppe kallast tjuveri heller.
Sitat av Nraw Vis innlegg
Det kalles respekt for de som er eldre enn deg og har autoritet. Du vet godt når du har gjort noe galt når du går i videregående. Da er du ikke lenger barn.
Vis hele sitatet...
På videregående er elevene virkelig i trassalderen. mange har flyttet på elevhybel, mange er vekk fra hjemkommunen og foreldre, mange har for første gang fått rådet over egen økonomi. Verden snurrer rundt dem og Sola står opp i navlen å går ned i ræva. De er de største barna i vårt samfunn.

Med litt pedagogikk så er det faktisk opp til lærere/ledelse å sørge for å holde henholdsvis kjølig miljø i klasserommet.
Det finnes så mange andre fremgangsmåter å håndtere konflikter på en å bryte om en skolepc med en videregående skoleelev.
Det er ganske uprofesjonelt.
Sist endret av magnet; 1. november 2016 kl. 07:57.
Sitat av magnet Vis innlegg
Det finnes så mange andre fremgangsmåter å håndtere konflikter på en å bryte om en skolepc med en videregående skoleelev.
Det er ganske uprofesjonelt.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett, bortsett fra når det ikke er tilfellet. Man må også ta hensyn til at lærer har en klasse å undervise, og har ikke mulighet til å forhandle eller bruke så alt for mye tid på å forhandle med umulige elever.Til syvende og sist er også lærere bare mennesker, og jeg forstår godt at det kan gå en kule varmt i ny og ne. At man da blir fristet til å bare konfiskere en datamaskin (noe de er i sin fulle rett til å gjøre i de fleste tilfeller) er 100% forståelig.
Satt å dagdrømte med pc skjermen åpen på pulten, rakk ikke å reagere på at klassen fikk beskjed om å lukke pc skjermene igjen.
første reaksjon når han kom var å lukke pc å putte den i sekken, men halvveis i forsøket fikk han tak på skjermen og prøvde å dra den til seg. slapp taket når jeg ikke klarte å holde igjen lengre, etter ca 3sek.
fikk aldri noe beskjed om å forlate timen først.
da jeg fikk pc tilbake forlot jeg timen i sinne.
Sist endret av geforce; 1. november 2016 kl. 16:10.
Sitat av Orph Vis innlegg
Du har helt rett, bortsett fra når det ikke er tilfellet. Man må også ta hensyn til at lærer har en klasse å undervise, og har ikke mulighet til å forhandle eller bruke så alt for mye tid på å forhandle med umulige elever.
Vis hele sitatet...
da dundrer du hovedfokuset i hele klasserommet over til situasjonen og starter en felles reflektering eller konfrontasjon. Så gir du undervisningen i hjemmelekser.
Eller en annen form for felles disiplinering og se hvor populær umuligkidden blir.

Du risikerer å lære umuligkidden og resten av klassen noe svært verdifullt på enkel bekostning, litt tid.
At resten av klassen er gira på å ha gloseprøve burde bli nedprioritert.
det burde settes mer pris på å få skikk på klassen framfor å ignorere støy ved å fjerne en enkelt elev fra undervisning, det er begynnelsen for avsky for både læreren andre lærere og kanskje skole generelt for den det gjelder.

Tror du resten av klassen respekterte at læreren mista kontrollen?
Sist endret av magnet; 1. november 2016 kl. 22:56.
Jeg vet ikke om dere selv legger merke til hvor tydelig forskjellen her er mellom unge mennesker i utdanningssituasjon, og eldre mennesker?

Det er helt typisk at studenter ikke tar inn over seg myndighetspersoner sitt perspektiv, og det medfører faktisk at de som utdanner seg til lærere idag, ikke akkurat er folk som bryr seg om deres meninger.

Så til en betydelig grad skaper dere de problemene som dere selv klager over.

"Bu-hu jeg satt og dagdrømte..."

Som om det skulle være greit?
Sitat av geforce Vis innlegg
Satt å dagdrømte med pc skjermen åpen på pulten, rakk ikke å reagere på at klassen fikk beskjed om å lukke pc skjermene igjen.
første reaksjon når han kom var å lukke pc å putte den i sekken, men halvveis i forsøket fikk han tak på skjermen og prøvde å dra den til seg. slapp taket når jeg ikke klarte å holde igjen lengre, etter ca 3sek.
fikk aldri noe beskjed om å forlate timen først.
da jeg fikk pc tilbake forlot jeg timen i sinne.
Vis hele sitatet...
Se der ja, nå kom det en litt mer nyansert versjon.
Her bør dere dele skyld 50/50.

Av og til hyler skoleungdom om rettigheter fortere enn arbeidere på sør-afrikanske vingårder.