Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1679
Hei, har funnet en grei og lovlig måte å tjene greie penger over internett, og vil nå starte en bedrift for å begynne å skatte av dette. Men jeg skal på et språkkurs i Shanghai til neste år som et slags friår før universitetet, ville jeg kunne drive en bedrift jeg har etablert denne sommeren i Norge fra Kina?

Takker for svar <3
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Ja, hvorfor ikke? Det er ingen regler mot det.

Skattemessig vil bedriften være tilhørende i Norge, dvs. skattepliktig her. Du som arbeider i firmaet vil være skattepliktig etter de skattereglene som gjelder deg; dvs. enten for Norge eller Shanghai, dersom du oppfyller reglene for å skatte dit (dersom du hever lønn).
Sist endret av Stormen; 22. mai 2015 kl. 16:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I enkelte land i Asia er det noen regide regler for utlendinger og jobb. Vet om noen nordmenn som jobbet online i Thailand, fikk penga inn på norsk konto og skattet til norge. Pga tips ble gutta busta mens de jobba og de fikk et helvete. Det var ikke det med skatten som var værst, det var at de hadde en betalt jobb som de utførte i Thailand uten at de hadde søkt arbeidstillatelse.

For å unngå å blit utvist så bør du sjekke hva du evt. trenger av tillatelser eller bare sørge for at du ikke preiker om at du jobber der nede.
Er lite å bekymre seg for ang det frtoretang nevner i Kina med mindre du jobber hos en kinesisk arbeidsgiver, da skal man helst være på et Z (Jobb-visum) eller så kan man risikere å bli deportert. Du vil uansett være på et studentvisum og kan i praksis fint drive et firma her.